|
Tinnitus (pg. 8)
|
View this Thread in Original format
| jeremy1984 |
Såna öronproppar är nog värda sitt pris! :cool:
Men med tanke på att jag tappat bort 3 par öronproppar på fester sen isomras så skulle det bli en dyr historia för mig att ha annat än apotekets proppar.. :nervous: |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by jeremy1984
Såna öronproppar är nog värda sitt pris! :cool:
Men med tanke på att jag tappat bort 3 par öronproppar på fester sen isomras så skulle det bli en dyr historia för mig att ha annat än apotekets proppar.. :nervous: |
Jag har funderat på de där också och har bestämmt mig för att inte använda dom om jag ska supa lite mer, jag har inte tappat bort apotekets ens nu på ett tag men jag har tappat bort många tidigare.
Kommer ha superkoll på dessa... dumt vore annars :) |
|
|
| matiilda |
| quote: | Originally posted by jeremy1984
Såna öronproppar är nog värda sitt pris! :cool:
Men med tanke på att jag tappat bort 3 par öronproppar på fester sen isomras så skulle det bli en dyr historia för mig att ha annat än apotekets proppar.. :nervous: |
Hallihallå
kan erkänna att jag inte riktigt hängt med i debatten, så jag vet inte om detta redan sagts. jag tar risken :)
jag har haft tinnitus, rel svag men ändå, sen en konsert för 6 år sen. blev livrädd, och efter det bestämde jag att jag aldrig aldrig skulle gå ut (på uteställen/klubbar alltså) utan öronproppar. jag har provat mig igenom ett antal sen dess, och angående apotekets öronproppar har jag följande tips! Jag tycker dom som heter professional, kostar 70kr-nånting, är såå mycket bättre än dom för 25 kr. Dom är gjorda för att släppa igenom tal etc. tänkte 70 kr kanske känns bättre än 1400...? :p |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by matiilda
Hallihallå
kan erkänna att jag inte riktigt hängt med i debatten, så jag vet inte om detta redan sagts. jag tar risken :)
jag har haft tinnitus, rel svag men ändå, sen en konsert för 6 år sen. blev livrädd, och efter det bestämde jag att jag aldrig aldrig skulle gå ut (på uteställen/klubbar alltså) utan öronproppar. jag har provat mig igenom ett antal sen dess, och angående apotekets öronproppar har jag följande tips! Jag tycker dom som heter professional, kostar 70kr-nånting, är såå mycket bättre än dom för 25 kr. Dom är gjorda för att släppa igenom tal etc. tänkte 70 kr kanske känns bättre än 1400...? :p |
Jo så kan de va... I princip ALLA är arroganta tills den dag då öven dom får tinnitus men då är det redan Försent !!! Så var det även för mig...
Dom mörkblå från apoteket som kostar lite över 70:- har även jag ett antal av. Funkar bra och mycket bättre ljudbild än dom gula skummgummi eller dom billigare för 26:- .
Grejjen med dessa som kostar 1400:- är att dom tätar jävligt bra, dom är ju exakt formgjutna efter mina hörselgångar men i dessa så finns en liten liten hörselgång som gör att man ändå kan höra, bara det att man har som vridit ner volymen + i denna gången finns ett personligt anpassat ljudfilter. Just detta är mer för miljöer som högmusik och som dom säljer mycket till personal i barer och DJs. Dom är förmodligen så pass bra så jag skulle kunna använda dom & DJa utan problem... som de e nu skulle jag aldrig kunna jocka, skulle har SJUK tinnitus efter en kvart :( Fattar inte hur alla DJs orkar, kväll efter kväll efter kväll efter kväll....
Sen finns det säkert proppar som dä,par ett par decibel med har sämre ljudkvallitet och inte till 100% av alla gånger skyddar bra.
Som sagt... dom gula propparna skyddar as bra men ljudbilden suger hästpung :wtf: |
|
|
| sipowitz |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
Jag har funderat på de där också och har bestämmt mig för att inte använda dom om jag ska supa lite mer, jag har inte tappat bort apotekets ens nu på ett tag men jag har tappat bort många tidigare.
Kommer ha superkoll på dessa... dumt vore annars :) |
Vad jag har för mig så är det ju bara själva avtrycket som är det kostsamma i processen... och nu när du väl har fått det så kan du alltid beställa en ny öronpropp till ett väsentligt lägre pris.
Am I right? |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by sipowitz
Vad jag har för mig så är det ju bara själva avtrycket som är det kostsamma i processen... och nu när du väl har fått det så kan du alltid beställa en ny öronpropp till ett väsentligt lägre pris.
Am I right? |
Att göra själva avtrycket kostade nog inte många kronor, dom sprutade in ett slags silicon i öronen som sedan fick härda i 10 minuter... sen stoppade dom ner dom i en påse och skickade till Holland för att göra ett par proppar efter dom silicon avtrycken.
Kanske e billigare att göra en andra uppsatts men de vore onödig utgift :) |
|
|
| SWE_TRANCE |
OK, nu är det allvar här...
Börjar bli riktigt orolig nu.
Jag var ju nere på Fokused i Malmö den 15/5.
Efter kanske halva kvällen tappade jag min ena öronpropp :(
Letade som en idiot i fickor men den hade väl ramlat ut.
Tänkte att "jaja, jag får väl skifta mellan öronen dårå.."
Nu vare så att jag hade ruskiga problem att få i proppen så att den satt skönt (första gången det händer). Tillslut blev jag så förbannad så jag slängde iväg öronpropp nr2:whip:
Och wips, så står jag där utan öronproppar.
