|
Politiska tråden (pg. 3)
|
View this Thread in Original format
| ScuL |
ingen som vågar diskutera om det?
-
fick just en nyhet.
En ny undersökning visade att 85% av de Holländare tycker att regeringen underskattar muslimernas påverkning på det Holländska samhället.
60% av befolkingen är rädd för racistiska kravaller.
och 30% är bered att utvandra så snart som möjligt! |
|
|
| RebeL9 |
scul: först och främst heter det Islam och inte Islamen.
Angående din fråga så tror jag inte att holländarna eller svenskarna har något att vara rädda för i allmänhet. Problemet är att de senaste åren så har västvärlden fört en ensidig häktsk jakt på allt möjligt som bara går att kritisera islam för. Islam är inte en ny religion men på de senaste 15 åren har man fokuserat på att ta upp allt negativt till ytan. Ofta är debatten ensidig och subjektiv. Man pekar ofta ut enstaka incidenter och försöker göra det till en allmän uppfattning.
Jag har inte sett van Goghs film men jag har läst att de som sett den tycker att den är ensidig och platt. Det kanske är därför man känt ett hot att filmen spär på ännu mer av den fientliga bild av Islam man har i väst idag. Det finns ju alltid extrema grupper som går längre och har sin "lösning" på ett hot som man känner.
Men samtidigt när man tänker efter. Hur ofta rapporteras det om något positivt från den muslimska världen i media idag? I princip aldrig.
Detta har fördjupat sprickan mellan väst och öst idag.
Något som inte har med detta att göra direkt. Såg någon Aktuellt idag? De diskuterade var Arafat skulle begravas. Israels justitieminister svarade på frågan om Arafat kunde tänkas begravas i Jerusalem: "I Jerusalem begravs judiska kungar - Inte terrorister"
Det här var det värsta jag hört från den israeliska sidan. Som om inte den israeliska staten bedrev någon form av statsterrorism i form av direkta mord på palestinska politiker.
JA till bojkott av Israel. |
|
|
| ScuL |
| quote: | Originally posted by RebeL9
scul: först och främst heter det Islam och inte Islamen.
|
Okej. På Holländska referer vi till det som Islamen (som i "The Islam" på Engelska)
| quote: |
Angående din fråga så tror jag inte att holländarna eller svenskarna har något att vara rädda för i allmänhet. Problemet är att de senaste åren så har västvärlden fört en ensidig häktsk jakt på allt möjligt som bara går att kritisera islam för. Islam är inte en ny religion men på de senaste 15 åren har man fokuserat på att ta upp allt negativt till ytan. Ofta är debatten ensidig och subjektiv. Man pekar ofta ut enstaka incidenter och försöker göra det till en allmän uppfattning.
Jag har inte sett van Goghs film men jag har läst att de som sett den tycker att den är ensidig och platt. Det kanske är därför man känt ett hot att filmen spär på ännu mer av den fientliga bild av Islam man har i väst idag. Det finns ju alltid extrema grupper som går längre och har sin "lösning" på ett hot som man känner.
Men samtidigt när man tänker efter. Hur ofta rapporteras det om något positivt från den muslimska världen i media idag? I princip aldrig.
Detta har fördjupat sprickan mellan väst och öst idag. |
det har du rätt i och den fördjuper varje dag som ..
idag hotade muslimer att spränga ett tåg i Amsterdam; de skrikade nåt om Jihad genom ljudssystemet. de har inte gjort nånting men det var ett hot.
på andra sidan har det försökts 7 gånger sedan mordet att bränna ner moskér av Holländare. de har även lämnat ett grishuvud framför en moské och sprayat anti-religösa tekster på moskér.
allt tillsammans utvecklar det nu en atmosfer som liknar en krig mellan 2 grupper.
Ett tillläg om mordet förresten. På brevet som fanns på kroppen ståd det också ett hot mot regeringen att de borde sluta med att bekritisera islamen och en varning till alla 'oreligösa hundar' som bor i Holland. De hittade också en dödslista av Holländska politiker och kändissar som har uttalat sig offentligt emot Islam och skrev något om att de borde vara rädd för deras liv.
