|
Geloof
|
View this Thread in Original format
| TOR |
lang geleden dat we hier nog es een serieus debat hebben gehad :)
daarom mijn vraag.. hoe staan jullie tegenover het geloof? zijn jullie aanhanger van een bepaalde godsdienst? of maken geloof en vragen over het bestaan geen deel uit van jullie leven? (in dat laatste geval is deze thread overbodig natuurlijk :p )
ikzelf ben agnost. ik weet niet of er een schepper in het spel is (geweest). ik heb daar trouwens ook geen behoefte aan.
ik ben absoluut niet gelovig. naar mijn mening is het nogal absurd het bestaan van iets te erkennen zonder conrete en onafhankelijk verifieerbare aanwijzingen. maar net zo min kun je dat bestaan ongefundeerd ontkennen.
ik weet het niet en ik heb daar geen problemen mee. :) |
|
|
| Tiger777 |
| Atheïst: Toch waarden zonder daar de term god voor te gebruiken. |
|
|
| Eagle` |
| ik ben katholiek schijnt :o |
|
|
| Nyah |
Eigenlijk ben ik katholiek... Tot voor n 4, 5 tal jaar geleden ofzo ging ik iedere week naar de kerk (kunt ge u dat voorstellen :nervous:?)
Ben ook misdienaar geweest, aantal jaren, tjeezus :o
Maar goed, moet er bij zeggen dat mijn ma me eigenlijk iedere week verplichte om naar de kerk te gaan en als braaf meisje ging ik daar dus niet tegen in. Nu ben ik al een tijdje ni meer naar de kerk geweest. Ik vind niet dat je naar de kerk moet gaan om te bewijzen dat je 'gelooft' en dan nog.. ik geloof ni in de schepping van de aarde door god enz...
Ik denk wel dat er 'iets' is ma, maja.. euhm, heb er ni echt n duidelijk beeld van.
Ik heb in ieder geval een goede engelbewaarder :)
Btw, mijn ma gaat nu ook ni meer iedere week naar de mis, af en toe maar, zie es wat n invloed ik heb :p |
|
|
| Xilver |
| Ik ben gedoopt, m'n communie gedaan enzo, maar verder ni om te zeggen katholiek opgevoed. Ik heb wel m'n eigen redenen om te geloven in "iets", maar meer wil ik daar niet over kwijt :) |
|
|
| Tiger777 |
Ik moest en zou mijn communie doen (mijn ma heeft nog enorme scenes gemaakt in den tijd) en uiteindelijk, als het zover was vond ze het zelf dikke zever.
en dan die weken ervoor: de lessen voor de communie( ik kan nemeer op het woord komen), de michael, een gastje met een brilleke en sproeten-e fameus etterke- heeft nog een computerscherm op de grond getrokken, en het was kapot :stongue:
De vraag is: zijt ge katholiek van geloof of van gewoonte :conf: |
|
|
| TOR |
| quote: | Originally posted by Xilver
maar meer wil ik daar niet over kwijt :) |
wel ja, dat is het juist. veel mensen zeggen wel dat er 'iets' is, maar ik vraag me soms af wat de aanleiding is tot die stelling. als ik uw post lees, denk ik wel dat je bepaalde aanwijzingen hebt, maar sommige mensen houden een dergelijk discours om maar iets te zeggen, omdat ze er eigenlijk niet wijs uit geraken. ik geraak er ook niet wijs uit, maar ik geef tenminste toe dat ik het niet weet.
overigens ging ik vroeger ook naar de (katholieke) kerk. ik heb er echter een afkeer van gekregen wegens de hiërarchie en het bijbehorende gevoel dat er heerst. "wij zijn maar een luttel mens". dit jaar al een paar keer een protestantse dienst bijgewoond en dat is helemaal anders. de predikant staat niet boven de gewone mens, iedereen is er samen voor een ding: het geloof beleven. en niet, zoals ik in een katholieke kerk ondervind, om met het hoofd naar beneden naar de priester te luisteren. |
|
|
| Zehra |
heb maar islamiet (I prefer moslim) aangeduid omdat ik moslim opgevoed ben geweest.
over in wat en hoe of wie ik geloof kan ik nie veel kwijt atm. kgeloof ook wel in iets alhoewel ik zelf ook nog nie echt kan definiëren wat die 'iets' inhoudt. :o |
|
|
| Tiger777 |
| quote: | Originally posted by TOR
"wij zijn maar een luttel mens". |
Mijn ma (een volgens haarzelf overtuigd katholiek) zegt juist: "de mens is de krooooon van de schepping(en ge kunt mij daar ni vanafbrengen)". Dat pas iets waar mijn haar van gaat rechtstaan... |
|
|
| TOR |
| quote: | Originally posted by Zehra
(I prefer moslim) |
kan het helaas niet meer aanpassen. Benny? |
|
|
| Zehra |
kan het helaas niet meer aanpassen. Benny? |
maakt nie uit. ;) |
|
|
| Phortastic |
dit jaar al een paar keer een protestantse dienst bijgewoond en dat is helemaal anders. de predikant staat niet boven de gewone mens, iedereen is er samen voor een ding: het geloof beleven. en niet, zoals ik in een katholieke kerk ondervind, om met het hoofd naar beneden naar de priester te luisteren. |
Protestant zen ik. |
|
|
|
|