|
Audiogalaxy bundlas med extrem spyware! Varning! (pg. 4)
|
View this Thread in Original format
| reveal |
Jag bytte till Mozilla för ett par månader sedan, och jag är mycket nöjd. Fungerar mycket bättre, hänger sig inte lika ofta, inga popups, många smarta finesser, tar mindre plats och minne.
Pluginer (av "multimediatyp") kan kännas bökigare att installera eftersom de inte installeras automatiskt, utan det kommer ett meddelande som säger i stil med "tryck här för rätt plugin". Detta stör mig dock inte eftresom jag istället vet att annat skit som jag inte vill installera, inte kan installeras av sig själv. Hitintills har jag inte stött på någon plugin-grej som inte har fungerat.
Pluginer som förändrar/utökar funktionaliteten hos Mozilla finns det gott om, vilket man knappast kan säga om IE.
Mozilla följer HTML-standarden vilket IE INTE gör. Microsoft har hittat på egna grejor, som visserligen kan vara bra, men som gör att andra läsare kan ha problem med viss kod. Eftersom de flesta (?) använder IE så är många sidor skrivna för IE, vilket skulle kunna medföra problem. Jag har emellertid inte stött på ett enda problem av denna karaktären.
Det enda jag numera använder IE till är att fixa bankärenden, min banks hemsida stödjer (ännu) inte Mozilla.
Jag rekommenderar i dagsläget alltid folk att köra Mozilla, speciellt folk som inte har så stor datorvana, som i annat fall hade installerat massa skit utom egen kännedom. |
|
|
| P4z! |
| Jag själv körde alltid med IE tills jag en dag bytte till Firefox. Det hela var helt ok tyckte jag, var snäppet snabbare men sedan efter ett tids användande så började den bli jätteseg. Att öppna en mozillaruta tog en evighet. Efter ominstallation/FAQ/annat så bytte jag tillbaka till IE, och nu fungerar all surfande smärtfritt! :) |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by reveal
Det enda jag numera använder IE till är att fixa bankärenden, min banks hemsida stödjer (ännu) inte Mozilla. |
Jag använder Opera, fråga mig inte varför, det blev bara så. Har doch samma problem som Reveal. Det löser jag genom att köra mina bankärenden genom Frontpage, länkar till min bank i en hemsida sen blir det som att köra genom IE. Banken flippade ut på mig när de fick veta, visste inte riktigt hur de skulle hjälpa mig med problemet so jag ringde om då :) |
|
|
| ScuL |
| quote: | Originally posted by Dioxys
har ett ord till er :) kompatiblitet (hahaha, ingen aning om jag stavat rätt) :p |
Mozilla är kompatibel med de officiella W3C internet ordningar.
IE är inte det... Alltså om en sida inte fungerar är orsaken att programmören har inte skapat en ordentlig källkod.
Såvitt jag har använd Mozilla finns det bara 1 sida som har inte fungerat och det var en banksida. |
|
|
| ShyTrance |
orkar inte me alla som börjar tjafsa om firefox o IE.. finns gott om sånna på design forum :P
men iaf firefox e väl bra, men stödjer inte alla javascript o så vilket suger och så har IE blivit bättre nu me SP 2 den har popupblocker känns mycket skönare nu.. :) kör fortf. IE pga av vana men har FF installerat. |
|
|
| ScuL |
| Det som jag gillar mest med FF är tabbed browsing... så mycket lättare att browsa forums osv med 10 fönstrar samtidigt :) |
|
|
| Hauken |
Det är en vane sak.
Alla som testar Firefox i en vecka byter inte tillbaka.*
*Förutsätt att personen verkligen sätter sig in i funktionerna och på allvar ger den en chans.**
** Inte för att det är särskilt svårt.. ;)
Mycket få sidor som fungerar fel i Mozilla. Och precis som ScuL säger är det IE's fel, eftersom IE och Microsoft inte följer gällande standard, W3C. IE gör så att hemsidesnickrare måste använda gammla standarder och göra "fel".
Och iaf nu det mot all förmodan skulle finnas en sida som inte fungerar är det så enkelt löst som med ett högerklick > Visa i IE. Så visas sidan i internet explorer. |
|
|
| Dioxys |
| quote: | Originally posted by Hauken
IE gör så att hemsidesnickrare måste använda gammla standarder och göra "fel".
|
vad är att göra fel då? ie är väl standard? |
|
|
| ScuL |
| quote: | Originally posted by Dioxys
vad är att göra fel då? ie är väl standard? |
Microsoft har tvungit folket så att det blev en standard men sättet på hur IE talar HTML-kod är absolut inte OK enligt W3C standarden.
Men för att allihoppa använder IE är det nästan ingen som klagar, men egentligen är det skev.. |
|
|
| Vizay |
firefox är jävligt grym bortsett från att den segnar ner mer å mer precis so mnån annan hade problem med :/
sen har jag ett annat konstigt problem, om jag låter en firefoxruta ligga öppen ett tag så gör den att hela datorn går ner på knä å börjar bete sig som extremt seg sirap, känns som en minnesläcka men så jävla klantiga kan ju inte programmerarna bakom browsern vara...
kör explorer tills jag blir av med problemen :) |
|
|
| reveal |
| Vilken version kör ni? Jag tror att 0.9.3 är den senaste, den kör jag och har inte upplevt de problem som ni beskriver. |
|
|
| Vizay |
| hade visst bara 0.9 blankt, ska testa å uppgradera å se om felen kvarstår |
|
|
|
|