På kroppen av den mördaren har det hittats ett avskrevsbrev som betyder att han tänkte begå självmord efter dådet. Det betyder också att han är medlem i en anti-västerländsk grupp som strider emot de oreligösa..
| quote: |
Något som inte har med detta att göra direkt. Såg någon Aktuellt idag? De diskuterade var Arafat skulle begravas. Israels justitieminister svarade på frågan om Arafat kunde tänkas begravas i Jerusalem: "I Jerusalem begravs judiska kungar - Inte terrorister"
Det här var det värsta jag hört från den israeliska sidan. Som om inte den israeliska staten bedrev någon form av statsterrorism i form av direkta mord på palestinska politiker.
JA till bojkott av Israel. |
Ja anser faktiskt att både partier är fel...men det är nästan precis somma polariseringen som pågår just nu i Holland
Det är trist :( |
|
|
| St_Andrew |
såg det på nyheterna här, asså :nervous: :nervous: :nervous: |
|
|
| Vizay |
| quote: | Originally posted by RebeL9
scul: först och främst heter det Islam och inte Islamen.
Angående din fråga så tror jag inte att holländarna eller svenskarna har något att vara rädda för i allmänhet. Problemet är att de senaste åren så har västvärlden fört en ensidig häktsk jakt på allt möjligt som bara går att kritisera islam för. Islam är inte en ny religion men på de senaste 15 åren har man fokuserat på att ta upp allt negativt till ytan. Ofta är debatten ensidig och subjektiv. Man pekar ofta ut enstaka incidenter och försöker göra det till en allmän uppfattning.
Jag har inte sett van Goghs film men jag har läst att de som sett den tycker att den är ensidig och platt. Det kanske är därför man känt ett hot att filmen spär på ännu mer av den fientliga bild av Islam man har i väst idag. Det finns ju alltid extrema grupper som går längre och har sin "lösning" på ett hot som man känner.
Men samtidigt när man tänker efter. Hur ofta rapporteras det om något positivt från den muslimska världen i media idag? I princip aldrig.
Detta har fördjupat sprickan mellan väst och öst idag.
Något som inte har med detta att göra direkt. Såg någon Aktuellt idag? De diskuterade var Arafat skulle begravas. Israels justitieminister svarade på frågan om Arafat kunde tänkas begravas i Jerusalem: "I Jerusalem begravs judiska kungar - Inte terrorister"
Det här var det värsta jag hört från den israeliska sidan. Som om inte den israeliska staten bedrev någon form av statsterrorism i form av direkta mord på palestinska politiker.
JA till bojkott av Israel. |
problemet idag är att det är de mest extrema som får all uppmärksamhet i media. Det är extremisterna som drar ner hela religionens rykte. I själva verket är det väl knappt någon procent av de som utövar religionen islam som dessutom håller på med hedersmord, självmordsbombningar etc. |
|
|
| ScuL |
5 kyrkor nu
inatt tändade de en annan kyrka i Södra Rotterdam
Polisen har oxo gripits 2 män som försökte tända en moské i söder östra Holland
mer: Holland i raskrig |
|
|
| St_Andrew |
*bump*
tänkte bara se vad ni tycker om folkomröstingen i frankrike, själv tycker jag det e är förjävligt... holland ser ju inte mkt bättre ut heller =/ |
|
|
| ScuL |
nej jag är otroligt besviken kan man säga.
verkar att folket har ingen aning vad de håller på med, nu har de fått EU gå i en kris |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by ScuL
nej jag är otroligt besviken kan man säga.
verkar att folket har ingen aning vad de håller på med, nu har de fått EU gå i en kris |
japp, rostar pa saker som inte har nanting med fragan att gora, sa irriterande men e ju inte direkt forsta gangen det hander... folket har verkligen missanvant sin demokratiska rattighet att ha folkomrostningar... inga mer sanna imo... |
|
|
| ScuL |
i Holland blir det första folkomröstningen någonsin.
vi har aldrig haft en folkomröstning förut, och du kan tänka dig vad det betyder.
de flesta som röstar, röstar nej just nu för att de är arg på vår regering. det har alltså INGENTING att göra med frågan. tycker faktiskt att de aldrig borde ha arrangerat en folkomröstning angående detta ämne. |
|
|
| benni |
| jag är inte så politisk intreserad men vad är det som är så bra med denna EU's grundlag egentligen? och jag har hört att fransmännen har verkligen studerat den grundlagen noga så att det kan inte va att dom inte vet vad dom håller på med? |
|
|
|
|