|
Mixen met software (pg. 7)
|
View this Thread in Original format
| Jasperovitsj |
Er is de letter van de wet en de geest van de wet, en daarom denk ik dat het in zulke zaken wel niet zo'n vaart zal lopen. ;)
Sabam kan inderdaad de negatieve publiciteit missen, en ze weten daar ook wel dat het geen zin heeft om effectief hun regels strikt te gaan naleven. Daar hebben ze al zeker niet het personeel en de financiële middelen voor, en ze zullen daar ook wel doorhebben dat ze in een rechtszaak helemaal niet zo sterk in hun schoenen staan als ze willen laten uitschijnen. :)
De wetgeving trekt inderdaad op ni veel, maar zolang ze niet beginnen met effectief elke "dj in overtreding" te vervolgen zie ik niet zo'n groot probleem...
Edit: Shadowkid dacht er dus net hetzelfde over :D |
|
|
| Transfusion |
| In verband met die promo's en dergelijke. Sabam heeft toch enkel iets te zeggen als die muzikant bij sabam is aangesloten? Sabam is bij mijn weten een onafhankelijke organisatie. |
|
|
| dj Elof |
Nee, dat is het grappige, of je nu aangesloten bent of niet, het recht op werk blijft.
Weliswaar: neem nu dat je vanavond op je piano iets in elkaar tokkelt en je geeft je werk NIET aan bij SABAM, dan vallen er geen rechten op.
Neem nu Kindred Spirits, het nummertje dat hier zoveel rond gefloat heeft. Dat nummer kan en mag enkel gebruikt worden als de uitvoerders toestemming geven hierover. Probleem met het nummer is, wie kan bewijzen dat Tor en Pheatus dit gemaakt hebben? Neem nu dat ik morgen een buitenlandse platenfirma vind, het nummer daar probeer te slijten als een nieuwe dj Elof. En ze geven het aan bij de lokale SABAM ginder. Kunnen Tor en Pheatus in principe fluiten naar hun centen. Daarom dat elke producent in Belgie zijn werken aangeeft bij SABAM.
Zie je de vicieuze cirkel? Je kan niet zonder SABAM ;-) |
|
|
| Jasperovitsj |
| Tor en Pumaz ;) |
|
|
| dj Elof |
| Ow sorry, ik verwissel altijd de namen van iedereen :p |
|
|
| Transfusion |
Maar bij skynet music club mag je bv de nr's wel op een cd branden, ik kan me niet inbeelden dat ze illegaal bezig zijn.
Skynet Music Club: Kan ik de muziekbestanden die ik gedownload heb, op een CD branden ? Zo ja, hoe en hoe vaak ?
Rubriek
ADSL GO / PLUS _ OPTIES _
Antwoord
Als u de optie Branden(vanaf 100 kredieten) heeft gekozen die wordt aangeboden met de Skynet Music Club-formule kan het bestand via Windows Media Player rechtstreeks op een cd worden gebrand met de optie Kopiëren.
Ik denk dat hetzelfde van toepassing is voor dance-tunes, alhoewel ik niet zeker ben. |
|
|
| dj Elof |
Tuurlijk mag je dat op CD branden.... voor THUIS GEBRUIK. Je koopt de licentie om thuis te gebruiken. In een professionele omgeving mag het niet.
SABAM gaat ervan uit dat je in een prof. omgeving genoeg geld verdient om het origineel aan te schaffen. Maar door de verschuiving van medium (tracks die nu eerst op MP3 uitkomen ipv op vinyl of CD) is deze regel verouderd en moet 'm aangepast worden.
Je moet er ook rekening mee houden dat het enkel in dance music is dat internet een leidende rol speelt. Pop, rock en andere genres komen meestal wel eerst uit op CD en dan pas op download portalen. Bij dance music is dit anders, daar komen de nummers eerst op download portalen en zit je ook met het circuit van promo's. Om u een idee te geven: de Madonna promo single CD's van Hung Up worden wel op geperste CD's gebrand. De budgetten voor zo'n artiest liggen veel hoger dan laat ons zeggen een track van Icone of MIKE.
