return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 [2] 3 4 5 6 7 
Politiska tråden (pg. 2)
View this Thread in Original format
Smekbar
rökförbudet är en svår fråga tycker jag, eftersom det finns två olika frihetsviljor att tänka på. Dels friheten att slippa bli nerrökt när man går ut, men även krogägarens rätt att själv bestämma vad som gäller på hans ställe. Problemet är då att det ju blir en hälsovådlig miljö för de som är anställda på krogen, men samtidigt kan de ju välja att inte jobba på just den krogen. Jag tycker nog dock faktiskt att det kan va rätt med ett rökförbud, just eftersom den personliga friheten bör vara total så länge den inte skadar någon annan, och det gör ju rökning inne på en krog. Det är dock en svår linje att dra, när någonting skadar någon annan, men passiv rökning (och även bara rökning förstås) kan väl sägas vara bevisat farligt :p

den andra frågan är för stor och svår för att jag ska kunna skriva nått vettigt utan att läsa på oändligt mycket mer, så jag säger väl typ: Det är fel att tortera, och det är fel att halshugga. Att båda gör dumma saker löser ingenting, så de borde helt enkelt sluta med det. Gör vettiga saker istället. Hade Al-qaida lagt ner sin energi på att faktiskt hjälpa människor istället för att ha ihjäl människor så hade det väl åstadkommit oändligt mycket mer. Samma gäller för USA.
Amnezia
rökförbudet var verkligen efterlängtat...som Vizay sa, det finns inge väre än när man kommer hem från krogen å allt stinker rök samt att man är totalt hes och tjock i halsen...:whip:
borde införts för länge sen, enda alternativet man har å slippa röken e å inte gå ut överhuvetaget..=) att införa rökrum kan ju va ett alternativ men frågan e om verkligen all rökning kommer hållas inom det rummet då.. :rolleyes: totalförbud eller en seriös kontroll av gästerna så det enbart röks i de zoner som det e tillåtet i=) thats it=)


ang den vidriga avrättningen så är det oavsett missnöje,hat å revanshlystan ett otroligt barbariskt å helt omänskligt beteende som de Irakiska motståndsrörelserna använder sig av...både halshuggningen å likskändningen e något man inte kan försvara hur mkt man än tycker USA gör fel....att se irakier sparka å släpa brända kroppar efter bil och se folk jubla när de hängs upp i en vägbro gör ju inte direkt så dom vinner mer sympati...
dock så är ju den amerikanska tortyren som kommit fram minst lika vidrig å att försvara sig med att man "bara gjorde som man blev tillsagd" e knappast en godtagbar ursäkt..vem som helst måste ju kunna förstå att det ett brott å helt omänskligt att behandla krigsfångar på det sättet...även fast man jobbat på Mcdonalds veckan innan som någon skyllde på=):rolleyes: hoppas de skyldiga får sina straff:mad: tycker hela Irak historien ligger på en otroligt låg nivå, från båda sidor..även fast det antagligen bara är en liten del av bägge sidor som beter sig såhär=)
USA ut ur Irak å bort me Bush så kanske det kan bli lite ordning...kan ju iaf inte bli mkt sämre:rolleyes: :mad:
St_Andrew
, kollade just på när mr berg blev avrättat... FY FAN VA DISCUSTING :(:(:(:(:(:(
reveal
quote:
Originally posted by St_Andrew
, kollade just på när mr berg blev avrättat... FY FAN VA DISCUSTING :(:(:(:(:(:(


VARFÖR väljer man att titta på en sådan film? Skulle, som jag tidigare sagt, aldrig vilja se den...
Amplifire
quote:
Originally posted by reveal
VARFÖR väljer man att titta på en sådan film? Skulle, som jag tidigare sagt, aldrig vilja se den...

