|
wat is commercieel (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
| dj Elof |
Voor mij is dj Shog, John Marks, Roy Gates en aanverwante commercieel. Maar voor de meeste clubbers in België is dat zelfs underground. Naast de 'kwaliteitstrance' (als ik het zo mag noemen) apprecieer ik enorm die mensen en de muziek die ze maken. Zij brengen, althans toch volgens mij, de ambiance trance. Stevige breaks, extreem goeie build-ups, en aggressieve synths.
In een België dat overwegend jumpstyle programmeert kan deze commerciële trance nog overleven. Een nummer zoals dj Tiesto - UR (Junkie XL air guitar mix), om als voorbeeld te nemen, is voor mij één van de beste nummers van dit jaar. Toch is het bijna onmogelijk dit op te leggen want 3/4 van het publiek vindt dit slaapverwekkend.
Ik kan hier een gans epistel schrijven, maar er zijn twee grote factoren die trance momenteel dood maken:
1.
Door de opkomst van de korte R'n'B plaatjes (amper 2 tot 3 minuten lang) lijkt het alsof trance nummers eindeloos zijn. Nummers die 8 tot 10 minuten duren met twee breaks in worden door het publiek als saai gevonden. Een aantal producers, zoals dj Jean en aanverwante, hebben dit ingezien en maken hun nummers nog 5 tot 6 minuten lang. En dat is de toekomst van trance: kortere nummers met max. 1 break.
2.
Wie lange tijd bloot gesteld is aan jumpstyle en muziekstukken die enkel uit bassen bestaan, die gaan trance met zijn opbouw en afbouw als saai bevinden. Het is een soort gewenning die optreedt: "if it ain't got a kick with a clap on it, it's no good".
Het enige waar de nieuwe generatie producers nog wat moet uit leren is om niet massaal op bepaalde synths te springen. Momenteel maken o.a. Roy Gates en John Marks goeie nummers, maar telkens weer uit de Vanguard Synth. Je kan nog duizend-en-één variaties erop maken, maar uiteindelijk klinken ze wel het zelfde. Net zoals de 'supersaw' klanken die in jump gebruikt worden.
Trouwens, er zijn producers die gretig inspringen op de nieuwe trends. Kijk naar de nieuwe Milk Inc - Go to hell. Luister eens naar de clap en de beat. Zet daar een jump bass op en het is een jump nummer. Slim gezien van Regi zeg ik maar... hij evolueert mee en zorgt ervoor dat z'n muziek toch blijft aanslaan bij een bepaald deel publiek. (Ondanks dat ik geen Regi muziek aanhanger ben heb ik enorm veel respect voor hem. Hij doet het toch maar iedere keer, nummers uitbrengen die continu scoren).
En last, but not least: wij Belgen moeten eens leren trots zijn op onze eigen producers. Icone, Estuera, Geert Thirry, namen die enkel die hards uit de scene kennen. Die mensen moeten naar het buitenland lopen om hun producties uit te kunnen brengen.
Just my two cents :o |
|
|
| dj Elof |
Nog een voorbeeldje: ATB - Humanity
Een nummer dat zo op de radio kan! Remixen van Alex Morph en Rank 1, dus niet van de minste. Ik ben er zeker van dat dit nummer zelfs niet één keer in België gedraaid zal worden. Niet door de radio's, niet door de dj's. Als commercieel project vind ik dit een zeer goeie release. |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by dj Elof
Voor mij is dj Shog, John Marks, Roy Gates en aanverwante commercieel. Maar voor de meeste clubbers in België is dat zelfs underground. Naast de 'kwaliteitstrance' (als ik het zo mag noemen) apprecieer ik enorm die mensen en de muziek die ze maken. Zij brengen, althans toch volgens mij, de ambiance trance. Stevige breaks, extreem goeie build-ups, en aggressieve synths.
In een België dat overwegend jumpstyle programmeert kan deze commerciële trance nog overleven. Een nummer zoals dj Tiesto - UR (Junkie XL air guitar mix), om als voorbeeld te nemen, is voor mij één van de beste nummers van dit jaar. Toch is het bijna onmogelijk dit op te leggen want 3/4 van het publiek vindt dit slaapverwekkend.
Ik kan hier een gans epistel schrijven, maar er zijn twee grote factoren die trance momenteel dood maken:
1.
Door de opkomst van de korte R'n'B plaatjes (amper 2 tot 3 minuten lang) lijkt het alsof trance nummers eindeloos zijn. Nummers die 8 tot 10 minuten duren met twee breaks in worden door het publiek als saai gevonden. Een aantal producers, zoals dj Jean en aanverwante, hebben dit ingezien en maken hun nummers nog 5 tot 6 minuten lang. En dat is de toekomst van trance: kortere nummers met max. 1 break.