Dance blijft nog altijd een kleiner gedeelte in een groter geheel. |
|
|
| djmoonwalker |
Jawadde, ik heb hier een serieuze dicussie losgemaakt precies..., maar met toch vrij belangrijke informatie die eigenlijk weer typisch Belgisch is hé.
Ik ga dinsdag toch proberen gaan naar die demo avond in Bekafun en ga eens luisteren wat de distribiteurs (BPM studio, Final Scratch, ea) hierover weten te zeggen . Ik zal het jullie laten weten!
Elof: Heb je jouw uitleg toevallig ergens officieel staan (op ne link van Sabam of zo?), dan kan ik die eventueel meenemen en onder hun neus steken. Alvast bedankt!
Mochten er nog willen gaan naar die demo avond dinsdag, laat iets weten [email protected] |
|
|
| dj Elof |
SABAM durft niets meer op papier zetten omdat ze ook weten dat er altijd wel een achterpoortje te vinden is. Ergens beseffen ze ook wel dat hun wetgeving verouderd is.
Kijk het is simpel: wie een nummertje maakt wil er geld aan verdienen. Er zijn heeeeeeeel weinig producers die voor de fun een nummer maken. Om een nummer rechtsgeldig te maken moet je via een instantie dat kenbaar maken, dus SABAM. De ideologie achter het auteursrecht is niet verkeerd, de interpretatie van de huidige, verouderde wetgeving is dat wel.
Iedereen zit maar te kappen op SABAM, maar stel u eens in hun plaats. Er komt een nieuwe technologie (MP3) en je kan nergens een soort van 'sluitende' wetgeving hierop maken. Zolang MP3's geen vorm van registratie hebben zal het nog lang duren voor er een nieuwe wetgeving komt.
BPM Studio en anderen zullen ook geen uitsluitsel kunnen geven hoor. Wat ik nog vergeten vermelden heb is het volgende: als je gaat draaien met software mag je jouw MP3's niet geripped hebben van originele CD's. Jawel, u leest het goed: het mag niet van CD's komen. Je moet de MP3's nóg eens aankopen op download portalen wil je officieel wettelijk in orde zijn. Maar, weer dezelfde opmerking: dat is de interpretatie van de wet tot op de letter. Ik denk, dat als je ergens draait en je kan bewijzen dat je de officiële CD's hebt aangekocht en omgezet naar MP3, SABAM u niet zomaar zal beboeten.
Het is zoals bij software: Microsoft geeft de indruk dat ze mega boetes uitschrijven zodra er ook maar één illegale kopie in een bedrijf of thuis is. De werkelijkheid is anders: als ze komen controleren in een bedrijf en er is 90% correct van de software, dan laten ze het oogluikend toe. Beter 90% inkomsten dan niets redeneren ze. Als het om een officiële instantie gaat zoals overheid, dan geven ze die mensen een bepaalde tijd om zich in orde te stellen.
Hoe ik dit weet? Info van SABAM zelf en zelfs van een paar advocaten/rechtspersonen die al last gehad hebben hiervan. |
|
|
| domineesje |
| interessante leerstof hier :) |
|
|
| Bl@ckOut |
Even iets dat plots nog bij me opkwam (heeft niets met draaien op zich te maken maar past hier wel bij denk ik): Als je een cd legaal hebt gekocht mag je daar kopieën van maken voor eigen gebruik. Echter zijn (vooral bij trance) veel cd's mix-cd's en staan de nummers dus niet volledig op de cd aangezien ze gemixt zijn met andere tracks. Mag je dan deze nummers downloaden zodat je de volledige versies hebt (voor eigen gebruik)? Tenslotte heb je de cd met alle nummers die erop staan toch betaald.
Aangezien sabam lekker flexibel is en zo zal het wel niet mogen maar ja |
|
|
| Push2005 |
Kben er vrij zeker van dat het niet mag :)
Ze betalen in mixed cd's ook maar voor stukken van de track denk ik :rolleyes:
Nuja, ook dat vroeg ik me af; dus als iemand er meer van weet, des te handiger! |
|
|
|
|