|
Het Club Topic (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
| FUSyke |
| quote: | Originally posted by _Jedi
Klopt, maar ik denk wel dat ze min of meer wel pogingen ondernemen om ergens vernieuwend te zijn maar je voelt ergens een achterstand die niet makkelijk te overbruggen valt. |
Klopt ook, Illusion doet de laatste tijd zijn best om leuke guests binnen te halen. En La Rocca heeft op zaterdag en zondag verschillende concepten.
Maar ja, 'vernieuwen' is iets waar ze hier in België veel schrik voor hebben. Wat ik langs de ene kant begrijp (financiële risico's, etc) maar dat ik langs de andere kant ook afkeur. Wie niet vernieuwend te werk gaat, geraakt niet vooruit. |
|
|
| christina |
| quote: | Originally posted by FUSyke
Als ik de reviews lees over de feestjes in Silo dan doen ze het daar heel goed. Afgelopen woensdag hebben ze nog Luciano over de vloer gehad. En het geluid moet er naar het schijnt ook fantastisch zijn. |
ja silo is een zeer leuke locatie voor feestjes, en het geluid is, de keren dat ik er was, nooit slecht geweest, maar ik heb al meermaals in leuven gehoord dat silo leegloopt. nu halen ze de laatste tijd wel verschillende grote namen, waarschijnlijk om dit probleem op te lossen. of het lukt weet ik niet, want ik ben er sindsdien niet meer geweest. |
|
|
| Devilex |
| Een goeie club moet normaal toch kunnen draaien op enkel zijn residents dacht ik? Een guest is een leuk extraatje voor een speciale avond, maar als men continu guests moet boeken om het volk binnen te houden dan zit er iets niet goed volgens mij. |
|
|
| Progrez |
| quote: | Originally posted by _Jedi
De heropleving na de mindere periode (2002 - 2004) heeft ook te maken met in 2004 een keuze te maken waar Tropicana met zen muziekaal beeld naartoe ging en wat er zou gebracht worden, dit tussen het kiezen van 'regionaal' populairdere stijlen: oftewel groove, electro, house, .... oftewel Jump, harddance, hardstyle...
Aangezien er waarschijnlijk meer toekomst en kwaliteit te vinden was/is in het eerste, was de keuze ook snel gemaakt (toen hielp ik nog mee). |
Wat was uw functie dan juist want ik kende het daar een beetje.
In 2003, de periode dat oa Marcky er resident was én trance draaide, kwam ik geregeld in Tropicana. Toen zat er inderdaad bijzonder weinig volk. Vorige zomer ben ik er nog een laatste keer geweest. Toen waren de twee zalen open met in de grote zaal house, electro, groove, en in de kleine jump. Blijkbaar kiezen ze dus toch nog voor harddance met momenten. Hoe is de situatie nu? Is Tropicana nog altijd het gezellige familiebedrijfje van weleer? |
|
|
| _Jedi |
^euhm een officiele functie kunt ge daar niet aangeven.
Ze vroegen mij eens (waardoor is een lang verhaal) om mee helpen te puzzelen aan de langzame heropbouw van de club, beetje raad en mening geven,
heb ook helpen special-nights line-ups in mekaar steken met vallen en opstaan.. en 's zaterdag hielp k overal wat mee: bar, kassa, afwas, beke 'PR',...
FredNova & Airwave, DJ Fire hebben nog op in één van men line-ups gestaan.
Marcky vond ik een heel goeie DJ, techniek & styl, ook sympa kerel (nog steeds) jammer dat hij gestopt is met trance en alleen maar met hardstyle/jump toestanden verder is gegaan.
Marcky kreeg in de slecht periode een aanbieding van de Lambo.
Die harddance momenten zijn er idd nog (af en toe in zaal 2)
is nog altijd populair in de regio (al heb ik het gevoel dat het enorm afgezwakt is..)
Ben al 2 maand niet meer geweest, maar wat ik weet is dat er nu een team is dat er hard aan werkt om elke week weer wat anders te brengen. (guest DJ's, show, gifts, contests,...)
Zodoende dat ge nooit elke week opnieuw hetzelfde hebt maar wel een bekende muziekale noot.
