return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland

Pages: [1] 2 3 4 
De draad voor de beginnende producers!!!!
View this Thread in Original format
raoel
Ik heb al langer zin om te gaan producen, maar omdat ik weinig tijd heb komt het er niet van. Toch wil ik over een maandje eens beginnen met het proberen te producen.

Naar aanleiding van de thread 'dana is hot' en de producing taferelen daarin dacht ik eraan om alvast wat info te vergaren d.m.v. deze thread.

Ik weet dat hiervoor de 'Production Studio' op dit forum is, maar misschien dat de producers onder jullie wat info kunnen geven. Ook een topic in eigen taal hierover is misschien wel makkelijk.



Mijn vraag is dus, welke programma's zijn ervoor, waar hebben jullie ervaring mee en vooral wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende programma's.
Maken jullie jullie de samples zelf of halen jullie ze van sites en welke sites dan.
[SigneT]
ik weet niet echt super veel van produceren (eigenlijk niks)

ik ben zelf van t weekend ook een btje aan de slag gegaan alleen snap er geen hol van :D

ik weet wel dat je reason kan gebruik en fruityloops.
fruityloops ziet r wel cool uit en om t best samples tevinden kan je misschien t beste iets gebruiken zoals cooledit of soundforge kan je ze mooi bewerken , maar als ik t fout heb niet boos zijn :D:D:D
Access
Ik ben ooit begonne met Fruityloops ... leuk programmaatje dat nie al te moeilijk in elkaar steekt.
Bovendien ken je er veel leuke geluidjes uithale ...

Maar tegewoordig ben ik veel bezig met Reason, nog steeds deel 1 ... maar ik hep deel 2 ook al klaar legge ... gewoon ff te lui om 't te installeren :D
Reason vinnik ik wat meer op 't echte meuk lijke, samplers synth en dat soort dinge ...
Ook dat je alles op je eige manier ken 'aansluite' is wel leuk gevonde


M'n tip is om 't gewoon beide te probere ... of al 't andere wat je ken vinde
Je moet er vooral in 't begin gewoon ff mee spele ... kijke wat alle knopjes doen enzo


Wil zelf welles Cubase of ProTools gaan probere, maar nog geen suc6 gehad met het vinde ervan ...
raoel
quote:
Originally posted by Access
Wil zelf welles Cubase of ProTools gaan probere, maar nog geen suc6 gehad met het vinde ervan ...



Ruilen tegen reason
Steinberg Cubase VST32 v5.0 R4.exe
:D

[email protected]
Pjotr G
Fruityloops is n leuk programma waarmee je gelijk aan de slag kan, maar die toch veel mogelijkheden heeft zodat je lang ermee vooruit kunt. Ondersteunt ook VST's (Virtual Studio Technology, dacht ik?), waarvan er veel (ook legale gratis) op het internet te vinden zijn. VST's zijn effecten die je "insteekt", VSTi's zijn VST instrumenten, dus digitale representaties van synthesizers vaak zwaar gebaseerd op oudere hardware synthesizers (Pro 52 --> Prophet VS, FM7 --> DX7 en nog van al).
Fruityloops werkt erg snel intuitief, zeker qua ritmes inrammen, door de fijne x0x style sequencer (Roland TR-x0x style, dus bijv TR-909, TR-808, TR-606 u snapt wel wat voor sequencer ;) )
Gebruik t zelf af en toe om sampletjes te testen of snel ff ideetjes uit te werken.

Reason is een ander leuk programma dat meer bedoelt is als alles in een software pakket, en dit ondersteunt dan ook geen VST's. Dus helaas, geen onbeperkte zooi aan synthesizers, maar Reason geeft je wel alles wat je nodig hebt. Dit wordt weergegeven op een manier die hardware imiteert, je kunt zelfs de apparatuur omdraaien en kabeltjes om gaan steken.....Oeh....heren....als u bekend wordt met de term "modulatie" dan wordt kabeltjes steken oh zo geil....om over de freaky dingen die je dan dus met routing kunt doen nog maar te zwijgen....feedback lussen? geen probleem, je krijgt je speakers wel kapot hoor (en in het echte leven kom je op de een of andere manier altijd kabels te kort!). Dit programma heeft wel een wat steilere leercurve, je kunt niet gelijk op knopjes beginnen te rossen. Het kost dus wat tijd om hiermee overweg te kunnen, het is ook gericht op de wat gevorderde electronische muzikant.

