return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 [4] 5 6 7 
Politiska tråden (pg. 4)
View this Thread in Original format
Vizay
jag undrar också vad den här grundlagen innebär, snackas en massa om den men jag har inte en blekaste om vad den skulle medföra om man genomförde den (eller hur man nu ska uttrycka det)
St_Andrew
quote:
Originally posted by benni
jag är inte så politisk intreserad men vad är det som är så bra med denna EU's grundlag egentligen? och jag har hört att fransmännen har verkligen studerat den grundlagen noga så att det kan inte va att dom inte vet vad dom håller på med?


Nya grundlagen innebär i princip att dagens alla fördrag, slås ihop till ett. Det innebär oxå att vi får en "charter of rights" vilket innebär att dom grundläggande rättigheterna, yttrandefrihet, rätt att leva etc fastslås för alla EU länder... det var oxå tänkt att vi skulle få en EU president (som skulle ersätta dagens skiftande president, altså att länder turar om om presidentskapet), oxå en utrikesminster som skulle få stå för EUs talan när ALLA EU länder var överens om något. det innebar oxå att länderna skulle förlora veto rätten på vissa områden, detta för att göra det möjligt att ha ett EU med 25 medlemsländer. Grundlagen gör oxå EU mer öppet, samt att det fastslås på vilka områden EU kan besluta om saker och inte.

Så, grundlagen är tänkt att:
-Effektivesera
-Demokratisera
-Klargöra

Fransmänens största argument (iaf enligt vallokalsundersökningarna) var att dom tyckte det var för ekonomiskt liberalt, och dom var rädda att förlora mer jobb, oxå så var det många som rösta nej bara för att ge chirac en slap in the face... att grundlagen skulle vara liberal stämmer väl till viss del (vilket imo bara är bra, EU kommer gå under om vi inte inför mer liberala ekonomiska lagar på vissa områden), men det är oxå väldigt många artiklar i konstiutionen som är för en social ekonomi, typ att EU ska sträva för en hållbar ekonomisk utveckling osv. Oxå dom liberala grejerna finns redan i nuvarande EU fördrag, mestadels från rom-fördraget som etablerades 1957!!!! så är ett väldigt konstigt argument av fransmännen. Läs den här artikeln för mer om det.

Andra argument var att fördraget var för långt och komplicerat = odemokratiskt eftersom svenson inte orkar läsa den (är nog bästa argumentet :rolleyes: ), eller att dom var rädda för att turkiet skulle gå med i EU så smångingom.

I princip hela parlamentet i både holland och frankrike är för grundlagen (förutom extrem vänster och extrem höger), så är oxå näringslivet, miljöorganisationerna, facket etc. Är helt klart en bra grundlag för dom som förstår sig på den (därmed inte sagt att det är ett perfekt fördrag men är en bra kompromisslösning), tyvärr så verkar ju dock folk rösta nej på allt som är för komplicerat för dom själva. Så i mitt tycke har folk missnyttjat rätten till att folkomrösta, och det bör undvikas i framtiden...

För mer info om vad som står i konstitutionen, läs här (tar inte speciellt lång tid, men summerar väldigt bra):

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/2950276.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3825521.stm
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=2

Eller läs hela konstitutionen här (om du har mkt tid över):
http://ue.eu.int/cms3_fo/showPage.a...48&mode=g&name=
St_Andrew
verkar som om vänsterpartiet inte så oväntat försöker sätta stopp för sverige med... desto mer oväntat är folkpartiets uttalande (vilket inte är officiell men ändå)...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=6

Med lite tur kan det iof leda till tidigt val i sverige.... ;)
ScuL
Skum faktiskt att det är VP för att grundlagen innehåller vissa delar om att Europa förändrar från en liberal öppetmarknads ekonomi till en social liberal ekonomi. heh "social"måste mena nånting till de..
DjAviander
Skulle inte vilja vara Holländare i dagens läge :nervous:
Dj_Irish
quote:
Originally posted by St_Andrew
verkar som om vänsterpartiet inte så oväntat försöker sätta stopp för sverige med... desto mer oväntat är folkpartiets uttalande (vilket inte är officiell men ändå)...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=6

Med lite tur kan det iof leda till tidigt val i sverige.... ;)