En ja tis nog altijd het gezellige familiebedrijfje van weleer :D
De financiele kant in handen van de tantes (een harde en een zachte), de concepten in handen van Annebel (de dochter) en haar vriend Yves, maar de resident-DJ's en de promoter van TUS omringen hun met veel raad en daad. |
|
|
| Devilex |
| quote: | Originally posted by Progrez
Wat was uw functie dan juist want ik kende het daar een beetje.
In 2003, de periode dat oa Marcky er resident was én trance draaide, kwam ik geregeld in Tropicana. Toen zat er inderdaad bijzonder weinig volk. Vorige zomer ben ik er nog een laatste keer geweest. Toen waren de twee zalen open met in de grote zaal house, electro, groove, en in de kleine jump. Blijkbaar kiezen ze dus toch nog voor harddance met momenten. Hoe is de situatie nu? Is Tropicana nog altijd het gezellige familiebedrijfje van weleer? |
Tropicana heeft enorme vette jaren gekend toen DJ Bart (The Message - Things To Come - Wanna Play House) daar resident was. Toen die in 2002(?) de club verliet is het daar enkele jaren serieus kalm geweest en hebben ze verschillende residents gehad zoals Marcky, Fila en Free Fall (die er nu nog resident is). In 2004 hebben ze dan besloten om (toen als één van de eersten in de streek) over te schakelen op groove & happy house. Fila & Marcky werden toen buitengezet en Dj Koen en Free Fall zijn sindsdien de residents. Als ik verkeerd ben corrigeer me maar hoor Jedi :) |
|
|
| Progrez |
| quote: | Originally posted by _Jedi
^euhm een officiele functie kunt ge daar niet aangeven.
Ze vroegen mij eens (waardoor is een lang verhaal) om mee helpen te puzzelen aan de langzame heropbouw van de club, beetje raad en mening geven,
heb ook helpen special-nights line-ups in mekaar steken met vallen en opstaan.. en 's zaterdag hielp k overal wat mee: bar, kassa, afwas, beke 'PR',...
FredNova & Airwave, DJ Fire hebben nog op in één van men line-ups gestaan.
Marcky vond ik een heel goeie DJ, techniek & styl, ook sympa kerel (nog steeds) jammer dat hij gestopt is met trance en alleen maar met hardstyle/jump toestanden verder is gegaan.
Marcky kreeg in de slecht periode een aanbieding van de Lambo.
Die harddance momenten zijn er idd nog (af en toe in zaal 2)
is nog altijd populair in de regio (al heb ik het gevoel dat het enorm afgezwakt is..)
Ben al 2 maand niet meer geweest, maar wat ik weet is dat er nu een team is dat er hard aan werkt om elke week weer wat anders te brengen. (guest DJ's, show, gifts, contests,...)
Zodoende dat ge nooit elke week opnieuw hetzelfde hebt maar wel een bekende muziekale noot.
En ja tis nog altijd het gezellige familiebedrijfje van weleer :D
De financiele kant in handen van de tantes (een harde en een zachte), de concepten in handen van Annebel (de dochter) en haar vriend Yves, maar de resident-DJ's en de promoter van TUS omringen hun met veel raad en daad. |
Haha. Wij zullen elkaar vroeger wel eens gezien hebben want ik reed altijd mee met Marc. Toen hij in Tropicana stopte om in Lambo te gaan draaien kwam ik er natuurlijk ook niet meer. Ontzettend spijtig want ik heb het altijd een geweldig sympathieke en gezellige club gevonden. Als ze ooit nog eens een soort van tranceavond organiseren moet get hier zeker laten weten. |
|
|
| _Jedi |
| quote: | Originally posted by Devilex
Als ik verkeerd ben corrigeer me maar hoor Jedi :) |
:) nee zit vrij goed bij de waarheid,
alleen is Marcky niet buitengezet, die kreeg voor de veranderingen begonnen een aanbieding van The Lambo (kende daar mensen via C-Dance, was korter bij huis voor hem en kon een ganse avond zen eigen ding doen).
Fila werd toen idd niet goed genoeg bevonden (propere versie) en dat is wel belangrijk als je bijna vanop 0 terug moet beginnen.
