|
Why download.. if you can buy it ;) (pg. 4)
|
View this Thread in Original format
| Steve-Austin |
Mijn reply was niet special voor jouw, sorry.
Dat was juist om te zeggen dat alles niet ook simpel in het leven is ...
Ik was ook student en ik heb veel mp3's, divx ook gedownload. Maar ik begrijjp zeer goed dat ik een piraat was (of ben). Ik heb geen verontschuldigingen, en ik aanvaard wat ik heb gedaan. Als een dag ik problemen heb, zou ik begrijpen, het is de risico's ... |
|
|
| Miss Z |
| quote: | Originally posted by Steve-Austin
Mijn reply was niet special voor jouw, sorry.
Dat was juist om te zeggen dat alles niet ook simpel in het leven is ...
Ik was ook student en ik heb veel mp3's, divx ook gedownload. Maar ik begrijjp zeer goed dat ik een piraat was (of ben). Ik heb geen verontschuldigingen, en ik aanvaard wat ik heb gedaan. Als een dag ik problemen heb, zou ik begrijpen, het is de risico's ... |
true! kzeg ook niet dat ik het helemaal niet doe :) en ik vind ook wel dat het verkeerd is. khoop dat ze binnekort dat van die 1€/mp3 invoeren :) want lijkt me heel interessant en fair! (zie berekening hierna ;))
en btw kvraag me dus ook af hoeveel lolo aan een plaat verdient. want dat is toch gemiddeld twee liedjes per plaat eh :) kwil ff weten hoeveel hij 'ongeveer' eigenlijk per liedje per verkochte plaat verdient :) mah denk nie dat hij hierop gaat antwoorden... na een grondige berekening met fus kwamen we tot de volgende conclusie: ongeveer 2€ aan de producer per plaat (dus 1 € per song) :conf: enige verbeteringen mogen aangehaald worden :)
ps: en nu ga ik weer blokken :nervous: |
|
|
| [BE]FusioN`-- |
grondige berekening is veel gezegd... we gingen gewoon ff van het volgende uit
goedkope winkel: 7.5 euro per plaat
belastingen: -1.5 euro (21% i guess?)
label+productiekosten: 4 euro
rest: 2 euro
tis een gokje hoor... ben trouwens de winst voor de verkoper (winkel) vergeten :) |
|
|
| Belgian Bonzai |
| quote: | Originally posted by Miss Z
khoop dat ze binnekort dat van die 1€/mp3 invoeren :) want lijkt me heel interessant en fair! (zie berekening hierna ;))
|
Idd; ik geef het grif toe, ik ben een redelijk heavy downloader (het zou flauw zijn als de flix morgen aan mijn deur staan op basis van deze bekentenis). Ik ben letterlijk trance-addict en ik kan het me simpelweg niet permitteren. Freebase - Broken heb ik ook op plaat en zo; paar Trancemasters 200* ook, redelijk wa Bonzai cds ook. Geloof het of niet, maar als ik werk (en het ziet ernaar uit dat ik aardig wat zal verdienen, als het lukt heb ik immers een aardig diploma) dan zal ik de eerste zijn om aan Bonzai een donatie te doen, zomaar, al is het 'maar' 250€.
Daarentegen heb ik wel aardig wat expertise opgebouwd; IEDEREEN mag me vragen over discografieën, producers en trance tracks allerhande. Ik maak me bovendien sterk dat op basis hiervan ik menig persoon het genre trance heb laten apprecieren. Dat vertaalt zich daarom niet in kassa voor de producers, maar wel in appreciatie en respect voor het genre en de producers; en dat wereldwijd. Het effect is marginaal door mij, maar veel kleintjes maken een groot. En wat is er nu belangrijker, 100€ verdienen aan een track of de wetenschap dat die track levens in positieve zin heeft veranderd. Elke producer die voor het eerste kiest mag direct inpakken; want die maakt bijna per definitie na 5 nummers alleen nog . Dat is een markant verschil tussen Britney en trance:
The songs and the music that I portray comes from the heart
Dit ter nuancering.
En ik zal gretig downloaden aan 1€, als de kwaliteit minstens 192kbps master rip is; want een krakerige vinyl rip is ook maar zozo.
Dit gezegd zijnde,
De groeten! |
|
|
| djcresto |
Ik koop ook zo goed als geen cd's. Heb in 2003 slechts 1 album gekocht en dat was Airwave - Believe. Dat was al meer uit respect voor l-vee want de meeste tracks had ik al. Ben nu ook wel van plan om het nieuwe push & airwave album te bestellen. Maar voor de rest zie ik nie in waarom ik muziek zou gaan kopen, zoals miss Z het al aanhaalde, in België vind je gewoon nauwelijks goeie compilaties. En als je al een goeie compilatie vindt zijn het allemaal ge-edite versies. Ik zou dus ook een groot voorstander zijn van customized cd's. En daar zou ik dan zeker intresse in hebben.
