|
Trance op StuBru (pg. 3)
|
View this Thread in Original format
| Estuera |
| quote: | Originally posted by Push2005
Sven Väth speelt die muziek zelf aan 135 BPM of meer; wat is het probleem daar nou van ?
Dat trance zijn BPM achteruit gaat vind ik verschrikkelijk negatief; want daar verliest het veel van z'n energie mee. Ik probeer terug naar 140 BPM te gaan op het einde van sets. En dergelijke "neotrance" tracks kan je perfect aan 135 BPM spelen; zowel normaal als peaktime. |
Ik vind anders dat de meeste tracks op 140 bpm totaal niet werken. Eigenlijk ben je op die snelheid beperkt tot maar een paar 'bassline grooves' die niet ten onder gaan door het gejaag van de beats.
Ik krijg idd ook nog steeds promo's binnen die op 142 BPM zijn geproduceerd. Vrolijk word ik er echter niet van, het is gewoon totaal niet dansbaar imo, trager is lekkerder ;) |
|
|
| Push2005 |
| quote: | | Originally posted by Estuera trager is lekkerder ;) |
Voor trance ga ik alleszins niet akkoord :)
Kijk maar naar Tiesto's album; een punt van kritiek is hoe belachelijk traag die nummers zijn (131 BPM, lol); maar hij moet ze dan wel zelf aan +5% in z'n sets steken. Trance mag niet teveel aan snelheid inboeten. |
|
|
| Estuera |
| quote: | Originally posted by Push2005
Voor trance ga ik alleszins niet akkoord :)
Kijk maar naar Tiesto's album; een punt van kritiek is hoe belachelijk traag die nummers zijn (131 BPM, lol); maar hij moet ze dan wel zelf aan +5% in z'n sets steken. Trance mag niet teveel aan snelheid inboeten. |
Het gemiddelde tempo van m'n eigen upcoming album is anders 134 en dat werkt prima in sets...
( iig is er nog niemand komen klagen dat het te traag was :p)
Het zijn ook geen nummers die sneller moeten natuurlijk, ze zijn gewoon gemaakt om op die snelheid een goede drive te geven. |
|
|
| Blue Sky 99 |
Neotrance ... ik blijf het een rare naam vinden, de essentie blijft immers gewoon minimal met een lekkere melodie eronder.
En zoals Jasper aangeeft, bepaalde tracks gaan veel te gehyped worden, pitched up om het hoge tempo van wat andere platen te kunnen volgen komen dit soort tracks immers niet meer tot hun recht.
En over StuBru, ik vind die evolutie allesbehalve positief. Trance en de stromingen die daarrond hangen horen nog steeds niet thuis op een nationaal radiostation (op de gewone uren bedoel ik dan, in een aangepast programma moet zoiets wel mogelijk zijn). Voor mij mag het allemaal lekker underground blijven. Dat de modale Jan met de pet eens een trancetrack op de radio heeft horen passeren gaat immers op zich weinig bij brengen. |
|
|
| Estuera |
| quote: | Originally posted by Blue Sky 99
Neotrance ... ik blijf het een rare naam vinden, de essentie blijft immers gewoon minimal met een lekkere melodie eronder.
En zoals Jasper aangeeft, bepaalde tracks gaan veel te gehyped worden, pitched up om het hoge tempo van wat andere platen te kunnen volgen komen dit soort tracks immers niet meer tot hun recht.
En over StuBru, ik vind die evolutie allesbehalve positief. Trance en de stromingen die daarrond hangen horen nog steeds niet thuis op een nationaal radiostation (op de gewone uren bedoel ik dan, in een aangepast programma moet zoiets wel mogelijk zijn). Voor mij mag het allemaal lekker underground blijven. Dat de modale Jan met de pet eens een trancetrack op de radio heeft horen passeren gaat immers op zich weinig bij brengen. |
Vergeet anders niet dat de situatie van de laatste jaren uitzonderlijk was. Ik heb trance leren kennen door de radio. Rond 96 - 98 was trance echt wel te vinden daar. Ik kan me nog guestsets van Yves de Ruyter ( toen ie trance draaide ;) ) herinneren op Studio Brussel etc...
Ik vind het helemaal niet erg als dit terug komt. |
|
|
| Blue Sky 99 |
| quote: | Originally posted by Estuera
Vergeet anders niet dat de situatie van de laatste jaren uitzonderlijk was. Ik heb trance leren kennen door de radio. Rond 96 - 98 was trance echt wel te vinden daar. Ik kan me nog guestsets van Yves de Ruyter ( toen ie trance draaide ;) ) herinneren op Studio Brussel etc...
Ik vind het helemaal niet erg als dit terug komt. |
Zolang het beperkt blijft heb ik er niets op tegen. Een apart programma waarin trance aanbod komt hoeft geen slechte zaak te zijn. Maar overdag tussen bijvoorbeeld een Snow Patrol en een Damien Rice hoef ik echt geen trance track te horen. |
|
|
| Estuera |
| quote: | Originally posted by Blue Sky 99
Zolang het beperkt blijft heb ik er niets op tegen. Een apart programma waarin trance aanbod komt hoeft geen slechte zaak te zijn. Maar overdag tussen bijvoorbeeld een Snow Patrol en een Damien Rice hoef ik echt geen trance track te horen. |
Zolang het goede tracks zijn vind ik dat anders prima, voor mij hoeft het echt niet zo elite te zijn hoor.
