|
livet?
|
View this Thread in Original format
| Vizay |
dioxys frågade mig nyss om vad livet egentligen är bra för....det är ju en sån där filosofisk fråga som ingen lyckats svara på än....om den ens går att svara helt på
men jag tycker iaf de skulle va intressant å se hur folk här på forumet ser på livet å dess mening :) |
|
|
| reveal |
| ...inväntar vår lifeaddicts aendy svar |
|
|
| SteveTranz4ever |
ibland vet jag inte ... men meningen är att man ska må bra och göra det som känns rätt..
Man uppskattar det ena bara för att det andra inte är lika kul....
utan vinter skulle inte svensson uppskatta våren/sommaren så mycke
om inte en del mat va lite äcklig skulle man inte uppskatta det som var gott
utan olycka skulle man inte uppskatta lucka
men tyvär så verkar en del få för mycke av den ena delen... jag är nog en av dom...
Men en sak e säker ... det finns alltid trance, det finns sköna fester jag kan gå på... det finns goa människor på detta forum...
[edit]såg en TA international idag som hade som text över sin avatar
I TRANCE YOU
jag ser det som nån sorts "I love you"
så I TRANCE YOU ALL SWETAs |
|
|
| dj_hysterix |
| själv tycker jag livet e jävligt tråkigt ...ingenting o njuta av :( |
|
|
| Vizay |
hmm...kärlek och lycka....har man uppnått dessa två så tror jag att man iaf har kommit en bit på vägen till livets mening..
å med kärlek så menar jag inte bara pojke/flicka kärlek utan att vara älskad generellt sätt....å att kunna älska tillbaka... |
|
|
| Gaby |
Att hitta sig själv...Förstå och acceptera den man är... älska sig själv så att man kan älska andra.
Behandla alla så som man själv vill bli behandlad.
Livet är underbart! Bara man öppnar ögonen och tittat ordentligt så kan du alltid hitta något underbart i allt! Det är inte hur man har det utan hur man tar det ;) |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by reveal
...inväntar vår lifeaddicts aendy svar |
Hmm... tackar.
Jag tycker att livet är att göra det som i din mening bäst tillfredställer dig själv. Man ska inte känna att "- vad faen lägger jag min tid på detta för!" Vad det är som tillfredställer en kan variera. Man hittar sitt kall och fullföljer det. Detta ger en oerhörd känsla av välbefinnande. Tyvärr upplever jag såsom hysterix alldeles för ofta att allt suger, men som Steve säger, för att uppskatta det bra måste man ha lite dåligt. Samtidigt om jag börjar tänka efter upptäcker jag att jag faktiskt har det rätt bra och gör många saker som får mig att må bra. Och i mitt fall är det i princip alltid idrotten som står gällande för de positiva bitarna i mitt liv. (Om jag får bestämma kommer denna tråden bli STOR och väldigt FILOSOFISK) :) |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by Vizay
hmm...kärlek och lycka....har man uppnått dessa två så tror jag att man iaf har kommit en bit på vägen till livets mening..
|
Men vad är lycka då? Detta varierar så otroligt mycket från människa till människa...
På senare år har jag funderat såå otroligt mycket på livet och dess mening, och vad det ska bli av mig osv... Långa resor med bussar, och andra tillfällen där det bara varit jag och musiken, har fått mig att tänka till så mycket.
Man måste vara glad för det man har, och jobba för att få det bättre. Så är det bara. Många tror att rikedom är lycka. Jag har kommit fram till att inget materialistiskt egentligen kan ge dig lycka. Allt som är materialistiskt tröttnar du på, för eller senare. Och då måste du ha något ännu häftigare... om du får detta, då blir du tillslut kräsen!
The best things in life are free! Och det är sant! Vad är det som håller en lycklig? Vänskap och kärlek bland annat. Man tröttnar aldrig på det, dålig kärlek kan man tröttna på så klart... men nu pratar vi inte sådan. Man måste förstå att vi inte kan uppfinna saker som gör oss lyckliga. Det sitter i blodet från födseln, och det har det alltid gjort.
