|
Is Dutch society sick? (pg. 5)
|
View this Thread in Original format
| Raymond |
| quote: | Originally posted by kolkiewolkie
Precies :D !
En 2 Raymond: dank voor het delen van je ontzettend genuanceerde en vooral niet te generaliserende commentaar. |
:crazy:
Ik kan er niks aan doen, maar ik begin het geloof steeds meer het as van het kwaad te vinden. |
|
|
| SnuggLe |
| quote: | Originally posted by Raymond
:crazy:
Ik kan er niks aan doen, maar ik begin het geloof steeds meer het as van het kwaad te vinden. |
Kan me grotendeels wel in je post over religie vinden, maar er moet denk ik 1 nuancering worden gemaakt:
Het gaat om extreme vormen van religie. Zwarte kousen in staphorst, moslim fundamentalisten, streng gelove joden etc. Alles wat fundamentalistisch is (en neen, niet alleen Moslims zijn fundamentalistisch) is wat mij betreft fout. Godsdiensten zijn er om vredelievend te zijn en om als broeders naast elkaar te leven, iedere vorm van geweld is daarbij fout. Diegenen die godsdienst interpreteren om neer te kijken op andere mensen, groepen mensen, hele volken, die doen iets verkeerd, zo is godsdienst zeker niet bedoeld. Je mag niet oordelen over mensen/godsdiensten omdat je nooit volledige informatie hebt.
Een mooie spreuk die ik eens hoorde: "Ik geloof wel in god, maar niet in zijn voetvolk". Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Oh, en wie denkt uit deze post dat ik 'gelovig'/katholiek etc ben, die heeft het mis. Als ik godsdienstig zou zijn zou ik boeddhist worden/zijn. Dat is pas een vredelievend geloof met respect etc. Ik zou zeggen verdiep je daar eens in.
En om verder ontopic te blijven:
Ik hoop dat die Italiaan een kind krijgt later die 'iets' heeft. En dat zijn eerste woordjes dan zijn "Had me nou maar in laten slapen!".
Nah, eigenlijk mag je zoiets niemand toewensen, maar toch... |
|
|
| robin |
| quote: | Originally posted by MaGiK54
X 2 |
^2 |
|
|
| Raymond |
| quote: | Originally posted by SnuggLe
Kan me grotendeels wel in je post over religie vinden, maar er moet denk ik 1 nuancering worden gemaakt:
Het gaat om extreme vormen van religie. Zwarte kousen in staphorst, moslim fundamentalisten, streng gelove joden etc. Alles wat fundamentalistisch is (en neen, niet alleen Moslims zijn fundamentalistisch) is wat mij betreft fout. Godsdiensten zijn er om vredelievend te zijn en om als broeders naast elkaar te leven, iedere vorm van geweld is daarbij fout. Diegenen die godsdienst interpreteren om neer te kijken op andere mensen, groepen mensen, hele volken, die doen iets verkeerd, zo is godsdienst zeker niet bedoeld. Je mag niet oordelen over mensen/godsdiensten omdat je nooit volledige informatie hebt.
|
Ik ben het volkomen met je eens, maar wanneer ben je gematigd en wanneer ben je extremist, waar ligt de grens?
Om een voorbeeld te geven, bij de dood van Theo van Gogh hebben een aantal Islamieten zijn moord verafschuwd. Deze Islamieten (bijv. wethouder Ahmed Aboutaleb van Amsterdam) moeten nu vrezen voor hun leven omdat ze als afvalligen beschouwd worden.
Een ander voorbeeld pedofielie door priesters van Katholieke kerken. De betreffende priester wordt herplaatst en er wordt niet meer over gesproken.
