|
Long Live the US of America !
|
View this Thread in Original format
| SteveTranz4ever |
Det är rätt skrämmande att se hur världens mäktigaste land med ett stolt folk beter sig när de allt ställs på sin spets eller när dom känner sig pressande och trängda.
Personligen ogillar jag det landet mer och mer genom allt man hör genom åren och hur dom väljer att agera, dels politiskt och militärt men även vad som händer bland deras egna folk.
Okej hel den diskussionen är sanslöst komplicerad för det ena har lett till det andra med dålig politik och dåliga ledare.
Visst förstår jag argumenten kring att bomba Afghanistan och sen dra vidare till Irak, men ändå inte. Bush har för mycket makt i den frågan och folk dör på kuppen.
Nu läser man även om hur orkanen Katrina har ställt till det, en oerhört svår katastrof för den delen av landet. Då utbryter anarki bland dess innevånare, okej långt från alla och förmodligen väldigt få vill nog ha det så men när man läser om hur gäng driver runt och härjar, hindrar läkare från att hjälpa dödligt skadade och sjuka, kvinnor våldtas mm. mm.
Då kanske en del tycker, ja men det är väl inget nytt nästan, det mesta av det händer ju dagligen där. Det säger väl ännu mer hur det går för det landet.
Om man sen tittar på mindre aspekter vad som händer så har vi ju det här rave't som var i Utah som den statliga makten stoppade.
Jag har inte nån poäng med detta men det är som sagt skrämmande hur verkligheten ser ut, hur extremt långt mänskligheten har kommit på sin egna undergång. Visst det är inte kört, jag är inte pessimist men håll med om att det är fan skrämmande.
Läs denna artikeln.
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/s...,693053,00.html |
|
|
| Endre |
Orka bry sig... medlidande är så typiskt svenskt. Vi borde se på vår egen undergång lite mer och lista ut hur vi ska undgå den. Att inte gå över till euro och ha kvar den här satans kungen är bara några saker som får mig att vilja flytta här ifrån fort som fan. Jag stödjer inte USA på något sätt alls, att bomba irak mer än nödvändigt är onödigt men om nu folk hatar dem så varför inte glädjas till den här orkanen som pajar deras, vad det nu är. Min point är, sluta bry er så mycket om andra när vi håller på att drunkna själva.
|
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by Endre
Orka bry sig... medlidande är så typiskt svenskt. Vi borde se på vår egen undergång lite mer och lista ut hur vi ska undgå den. Att inte gå över till euro och ha kvar den här satans kungen är bara några saker som får mig att vilja flytta här ifrån fort som fan. Jag stödjer inte USA på något sätt alls, att bomba irak mer än nödvändigt är onödigt men om nu folk hatar dem så varför inte glädjas till den här orkanen som pajar deras, vad det nu är. Min point är, sluta bry er så mycket om andra när vi håller på att drunkna själva.
|
Varför ska man inte bry sig och engagera sig ? |
|
|
| Braxen |
| Allt står inte rätt till därborta, d e helt klart .. :sadgreen: |
|
|
| CJ InterCity |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
Varför ska man inte bry sig och engagera sig ? |
för att vi har litet ställe som heter Sverige, där vårat engagemang också behövs... man kan inte rädda hela världen ensam, så kanske bäst att se efter sitt eget land först och främst. Nu säger jag inte att Sverige behöver någon direkt hjälp, men vi har våra egna problem...
men visst tål det att diskuteras om vad som pågår runtom, speciellt vad som händer i USA nu |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by CJ InterCity
för att vi har litet ställe som heter Sverige, där vårat engagemang också behövs... man kan inte rädda hela världen ensam, så kanske bäst att se efter sitt eget land först och främst. Nu säger jag inte att Sverige behöver någon direkt hjälp, men vi har våra egna problem...
men visst tål det att diskuteras om vad som pågår runtom, speciellt vad som händer i USA nu |
Jag anser att det inte är bra att bara tänka på sig själv och sitt ego. Klart man som enskild människa inte kan göra nåt åt hela situationen eller förbättra världen men när alla säger att dom bryr sig noll så blir världen verkligen inte bättre.
Jag tar här bara det hela till diskussion och tänker inte göra nån heroisk insatts likt stålmannen.
Typiskt Svenskt att inte bry sig skulle jag vilja säga... Tex. finns inget civilkurrage i detta land. Bättre att sitta hemma på soffan och muttra och klaga på bagateller i livet. |
|
|
| CJ InterCity |
jag skulle snarare vilja säga, typiskt svenskt att vilja hjälpa hela världen medan grannens trädgård står i lågor (smått överdrivet men ändå). Det har inte så mycket med ego att göra. Detta gäller hela landet, inte bara individen för sig. Men först och främst borde man förbättra och sköta inrikes innan man springer ut och räddar världens bekymmer... annars kommer man ingen vart.
