return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland

Pages: [1] 2 3 4 
Het Grote (Nieuwe) Duncan Stutterheim Interview
View this Thread in Original format
jp
Grote Duncan Stutterheim Interview - deel 1: "Mijn vrouw vind me best bot"

Op donderdag 2 februari gaat de documentaire God Is My DJ in de Nederlandse bioscopen draaien. Documentairemaakster Carin Goeijers volgde Duncan Stutterheim, directeur van ID&T, een half jaar lang. De film opent met het overlijden van Miles Stutterheim - de jongere broer van Duncan en het creatieve brein achter de succesvolle feesten van ID&T die in september 2000 is verongelukt - en sluit af met Sensation White 2005. Naar aanleiding van God Is My DJ sprak DJBroadcast uitgebreid met Duncan Stutterheim. Vandaag het eerste deel van het gesprek, over de film en zijn hoofdpersoon. "Die film is gemaakt voor mijn broer"

Door Alfred Bos
Fotocredits: Amsterdam Dance Event

Zijn kantoor is bescheiden en hij is ook niet te beroerd om zelf koffie in te schenken voor zijn gast. Als directeur van Neerlands meest succesvolle dance bedrijf - ID&T - is Duncan Stutterheim een 'gewone jongen' gebleven. Een volksjongen uit het Noord-Hollandse Landsmeer die zijn vette Noord-Hollandse accent nooit heeft afgeleerd. Een dertiger inmiddels en, zo leren we uit God Is My DJ, getrouwd en vader van twee jonge kinderen.

DJB: De camera zit je behoorlijk dicht op de huid. Kun je dat je familie - vrouw, kinderen, ouders - wel aan doen?

"Ik werd benaderd en ik was vereerd. Mijn vrouw zag het niet zitten om in beeld te verschijnen. Maar ze zei ook: Als jij het graag wilt, is het raar dat je ook een vrouw hebt die je in de film nooit ziet. De kinderen zijn nog niet oud genoeg om zich te realiseren dat er gefilmd werd. Ik hoop dat ze het later, over een jaar of twintig, echt cool vinden. Mijn vader vindt het wel grappig en mijn moeder houdt niet van camera's."

DJB: Wat was de doelstelling van de film? Toen ze bij jou kwamen, wat was het verhaal?

"Ik ben in gesprek gekomen met de producent, Pieter van Huystee, via een gemeenschappelijke vriend. Hij was geïntrigeerd door het verhaal over ID&T en vroeg me: Wat zou je ervan vinden als we er een film van zouden maken? Ik ben iemand die dingen vastlegt omdat ik het mooi vind - en voor mezelf over twintig jaar. De dingen samenvatten maakt het verhaal makkelijker. Neem dat boek dat we gemaakt hebben - Release 1.0 uit 2003 - voor mij is dat heel duidelijk, die twaalf-en-een-half jaar ID&T zit in dat boek. Als ik dat boek pak zie ik het als een fotoalbum met alle verhalen erin. De film geeft een periode uit mijn leven goed weer, ik realiseer me na het zien van de film ook waarom ik ermee bezig ben. Want soms realiseer ik me dat niet. En als ik de film zie, weet ik: die film is gemaakt voor mijn broer."

DJB: Was het al vanaf de eerste dag de bedoeling dat je broer Miles onderdeel van de film werd of is dat idee later opgekomen?

"Toen Pieter het idee voor de film met me besprak, heeft hij geen rode draad genoemd. Die lijn kwam later, al doende, toen ze begonnen waren met filmen. Uiteindelijk hebben ze een hele mooie draad gevonden. Nu is het ook echt rond. Waarom heet het Sensation White? Miles is dood, dood is vriendschap en liefde en vreugde. Ik vind het mooi dat ze dat rond hebben gekregen. Maar eigenlijk weet ik niet wat het uitgangspunt was."

DJB: Jij hebt de film uiteraard ook gezien. Wat denkt je als je naar jezelf zit te kijken?

