|
wat is commercieel (pg. 3)
|
View this Thread in Original format
| dj Elof |
| Ik heb preview link gevonden van die Danny Shore, weliswaar in lage kwaliteit: HERE |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by dj Elof
Ik heb preview link gevonden van die Danny Shore, weliswaar in lage kwaliteit: HERE |
De baslijn alleen al doet me huiveren...
Het eerste stuk van de break is nice (tranzy); erna gaat het bergaf hé.
En; gaje die draaien ;) ? |
|
|
| dj Elof |
Openingsnummer op de Highlite party!! :crazy:
Haha, totaal niet! Pas op, ik vind het wel leuk gedaan, maar het is niet mijn ding. Geef mij dan toch maar Angelina - Pictures of you (dj Shog remix). Een vocale dance track, met een build up volgens het boekje, maar ik krijg er gewoon kippevel van. Die break gewoon... als je dat draait in een discotheek met de juiste belichting, het dak eraf! |
|
|
| mrcanon |
| Vroeger hield ik ook van de dancenummers en andere commerciële stuff, daarna leerde ik techno kennen en was er zeer snel aan verkocht, een jaar heeft het geduurd, dan heb ik via BZRK trance leren kennen, via hem veel goeie nummers leren kennen en ben er beetje bij beetje verslaafd aan geworden. Ik luister nog altijd graag naar techno, minimal en zo, maar trance is toch wel iets speciaals, iets dat niet geëvenaard kan worden. Geen enkele muziekstijl kan mij zo goed doen voelen als trance. Ben dan ook erg tevreden dat het bestaat en ik hoop ook dat het hier in België groeit. Ik vrees er voor. België is een jump en technoland. Gelukkig hebben we nog enkele goeie trancefeestjes op een jaar in België. Daar zullen we het voorlopig mee moeten doen. :( |
|
|
| Icone |
Commercieel is voor mij denk ik iets dat gemaakt wordt met de bedoeling om 'de commerce te doen draaien'. Milk Inc is dan ook een heel goed voorbeeld.
Het hoeft daarom niet direct een slecht nummer te zijn (sommige nummers worden nu eenmaal bekend omdat ze echt goed zijn), maar toch blijft er volgens mij dikwijls maar weinig over van het echt 'artistieke'.
België is ONGELOFELIJK ERG op het gebied van trance tegenwoordig; kijk maar eens naar al die jonge miekes die gebrainwashed worden door al die r&b en hiphop zever... Ik wordt er echt ziek van.
Nog iets; als ge hier in België naar Studio Brussel luistert, zijt ge 'nen echte'. Nog zo'ne ongelofelijk dikke zever. Hebben die eigenlijk al ooit GELUISTERD naar wat ze op die zender draaien? |
|
|
| Icone |
| quote: | Originally posted by dj Elof
Voor mij is dj Shog, John Marks, Roy Gates en aanverwante commercieel. Maar voor de meeste clubbers in België is dat zelfs underground. Naast de 'kwaliteitstrance' (als ik het zo mag noemen) apprecieer ik enorm die mensen en de muziek die ze maken. Zij brengen, althans toch volgens mij, de ambiance trance. Stevige breaks, extreem goeie build-ups, en aggressieve synths.
In een België dat overwegend jumpstyle programmeert kan deze commerciële trance nog overleven. Een nummer zoals dj Tiesto - UR (Junkie XL air guitar mix), om als voorbeeld te nemen, is voor mij één van de beste nummers van dit jaar. Toch is het bijna onmogelijk dit op te leggen want 3/4 van het publiek vindt dit slaapverwekkend.
Ik kan hier een gans epistel schrijven, maar er zijn twee grote factoren die trance momenteel dood maken:
1.
Door de opkomst van de korte R'n'B plaatjes (amper 2 tot 3 minuten lang) lijkt het alsof trance nummers eindeloos zijn. Nummers die 8 tot 10 minuten duren met twee breaks in worden door het publiek als saai gevonden. Een aantal producers, zoals dj Jean en aanverwante, hebben dit ingezien en maken hun nummers nog 5 tot 6 minuten lang. En dat is de toekomst van trance: kortere nummers met max. 1 break.
2.
Wie lange tijd bloot gesteld is aan jumpstyle en muziekstukken die enkel uit bassen bestaan, die gaan trance met zijn opbouw en afbouw als saai bevinden. Het is een soort gewenning die optreedt: "if it ain't got a kick with a clap on it, it's no good".
Het enige waar de nieuwe generatie producers nog wat moet uit leren is om niet massaal op bepaalde synths te springen. Momenteel maken o.a. Roy Gates en John Marks goeie nummers, maar telkens weer uit de Vanguard Synth. Je kan nog duizend-en-één variaties erop maken, maar uiteindelijk klinken ze wel het zelfde. Net zoals de 'supersaw' klanken die in jump gebruikt worden.