Toch zou ik graag ook willen zeggen dat zonder mp3, zonder downloads de trance scene nooit zo groot zou zijn geworden. Een Belgische producer bij bv banshee zou mss enkel in België en Nederland platen kunnen releasen, terwijl dit nu over heel de wereld kan. Mp3 maakt trance toegankelijker voor iedereen. Alle livesets die van verschillende dj's op internet verschijnen geven ook heel veel populariteit aan de dj. Waardoor ze bekender worden, meer bookings krijgen, hogere prijzen kunnen vragen. En ik denk iemand die zowel dj als producer is veel meer verdiend als dj dan als producer.
Het idee van positief denken vind ik ook wel ok, want verbieden te downloaden en kopieren dat lukt toch niet, altijd wordt er wel een achterpoort gevonden. Dus de slogan van de platenfirma's zou moeten zijn "Give people what they want". En is die slogan niet het toppunt van commerciel denken? |
|
|
| CygnusX |
| quote: | Originally posted by djcresto
Mp3 maakt trance toegankelijker voor iedereen. Alle livesets die van verschillende dj's op internet verschijnen geven ook heel veel populariteit aan de dj. Waardoor ze bekender worden, meer bookings krijgen, hogere prijzen kunnen vragen. |
Klopt, wat zou Nu NRG geworden zijn zonder hun Orgasmatron-livesets? |
|
|
| Meltos |
Ik denk da iedereen wel download en wie bij hoog en laag beweerd dat hij niks download zijn soms nog de ergste :rolleyes:
Ik download dus ook en dan vooral Livesets, ASOT-Episodes => vooral om te weten wat er nieuw uit is of welke platen er helemaal BOM zijn!!! Stel U voor da'k héél de dage, weke, jare naar de belgische radio moest luistere, mag er nog nie aandenken :sadgreen:
Het is ok echt wel mede dankzij't internet dat de TRANCE scene meer bekendheid heeft verworven en zeker nie via één of andere radio, enfin hier in Belgie toch nie... :rolleyes: Want zou ok anders nie wete hoe't naar hier overgewaaid zou zijn :conf:
Ik download ook singles en dan wel deze, misschien uit luïgheid, omda'k deze dan zelf nie meer moe rippen, om deze dan op e cd'ke te schrijven en in de voiture te luisteren (handig, want als DJ moe je eigenlijk het verloop van de tracks uit je hoofd kenne)! Ik heb draaitafels en koop m'n plate ok bij soundstation ( echt wel ne aanrader zene :D ) waar Fred ze koopt en't is nog steeds toegestaan als je de origineel in je bezit hebt...
Plate koste inderdaad geld, ma e hobby mag ook geld koste... :D |
|
|
| Nabistai |
| quote: | Originally posted by Lolo
Je moet ook is weten, 50% van de files op kazaa en emule zitten vol met virussen en trojans.
|
True, maar niet bij mp3's hé :)
| quote: | Originally posted by Miss Z
enige wa de platenmaatschappijen moeten doen is: dit inzien en hun strategiëen aanpassen! (zijn ze allang mee bezig mss :)) heb dit vorig jaar in een werkske ge-analyseerd voor een vak van mij... kzal het eens opzoeken :) hier moet dus marketing ingrijpen :) |
Kunt ge mij da eens geven allermooiste lieve zehra, da zou vrij handig zijn voor mijn eindwerk over mp3's ;)
| quote: | Originally posted by [BE]FusioN`--
grondige berekening is veel gezegd... we gingen gewoon ff van het volgende uit
goedkope winkel: 7.5 euro per plaat
belastingen: -1.5 euro (21% i guess?)
label+productiekosten: 4 euro
rest: 2 euro
tis een gokje hoor... ben trouwens de winst voor de verkoper (winkel) vergeten :) |
de verkoper krijgt 27% van de prijs
De artiest zelf krijgt maar 10% (in dit geval dus 0.75 euro )
Ter aanvulling de rest:
- Fabrikant : 8%
-Componist en Publisher: 9%
-Platenmaatschappij: 24%
-Distributeur: 20%
-Studio Producer: 2% |
|
|
| Lightworks |
| quote: | Originally posted by djcresto
Ik koop ook zo goed als geen cd's. Heb in 2003 slechts 1 album gekocht en dat was Airwave - Believe. Dat was al meer uit respect voor l-vee want de meeste tracks had ik al. Ben nu ook wel van plan om het nieuwe push & airwave album te bestellen. Maar voor de rest zie ik nie in waarom ik muziek zou gaan kopen, zoals miss Z het al aanhaalde, in België vind je gewoon nauwelijks goeie compilaties. En als je al een goeie compilatie vindt zijn het allemaal ge-edite versies. Ik zou dus ook een groot voorstander zijn van customized cd's. En daar zou ik dan zeker intresse in hebben.