Dit zijn in mijn humbele opinie qua software de interessantste kandidaten voor mensen die willen beginnen met het bouwen van elec muziek d.m.v. alleen een PC.

Wil je gratis aan de slag en heb je een moreel probleem met illegale software, kun je altijd nog aan de gang met Skale Tracker (www.skale.org) een op Fasttracker II gebaseerd programma dat VST's ondersteunt. Een natte droom voor de trackende muzikant van 5-10jaar geleden....nu is deze interface misschien wat achterhaald.....Een andere gratis mededinger is buzz tracker...


PS Ik sample al mijn samples zelf (voor zover ik samples gebruik)....als je wilt dat iets goed gebeurt zul je het toch echt zelf moeten doen....


Nog vragen? :D
Pjotr G
oh ja

Als je zelf aan t samplen slaat zal de behoefte aan een goede wave-editor rijzen. Mooie Kandidaten zijn:

Wavelab
Sound Forge
Cool Edit

Een welke-is-beter discussie heeft weinig zin....het heeft vooral te maken met wat je gewend bent, wat je dus fijn lekker snel vind werken enzo....Net als fruityloops vs reason eigenlijk...gewoon niet tegenover elkaar zetten.
magrec
Nuendo gebruikers hier??

In een interview ergens las ik dat sander kleinenberg voor pro tools 100.000 dollar moest betalen (wel helemaal afgestemd op zijn wensen)

tsja james holden produceert met het gratis programma buzz.
Een aantal dj's/producers hebben zelfs al hun hardware verkocht om alleen nog maar met software te producer (mac g4 etc...)computers worden uiteindelijk zo snel dat za bijna alle hardware overbodig kunnen laten worden.......

(maja analooog rules)
Pjotr G
yeps voor de sound hoef je t niet meer te doen

maar goed de manier van werken is gewoon anders, daarom geloof ik er niet in dat hardware uitsterft....Vind t zelf prachtig ;)


Pro Tools....om daar een beetje functionaliteit uit te krijgen moet je evenveel betalen als voor n dikke mercedes....Ga dan lekker voor Cubase SX..... maar ja die mensen hebben geld en t is een goed systeem, alleen veels en veels te duur....

en idd....je kunt analoog wel nadoen...maar analoog blijft analoog en digitaal blijft digitaal :D
John
ik zelf bouw welles wat met reason.. maar meestal zonder succes heheh
heb een tijdje terug wel wat met fruity loops gewerkt..maar dat ging nog slechter..ook al wist ik toen nog nix van vst(i) dingen of hoe je die moet gebruiken... heb pas gelee cubase geinstalleerd..maar ik krijg 0,0 geluid uit die vsti dingen..(misschien dat jij weet hoe dat moet pjotr g:D)
en cubase draait ook niet echt op mijn pc:D laat staan als ik em gerewired heb met reason heheh 450mhz roelt:S
zou zelf wel een echte synth willen met toetsen waar je lekker op kan rammen.. coole melodietjes vinde lijkt me veel makkelijker zo dan met de muis dingen bij tonen zetten..:p
ik wil meteen ff van de gelegenheid gebruik maken om jullie mening te vragen over me met reason in elkaar geknutselde baggerstrings:p
download hiero rechts/doelopslaan
edit: vooral wat eraan verbeterd meot worden dus:D
Pjotr G
ik weet niet veel van Cubase (werk zelf met Cakewalk 3.0)

maar ik weet wel hoe je in fruityloops een VST/VSTi aan de gang krijgt als je dat ook wil weten?

Als het je om de toetsen te doen is kun je natuurlijk een leuk midi keyboardje halen, zodat je op een toetsenbord kunt spelen wat je PC afspeelt.

PS best mooie strings! gokje: dikke laag chorus? heeft misschien een tikje teveel neiging te ontstemmen

magrec
Iig het meest gewaardeerde vriendje van de meeste producers is de mac G4 als ik interviews mag geloven.
raoel
Ik ga zelf alleen maar software matig producen.

ik heb nu al wat info en zal zelf is flink wat gaan zoeken op internet.

Maar ik heb alvast een vraagje:
zoals ik begrijp is het mogelijk om ( via een VST/VSTi)je toetsenbord als een soort keybord te gebruiken. Voor elke toets kun je dan een bepalde toon in stellen en zo kun je dan een melodie inspelen.
Klopt da
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 4 
Privacy Statement