Det finns nog lite olika anledningar. Förhoppningsvis är det extremt få som gör det för att de tycker det är roligt. Personligen tror jag att dokumenterade hemskheter som t.ex. denna film kan få folk att tänka till när det gäller både det ena och det andra. I längden kan man ju hoppas att det leder till fler personer som väljer att engagera sig djupare i olika frågor och på så sätt aktivt hjälper till att förändra världen. Men, jag förstår självklart även personer som väljer att inte ta del av sånt här - det är inga trevliga scener och man reagerar självklart olika på det man får se. Jävligt synd att det existerar så mycket motsättningar på det här klotet, det finns ju oändligt med potential för att kunna skapa en riktigt trevlig planet - men det har nog skitit sig rejält...
ScuL
quote:
Originally posted by reveal
VARFÖR väljer man att titta på en sådan film? Skulle, som jag tidigare sagt, aldrig vilja se den...


det är inte filmen som är så hemskt, det är tänken som ligger bakom det som gör det så.
du vet vad hände och hur det skulle vara på riktigt, så jag tittade på det för att jag var nyfiken. plus, jag har sett värre på olika mediska tv-program. filmen är i rätt dåligt kvalitet f.ö.
St_Andrew
quote:
Originally posted by reveal
VARFÖR väljer man att titta på en sådan film? Skulle, som jag tidigare sagt, aldrig vilja se den...


måste erkänna att största anledningen är att jag är så jävla nyfiken av mig. hittade en länk till den och kännde mig däför mer eller mindre tvungen att kolla på den för att se what the fuss is all about...

samt att man faktiskt får mer förståelse för vad som hänt... även fast man tycker man förstår så är det en annan sak när man ser det hända på video... hur barbariska folk kan vara... tex i slutet när dom höll upp hans huvud som en trofé ungefär :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
moolow
..men frågan är hur det kommer gå med en lag som förbjuder rökning på offentliga platser!?
Rökare kommer med all säkerhet röka på toaletter eller på andra platser inne på krogen!
*Kräks på rökiga kläder å hår!!* :sadgreen:

Angående halshuggningen.. Vidrigt! Omänskligt!
När människan tappat all empati, finns inget förnuft kvar!

Kan tyvärr inte förstå mig på hur man kan vilja se de internetbilder som lagts ut om halshuggningen??
En del skrattar åt bilder å filmer på Snuff! Har aldrig förstått det roliga i det/dem???
St_Andrew
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/3718513.stm

rumsfelt inblandad i tortyr skandalen! OMFG! hoppas många huvuden i bush administtrationen får rulla...
Kaveh
quote:
Originally posted by reveal
VARFÖR väljer man att titta på en sådan film? Skulle, som jag tidigare sagt, aldrig vilja se den...


Varför blunda för verkligheten? Det är en sak om man verkligen inte klarar av att se den utan att svimma. Klart man mår illa av att se sådant (men denna film är egentligen ingenting mot alla andra liknande klipp som finns på internet). Men jag tycker som sagt att det är minst sagt försvarsbart att se på sådana klipp.

Sedan finns det ju spekulationer om att klippet är fejk. T ex att Berg var död när han blev halshuggen. Läs här: http://www.rense.com/general52/psyy.htm - en del argument på sidan är rent nonsens medan andra skulle kunna vara sanna.
Fast den sidan går inte att säga så mkt om. Publiceras så mycket skit på internet så det går inte att veta vad man ska tro.

ScuL
Dags att sparka upp tråden med en ny ämne


Idag sköts ihjäl den 47-årige Holländska filmregissör/skådespelare Theo van Gogh. Han har, tillsammans med Holländska politiker Hyaan Hirsi-Ali, gjort en anti-islam film för några månader sen som berättade historien om kvinnomisshandel och våldtagning av Islamitiska kvinnor inom Arabiska traditioner. Jag orkar inte översätta allt till Svenska men här finns en officiel pressmeddelande på Engelska.

Dutch Filmmaker Theo Van Gogh Murdered

-Associated Press

AMSTERDAM, Netherlands - A Dutch filmmaker who had criticized the treatment of women under Islam in a movie and in newspaper columns was shot dead Tuesday outside a city government office in Amsterdam, police said.

