return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland

Pages: [1] 2 3 4 5 6 
Kwestie lonsdale
View this Thread in Original format
Muppet
Bij ons op school is er een fikse rel onstaan tussen de schoolleiding en de leerlingen over het dragen van longsdale kleren. Het is begonnen met een groepje van 8 jongens die kisten en longsdale kleding droegen. 1 of 2 uit die groep asocieerde dit met neonazi dus moet nu elke leerling bij de schooldirectie komen om uit te leggen wrom hij/zij deze kleding draagt. Met andere woorden, het wordt discreet verboden bij ons op school om dit soort kleding te dragen.

Ik vind dit dus echt belachelijk!...Ik snap dat je mensen aanpakt dat ze neonazi gedachten hebben, maar het wordt altijd in contact gebracht met Longsdale, en jammer genoeg om te zeggen met hardcore muziek. Elke keer wordt het merk longsdale ermee verbonden, en juist longsdale als merk/bedrijf in elke campagne tegen rascisme meedoet!

Ik weet dat het op een school in limburg is verboden, en dat ze er op meerdere scholen mee bezig zijn

Wat vinden jullie hiervan?

Greetz Muppet
Optimus
kerel, het is lonsdale, niet longsdale.
Blik
thread-titel aangepast

Op welke school zit je ook alweer?
AlFerox
prima actie,

de fik erin
New Wave
Ah bull van die school, ik draag het zelf elke dag.
Zit lekker warm en staat goed bij me kissies!
Djeebie
Ik snap niet dat Lonsdale nog steeds niet echt serieuze pogingen heeft gedaan om van hun slechte imago af te komen. Het lijkt me niet dat alleen neo's die kleding kopen, dus er is een grotere doelgroep en dus kunnen ze bijvoorbeeld "I love blacks" er op zetten ;) :p

Maar goed, dit soort kwesties blijft moeilijk natuurlijk. Een verbod op kleding gaat natuurlijk alleen het uitdragen van bepaalde gedachtes op school tegen. Maar daarbuiten natuurlijk weer niet.

Als schoolleiding zijnde zou ik ook een verbod geven wanneer er expliciet nazi-gedachten worden uitgedragen, dreigende situaties ontstaan of wanneer de kans heel groot is dat dat gaat gebeuren. Een verbod om de orde te handhaven dus.

Eventuele vechtpartijen, wraakacties etc. vechten ze dan maar buiten schooltijd uit.
Duke2003
dat lonsdale meedoet aan anti-racisme campagnes lijkt me logisch, ze willen natuurlijk van het neonazi imago af... t is alleen jammer genoeg voor hun wel zo dat die kleine groep neonazi's het merk als stijl hebben gekozen, en dat ze zelf ook zeggen dat ze lonsdale dragen omdat ze tegen buitenlanders etc zijn. het merk verbieden vind ik dan weer lomp, dan kiezen ze gewoon iets anders en geef je ze nog de aandacht die ze willen ook...
AlFerox
quote:
Originally posted by Duke2003
dat lonsdale meedoet aan anti-racisme campagnes lijkt me logisch, ze willen natuurlijk van het neonazi imago af... t is alleen jammer genoeg voor hun wel zo dat die kleine groep neonazi's het merk als stijl hebben gekozen, en dat ze zelf ook zeggen dat ze lonsdale dragen omdat ze tegen buitenlanders etc zijn. het merk verbieden vind ik dan weer lomp, dan kiezen ze gewoon iets anders en geef je ze nog de aandacht die ze willen ook...

het is gewoon verboden om uiting te geven aan nazistische gedachten. gebeurt dit via kleding, loNSDAle(P) dan dient die kleding verboden te worden. kiezen ze iets anders, prima, dan kan dat ook weer verboden worden.

niks mis mee. :)
sndh
allereerst, ik vind dat kleding geen extreme politieke boodschap zou moeten uitstralen. Het is een feit dat veel neonazis idd lonsdale dragen, samen met witte veters en dergelijke. Dit kledingmerk heeft nu eenmaal dit imago. Helaas voor hun. Ik zal meteen naar voren brengen, verbieden die handel. Het is vervelend als je ter goeder trouw bent, en geen boodschap ermee wil uitstralen, maar je zult toch moeten toegeven, als je iemand (misschien ben jij er een) ziet met een kaal hoofd, lonsdalekleding, en kisten, dat je je een beetje bedreigt voelt. Ik ken ook een paar mensen die wel ok zijn en dit dragen, ik begrijp het niet. Hoe kun je dit merk dragen als je WEET dat het die racistische boodschap draagt. ALs je dit echt niet lekker zit, draag je andere (sport)kleding, anders kan ik toch concluderen dat je er kennelijk neit zo mee zit en dus niet anti-rascist bent.

