return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland

Pages: [1] 2 3 4 5 
Videocamera kopen
View this Thread in Original format
Tim81
In navolging op de thread 'fotocamera kopen' wil ik graag wat informatie van jullie voor het kopen van een videocamera!

Zelf fotografeer ik al jaren en ik vind het ook leuk om deze dan op de computer te bewerken. Maar nu wil ik eigenlijk wat vaker filmpjes gaan opnemen en bewerken. Bijvoorbeeld van vakantie, feestjes en voetbal.

Maar bij het zoeken naar een digitale camera weet ik genoeg zaken waar ik op moet letten (resolutie, zoom, opties, e.d.), terwijl ik van videocamera's zeer weinig verstand heb...En dan hebben al die vergelijkingssite ook weinig zin!

Hopelijk zijn er een paar mensen met verstand van videocamera's die wat nuttige tips kunnen geven?! Waar moet ik op letten bij een camera?
jp
http://www.kieskeurig.nl/nl/product...videocamera.htm
New Wave
quote:
Originally posted by Tim81
In navolging op de thread 'fotocamera kopen' wil ik graag wat informatie van jullie voor het kopen van een videocamera!

Zelf fotografeer ik al jaren en ik vind het ook leuk om deze dan op de computer te bewerken. Maar nu wil ik eigenlijk wat vaker filmpjes gaan opnemen en bewerken. Bijvoorbeeld van vakantie, feestjes en voetbal.

Maar bij het zoeken naar een digitale camera weet ik genoeg zaken waar ik op moet letten (resolutie, zoom, opties, e.d.), terwijl ik van videocamera's zeer weinig verstand heb...En dan hebben al die vergelijkingssite ook weinig zin!

Hopelijk zijn er een paar mensen met verstand van videocamera's die wat nuttige tips kunnen geven?! Waar moet ik op letten bij een camera?


U bent bij aan het goede adres :p

Als je 3000 euro tot je beschikking hebt moet je voor de Sony PD150 gaan....kost wel veel..maar heb je een leuke portable.
De wat minder dure camera's (rond de 900) moet je letten op wat voor lens er op zit. Een Carl Zeiss lens is (voor mij dan) een must. Hij is wat helderder en aan de zijkant heb ej minder vertekening. Meestal zijn de randen wat onscherper.
Zoek een 3 ccd camera. Is ook vrij prijzig maar dan heb je ook wat.
Laat je niet gek maken door allemaal nutteloze troep. Heel veel camera's bevatten een digitale zoom. Een camera met zo min mogelijk digitale zoom nemen! Digitale zoom verneukt gewoon je plaatje. Gigantisch zelfs. Al die gore pixels...yak.....
Neem geen full-automatische camera. Zorg dat je je diafragma, scherpte en shutterspeed zelf kan instellen. Bij al best donker weer gaan ze zoeken naar de scherpte terwijl dat niet nodig is. Handmatig blijft altijd het beste.
Neem geen Hi8 of ander soort camera uit de pre-historie.
Het beste voor consument is op dit moment de mini-dv.
DV-cam is nog iets beter maar meestal niet compatible met consumenten camera's 800.000 pixels is vrijwel genoeg. meer dan 1 miljoen kan je een helderder beeld geven. Let op, je kan wel met een gigantische resolutie filmen.....Je TV zal toch maar een beperkt deel tonen. Dit betrekking tot het aantal beeldlijnen wat een tv bevat.
Bedenk dat beelden niet op het niveau van wat je op tv ziet. Dat kan soms tegenvallen. (dit in verband met kleuren). Alles wat je op tv ziet is met Digi Betacam gedraaid en per bandje kost dat 150 euro (paar minuten). Genoeg of wil je nog meer :p?
Owjha, laat je niet gek maken door al die hele vette effecten (NIET DUS) die er op zitten......Als je ze gebruikt en je hebt iets leuks gefilmt kan je het niet meer veranderen. spijtspijtspijt. In een montageprogramma kan je die (+nog 1000 andere ) effecten alsnog toepassen.
Tim81
Zoveel budget heb ik niet.... :p

Ik denk dat deze informatie het meest waardevol is voor mij:

- geen nutteloze troep (digitale zoom)
- geen full-automatische camera (diafragma, scherpte en shutterspeed zelf instellen)
- Neem geen Hi8 of ander soort camera uit de pre-historie.
- Het beste voor consument is de mini-dv of DV-cam
- 800.000 pixels is vrijwel genoeg
- laat je niet gek maken door al die hele vette effecten (NIET DUS) die er op zitten......
New Wave
quote:
Originally posted by Tim81
Zoveel budget heb ik niet.... :p

Ik denk dat deze informatie het meest waardevol is voor mij:

- geen nutteloze troep (digitale zoom)
- geen full-automatische camera (diafragma, scherpte en shutterspeed zelf instellen)
- Neem geen Hi8 of ander soort camera uit de pre-historie.
- Het beste voor consument is de mini-dv of DV-cam
- 800.000 pixels is vrijwel genoeg
- laat je niet gek maken door al die hele vette effecten (NIET DUS) die er op zitten......


mwjha, al zal een camera met een resolutie van boven de 1 miljoen iets duurder zijn dan een 800.000 cameratje. gewoon voor de 1 miljoen gaan :) Digitale zoom zit er meestal wel op, dara kun je niet omheen..maar laat je er niet door beinvloeden :)
MaGiK54
New Wave, welke camera heb je gebruikt tijdens die porno opnemen.
New Wave
quote:
Originally posted by MaGiK54
New Wave, welke camera heb je gebruikt tijdens die porno opnemen.


iets beter spul.