"Dat ben ik."

DJB: Kom je over zoals je denkt dat je bent?

"Jazeker. Mijn vrouw vindt het best bot. Maar ik denk dat je soms bot moet zijn om zaken te doen. Maar ja, ik ben wie ik ben."

DJB: In de film kom je over als de beslisser. Anderen komen met suggesties en ideeën, en jij zegt: dit gaan we doen en dat gaan we niet doen.

"Ik ben de schipper op het zeilschip. En op het zeilschip heerst er een hele strakke hierarchie. Ik zet de koers uit. Ik ben iets te vaak overstag gegaan al en ik zal iets minder overstag moeten gaan, maar ik wil wel graag de koers bepalen. Nu ik ouder word, begin ik ook steeds meer te beseffen dat mijn sterkte ook mijn zwakte is. Mijn zwaktes moet ik wel aanvullen. Ik ben niet zo sterk dat ik alles maar kan."

DJB: Wat zijn je zwaktes?

"Dat ik al die activiteiten heb ontplooid, dat is achteraf gezien toch wel een zwakte. Te veel projecten, te divers. We moeten ons focussen op één ding: feesten."

DJB: De film opent met de dood van Miles en rond af met Sensation White 2005, vijf jaar later. Ben je ook vijf jaar wijzer?

"Ik denk wel tien jaar. Tot die tijd ben ik ook best wel hard gegaan. Het was een vreemde tijd [de jaren negentig]. Als je broer overlijdt, denk je: Jezus! Er is heel veel gebeurd sindsdien: vrouw, kinderen. Ten opzicht van mijn 25ste ben ik een stuk wijzer geworden. Tot je 25ste moet je wijsheid opbouwen. Mijn idee was - en daar sta ik nog steeds achter: gas geven. Gaan! Op mijn 29ste werd ik gedwongen om na te denken omdat er iets gebeurde waarover je nog nooit had nagedacht. Het jaar na het overlijden van Miles is hard gegaan. Ze zeggen wel eens: Van jongetje naar man, en dat is toen met mij gebeurd."

DJB: Je zei het al, je hoofdtaak is feesten organiseren. Als je op een ID&T evenement rondloopt, heb je zelf dan ook een beetje feest?

"Ik heb wel feest. Op Innercity ben ik redelijk ouderwets weer eens helemaal tot het gaatje gegaan. Ik ben geen directeur van de operationele kant, ik heb ook geen verantwoordelijkheid op de avond. Zet me alsjeblieft ook nooit meer neer in een overleg. Maar om tien uur 's ochtends loop ik al rond op Mysteryland. Ik wil weten hoe het loopt. Bakkie koffie, beetje rondlopen, tot een uur of twee niet drinken. Dan ben ik alleen maar aan het kijken hoe mensen reageren op de muziek. Om een uur of vijf, zes ga ik drinken en dan ga ik feest vieren tot een uur of twaalf. Al feestend kijk ik ook hoe het publiek bezig is. Maar in de Arena heb ik vorig jaar een akkefietje gehad. Ik flipte uit mijn pan omdat ze zo streng waren met het fouilleren met honden. Dat kon echt niet meer, dat was disrespect. Dat doe ik dan op een genuanceerde manier. Ik heb een briefje gestuurd naar de hoofdcommandant - terwijl die man ook maar uitvoert wat hem van boven verteld wordt - want ik trok het niet. Je ziet me ook niet veel achter het podium, backstage. Je ziet me eigenlijk zwerven tussen de ingang en voor de podia. Ik ben niet achter de schermen en al helemaal niet bij de organisatiekant."

DJB: Jij bent de schipper van ID&T. Ben jij de visionair die de lijnen uitzet?

