|
Tinnitus (pg. 3)
|
View this Thread in Original format
| Icarus |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Tycker alla att denna ska ligga som sticky? |
Egentligen inte, med tanke på att det är obotligt.
(Skojar bara. Häfta fast den för all del.)
Jag märker det egentligen inte annars än på natten, när jag kollar på TV, men inte på dagen. Lika mycket hörs det när jag lagt mig, men jag har mer eller mindre vant mig, och jag klarar mig oftast, men ibland är det jävligt jobbigt. Jag vet inte var jag har fått min tinnitus från, jag har inte alls festat i närheten lika mycket som mina vänner, med alldeles utmärkt hörsel. Kan ju vara kroniskt, men det dök upp först för ett par år sen i den styrkan det ligger på nu. Jag är bara glad att jag klarar av det, och att jag har vant mig. Jag kan fortfarande inte förstå sambandet mellan trötthet och extra högt brus som råder i mitt fall. Det mest skrämmande är att ibland när jag somnar när jag kollar på TV (oftast dåliga fotbollsmatcher) och när jag är i tidigt R.E.M. tillstånd, så låter det extremt mycket, och väcker mig ofta. Det brukar vara i några sekunder tills jag efter mycket kamp sliter mig loss och lyckas vakna, och återfå medvetandet (detta hittar jag inte på, ta det som en varning). Som tur är händer det inte så ofta. Jag vet inte hur mycket mina besvär har att göra med bara hörseln dock. På senare tid har inga öronproppar hjälpt situationen när jag har gått ut. Det är alltid jobbigt natten efter festen/krogen/klubben. Bara när jag är berusad, kan jag slappna av och somna utan några som helst hinder, en natt efter att jag lyssnat på hög musik. Det sägs också att hasch hjälper, men jag vet inte hur sugen jag är på att testa det.
Mitt råd till alla som har det bra, är att göra precis allt ni kan för att slippa råka ut för tinnitus. |
|
|
| morakickers |
| quote: | Originally posted by Vizay
vitryss för mycke arkiv X lr? :P ;)
ne men de e ju klart att de kan dyka upp ett botemedel till denna skada om 100 år, det pågår ju faktiskt forskning om detta hela tiden....forskningen går ju framåt hela tiden...
:) |
obotligt el ej:
javisst utvecklas etablerade fakta hela tiden: för bara några år sen fick alla lära sig att hjärnceller inte återskapas, idag vet man att hjärnceller VISST nyproduceras (även om man inte vet exakt HUR).
jag kommer också ihåg det där med känselhåren i örat. möjligt att man i framtiden kanske kan peta in nya hår (hoppas hoppas, jag har aldrig haft öronproppar en längre stund, tycker det drar ned upplevelsen. HÖG musik och konserter och freestyle sedan 16 år tillbaka (första walkman vid 13 års ålder))....
Icarus:
fasen nu gör du mig skraj, jag känner verkligen igen det där med ashög volym precis innan uppvaknande eller precis efter man börjat falla i sömn - känns som om ngn talar/ropar extremt högt precis inne i örat... fan jag trodde bara det var att hjärnan drar på drömvolymen och nu kör vi, har aldrig kopplat det till det svaga brus jag har (som jag aldrig lider av).
sticky el inte:
vi kan def göra denna thread till sticky för min del, har polare m tinnitus och det är verkligen tragiskt - jag beklagar verkligen sorgen för er TA som fått detta!! |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | | Originally posted by morakickers jag har aldrig haft öronproppar en längre stund, tycker det drar ned upplevelsen. HÖG musik och konserter och freestyle sedan 16 år tillbaka (första walkman vid 13 års ålder)).... |
Låter som du tänker lite ... "Det händer aldrig mig" men jag lovar dig att efter en stund med proppar i så vänjer sig öronen och ljudet blir as bra ändå... jag lovar.... + att du kommer dra ut på tiden innan du får tinnitus eller för dom som redan har lite precis som jag så förvärras den inte lika fort.
Använd hörselskydd folket ! |
|
|
| Icarus |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
Använd hörselskydd folket ! |
|
|
|
| ScuL |
De där i Holland-forumet borde också ha en likadant tråd som sticky.
I Holland använder de mesta i publiken aldrig proppar.
Jag ser väldigt sellan personer som har proppar i öron.
Det är som pratar med en döva. "Proppar? Vad? Värför? Du är inte klok!" säger de.
Jag skulle själv gärna vilja köpa proppar men även jag har absolut ingen åning vart jag ska kunna köpa dem. Användningen av proppar i Hollandska partylivet blir absolut inte stimulerad av de stora organisationer som ID&T.