2.
Wie lange tijd bloot gesteld is aan jumpstyle en muziekstukken die enkel uit bassen bestaan, die gaan trance met zijn opbouw en afbouw als saai bevinden. Het is een soort gewenning die optreedt: "if it ain't got a kick with a clap on it, it's no good".
Het enige waar de nieuwe generatie producers nog wat moet uit leren is om niet massaal op bepaalde synths te springen. Momenteel maken o.a. Roy Gates en John Marks goeie nummers, maar telkens weer uit de Vanguard Synth. Je kan nog duizend-en-één variaties erop maken, maar uiteindelijk klinken ze wel het zelfde. Net zoals de 'supersaw' klanken die in jump gebruikt worden.
Trouwens, er zijn producers die gretig inspringen op de nieuwe trends. Kijk naar de nieuwe Milk Inc - Go to hell. Luister eens naar de clap en de beat. Zet daar een jump bass op en het is een jump nummer. Slim gezien van Regi zeg ik maar... hij evolueert mee en zorgt ervoor dat z'n muziek toch blijft aanslaan bij een bepaald deel publiek. (Ondanks dat ik geen Regi muziek aanhanger ben heb ik enorm veel respect voor hem. Hij doet het toch maar iedere keer, nummers uitbrengen die continu scoren).
En last, but not least: wij Belgen moeten eens leren trots zijn op onze eigen producers. Icone, Estuera, Geert Thirry, namen die enkel die hards uit de scene kennen. Die mensen moeten naar het buitenland lopen om hun producties uit te kunnen brengen.
Just my two cents :o |
Ik geef je groot gelijk :)
Trance duurt te lang voor niet-kenners denk ik. Ik heb die UR remix ook ooit nog 'ns gespeeld; sloeg idd niet super aan :p
Maar die laatste paragraaf is niet correct hé... Wij Belgische tranceaddicts zijn enorm trots op onze belgische producers. Ikzelf heb verschillende platen van Icone, Estuera, Fred Baker, Airwave... en ik ga zelfs vrantique kopen :p
De kenners (als ik ons zo mag noemen), nogmaals, zijn wel trots op belgische producers. Maar voor anderen is dat een naam tussen de rest die gewoon wat langdurige rommel maakt hé. |
|
|
| domineesje |
ja bertn daar zeg je ook iets... dien retro word altijd maar in een nieuw jasje gestoken :( (pas op sommigen zijn wel goe)
maar vraag me soms af, hoe en waar halen ze nog inspiratie, en chapeau voor degene die het nog kunnnen :D
xxx |
|
|
| domineesje |
| quote: | Originally posted by dj Elof
Nog een voorbeeldje: ATB - Humanity
Een nummer dat zo op de radio kan! Remixen van Alex Morph en Rank 1, dus niet van de minste. Ik ben er zeker van dat dit nummer zelfs niet één keer in België gedraaid zal worden. Niet door de radio's, niet door de dj's. Als commercieel project vind ik dit een zeer goeie release. |
zat ik net te luisteren, zalig plaatje... ook zoals atb - believe in me
ik dacht dat het commercieel ging worden, maar is het niet geworden, zelf radio's aangeschreven, nopes is het geworden! |
|
|
| dj Elof |
Push 2005, inderdaad er zijn een aantal mensen die er trots op zijn! Ik draai al bijna elke week een nummer van Icone, gewoon om 'm te steunen. Zelfs Bonzai heb ik al verschillende keren erop attent gemaakt om die gast te signen.
Maar laat ons een kat een kat noemen... hoeveel Beta's zijn er? Ik bedoel het niet slecht, maar als er 100 mensen zijn in België die weten dat Icone een Belg is, dan heb je ze echt allemaal. And that my friend, is the sad, sad, sad thruth. |
|
|
| dj Elof |
| quote: | Originally posted by domineesje
zat ik net te luisteren, zalig plaatje... ook zoals atb - believe in me
|
Heb ik speciaal bij Amazon DE besteld indertijd omdat ik dit echt een super nummer vind. Lekker catchy en plezant om naar te luisteren. Steekt nog altijd in mijn auto. Op TopRadio hebben ze 'm welgeteld twee keer gedraaid. Ik had de CD daar een weekje afgegeven. |
|
|
| domineesje |
| quote: | Originally posted by dj Elof
In een België dat overwegend jumpstyle programmeert kan deze commerciële trance nog overleven. Een nummer zoals dj Tiesto - UR (Junkie XL air guitar mix), om als voorbeeld te nemen, is voor mij één van de beste nummers van dit jaar. Toch is het bijna onmogelijk dit op te leggen want 3/4 van het publiek vindt dit slaapverwekkend.