Philips (Thomsom) LDK200p



Als je hem wilt kopen moet je eerst even 5 hypotheken op je huis nemen. :) Oja, als je de lens er bij wilt dan denk ik dat je gloed nieuwe BMW 7 serie de deur uit moet :p
basvh
PD150 is echt zwaar relaxed gebruiken wij op school redelijk vaak. Is toch net wat stabieler, mooier, scherper dan een kleine dv cam.

Verder hebben wij op school een Sony DSR390 en een Canon XL2. Dit zijn semi tot redelijk professionele cameras dus niet van jouw van toepassing.

Dat je alles op kan nemen met een leuke cam is natuurlijk tof. Maar heb je aan je PC/edit software gedacht? Je hebt toch een leuke PC nodig wil je alles in een redelijk tempo willen kunnen editen. Zeker het renderen van een film voordat ie op dvd wordt gebrand kan aardig lang duren met een slome pc. Dit haalt toch zeker de lol van het filmen weg.

Software:
ik heb 3 programmas gebruikt:
Premiere: ( lekker hoor elke 3 sec vast lopen, transitions zwaar verrot, menu vind ik wel weer redelijk logisch)
Pinnacle: Iets te voor de gewone consument.
Liquid: Wel relaxed programma, het knippen van scenes gaat via in en out marks. Alles wordt om de paar sec automatisch gesaved en het crasht weinig.

het allermakkelijkst is aangezien de meeste programmas nogal uitgebreid zijn dat je 2 schermen hebt. en wil je helemaal patsen ook nog een externe tv erop aansluiten zodat je alles kan previewen. Alles wat je namelijk edit komt vaak niet op TV zoals je in het software preview schermpje ziet

EDIT: voordeel dat DV er eigenlijk nu en binnen paar jaar eruit gaat en dat alles dus goedkoper wordt. De eerste consument versies van HD Cameras komen er namelijk aan
New Wave
quote:
Originally posted by basvh
Canon XL2.


HO-HO SEMI-professioneel! :p
Canon XL2 is helemaal bagger.....heb je wel eens de viewfinder op kleur gezet :p? Hele onstabiele camera. Veel te licht. Ook het uiterlijk is echt peppie en kokkie.
Volgens mij zit er ook geen losse lens bij. dat is helemaal knudde.

Die sony is inderdaad wel een strak dingetje....Ik heb nog veel met de 300 gewerkt.

Owjha, als je wilt gaan monteren, neem dan gewoon adobe premiere.
Zo veel ingewikkelde dingen ga je niet doen. Ik heb er jaren lang me gewerkt en voor consumenten edditing is het nog best een luxe.
Al sje een leuk proggie wilt hebben moet je Avid DV Xpress nemen.
Real time monteren, splitscreens enzenzenzenz..
basvh
quote:
Originally posted by New Wave


Die sony is inderdaad wel een strak dingetje....Ik heb nog veel met de 330 gewerkt.


vind wel verrot dat de viewfinder van die sony zwart wit is. Bij het white balance heb je dus eigenlijk geen idee of jet het wel goed hebt gedaan. Vorige keer was dat dus helemaal verneukt, zeker 3 uur lopen tapen, dv bandje in streamer gedouwt, bleek elk beeld zwaar blauw te zijn. daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag opname, weer paar uur weggegooid. :whip: :whip: :whip: :whip: :whip:

Als je goed white balanced heb je zeker wel een strak beeld. Heb trouwens wel respect voor jullie camera-mannen. Paar uur met zn zware camera zeulen is toch best vermoeiend!! en dan te bedenken dat jullie hem continu op jullie schouder hebben. Ik had jouw daarom ook wel breder verwacht :D :p

basvh
quote:
Originally posted by New Wave
neem dan gewoon adobe premiere.
Zo veel ingewikkelde dingen ga je niet doen. Ik heb er jaren lang me gewerkt en voor consumenten edditing is het nog best een luxe.
Al sje een leuk proggie wilt hebben moet je Avid DV Xpress nemen.
Real time monteren, splitscreens enzenzenzenz..


pffff ben ik dus niet met je eens. het werken met in en out points in liquid is gewoon 300 keer sneller als met premiere die stukken knippen.

EDIT

het digitizen van je tape vind ik ook makkelijker/sneller gedaan in liquid.
New Wave
quote:
Originally posted by basvh
vind wel verrot dat de viewfinder van die sony zwart wit is. Bij het white balance heb je dus eigenlijk geen idee of jet het wel goed hebt gedaan. Vorige keer was dat dus helemaal verneukt, zeker 3 uur lopen tapen, dv bandje in streamer gedouwt, bleek elk beeld zwaar blauw te zijn. daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag opname, weer paar uur weggegooid. :whip: :whip: :whip: :whip: :whip:

Als je goed white balanced heb je zeker wel een strak beeld. Heb trouwens wel respect voor jullie camera-mannen. Paar uur met zn zware camera zeulen is toch best vermoeiend!! en dan te bedenken dat jullie hem continu op jullie schouder hebben. Ik had jouw daarom ook wel breder verwacht :D :p


:D AMATEUR!

Met zwart wit zie je veel beter je contract/scherpte en diepte in je beeld. Iedereen werkt met zwart wit. Kleur is echt zo not done :D
En als je gaat white balancen dan moet je wel de goeie filter gebruiken :D Als je gaat witten met kunstlicht en je zet je daglichtfilter voor dan ga je inderdaad blauw beeld krijgen :D
En over dat handheld werk, mijn rechter schouder/arm is gespierder de links :) Ook gebruiken we veel statief omdat je het niet vaak vol gaat houden.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 4 5 
Privacy Statement