Trouwens, er zijn producers die gretig inspringen op de nieuwe trends. Kijk naar de nieuwe Milk Inc - Go to hell. Luister eens naar de clap en de beat. Zet daar een jump bass op en het is een jump nummer. Slim gezien van Regi zeg ik maar... hij evolueert mee en zorgt ervoor dat z'n muziek toch blijft aanslaan bij een bepaald deel publiek. (Ondanks dat ik geen Regi muziek aanhanger ben heb ik enorm veel respect voor hem. Hij doet het toch maar iedere keer, nummers uitbrengen die continu scoren).
En last, but not least: wij Belgen moeten eens leren trots zijn op onze eigen producers. Icone, Estuera, Geert Thirry, namen die enkel die hards uit de scene kennen. Die mensen moeten naar het buitenland lopen om hun producties uit te kunnen brengen.
Just my two cents :o |
Kan ik mij zeer in vinden, ik begin echt te geloven dat wij misschien op dezelfde dag geboren zijn ofzo ;)
En ik moet idd in het buitenland gaan aankloppen... Waar in 's hemelsnaam kunt ge hier in België iets uitbrengen dat in het buitenland dan misschien ook au serieux wordxt genomen. Nergens dus. |
|
|
| domineesje |
| quote: | Originally posted by Icone
Nog iets; als ge hier in België naar Studio Brussel luistert, zijt ge 'nen echte'. Nog zo'ne ongelofelijk dikke zever. Hebben die eigenlijk al ooit GELUISTERD naar wat ze op die zender draaien? |
luister voor 90% altijd naar trance, de andere 10% is studio brussel, en vind het geen hoor, alleszinds beter dan de andere commercieele zenders (ahja, en in de auto, geen cd of md is dan is het topradio, maar hou dat overdag toch geen uur uit ze ;), 's avonds veel beter) |
|
|
| diddi |
Het aanvoelen van commercieel is soms héél persoonlijk getint en betekent niet altijd slechte kwaliteit. Ik ga nu ff Tiesto aanhalen: geweldige tracks uitgebracht (zoals letal industry) die ook commercieel een hit geworden zijn. Wel, ik vind dat nog steeds een 100% trance nummer, waar imo aan gewerkt is geweest en waar ik bij momenten nog steeds kan van genieten.
dus commercieel is imo niet altijd "slecht" en "plat" en "..."
Er zijn zo veel factoren dat mee een rol spelen in het feit dat trance onbekend blijft: donkere dancings waar drugs gepakt wordt, geboenk zonder inhoud, valt meestal onder de noemer "techno", opkomst nieuwe muziekstijlen, negeren van trance door de media, etc |
|
|
| domineesje |
| quote: | Originally posted by diddi
Er zijn zo veel factoren dat mee een rol spelen in het feit dat trance onbekend blijft: donkere dancings waar drugs gepakt wordt, geboenk zonder inhoud, valt meestal onder de noemer "techno", opkomst nieuwe muziekstijlen, negeren van trance door de media, etc |
Daar zeg je weer wat! Ik hoorde onlangs van een dj (draait voornamelijk trance) "ik kom nergens aan den bak als resident omdat ze allemaal andere stijl willen dan trance, zal mijn stijl maar veranderen zeker?"
die andere stijl das dan die jump of wa??? techno (appreciieer ik ook, maar niet voor heel den dag) of andere? |
|
|
| Bertn |
| quote: | Originally posted by Icone
deze uitspraak staat nogal haaks op de statistieken. stubru heeft altijd geprobeerd om niet-commerciële dingen te draaien, maar hun luistercijfers gaan werkelijk de diepte in. nu staan ze nog op 6% luisteraandeel, terwijl bv donna 25% heeft.
Er gaat iets mis met de hedendaagse jeugdcultuur. alle amerikaanse r&b brol wordt gewoon overgenomen.
Of: volgens mij worden we gewoon oud en veranderen we in onze ouders die vroeger ook zeiden "kijk eens naar die nieuwe muziek, wa een brol, dat de jeugd daarnaar luistert"...:) |
|
|
| domineesje |
| quote: | Originally posted by Bertn
deze uitspraak staat nogal haaks op de statistieken. stubru heeft altijd geprobeerd om niet-commerciële dingen te draaien, maar hun luistercijfers gaan werkelijk de diepte in. nu staan ze nog op 6% luisteraandeel, terwijl bv donna 25% heeft.
Er gaat iets mis met de hedendaagse jeugdcultuur. alle amerikaanse r&b brol wordt gewoon overgenomen.
Of: volgens mij worden we gewoon oud en veranderen we in onze ouders die vroeger ook zeiden "kijk eens naar die nieuwe muziek, wa een brol, dat de jeugd daarnaar luistert"...:) |
zit mss waarheid in :-) |
|
|
| diddi |
| Volgens mij zal R'n B nog wel verder doorbreken en ook hiphop. Qua electronische muziek zie ik nu enkel nog vnl jump en retro en house. Het gaat tegenwoordig wel héél snel hoor! Ben eens benieuwd hoelang die jump het zal uithouden. |
|
|
|
|