Ibland finns det bara en liten varning på baksidan av biljetten som nämna:
"Att besöka denna evenemang kan förorsaka hörselskada".. men det är allt. |
|
|
| Amnezia |
| quote: | Originally posted by ScuL
Jag skulle själv gärna vilja köpa proppar men även jag har absolut ingen åning vart jag ska kunna köpa dem. Användningen av proppar i Hollandska partylivet blir absolut inte stimulerad av de stora organisationer som ID&T.
Ibland finns det bara en liten varning på baksidan av biljetten som nämna:
"Att besöka denna evenemang kan förorsaka hörselskada".. men det är allt. |
hade ett pip som överrösta bilstereon på väg hem från holland:whip: :whip: jäkligt störande men som tur var försvann d värsta...d jobbiga va att propparna låg kvar på hotellrummet...Crap:eyespop: :D :whip: |
|
|
| cool2002 |
jag har tintus efter en massa konserter som jag var på 80 talet
en gång i tiden lyssnade jag på typ allt
och jag fick en gång följa med ett band upp på scene
och höra hur det låter live
missade det där med att man inte skulle stå under
högtalar tornet
ljudet gick upp i 100db och där stog jag i 3sec
så min öron slog lock gick av scenen och märkte att det
komm nogon rinnade från örona
sen blev allt värre kunde inte höra nogot alls
tog en lång tid för att få hörselen tillbacka
var hoss en öron läkare som sa att jag måste
sluta gå på konster gick inte på 3år lyssnade inte på music
under den tiden och det hjälpte
kan höra men jag får i bland tillbacka tintus
så öron propar är mycket bra att ha
synd bra för mig att jag inte använde några,,
annras skulle min hörsel var bätter än i dag |
|
|
| dbl |
| fy fan cool2k2.... låter inget vidare du :/ |
|
|
| tobo99 |
personligen har jag bara lätt tinnitus som jag bara märker när det är helt tyst i omkring mig, typ när man ska sova.
Fanns en grej på Aftonbladet om det för en tid sen
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa...,274821,00.html
Men jag betvivlar att det är stressrelaterad tinnitus som folk lider av här ;) |
|
|
| staz |
hade proppar på sensation white, såg inte en enda person på hela stället som hade det förutom jag.. gick inte och letade direkt men ändå.. på trance nation i stockholm förut såg jag rätt många ändå.. och det störiga var att många frågade varför jag hade dom.. suck säger jag bara.. skrattar bäst som skrattar sist när dom undrar varför ljudet stannar kvar i öronen fast det borde vara tyst när dom drar ut ur hörseltortyren vid megahögtalarna:p
iofs var sensation inte lika farligt som andra grejer ja vart på men ändå... en jag träffade häromdagen har fått tinnitus av minidisc lyssnande.. måste gå runt med öronproppar hela tiden nu, på rekommendation av doktor.. hela livet ut, till och med när han sover typ.. skojigt :/ |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by staz
hade proppar på sensation white, såg inte en enda person på hela stället som hade det förutom jag.. gick inte och letade direkt men ändå.. på trance nation i stockholm förut såg jag rätt många ändå.. och det störiga var att många frågade varför jag hade dom.. suck säger jag bara.. skrattar bäst som skrattar sist när dom undrar varför ljudet stannar kvar i öronen fast det borde vara tyst när dom drar ut ur hörseltortyren vid megahögtalarna:p
iofs var sensation inte lika farligt som andra grejer ja vart på men ändå... en jag träffade häromdagen har fått tinnitus av minidisc lyssnande.. måste gå runt med öronproppar hela tiden nu, på rekommendation av doktor.. hela livet ut, till och med när han sover typ.. skojigt :/ |
Det var som när vi var på Trance Energy och en tjej typ pilla på sipowitz hörselproppar och frågade om han inte gillade musiken...
Helt idiotiskt... tinnitus drabbar alla som har alla typer av höga ljud omkring sig, det är bara en tidsfråga...
Fan jag skulle behöva ett par proppar som dämpa 30-40 dB men det finns väl inte, jag börjar få värre tinnitus och jag vet att det går till en viss gräns sen måste man väl lägga av å gå på dessa fester eller ha både proppar och kåpor... |
|
|
| dbl |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
Det var som när vi var på Trance Energy och en tjej typ pilla på sipowitz hörselproppar och frågade om han inte gillade musiken...
Helt idiotiskt... tinnitus drabbar alla som har alla typer av höga ljud omkring sig, det är bara en tidsfråga...
Fan jag skulle behöva ett par proppar som dämpa 30-40 dB men det finns väl inte, jag börjar få värre tinnitus och jag vet att det går till en viss gräns sen måste man väl lägga av å gå på dessa fester eller ha både proppar och kåpor... |
hehehehe... fick upp en bild av dig i huvudet nu när du hoppar runt på nån fest med dina fula glasögon som ögona hänger ut på och extremt stora hörselskydd.. :haha: :D :p |
|
|
|
|