Men heeft boter op hun hoofd als het gaat om zelfkritiek om de spreekwoordelijke 'hand in eigen boezem steken'.
| quote: |
Oh, en wie denkt uit deze post dat ik 'gelovig'/katholiek etc ben, die heeft het mis. Als ik godsdienstig zou zijn zou ik boeddhist worden/zijn. Dat is pas een vredelievend geloof met respect etc. Ik zou zeggen verdiep je daar eens in.
|
Ik ben in Thailand geweest en diefstal of moord komt daar bijna niet voor, omdat 95% daar Boeddhist is. |
|
|
| New Wave |
Ik vind niet dat je de zwarte kousen kerk ken vergelijken met "fundamentalistisch". Dit staat in een andere verhouding dan andere extremisten. Deze mensen gaan 5 keer op de zondag naar de kerk en gaan daarna gewoon naar hun werk. Rijden 60 waar je 100 mag. Hun gedachtegang leggen ze op een normale manier uit waar zei voor staan en bezuinen geen haat. In tegenstelling tot wat extreme moslims doen en wat er in de Gaza gebeurd (joden/palastijnen). Echter ging dit vanaf het begin niet over geloof maar om grondgebied.
Ook tussen nietgelovigen zitten extremisten. Kijk maar naar Jappio, de grootste Excelsior hooligan. Dio emoet je ook niet tegen komen bij een avondje voetbal :p |
|
|
| MaGiK54 |
Om een voorbeeld te geven, bij de dood van Theo van Gogh hebben een aantal Islamieten zijn moord verafschuwd. Deze Islamieten (bijv. wethouder Ahmed Aboutaleb van Amsterdam) moeten nu vrezen voor hun leven omdat ze als afvalligen beschouwd worden.
|
En geloof me een hoop Moslims vinden het een goede zaak is en dat het zijn "verdiende loon" is dattie vermoord is. Op mijn werk zitten een paar Marokaanse dames en die komen er openlijk voor uit dat het een goede zaak is. En deze dames zijn hier geboren en doen volop mee in de Nederlandse samenleving. Ik schrok echt dat ik hoorde dat zelfs zij er zo over dachten.
En vraag je aan ze wat ze ervan vinden dat bv één of andere malloot een iman een koppie kleiner maakt als hij wat schrokkends over de Nederlandse samenleving zegt bv, maar dan mag dat niet, want een iman heeft het recht om dit soort dingen te zeggen, want hij is een iman. Maar als je Theo heet en je zegt wat schrokkends dan is het een goede zaak dat je maar wordt afgeslacht.
Dit is niet gelogen en ik ben nog steeds een beetje van slag, omdat ik niet had verwacht dat de dames in kwestie er zo `radicaal` over dachten, want ik had deze dames erg hoog zitten, maar ze zijn inmiddels heel erg afgegleden op mijn cool-list :( :( :( :( |
|
|
| Raymond |
| quote: | Originally posted by MaGiK54
En geloof me een hoop Moslims vinden het een goede zaak is en dat het zijn "verdiende loon" is dattie vermoord is. Op mijn werk zitten een paar Marokaanse dames en die komen er openlijk voor uit dat het een goede zaak is. En deze dames zijn hier geboren en doen volop mee in de Nederlandse samenleving. Ik schrok echt dat ik hoorde dat zelfs zij er zo over dachten.
En vraag je aan ze wat ze ervan vinden dat bv één of andere malloot een iman een koppie kleiner maakt als hij wat schrokkends over de Nederlandse samenleving zegt bv, maar dan mag dat niet, want een iman heeft het recht om dit soort dingen te zeggen, want hij is een iman. Maar als je Theo heet en je zegt wat schrokkends dan is het een goede zaak dat je maar wordt afgeslacht.
Dit is niet gelogen en ik ben nog steeds een beetje van slag, omdat ik niet had verwacht dat de dames in kwestie er zo `radicaal` over dachten, want ik had deze dames erg hoog zitten, maar ze zijn inmiddels heel erg afgegleden op mijn cool-list :( :( :( :( |
Dat bedoel ik met waar ligt de grens, bij moslims is deze er niet en zal iedereen ongeacht of men in de extremistische hoek zit of de gematigde, strijden voor het geloof. Iedere vorm van kritiek op de Islam wordt gezien als een directe aanval. Dit omdat de islam verweven is met hun totale culturele achtergrond, oftwel het niet hebben van een scheiding tussen kerk en staat. Wat overigens wel de norm is in Turkije, maargoed dat is weer een heel ander verhaal.
