De Europese Grondwet (pg. 4)
|
View this Thread in Original format
SnuggLe |
quote: | Originally posted by Chicane
dat zou mooi zijn als het kabinet voor de zoveelste keer de mening van het volk opzij schuift *kuche EURO kuche* als ze dat nog een keer flikken hoeven ze weer niet op een stem van mij te rekenen, stond een heel leuk stukje cartoon in de krant vandaag van Liefde & Geluk, het beleid van Balkenellende in een notedop: "Wat zullen onze buren wel niet van ons denken!" |
Joh Paul, jij stemt toch al nooit ;) :p |
|
|
Chicane |
das ook weer waar, stembureau is godse eind fietsen en er is geen parkeerplaats in de buurt... goed ik hou me er buiten :) |
|
|
New Wave |
quote: | Originally posted by SnuggLe
Het is dan ook een raadplegend referendum, de uitslag is neit bindend. Dus maybe stemmen we met zijn allen ja, en wordt het toch nee, of andersom. |
Ja en dat is juist het probleem. In andere landen is het referendum wel bindend. Als ze een beetje ballen hebben en trost zijn op 'de democratie' dan luisteren ze naar de mensen.
Maar Balkenende had het. al gezegtd at de regering 'ja' gaat stemmen.
Stemmen heeft bij voorbaat al weinig zin. Of er moet een wonder gebeuren en ze luisteren. maargoed, we zullen het zien.... |
|
|
SnuggLe |
quote: | Originally posted by New Wave
Ja en dat is juist het probleem. In andere landen is het referendum wel bindend. Als ze een beetje ballen hebben en trost zijn op 'de democratie' dan luisteren ze naar de mensen.
Stemmen heeft bij voorbaat al weinig zin. Of er moet een wonder gebeuren en ze luisteren. maargoed, we zullen het zien.... |
In andere landen wel bindend???
Volgensmij niet hoor.... |
|
|
@win |
Nog nooit heb ik op iets duidelijker JA!! gezegd! De Grondwet is gewoon een fantastisch document! Het is jammer dat jullie het betoog van Frans Timmermans in het PvdA-Partijublad niet kunnen lezen, maar dat is echt een sterk verhaal met goede argumenten om toch zeker voor te stemmen.
Argumenten voor mij Ja-stem
- Een Europese Minister van Buitenlandse Zaken
- Duidelijkheid voor de burger omtrent zijn rechten
- Vorming van een sterk machtsblok om zo de VS tot overleg te dwingen.
- Meer kansen en waarborgen voor de burger
- Een slagvaardiger en opener bestuur met een afzwakking van de bureaucratie.
- het 'Europa-gevoel' |
|
|
New Wave |
quote: | Originally posted by SnuggLe
In andere landen wel bindend???
Volgensmij niet hoor.... |
mwja, volgens mij wel. een paar. |
|
|
@win |
mwja, volgens mij wel. een paar. |
Ik zie in Nederland niet zo snel een bindend referendum komen, jammer maar helaas... |
|
|
sndh |
quote: | Originally posted by @win
- Duidelijkheid voor de burger omtrent zijn rechten
|
Deze snap ik niet helemaal, ik geloof dat dit voorstel tot opstellen van een verdrag alleen economische en politieke inhoud heeft en geenszins enige rechten van de burgers verwoord. Deze staan immers in t Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Dit ontwerp voor de EU grondwet richt zich op verbetering van de samenwerking binnen Europa, en niet zoals de basis van een grondwet oorspronkelijk is, het beschermen van de burger bij onredelijk optreden van de overheid. |
|
|
@win |
quote: | Originally posted by sndh
Deze snap ik niet helemaal, ik geloof dat dit voorstel tot opstellen van een verdrag alleen economische en politieke inhoud heeft en geenszins enige rechten van de burgers verwoord. Deze staan immers in t Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Dit ontwerp voor de EU grondwet richt zich op verbetering van de samenwerking binnen Europa, en niet zoals de basis van een grondwet oorspronkelijk is, het beschermen van de burger bij onredelijk optreden van de overheid. |
Dit verdrag geeft de burger weldegelijk rechten. Deze rechten staan nu verspreid over 12 eerdere verdragen die in de Grondwet worden samengevoegd, zodoende :) |
|
|
sndh |
hmm oke, maar dan nog, die voorgaande verdragen gelden nu al. Wat schieten we dan op met een verdrag waarin ze worden opgenomen? Het gaat alleen om "daadkracht" en knuffelpolitiek, niet om de burger, zoals menig politica ons wil doen geloven. |
|
|
Ding Chavez |
Volgens mij is het zo dat als er tegen wordt gestemd door 2/3 van de kiezers met een opkomst van 30% dat er dan wel nee gezegd wordt tegen de grondwet. |
|
|
TranceZoner |
quote: | Originally posted by sndh
hmm oke, maar dan nog, die voorgaande verdragen gelden nu al. Wat schieten we dan op met een verdrag waarin ze worden opgenomen? |
Dat zal ik je uitleggen.
De EU als zodanig is momenteel nog niet aangesloten bij het EVRM. De EG echter wel, de Europese Gemeenschappen. Dat zijn dus de Raad van Ministers, het Europese Parlement etc etc. Ik weet dat het verwarrend klinkt allemaal hoor. Als gevolg van de toekomstige Europese Grondwet zal het ook voor de EU zelf mogelijk zijn om aangesloten te worden bij het EVRM, omdat de EU met de Europese Grondwet dan een rechtspersoon zal worden.
Laat het ff op je inwerken :toothless |
|
|
|
|