"Ons bedrijf bestaat uit vijf takken. In het midden staat de projectman van het feest, die moet alle eindjes bij elkaar knopen. Daaromheen zijn er vijf takken. Allereerst de financiele tak, dat is absoluut niet mijn ding. Ik heb het in veertien jaar tijd niet voor elkaar gekregen om een strakke financiele organisatie neer te leggen. In de film zie je dat we bijna failliet zijn door de radio [SLAM FM, onderdeel van ID&T]. Tweede tak: de productiekant. Vind ik wel een hele leuke. Ik vind het heel leuk om mee te praten over de techniek, verlichting, hekken. Met een karretje rondrijden op Mysteryland, dat is mooi. Dan hebben we de marketing, communicatie en commerciële kant. Dat is voor vijftig procent mijn ding. Ik vind het heel leuk om mee te denken over hoe een flyer eruit moet zien of hoe de website eruit moet zien. Over hoe je moet praten naar buiten toen over wat we aan het doen zijn. Dan is er de operationele kant, de uitvoering, dat is helemaal niet mijn kant. Alle dingen met de gemeente, vergunningen, draaiboeken, het regelen en het verantwoordelijk zijn ook. Als het mis gaat, ligt de kop van de productieman op het blok, niet de mijne.

Juridisch gezien ben ik niet het haasje. En dan hebben we nog de tak creatie, daar kan ik helemaal in opgaan. Decor, line-ups, conceptueel denken. Maar ik ben ook de eigenaar van het bedrijf en daar zit ik nog steeds mee: hoe ik daar een goede balans in kan vinden. Daar moet ik een oplossing voor zien te vinden. Als je de grote baas bent, kijkt iedereen continu naar je. Terwijl ik eigenlijk in dat conceptuele hok wil."

DJB: Zou een mental coach helpen, een soort praatpaal?

"Dat is mijn vader, dat zie je ook in de film. Ik heb twee keer geprobeerd hier een directeur neer te zetten en dat is faliekant mislukt. Dus dat is het ook niet. Ik moet daar goed naar kijken. Of hele goede mensen aannemen op die twee takken waar ik slecht in ben of ... Daar moet ik dus naar kijken."

Eind deze week deel 2 en tevens slot van het interview: over ID&T en de toekomst.

http://www.djbroadcast.nl
ZZandirt
hee jp!! in de regel snap ik je posts wel, maar dit ontgaat me een beetje....
jp
Dit is toch dancenieuws? :conf:
ZZandirt
nee man!!

dit is gewoon reclame om die film te verkopuh.... dunkie redt het anders nie...!!

miles had zich niet dood moeten rijden...dan was het toch wel een stukkie anders gegaan met id-t....
jp
Ik heb kaarten voor de persvoorstelling volgende week donderdag om 10:30 in Pathe Arena. Wil je ook? :toocool:
ZZandirt
quote:
Originally posted by jp
Ik heb kaarten voor de persvoorstelling volgende week donderdag om 10:30 in Pathe Arena. Wil je ook? :toocool:

yupzz... lijkt me leuk...

26 januari?
jp
Ja. Ik geef je naam ook effe door.
Muppy
over peppie en kokkie gesproken...:o
jp
Wat is daarmee?
Muppy
Peppie: ik heb kaarten. wil je ook?
Kokkie: ja leuk
Peppie: ik geef je naam door
Kokkie: ik zorg voor de coke
Peppie: ik neem nog wel MILFs mee
Kokkie: leuk!

;) :D

ZZandirt
quote:
Originally posted by Muppy
Peppie: ik heb kaarten. wil je ook?
Kokkie: ja leuk
Peppie: ik geef je naam door
Kokkie: ik zorg voor de coke
Peppie: ik neem nog wel MILFs mee
Kokkie: leuk!

leest die goser onze pm's????:stongue: :stongue:

muppy sounds kinda jealous:thepirate
Muppy
quote:
Originally posted by ZZandirt
leest die goser onze pm's????:stongue: :stongue:

muppy sounds kinda jealous:thepirate

wil ook mee naar de bejaardenhouseparties op MILF-jacht...
ben er alleen nog te jong voor:(
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 4 
Privacy Statement