Kheb wel gehoord van wat mensen dat die zich nu al veel verbeterd heeft. :)
En serieus kalm.. dat is zacht uitgedrukt,
ge moet u voorstellen dat bij de eerste nacht met de nieuwe residents (ook Vince is er een jaar bij geweest) er meer personeel was over heel de nacht dan bezoekers, dat ondanks keiveel traditionele reklame. |
|
|
| Eagle` |
| quote: | Originally posted by FUSyke
* Louise Gallery lijkt mij ook een zeer leuke club die regelmatig met grote namen programmeert.
|
wil ik al geruime tijd is gaan, pakken inderdaad geregeld uit met leuke house namen net als mirano met"dirty dancing".
| quote: | Originally posted by FUSyke
Als ik de reviews lees over de feestjes in Silo dan doen ze het daar heel goed. Afgelopen woensdag hebben ze nog Luciano over de vloer gehad. En het geluid moet er naar het schijnt ook fantastisch zijn. |
Hebben in het najaar van vorig jaar ganse geluidsinstallatie verandert en afgeregeld door de sound ma van de fuse, tis inderdaad zwaar in orde nu !
Voor de rest beste clubs blijven nog steeds Fuse en Silo imo. Vanaf vrijdag begint Forbidden Fruit concept weer @ Silo, formally known as Minimalicious. En P3P concepten at K_nal (tegen tour en taxis)zijn ook altijd goeie soirées geweest imo ! |
|
|
| El Shorty |
Noodlijdende Vlaamse discotheken en danscafés schreeuwen om hulp
door Marjan Justaert
Rudy Victor Ackaert (Culture Club):
De Gentse Culture Club draait na een faillissement weer op volle toeren. Rudy Victor Ackaert legt uit hoe de bekendste club van Vlaanderen overleeft: 'Onze inkomsten dekken onze uitgaven, de winst komt binnen dankzij de sponsoring.'
Dancings zijn schwung kwijt
Exact 122 discotheken en 140 danscafés zijn er in Vlaanderen. Dat is maar liefst een derde minder dan in 2000. De Cherry Moon in Lokeren, Club Famous in Torhout, de Fauna in Schilde, de Zillion in Antwerpen (van Frank Verstraeten), Het Hoenderhof in Hoeselt (van Dennis Black Magic) en de Popcorn in Beveren: allemaal sloten ze de deuren.
Door Marjan Justaert
BRUSSEL l 'Een club of dancing brengt zoveel kosten mee dat je blij mag zijn als je break-even draait', zegt Rudy Victor Ackaert van de Gentse Culture Club. Die ging in 2005 op de fles, maar opende anderhalve maand later opnieuw. 'Wij overleven dankzij innovatie, sponsoring en een zéér kostenefficiënt beleid.'
De tijd dat zowat elke Johnny met zijn Honda Wallaroo op zaterdag naar de Molen, de Rio of den Dockside scheurde, lijkt voorbij. Volgens Horeca Vlaanderen trekken discotheken, danscafés en clubs nog maar half zoveel jongeren aan als tien jaar geleden. "De sector heeft het uitzonderlijk moeilijk", zegt woordvoerder Luc De Bauw. De jeugd blijft nu eenmaal graag thuis met een goedkope bak bier bij de hand.
"Tegen het einde was het huilen met de pet op", aldus Dennis Wijnants van discotheek Galgehoeve in Oud-Turnhout. Hij moest twee jaar geleden de boeken neerleggen. "We kregen met moeite nog 100 bezoekers over de vloer, terwijl dat er in 2000 nog makkelijk 600 per nacht waren. Ooit was het hier volle bak, maar de alcoholcontroles op de brug over de E34 hebben ons genekt."
Discotheken en clubs slepen al jaren een bedenkelijk imago achter zich aan. "De maatschappij linkt hen aan drank, drugs en weekendongevallen", vertelt De Bauw. "Komt daarbij dat de sector veel concurrentie krijgt van particuliere initiatieven die dat imago niet hebben. Ik heb het dan vooral over events in loodsen of hallen buiten het commerciële circuit. Ze worden georganiseerd door wat wij de 'cowboys' of de 'poenpakkers' van de sector noemen."