Als ik zo om me heen kijk hier in Rotterdan en ik zie derde generatie allochtonen nog vaker naar de moskee hollen als hun meestal gematigde ouders, dan durf ik ronduit te beweren dat we het paard van Troje binnen hebben gehaald. |
|
|
| SnuggLe |
| quote: | Originally posted by New Wave
Ik vind niet dat je de zwarte kousen kerk ken vergelijken met "fundamentalistisch". |
Ik wel, fundamenteel christelijk, of anders 'extreem'.
Ik ben het volkomen met je eens, maar wanneer ben je gematigd en wanneer ben je extremist, waar ligt de grens?
Een ander voorbeeld pedofielie door priesters van Katholieke kerken. De betreffende priester wordt herplaatst en er wordt niet meer over gesproken.
Men heeft boter op hun hoofd als het gaat om zelfkritiek om de spreekwoordelijke 'hand in eigen boezem steken'.
Ik ben in Thailand geweest en diefstal of moord komt daar bijna niet voor, omdat 95% daar Boeddhist is. |
Helemaal mee eens, het is lastig, maar het is dus niet dat alle religie 'kut' is. |
|
|
| djxtension |
Even terzijde: Wie zegt dat de persoon die deze thread opende gelovig is?
Er word nu een hevige discussie gevoerd over geloof en welke gevolgen dat heeft op de samenleving, maar het is niet gezegd dat hij dit uit geloofsovertuiging doet. Het kan ook net zo goed zijn persoonlijke standpunt zijn.
Ik ben tegen het zinloos doden van mensen, dieren en al het andere levende op deze aardkloot, en ik ben niet gelovig. Maar als iemand geen kans meer heeft op een normaal leven, waarom zou je die persoon dan verder laten lijden?
Ik ben het met iedereen eens die zegt dat religie soms extremistische vormen aanneemt, en dat daar wat aan gedaan moet worden.
Moslims zijn mensen die uit een compleet andere religie en traditie komen als de meeste Nederlanders, en het is niet meer dan logisch dat die verschillende culturen soms botsen. Maar waar ik mij aan erger is dat een aantal (niet alle!) moslims blijkbaar moeite hebben om onze cultuur te accepteren, ondanks dat ze hier als gast en/of vreemdeling zijn of heen komen.
Er zijn veel moslims die de Nederlandse taal niet spreken, maar wel hun geloof willen verdedigen. Aangezien ze hun mond niet kunnen gebruiken, moet het maar met grof geweld.
Voor mij ligt het grootste probleem bij de botsing van die twee culturen. Het is echt moslims <> katholieken.
In Marokko en Turkije zijn de mensen enorm gastvrij en vriendelijk, en word er niet op geloof of huidskleur gelet. Je bent er als blanke katholiek net zo welkom als een zwarte moslim of gele boeddhist.
Waarom kan dat in Nederland dan niet? Waarom zijn het hier vooral de allochtonen die de problemen veroorzaken, terwijl er in hun eigen land nooit iets met ze aan de hand is?
Ik ben van mening dat het puur komt omdat ze een andere geloofsovertuiging hebben, en zich niet kunnen aanpassen aan een samenleving waarin dat geloof in de minderheid is. Voor hun is hun eigen geloof het allerbelangrijkste, en ze zullen ook alles doen om iemand die het daar niet mee eens is 'uit te schakelen'.
Waarom dat altijd met geweld moet snap ik ook niet, maar ja...
Nogmaals: er zijn een aantal rotte appels aan de 'islam-boom', maar gelukkig zijn de rijpe en goede appels nog steeds in de meerderheid. |
|
|
| robin |
| quote: | Originally posted by djxtension
Even terzijde: Wie zegt dat de persoon die deze thread opende gelovig is?
|
..Hij heeft het steeds over god enzo.. |
|
|
| Fresh Prince |
I'm not dutch (yet) :D But I'm all for this law,
there's too many people on the planet anyway. |
|
|
| eXos |
| Moeilijk hè? Engels? |
|