Toch zou ik graag ook willen zeggen dat zonder mp3, zonder downloads de trance scene nooit zo groot zou zijn geworden. Een Belgische producer bij bv banshee zou mss enkel in België en Nederland platen kunnen releasen, terwijl dit nu over heel de wereld kan. Mp3 maakt trance toegankelijker voor iedereen. Alle livesets die van verschillende dj's op internet verschijnen geven ook heel veel populariteit aan de dj. Waardoor ze bekender worden, meer bookings krijgen, hogere prijzen kunnen vragen. En ik denk iemand die zowel dj als producer is veel meer verdiend als dj dan als producer.
Het idee van positief denken vind ik ook wel ok, want verbieden te downloaden en kopieren dat lukt toch niet, altijd wordt er wel een achterpoort gevonden. Dus de slogan van de platenfirma's zou moeten zijn "Give people what they want". En is die slogan niet het toppunt van commerciel denken? |
Klopt. Als men trance aan de man wil brengen en er zich zeker van maken dat veel mensen het kopen, zullen ze het wat moeten personaliseren. Da's echter wel veel meer werk (geen massaproductie meer mogelijk) en ge zult waarschijnlijk ook veel langer op uw cd'ke moeten wachten... En dan hebt ge ongeduldige mensen die het gewoon downloaden he.
Het heeft allemaal zijn voordelen en zijn nadelen. Ik heb al effe geen cd meer gekocht, gewoon omdat ik hier niets meer vind. Ze hebben onlangs de Trancemaster en World Of Trance series uit de rekken gehaald van mijn plaatselijke shop, nu rest er mij nog enkel die vervallen Serious Beats, Solid Sounds en dergelijke, waarvan de helft van de tracks iets wegheeft van techno, gsm- en stofzuigersounds en andere dingen die ik helemaal ni moet hebben. En als er al eens wat goede tracks op een album verschijnen, dan weet ik dankzij de mp3 dat het de moeite is of niet om hem aan te schaffen. Maar dan wat met diegene die ik illegaal bezit? Ik wil zeker de originele artiest iets teruggeven, zelfs al zou het een persoonlijke donatie zijn. Op die manier zou ik betaalde mp3's een goed idee vinden. Dat heeft dan ook al weer zijn voor en nadelen...
Daarnaast heb ik ook weer ongelofelijk minder illegale mp3's afgehaald om te luisteren wat goeds er zal verschijnen. Gewoon omdat ik vind dat er vaak teveel trance wordt uitgebracht die een persoonlijke keuze zijn van de runners van de platenmatschappij, met als resultaat dat ik nu ongeveer 90% legale mp3's download van mensen die (vreemd genoeg in vergelijking met wat vroeger kon verschijnen) nog niet eens aan een contract komen met een plaat die alles zou slaan.
Ne mens begint eens na te denken he :) |
|
|
| basd |
Ik ga niet overal nog eens op in, want heel veel is hier al gezegd.. Ik zal het maar bij mijn persoonlijke mening houden..
Ik heb echt een teringhekel aan mensen die alleen maar downloaden en nooit eens iets kopen. Ik zie zelfs mensen die bijna alleen maar mp3s op CD branden, daarmee gaan draaien en zich dan DJ noemen.. En (behalve de apparatuur en de CDRs) er geen cent aan uitgeven.. Echt heel erg. Ik download zelf ook wel eens iets, zal niet de schijnheilige gaan uithangen, maar als ik een plaat luister en ik vind hem goed, dan koop ik em ook.
Hetzelfde geldt voor CDs. Luister eigenlijk alleen CDs met relaxte muziek (voor mijn eigen persoonlijk teringherriesmaak zet ik wel een plaatje op), en ook als ik die goed vind koop ik ze. Ik spendeer dan wel eigenlijk te veel geld aan muziek (zeker gezien het feit dat ik ook maar een student ben die al een tijdje niet bij zijn bijbaan gewerkt heeft), maar ik vind het dubbel en dwars waard.
Tot slot wil ik nog even zeggen dat mensen die stoer willen doen omdat ze als eerste een mp3 hebben geript, eigenlijk ontzettende losers zijn.
Punt. :p |
|
|
| Gladius |
idd lightworks. das ook het grootste probleem bij mij; bijna geen cd's te vinden. Echt rampzalig, ik zit nog steeds te wachten op right of way van ferry en die nieuwe van chicane. Zelfs in die platenzaak hier in deurne, die van yves de ruyter ofzow, hebben ze bena niets. 'jah der is geen vraag naar'.
Als ze da nu al eens zouden veranderen zouden ze al wa meer klanten hebben. Het argument da cd's deze dagen te duur zijn vind ik zwak, student zijnde of niet, als ge leeft voor uwe muziek is het da waard.
Ik download vrij veel, geef ik toe, maar das gewoon omdat ik anders der niet aangeraak. Heb al een paar keer cd's van het buitenland laten komen, maar op den duur wordt da wel een kostelijke zaak zen.
Dat idee van 1€ vind ik wel te overwegen, ben is benieuwd hoe dat da in elkaar steekt. |
|
|
|
|