Dat het ook al met hardcore muziek te maken heeft is idd ook niet leuk, maar wat denk je nu van gothics / alternatievelingen, en dergelijke, dat hoort ook bij een bepaalde stroming. Of je het er nu eens mee bent of niet, ik heb nog niemand met een legerjas en kisten gezien die van ambient/progressive houdt. Ook een negroide/marokkaan/turk heb ik nog niet achter de korns/metallica e.d. aan zien lopen. het is nu eenmaal zo

Heel vervelend allemaal, maar op het moment dat kennelijk 25% of meer van de mensen die lonsdale dragen op jou school ook echt neonazi zijn moet je ingrijpen. ik zeg niet dat dit de juiste manier is, maar je kunt ze iig verbieden om deze kleding te dragen op die manier (bijv. een trui met lonsdale erop onder een open bomberjack. Dat is wel een boodschap, en wel een die niet getollereerd kan worden. Ergens meot je gewoon een lijn trekken. Het is natuurlijk niet geheel goed te praten dit, het lijkt wel of we terug moeten gaan naar de uniformen op school, om het probleem op te lossen.
Daar ben ik het iig niet mee eens, maar om bovenstaande kledingstijl te weren van OPENBARE gebouwen, moet je wat doen.

Zoals je merkt zit ik qua mening wat in het midden, ik hoop daarom dat dit alleen een aanleiding is tot verdere discussie, en niet oeverloos te melden dat iemand niet gezegd kan worden geen bepaalde kleding te mogen dragen. Dat kan de overheid namelijk wel, aangezien dit is strijd is met goede zeden, en verstoring van de openbare orde, nu eenmaal omdat dit die naam heeft, daar komt het gewoon op neer, als we eerlijk zijn.

En als meneer lonsdale er echt mee zit dat de helft van zijn klanten extreem rechtse mensen zijn, hadden ze een andere naam moeten nemen. Campagnes helpen niet. Het is nu eenmaal niet Jif wat Cif moet heten, maar een doelgroepsverandering. En natuurlijk krijgen ze dat neit voor mekaar, want dan gaan die mensen gewoon een ander merk opzoeken. Misschien wel tot vreugde van de desbetreffende verkoper....
Djeebie
Wat lost het verbieden van het dragen van bepaalde kleding nou concreet op? Je pakt met een verbod de kern van het 'probleem' (het aanhangen van nazistische/racistische gedachtes) niet aan...

Je kan iemand verbieden Lonsdale te dragen, maar daarmee breng je hem nog niet van zijn/haar nazistische gedachtes af.

AlFerox
quote:
Originally posted by Djeebie
Wat lost het verbieden van het dragen van bepaalde kleding nou concreet op? Je pakt met een verbod de kern van het 'probleem' (het aanhangen van nazistische/racistische gedachtes) niet aan...

Je kan iemand verbieden Lonsdale te dragen, maar daarmee breng je hem nog niet van zijn/haar nazistische gedachtes af.

je ontneemt ze wel een manier om uiting te geven aan hun verwrongen denkbeelden. het is niet veel, wel een begin.

ik denk bijvoorbeeld aan deportaties naar duitsland?
Djeebie
quote:
Originally posted by AlFerox
je ontneemt ze wel een manier om uiting te geven aan hun verwrongen denkbeelden. het is niet veel, wel een begin.

ik denk bijvoorbeeld aan deportaties naar duitsland?

Het is inderdaad waar dat je een manier van uiten ontneemt, maar ze zullen dan zoeken naar andere manieren van uiting geven. Het lost dus weinig op.

Zoals ik al zei ben ik wel voor een verbod van het dragen van Lonsdale op middelbare scholen, wanneer de schoolleiding reden heeft om aan te nemen dat het fout kan gaan.

Met een totaal verbod op Lonsdale ben ik het dan weer niet eens, sowieso omdat je de vrijheid van meningsuiting dan te ver aantast. Ook al zijn die denkbeelden nog zo krom. Maar ook omdat je van volwassen mensen mag verwachten dat ze weten waar ze mee bezig zijn en dus ook zelf voor de gevolgen instaan. Als ze gepakt worden door wie dan ook, dan is het toch echt eigen schuld.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 4 5 6 
Privacy Statement