Tack för den korta sammanfattnigen. Har inte haft tid att sätta mig in i det ännu vilket har kännts lite svagt hehe
ScuL
quote:
Originally posted by DjAviander
Skulle inte vilja vara Holländare i dagens läge :nervous:


Så vet du hur jag känner mig
St_Andrew
quote:
Originally posted by ScuL
Skum faktiskt att det är VP för att grundlagen innehåller vissa delar om att Europa förändrar från en liberal öppetmarknads ekonomi till en social liberal ekonomi. heh "social"måste mena nånting till de..


huh? inte riktigt säker på vad du mena här? :)

och jag lider med dig scul =/ jag kände mig ganska illa som svensk efter EMU omröstningen, men detta är ju mkt värre :nervous:
ScuL
quote:
Originally posted by St_Andrew
huh? inte riktigt säker på vad du mena här? :)

och jag lider med dig scul =/ jag kände mig ganska illa som svensk efter EMU omröstningen, men detta är ju mkt värre :nervous:


Kanske för många ord i en mening.


Jag tycker det är konstigt att det är just vänsterpartiet som vägrar godkänna den för att;

det sägs i nya konstitutionen att Europa förändrar sitt 'mål' från en 'liberal öppetmarknads ekonomi' (där allting handlar om pengar) till en 'social öppetmarknads ekonomi' dvs att Europa blir MER social än vad det har varit hittils. Och för att VP är en social parti förväntar man ju just då att de kommer överens med den!
St_Andrew
quote:
Originally posted by ScuL
Kanske för många ord i en mening.


Jag tycker det är konstigt att det är just vänsterpartiet som vägrar godkänna den för att;

det sägs i nya konstitutionen att Europa förändrar sitt 'mål' från en 'liberal öppetmarknads ekonomi' (där allting handlar om pengar) till en 'social öppetmarknads ekonomi' dvs att Europa blir MER social än vad det har varit hittils. Och för att VP är en social parti förväntar man ju just då att de kommer överens med den!


ah, då e jag med! håller fullständigt med dig! helkonstigt! men det har väl att göra med deras allämnna hata EU strategi (och dåliga verklighetsuppfattning)...

Vizay
tack för den snabba genomgången och dom matnyttiga länkarna, nu har jag något att göra för resten av kvällen :D

Jag måste säga att en sån här komplicerad sak bör lämnas över till politikerna att avgöra eftersom dom iaf bör ha kunskap om vad som är fördelarna och nackdelarna med den här grundlagen.

gemene svensson förstår inte ett dugg av det här utan kommer rösta antingen JA om dom är för EU eller NEJ om dom är emot, förmodligen skulle väldigt få av de som skulle rösta veta vad dom eg. röstar om.
ScuL
quote:
Originally posted by Vizay
tack för den snabba genomgången och dom matnyttiga länkarna, nu har jag något att göra för resten av kvällen :D

Jag måste säga att en sån här komplicerad sak bör lämnas över till politikerna att avgöra eftersom dom iaf bör ha kunskap om vad som är fördelarna och nackdelarna med den här grundlagen.

gemene svensson förstår inte ett dugg av det här utan kommer rösta antingen JA om dom är för EU eller NEJ om dom är emot, förmodligen skulle väldigt få av de som skulle rösta veta vad dom eg. röstar om.


mm precis..
det är så att 85% av vår regering är FÖRE konstitutionen.
de 15% som är emot är extrem-högerpartier och extrem-vänsterpartier, kommunister och nazister alltså. en liten konstig sällskap kan man säga.

Tyvärr tyckte en av våra regeringspartier (D66) att det skulle vara en bra idé att testa folkomröstningssystemet nu för den första gången... va bra!! :whip:

Nu finns det massor av personer som röstar emot imorron för att de:

* hatar vår statsminister Balkenende

^^ harry potter
* vill inte att Turkiet kommer att vara med (sägs ingenting om det i konstitutionen)
* är arg på Euron (som är vår regerings fel, för att de har aldrig haft ett sk. 'prislås' på landets priserna -> inflation)
* är arg på EU:n på ett viss sätt men vet inte värför men röstar emot ändå
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 7 
Privacy Statement