Dalai lama skriver otroligt mycket om livet. Läs lite av honom.
Liftarengs guide till galaxen nämner otroligt mycket den me. Vet att du läst den....ta bara den delen med delfinerna.
Det är viktigt, och allmänt bekant, att saker och ting inte alltid är vad dom ser ut att vara.
Så till exempel hade människorna på planeten jorden alltid ansett sig vara mer intelligenta än delfinerna,
eftersom dom hade åstadkommit så mycket - hjulet, New York, krig och så vidare
- medan allt som delfinerna gjort var att skvimpa omkring i vattnet och ha kul.
Men å andra sidan hade delfinerna alltid ansett sig vara mer intelligenta än människan - på exakt samma grunder"
Livet går ut på att leva det, och att leva det rätt. Ta hand om dina medmänniskor och gör din del för att förbättra hela vår värld.
Jag mår bäst när jag antingen är omgiven av många människor som jag tycker om och som tycker om mig eller när jag är helt ensam och får tid att samla tankarna.
Spend some time alone, everyday
är en av dom saker som Dalai Lama har sagt och som jag försöker att tänka på och hinna med så gott jag kan.
Lev livet och ha så kul du kan. |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Spend some time alone, everyday
är en av dom saker som Dalai Lama har sagt och som jag försöker att tänka på och hinna med så gott jag kan.
|
Spending to much time alone, everyday. Den här staden är INTE kul att flytta in till i det avseendet. Att gå ut i Stockholm kan lätt få mig att tappa tron på mänskligheten. Alla är så ruskigt egoistiska och allt kretsar kring ens egen person. Tänk om man kunde hjälpa varandra istället, skita i alla skillnader och se att alla människor behöver omtanke och kärlek. Nä, istället ska man försöka på ett eller annat sätt visa hur jäla mycket bättre man är och har det ställt m.m. än alla andra. Kanske därför det blir så mycket tid för mig själv. Alla är idioter, inklusive jag!
BTW: Liftarens guide till galaxen är den bästa samling böcker som existerar. Väntar fortfarande på att Douglas Adams postuma verk ska komma ut i handeln, vad är det som dröjer? |
|
|
| mindshooter |
Så länge man gör det bästa av tiden man har ensam, så var den inte förgäves. Så brukar jag tänka....minns de gånger där jag blivit tvungen att gå hem från stan eller nåt, om tågen stannat och bussarna slutat gå. Då brukar jag alltid tänka på det där, najs, då har jag en och en halv timme för mig själv med musiken. Att gå och tänka på allt.
Aendy, har du inga liktänkande kompisar eller så då?
Det där om samhället...håller med dig. Inte många i samhället som ser\bryr sig om det som händer. Folk fattar inte vad vi håller på med. Vilka råttor i råtthjulen vi är. Själv planerar jag redan nu på att åka på en låååång resa bara ut i världen med typ brorsan eller nåt. Och bara känna efter vad som bjuds därute och vad livet går ut på. Hört om så många som gjort det som kommer hem som nya människor. Och sen längtar dom tillbaka till det där...bort från samhällsmurarna. Människor mår inte bra i fångenskap...inbundna i nån makthärva med sreckkoder i pannan. När man väl hajat vad allt handlar om då ser man oxå hur många som har försökt att visa detta så länge...som Douglas adams och skaparna bakom The matrix...
take a look around |
|
|
| Kraith |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
Man uppskattar det ena bara för att det andra inte är lika kul....
utan vinter skulle inte svensson uppskatta våren/sommaren så mycke
om inte en del mat va lite äcklig skulle man inte uppskatta det som var gott utan olycka skulle man inte uppskatta lucka
Men en sak e säker ... det finns alltid trance...
|
Sån tur då att det finns såna hiskeliga mängder skräpmusik.:haha: |
|
|
| mindshooter |
| Förövrigt säger din Signatur det mesta om vad jag känner rätt ofta Kraith :) |
|
|
|
|