Ook de uitbater van het Karrewiel in Hoeselt en Roxy in Bilzen spreekt van een moeilijke tijd. De duurdere levensstandaard is een van de verklaringen voor de teloorgang van clubs, dancings en danscafés. Ackaert: "Het bestedingspatroon van de jeugd is merkbaar veranderd. Ze geven meer uit aan gsm, Playstation of reisjes. Ook concerten zitten in de lift."
Sinds het faillissement in 2005 heeft de Culture Club Herculesinspanningen geleverd om weer aan de top te raken. "Het gaat goed nu", evalueert Ackaert, "maar het blijft knokken om het status-quo te behouden. Onder meer daarom werken we op zaterdag met onze - overigens uitstekende - resident dj's en proberen we ook de markt van de bedrijfs- en privéfeesten aan te boren."
Er liggen nog andere oorzaken aan de basis van de precaire situatie. Baas Guy van de Leuvense Rumba: "Een discotheek uitbaten brengt enorm veel kosten met zich mee. Denk alleen al aan de bijdrage voor Sabam, het personeel, het drukwerk, de dj's of de portiers."
"Daarenboven", vult Luc De Bauw aan, "worden de geluidsnormen almaar strenger, om nog maar te zwijgen over de problemen met de portiers. Wij staan volledig achter de non-discriminatiecode, maar het is niet altijd even gemakkelijk voor de portiers." Momenteel is het soms zo delicaat om iemand de toegang tot een dancing te weigeren, dat je het risico op vechtpartijen soms zelf verhoogt, klinkt het bij de buitenwippers. Tussen 1 januari en 31 maart van dit jaar werden 124 Belgische discotheken en cafés met een portier gecontroleerd, in enkele gevallen was er sprake van ongeoorloofde fouilleringen.
"Puur dankzij een uitzonderlijk zuinig kostenpatroon slagen we erin om overeind te blijven", zegt Rudy Victor Ackaert. "Onze inkomsten dekken onze uitgaven, de winst komt binnen dankzij de sponsoring."
De Culture Club behoudt gelukkig een trouw publiek dankzij de muziekgenres die er gedraaid worden. "Wij focussen op r&b en alles tussen het electro- en popgenre. Dat blijft populair. Wel hebben we onze klemtoon verschoven van absoluut hip willen zijn naar absoluut kwaliteit willen aanbieden."
Hoe kan de discotheekwereld gered worden? Volgens Luc De Bauw bestaat de oplossing in een gedoogbeleid. "Ik ben ervan overtuigd dat mensen altijd ontspanning zullen zoeken, dus de sector is geen uitstervend ras. Maar wat betreft de geluidsnormen en het fiscale luik is er dringend nood aan een globaal, flexibel horecabeleid waarin dancings en clubs kunnen overleven."
Het bestedingspatroon van de jeugd is merkbaar veranderd. Ze geven meer uit aan hun gsm, Playstation of reisjes
Publicatiedatum : 2007-04-23
Sectie : Algemeen
uit: De Morgen van diezelfde datum
--> ik zie hetzelfde gebeuren bij de illusion... Enkel kunnen zij veel meer internationale topdj's aantrekken, maar ze moeten wel commercieel gericht blijven |
|
|
| Solar1 |
citaat Marco Bailey over de belgische clubscene (release mei 07):
"In België lijkt het soms alsof ze opzettelijk naar iemand gaan kijken om kritiek te spuien. Te verwend zeker? En dus nooit tevreden. Vaak staan er hier vijf-zes headliners op een affiche, en dan willen ze nog maar vijf euro betalen. Dat kan toch niet? Weet je, de laatste jaren heeft iedereen te veel van alles: gsm, dvd, games, internet, laptop... Ze blijven liever thuis, in hun eigen kleine club." |
|
|
| Devilex |
Waarom nemen ze toch altijd CC als schoolvoorbeeld voor de hele scene?
Een groot probleem is de verplaatsing, vroeger kon je zonder problemen beschonken achter het stuur kruipen en makkelijk 50 km rijden zonder één controle tegen te komen. Nu kunnen ze je om de 100 m tegenhouden en weten ze op enkele minuten tijd wat je allemaal in je lijf hebt. Ik zeg niet dat ik scheef achter het stuur kruip maar dit is iets wat vele mensen afschrikt om nog kilometers te rijden naar een bepaalde club. Daarom dat velen blijven hangen bij vrienden of in het lokale danscafé. |
|
|
|
|