1.
Door de opkomst van de korte R'n'B plaatjes (amper 2 tot 3 minuten lang) lijkt het alsof trance nummers eindeloos zijn. Nummers die 8 tot 10 minuten duren met twee breaks in worden door het publiek als saai gevonden. Een aantal producers, zoals dj Jean en aanverwante, hebben dit ingezien en maken hun nummers nog 5 tot 6 minuten lang. En dat is de toekomst van trance: kortere nummers met max. 1 break.
2.
Wie lange tijd bloot gesteld is aan jumpstyle en muziekstukken die enkel uit bassen bestaan, die gaan trance met zijn opbouw en afbouw als saai bevinden. Het is een soort gewenning die optreedt: "if it ain't got a kick with a clap on it, it's no good".
Het enige waar de nieuwe generatie producers nog wat moet uit leren is om niet massaal op bepaalde synths te springen. Momenteel maken o.a. Roy Gates en John Marks goeie nummers, maar telkens weer uit de Vanguard Synth. Je kan nog duizend-en-één variaties erop maken, maar uiteindelijk klinken ze wel het zelfde. Net zoals de 'supersaw' klanken die in jump gebruikt worden.
Trouwens, er zijn producers die gretig inspringen op de nieuwe trends. Kijk naar de nieuwe Milk Inc - Go to hell. Luister eens naar de clap en de beat. Zet daar een jump bass op en het is een jump nummer. Slim gezien van Regi zeg ik maar... hij evolueert mee en zorgt ervoor dat z'n muziek toch blijft aanslaan bij een bepaald deel publiek. (Ondanks dat ik geen Regi muziek aanhanger ben heb ik enorm veel respect voor hem. Hij doet het toch maar iedere keer, nummers uitbrengen die continu scoren).
En last, but not least: wij Belgen moeten eens leren trots zijn op onze eigen producers. Icone, Estuera, Geert Thirry, namen die enkel die hards uit de scene kennen. Die mensen moeten naar het buitenland lopen om hun producties uit te kunnen brengen.
Just my two cents :o |
ik kan me niet voorstellen dat de dansvloer stil staat op tiesto-ur (Junkie XL air guitar mix), maar heb het overlaatst ook meegemaakt, en heb me kwaad gemaakt van, mensen blijf niet staan met dien retro, tranceplaten van nu zijn ook heel goed en accepteer ze of doe de de moeite om te luisteren (vind je wel ergens terug op andere forum heel dien topic :))
en u last, but not least: uw eigen niet vergeten E-Love presents Vrantique - Vrantique, had dat toch ergens gelzen gisteren 8)
maar succes Elof, die je ook zal hebben :)
xxx |
|
|
| domineesje |
| quote: | Originally posted by dj Elof
Heb ik speciaal bij Amazon DE besteld indertijd omdat ik dit echt een super nummer vind. Lekker catchy en plezant om naar te luisteren. Steekt nog altijd in mijn auto. Op TopRadio hebben ze 'm welgeteld twee keer gedraaid. Ik had de CD daar een weekje afgegeven. |
erg, moet het alledagen eens horen of loop niet gelukkig ;-) |
|
|
| domineesje |
| begin me nu af te vragen of ik een rare smaak van muziek heb???:rolleyes: |
|
|
| dj Elof |
Domineesje, ik wil de thread niet off-topic maken, maar ik heb de verkoopcijfers gezien na één week in België en het is bedroevend laag. Het is een cijfer in de tientallen, dus echt twee keer niets. Als ik dan zie hoe het loopt in NL en Engeland, dan snap ik perfect waarom Bonzai zei: wij gaan vanaf nu via ZYX in Duitsland.
Anyway... mijn topic was nog niet koud of ik kreeg een mail met een promo binnen van JumpBeats:
DANNY DE SHORE » Everybody «
New Danny de Shore product ready for the floors! Incl. banging hard mix from australians deejay and producer "S Dee"
Give me your power & feedback soon!
Ik beluister net de originele mix en wat heeft men gedaan? Een trance nummer met synths en opbouw en alles erop en eraan, voorzien van een jump beat. Weer iemand die door heeft wat hij moet doen om vlug te scoren: cross over maken tussen trance en jump.
Ik ga toch Airwave proberen te overtuigen om een jump trance plaat te maken! Grapje...
:happy2: |
|
|
| domineesje |
| quote: | Originally posted by dj Elof
Ik ga toch Airwave proberen te overtuigen om een jump trance plaat te maken! Grapje...
:happy2: |
een geluk dat grapje is :) |
|
|
|
|