return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 [4] 5 6 7 
Hjälp mej hoppas!! (pg. 4)
View this Thread in Original format
jofawe
quote:
Originally posted by SWE_TRANCE
Det är enorma krafter som ligger bakom!
Men lite korrigeringar på den info du gav.
Tsunamin är endast mellan 0,5-1m hög ute på djupt vatten, där kan de vara 100km breda och färdas i upp emot 800km/h.
Hur hög vågen blir vid kustremsan beror på hur mycket energi som utlöstes vid skalvet. Hastigheten reduceras till ca 50km/h när vågen börjar närma sig land. Desto brantare stigning från botten in mot land, desto högre blir vågen. Det är bl.a dörför Koh Lak drabbades svårare än andra stränder, det inte lika långgrunt där. Du pratar om vågor som är 50m höga och färdas i 1000km/h, det har du nog läst i nån Sci-Fi blaska ;)

Var har du fått den siffran som "tusen ggr så starkare skalv"?
Skalvet på juldagen var det 4:e största som har mätts i modern tid.
Richterskalan fungerar som så att för varje heltal på skalan, då ökar energi (kraften) 31ggr! Så detta skalvet på 9.0 är altså 31ggr så kraftigt som ett på 8.0. För att förklara hur stor kraft vi snackar om här kan jag säga att 8.0 på richterskalan är som 60.000 x 1 Megaton vätebomb.

1991 var det en Tsunami som drabbade Bangladesh och tog 138.000 människors liv, det är inget att leka med det!
Tycker att det är RIKTIGT dåligt att det inte finns badvakter på stränderna i Thailand? Hade det funnits och dom bara hade haft riktig utbildning så hade 1000-tals människoliv räddats!


åhnej.. en förståsigpåare...
SWE_TRANCE
quote:
Originally posted by jofawe
åhnej.. en förståsigpåare...


hrm, det handlar inte om att vara en "förståsigpåare..."
Utan jag ville endast hjälpa till att ge korrekt information!
Vet att det är något irrelevant just nu, men rätt ska va rätt.
St_Andrew
quote:
Originally posted by SWE_TRANCE
hrm, det handlar inte om att vara en "förståsigpåare..."
Utan jag ville endast hjälpa till att ge korrekt information!
Vet att det är något irrelevant just nu, men rätt ska va rätt.


hehe eller hur, finns inget värre än felaktig information =)
jofawe
quote:
Originally posted by SWE_TRANCE
hrm, det handlar inte om att vara en "förståsigpåare..."
Utan jag ville endast hjälpa till att ge korrekt information!
Vet att det är något irrelevant just nu, men rätt ska va rätt.


jag drar bara lite i ditt ben :)

Åter till allvaret.
120 000 döda..
ofattbart, får en att tänka på hur liten man är här på jorden
SteveTranz4ever
Bidrog just med en hundring...

Fan drömde om de här igår natt... att jag var där och vågen kom in men jag hittade en kulle fast fan va vattnet sprutade in...

Jag tror att om man vill förstå lite mer hur jäkla många det är som har dött så testa och räkna till 120'000

montana
jag har gett 1000kr, det var halva av jag fick i julklapp, men jao, jag skulle bara köpt vinyl av dom bara
St_Andrew
quote:
Originally posted by montana
jag har gett 1000kr, det var halva av jag fick i julklapp, men jao, jag skulle bara köpt vinyl av dom bara


wow, fett med kredit till dig

och så klart till alla som bidrar :)
Try
har gett 30 kr iaf =)
SWE_TRANCE
quote:
Originally posted by Try
har gett 30 kr iaf =)


Man skänker ju efter sina tillgångar.
Det är inte beloppet som räknas, utan tanken :)
"Många bäckar små..." som det så fint heter :p

För er som är ute och kollar på diverse namnlistor osv.
Vore kanon om ni kunde hålla utkik efter Susanna Pershamre, 31år (klickbar länk)
En av mina bästa vänner är just nu i Thailand och letar efter henne.
dbl
fyfan asså.. satt o snacka med en på msn förut som saknade en.. och nu hittade hon en bild på henne död :(

SteveTranz4ever
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhet...,583519,00.html
:whip:
dbl
quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhet...,583519,00.html
:whip:


idioter :whip:
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 7 
Privacy Statement