Och självklart är det bra att diskutera detta - utan diskussion ingen lösning! :) |
|
|
| Vizay |
det är verkligen typiskt svenskt att bry sig om hela världen å tro att vi kan göra en gigantisk hjälteinsats som spelar en jätteviktig roll. Samtidigt är det också typiskt svenskt att inte ens ingripa eller helt enkelt glömma vad vi sett så fort det kommer till den graden att vi faktiskt hamnar nära problemen (som kan bestå av allt från misshandel, våldtäckt, rån osv)
Så fort det rör saker som inte eg. berör oss och som garanterat inte kommer drabba oss då är vi svenskar väldigt duktiga på att lägga oss i och leka världspolitiker och supertyckare :p
för att återgå till ämnet så tycker jag det är helt sinnessjukt hur fort det kan bli anarki bara för att lag & rätt tillfälligt lämnar en stad.
Dock kan ju tilläggas att skulle samma katastrof inträffa i t.ex. Stockholm eller London med samma förödelse så skulle samma laglöshet inträda, det handlar inte egentligen om amerikanerna och deras tänkande utan det är en grupp människor som tar lagen i egna händer och sätter sig själva som herre på täppan istället för att vara samhällets avskum och bottenskrap.
Dessutom måste jag säga att jag också skulle bli grymt förbannad om jag vore hemlös och såg dessa lager med mat och vatten som är låsta och inte finns någon tillgång till, jag skulle iofs inte börja skjuta och våldta folk men förbannad skulle man ju klart bli... |
|
|
| RebeL9 |
| anledningen till anarkin är väl att myndigheterna ingrep alldeles för tafatt och för sent. hade de gått in direkt med en stor styrka så hade det nog knappast urartat. Nu satte man in ett fåtal från hemvärnet och dessa var ju hopplösa direkt. |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by Vizay
det är verkligen typiskt svenskt att bry sig om hela världen å tro att vi kan göra en gigantisk hjälteinsats som spelar en jätteviktig roll. Samtidigt är det också typiskt svenskt att inte ens ingripa eller helt enkelt glömma vad vi sett så fort det kommer till den graden att vi faktiskt hamnar nära problemen (som kan bestå av allt från misshandel, våldtäckt, rån osv)
Så fort det rör saker som inte eg. berör oss och som garanterat inte kommer drabba oss då är vi svenskar väldigt duktiga på att lägga oss i och leka världspolitiker och supertyckare :p
för att återgå till ämnet så tycker jag det är helt sinnessjukt hur fort det kan bli anarki bara för att lag & rätt tillfälligt lämnar en stad.
Dock kan ju tilläggas att skulle samma katastrof inträffa i t.ex. Stockholm eller London med samma förödelse så skulle samma laglöshet inträda, det handlar inte egentligen om amerikanerna och deras tänkande utan det är en grupp människor som tar lagen i egna händer och sätter sig själva som herre på täppan istället för att vara samhällets avskum och bottenskrap.
Dessutom måste jag säga att jag också skulle bli grymt förbannad om jag vore hemlös och såg dessa lager med mat och vatten som är låsta och inte finns någon tillgång till, jag skulle iofs inte börja skjuta och våldta folk men förbannad skulle man ju klart bli... |
Men samtidigt så är det ju en väldigt stor nyhet och är nästan ofrånkomligt att hela världen vänder sina ögon mot hela händelsen...
Sen kan man ju titta på en liknande händelse men i mycket större omfattning och även om det är i en helt annan kultur så... Ja ni vet Asian katastrofen... över 300'000 människor döda i flertalet länder...
Anarki kanske är smått ofrånkomlig men där nere så blev det inte den laglöshet som man ser i USA nu... Folk blev mer enade och hjälptes åt... |
|
|
| gurra |
Jag tycker det är rätt fascinerande vilken ovilja det finns mot att bringa ordning på situationen och bygga upp staden igen. Har svårt att tro att något liknande skulle kunna inträffa i Sverige, laglöshet? Visst, men inte till sådan grad att man tar till vapen mot hjälpinsatser!
Och varför skulle vi hjälpa till där borta? Om det är nåt land som har resurser så är det USA. Dom kan ju ta från krigsbudgeten om inte annat.
Sen är det ju ganska obegåvat att bygga en stad under havsnivån. |
|
|
| ScuL |
| quote: | Originally posted by gurra
Sen är det ju ganska obegåvat att bygga en stad under havsnivån. |

60% av Holland ligger under havsnivån.
Jag bor 5 meter under havsnivå..
Hur som helst tror jag att man får inte glömma att många av de som fanns kvar i staden är fattiga människor och när de har chansen att få tag på saker som annars är ogripbara så tar dem den. |
|
|
|
|