Nu efter så tjuter det i mitt vänsteröra hela tiden, inte så att jag störs av det i vardagen men såfort det blir tyst och jag tänker efter så hör jag skiten :(
Frågan är ju nu om jag har fått tinnitus:conf:
Hur utspelade sig erat "händelseförlopp" (ni som har det nu) när ni fick tinnitus? |
|
|
| dbl |
tack för att du drog upp tråden.. kom på att jag måste leta upp mina öronproppar.. vettifan vart jag lagt dem efter flytten.. heh
men det låter inget vidare swe_trance :/
e nog bäst att gå till en doktor skulle jag tro |
|
|
| sipowitz |
| quote: | Originally posted by SWE_TRANCE
OK, nu är det allvar här...
Börjar bli riktigt orolig nu.
Jag var ju nere på Fokused i Malmö den 15/5.
Efter kanske halva kvällen tappade jag min ena öronpropp :(
Letade som en idiot i fickor men den hade väl ramlat ut.
Tänkte att "jaja, jag får väl skifta mellan öronen dårå.."
Nu vare så att jag hade ruskiga problem att få i proppen så att den satt skönt (första gången det händer). Tillslut blev jag så förbannad så jag slängde iväg öronpropp nr2:whip:
Och wips, så står jag där utan öronproppar.
Nu efter så tjuter det i mitt vänsteröra hela tiden, inte så att jag störs av det i vardagen men såfort det blir tyst och jag tänker efter så hör jag skiten :(
Frågan är ju nu om jag har fått tinnitus:conf:
Hur utspelade sig erat "händelseförlopp" (ni som har det nu) när ni fick tinnitus? |
Usch låter inte bra det där, och med tanke på att jag tyckte volymen på fokused nu i helgen var något av det högsta jag någonsin hört på en fest i Sverige så blir det nog ännu mer illa...
Faen, inte riktigt uppe i hollandvolym men det var minsann inte långt ifrån - märkligt. Måste ha varit lokalen för fokused Stockholm var det inte alls samma sak.
Mumms, nu ska jag ner till det dygnetrunt öppnet konditoriet och köpa lite kaffekakor till pluggandet :-) Älska dygnetrunt öppet! |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by SWE_TRANCE
OK, nu är det allvar här...
Börjar bli riktigt orolig nu.
Jag var ju nere på Fokused i Malmö den 15/5.
Efter kanske halva kvällen tappade jag min ena öronpropp :(
Letade som en idiot i fickor men den hade väl ramlat ut.
Tänkte att "jaja, jag får väl skifta mellan öronen dårå.."
Nu vare så att jag hade ruskiga problem att få i proppen så att den satt skönt (första gången det händer). Tillslut blev jag så förbannad så jag slängde iväg öronpropp nr2:whip:
Och wips, så står jag där utan öronproppar.
Nu efter så tjuter det i mitt vänsteröra hela tiden, inte så att jag störs av det i vardagen men såfort det blir tyst och jag tänker efter så hör jag skiten :(
Frågan är ju nu om jag har fått tinnitus:conf:
Hur utspelade sig erat "händelseförlopp" (ni som har det nu) när ni fick tinnitus? |
Jag lider av också av tinnitus av samma grad. Hör ingenting när det är ljud omkring, men när det är knäpptyst så ljuter det lite svagt i öronen. I början höll jag på att balla ur, men jag har liksom vant mig, det är inte så farligt (än) - jag hoppas bara det inte blir värre. Ibland brukar det bara vissla till som bara den i örat i någon minut, helt utan förvarning, när det är knäpptyst, vilket är ganska obehagligt, men annars så märker jag nästan aldrig av det. Datorn är på dygnet runt och fläkten låter som satan, i alla fall tillräckligt för att dämpa tjutet i öronen när jag gått och lagt mig - eller så tänker jag bara inte på det längre helt enkelt.
Jag vet inte om det kommer att gå över för dig, men mitt tips är att du vilar öronen så mycket som möjligt den kommande veckan. Lyssna absolut inte på någon musik, TV, radio, jobbiga polare eller vad som helst. Försök att vila öronen så gott du kan - om du så måste ha öronproppar på dig när du så sitter på toa. Ju mindre du utsätter dina öron för oljud den närmaste tiden desto större är chansen att hörseln repar sig - gör den inte det så finns det i dagsläget tyvärr inte mycket att göra åt det. Då är högsta prioritet att försöka förhindra att det förvärras. Lägg gärna ut någon hundralapp på ett par bra hörlurar. Hörseln är nämligen overderlig - tyvärr inser man det inte förän det är för sent. |
|
|
| ScuL |
| jag har haft en 'peep' sjukt länge efter förra helg. glömde mina öronproppar :( nu är det för 90% borta, bara när jag ligger på sängen så hörs det. ska dubbelkolla om jag har dem innan de nästa fester. |
|
|
| Vizay |
dom där propparna för 1400 verkar jäkligt lockande, har ju inte pengarna just nu å kanske inte ett jättebehov av dom men jag kommer nog investera i ett par sådana förr eller senare eftersom jag både jockar å producerar musik :)
dom såg inte ut å sticka ut speciellt mycket heller vilket e bra som fan, e näst intill omöjligt att jocka med apotekets proppar och den sortens modeller för man stöter i pinnen med hörluren...det är ICKE skönt :p |
|
|
|
|