( Natuurlijk bekijk ik het ook wel van een ander standpunt aangezien ik er m'n brood ook mee moet verdienen ;) ) |
|
|
| Devilex |
Een beetje energie mag er toch nog inzitten vind ik, anders zou het maar een slaapverwekkende boel worden om daar een hele nacht op te luisteren.
En nu zal het wachten worden tot deze stijl ten volle wordt opgepikt door dj's zoals Sven Vath en dan zal alles wel snel in een stroomversnelling geraken.
Beetje gelijkenissen met de periode 93' 94' toen trance voortvloeide uit de early house. |
|
|
| Estuera |
| quote: | Originally posted by Devilex
Een beetje energie mag er toch nog inzitten vind ik, anders zou het maar een slaapverwekkende boel worden om daar een hele nacht op te luisteren.
En nu zal het wachten worden tot deze stijl ten volle wordt opgepikt door dj's zoals Sven Vath en dan zal alles wel snel in een stroomversnelling geraken.
Beetje gelijkenissen met de periode 93' 94' toen trance voortvloeide uit de early house. |
Energie is niet hetzelfde als snelheid he ;)
Een track opvoeren is slechts een van de manieren om energie te creeëren maar zeker niet de enige.
En idd ik wacht ook :) maybe kan er eindelijk weer eens iets positiefs met trance gebeuren :) |
|
|
| TOR |
| quote: | Originally posted by Blue Sky 99
Maar overdag tussen bijvoorbeeld een Snow Patrol en een Damien Rice hoef ik echt geen trance track te horen. |
Dat is toch ook nergens gesuggereerd in deze thread? (*edit* lees net Benny's dwaze post :p) Voorlopig bestaat daar namelijk nog geen enkele kans toe. Djuma Soundsystem komt af en toe 's piepen overdag, maar met platen als Winter zie ik dat niet direct gebeuren. Niet te hard van stapel lopen dus, hehe. Al vond ik het gebruik van de term 'trance' wel revolutionair, omdat StuBru traditioneel een afkeer heeft van alles wat daarmee te maken heeft.
| quote: | Originally posted by Push2005
Voor trance ga ik alleszins niet akkoord
Kijk maar naar Tiesto's album; een punt van kritiek is hoe belachelijk traag die nummers zijn (131 BPM, lol); maar hij moet ze dan wel zelf aan +5% in z'n sets steken. Trance mag niet teveel aan snelheid inboeten. |
Alles hangt af van de soort trance natuurlijk. Een stevige uplifter klinkt niet op 130bpm, maar omgekeerd werkt een iets groovier tranceplaat niet op 140bpm.
En ik volg Jonas volledig in zijn eerste post. :)
@ Jasper: die superbommen zullen steeds occasioneler worden, hé. Ik zie het echt wel als een genre dat kan en zál groeien. |
|
|
| Config |
er zit inderdaad nog wel een groeimarge in dit genre. Ik heb er ook niets op tegen. Uplifting doet me al een tijdje bijna niets tot niets meer en dan is dit genre echt nog wel es een verademing voor mij. Bovendien nadert een plaat als 'Winter' echt dicht de grenzen van progressive trance, trance. DE stap maken naar trance is nu toch makkelijker. Zelf vind ik het al een heel positief punt dat we eindelijk nog eens wat deftige melodieën terughoren hierdoor, dit is gewoon puur trance voor mij. Die tragere bpm heb ik niets op tegen; zoals Jonas al zei geeft het wel een iets 'lekkerder' karakter aan een track, iets dansbaarder, en misschien is het voor een land als België waar Jump en Hiphop hard floreren de gulden middenweg voor mensen die van beiden weinig kaas gegeten hebben. Luc zei dat de tragere BPM van het nieuwe album van Tiesto door velen aanzien wordt als één van de grootste minpunten van het album, maar persoonlijk heb ik er niets op tegen, ik vind het zelfs beter zo. Tussen Tiesto & die neotrance ligt nu misschien nog een grote kloof, maar die kloof is kleiner geworden en de bpm is inderdaad al naar beneden aan het gaan. Dat die uplifting tranceproducers dat nu maar eens gaan zien als een teken aan de wand dat er verandering nodig is, en dat ze zich nu zelf maar es gaan dubbel plooien om terug kwaliteit in onze richting te sturen, want zoon tyasbrol moet ik niet meer.
Anyway, we zullen zien of er zich inderdaad een nieuwe kentering aan het vormen is. Het feit dat Stubru zoon track draait wil gewoon al iets zeggen.. StuBru is voor mij toch de alternatieve radio bij uitstek, als ze daar zo'n track spelen moet het misschien zijn dat trance als een alternatief genre aanzien wordt dezer dagen? Ik weet het persoonlijk niet, maar ik zou er best mee kunnen leven. Het zou tenminste een teken zijn van leven naar vele luisteraars die wellicht denken dat er niemand nog trance produced dezer dagen. |
|
|
| Shadowkid |
Ik ben totaal niet bekend met die term "Neo-trance" (buiten het feit dat ik die term hier een paar keer zag vernoemd worden), maar als het tracks als die "Aril Brikha - Winter" inhoudt, then bring it on. Iemand die trouwens wat meer voorbeelden kan geven van wat ze onder die naam verstaan?
Die track vind ik trouwens gewoon min of meer trance zoals het hoort. Het heeft imo alles wat voor mij een trance-track moet hebben. Hopelijk wordt die afschuwelijke term "Neo-trance" nooit als naam gebruikt voor wat voor mijn part eigelijk gewoon trance mag genoemd worden. Het is de naam iig meer waard dan 90% van de huidige trance. |
|
|
|
|