Police spokeswoman Elly Florax confirmed media reports the victim was filmmaker Theo van Gogh and that a suspect had been arrested after a shootout in a local park. The suspect, who was not identified, and a police officer were injured, she said.

No motive was given for the attack.

Van Gogh had made headlines recently with a film critical of some elements of Islamic culture. He also wrote columns about the Islam which were published on his Web site, www.theovangogh.nl, and Dutch newspaper Metro. He had reportedly received death threats following the airing of the film.

The short television film "Submission" aired on Dutch television in August and enraged the Muslim community in the Netherlands which said it was provocative and lacked insight.

It told the fictional story of a Muslim woman forced into a violent marriage, raped by a relative and brutally punished for adultery.

The English-language film was scripted by a right-wing politician who years ago renounced the Islamic faith of her birth and now refers to herself as an "ex-Muslim."

Somali-born Ayaan Hirsi Ali, a member of the Dutch parliament, has repeatedly outraged fellow Muslims by criticizing Islamic customs and the failure of Muslim families to adopt Dutch ways.

The place of Muslim immigrants in Dutch society has long been a contentious issue in the Netherlands, where many right-wing politicians have pushed for tougher immigration laws and say Muslims already settled in the country must make a greater effort to assimilate.

Theo van Gogh, 47, has often come under criticism for his controversial movies. In December, his next movie "06-05," about the May 6, 2002 assassination of Dutch politician Pim Fortuyn, is scheduled to debut on the Internet.

-updated info
The killer has both the Maroccan and Dutch nationality.
He was dressed in traditional Arabic clothing
He shot the victim to death several times before stabbing him 6 times;
leaving behind 2 knifes with on one of them an note in Arabic containing Islamic religious verses.
The day of this murder is exactly 911 days after the murder on politician Pim Fortuyn named above



Han är alltså det andra offret i Holland som är mördat av någon som stödjer Islamen och tycker att man får inte uttala sig emot Islamen.
En mörk dag för friheten i Holland.
ScuL
ah. har hittat nåt på Svenska

Holländsk filmregissör mördad
Den kontroversielle holländske filmregissören och skribenten Theo van Gogh sköts i morse ihjäl i Amsterdam.

Enligt vittnen kom den 47årige regissören cyklande när han sköts och knivhöggs av en man som senare greps av polis efter en kort skottväxling. Både den gripne och en polisman skadades vid gripandet.

Theo van Gogh, brorsbarnbarn till målaren Vincent van Gogh, fick i våras polisskydd efter att ha mottagit dödshot sedan hans kortfilm Underkastelse visats i tv. Filmen orsakade häftig ilska i vissa muslimska kretsar.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=278855


Omstridd holländsk filmregissör mördad

Theo van Gogh, en kontroversiell filmregissör och skribent, blev ihjälskjuten i Amsterdam på tisdagsmorgonen, rapporterar nyhetsbyrån ANP.

Händelsen ägde rum mitt i Amsterdam. Enligt vittnen kom van Gogh cyklande och sköts av en man som senare greps av polis efter en kort skottväxling, varvid mannen sårade en polis i benet. Den anhållne är enligt Reuters en 26-årig man med dubbelt medborgarskap i Holland och Marocko.

När van Goghs kontroversiella kortfilm "Submission" om övergrepp på muslimska kvinnor visades i Holland tidigare i år utsattes han för dödshot. Filmen gjordes i samarbete mellan van Gogh och en kvinnlig holländsk politiker, Ayaan Hirsi Ali, som betecknar sig som före detta muslim. Även hon har hotats.

Ayaan Hirsi Ali är flykting från Somalia som lämnat ett arrangerat äktenskap.

Theo van Gogh blev 47 år gammal.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=338734


-edit-

Okej min påstående/fråga är nu asså..

Borde man vara rädd (som Svensk/Holländsk eller European) att uttala sig emot Islamen eller åtminstone en del av den religion när man har chansen att bli hotat eller även mördat om sina åsikter ?
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 [2] 3 4 5 6 7 
Privacy Statement