|
Is Dutch society sick? (pg. 7)
|
View this Thread in Original format
| Raymond |
| quote: | Originally posted by kolkiewolkie
Just curious, wat geloof je dan precies, of ben je daar nog niet uit :) ? |
Dat er meer tussen hemel en aarde is, verder ga ik niet in op deze ontzettend denegerende vraag. Wat ik geloof bepaal ik altijd nog zelf, of mag dat tegenwoordig ook al niet meer. |
|
|
| kolkiewolkie |
| quote: | | verder ga ik niet in op deze ontzettend denegerende vraag |
Wat bedoel je hier mee (het woord denegeren is zowel mij als de dikke van Dale namelijk onbeken)? Het klinkt namelijk negatief en zo bedoelde ik dat absoluut niet :) . |
|
|
| djxtension |
| quote: | Originally posted by Raymond
Dat er meer tussen hemel en aarde is, verder ga ik niet in op deze ontzettend denegerende vraag. Wat ik geloof bepaal ik altijd nog zelf, of mag dat tegenwoordig ook al niet meer. |
Iedereen is vrij om te geloven wat hij/zij wil.
En inderdaad ben ook ik wil benieuwd waar je dan wel in gelooft.
Een beetje belangstelling word tegenwoordig dus blijkbaar niet gewaardeerd. :rolleyes: |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by Donna
Maggik ff weten wat hier allemaal aan de hand is?! |
Ik stel voor dat je even de hele thread leest en daar dan je mening gaat geven (want dat ga je dan doen :)) Denk niet dat mensen zin hebben om een samenvatting te schrijven :) |
|
|
| robin |
| quote: | Originally posted by kolkiewolkie
Wat bedoel je hier mee (het woord denegeren is zowel mij als de dikke van Dale namelijk onbeken)? Het klinkt namelijk negatief en zo bedoelde ik dat absoluut niet :) . |
"deniegeerend" (of hoe je het ook schrijft) Een 'kleinerende' opmerking (uit de hoogte doen, etc ;))
En ik moet toegeven dat ik mij kan voorstellen dat iemand jou vraag zo opvat. Maar serieus Raymond, je hangt dus niet één bepaald geloof aan?
Gewoon lekker doen en geloven waar jij je prettig bij voelt, gelijk heb je :) |
|
|
| robin |
| quote: | Originally posted by djxtension
Een beetje belangstelling word tegenwoordig dus blijkbaar niet gewaardeerd. :rolleyes: |
Ach kom op, de mening van de meeste mensen (geen bron nee) is toch wel dat geloof iets is voor naïeve (/domme?) mensen. Vind je het gek dat iemand daar geen zin in heeft (ookal vat hij het in dit geval misschien verkeerd op) |
|
|
| djxtension |
| quote: | Originally posted by robin
Ach kom op, de mening van de meeste mensen (geen bron nee) is toch wel dat geloof iets is voor naïeve (/domme?) mensen. Vind je het gek dat iemand daar geen zin in heeft (ookal vat hij het in dit geval misschien verkeerd op) |
Ik vind niet dat geloof iets is voor domme of naïve mensen. Geloof kies je voor omdat je je er prettig bij voelt, niet omdat je dom bent.
Ik snap wel dat hij de vraag misschien verkeerd opvat, maar een reactie in de trend van 'ik maak zelf wel uit waar ik in geloof' vind ik een beetje te ver gaan.
Laat ie dan gewoon zeggen dat hij geen zin heeft om er op in te gaan. Ik vond zijn reactie nogal 'bijterig', net of de vraag een aanval was op z'n hele hebben en houden ofzo.
Hoe dan ook, hij is vrij om te antwoorden zoals ie wil. Ik probeer alleen mijn standpunt duidelijk te maken. |
|
|
| jp |
De hoeveelheid toeval die je op een gegeven moment te verwerken krijgt laat niks anders over dan de overtuiging dat er iets is wat alles op aarde regelt e.d.
Dit is overigens geen man met baard of wat dan ook.
Godsdienst in welke vorm dan ook is gewoon een domme manier van de mens om iets te verklaren wat niet te verklaren valt. De mens zoekt overal een oorzaak bij. Dingen gebeuren nu eenmaal en welke kracht dat precies regelt zal je waarschijnlijk nooit weten, ook niet na de dood.
Dus ga lekker leven en go with the flow. Everything happens for a reason zeggen ze niet voor niets. |
|
|
| New Wave |
Ik heb op een christelijke school stage gelopen en daar had ik regelmatig van dit soort discussies. Ik was namelijk de enige die niet geloofd :).
Een voorbeeld. De bijbel is een boek wat geschreven is door personen. Het zijn dus verhalen van mensen. Deze verhalen zijn op momenten geschreven die wel honderden jaren van elkaar vandaan liggen. Het is dus een boek dat bestaat uit verhalen die bij elkaar zijn gebundeld.
1 of andere persoon heeft hier vast een leuk verhaaltje bedacht waarom je dit boek moet kopen (reclame). het kan dus best hetzelfde zijn als wat nu de Jip en Janneke is. Leuk voor de kids en allemaal leuke verhaaltjes bij elkaar gebundeld.
Nog een onderwerp is de dood. Hoe weet men dat er een hemel of hel is? Want diegene die het geschreven hadden waren op dat moment niet dood. Dus wie bepaald dat het er is? Niemand dus.
Ik respecteer de mensen die geloven en waarin ze geloven. Maar dan moet het mij niet tegenwerken. Ik kan er bijvoorbeeld niet tegen als ik iets niet mag omdat een ander vind dat het van 'god' niet mag. |
|
|
| Raymond |
| quote: | Originally posted by robin
"deniegeerend" (of hoe je het ook schrijft) Een 'kleinerende' opmerking (uit de hoogte doen, etc ;))
En ik moet toegeven dat ik mij kan voorstellen dat iemand jou vraag zo opvat. Maar serieus Raymond, je hangt dus niet één bepaald geloof aan?
Gewoon lekker doen en geloven waar jij je prettig bij voelt, gelijk heb je :) |
Ik vond de vraagstelling een beetje vreemd, dat bedoelde ik te zeggen met denigrerend. Ik hang geen geloof aan, maar hetgeen JP omschrijft een paar post hierboven sluit ik me bij aan. Ik heb geen geloof, maar toch denk ik dat er iets is. Niet in een hoedanigheid als God, Allah of wie dan ook, niet als kracht maar als iets wat niet te omschrijven valt. |
|
|
| Donna |
| quote: | Originally posted by jp
De hoeveelheid toeval die je op een gegeven moment te verwerken krijgt laat niks anders over dan de overtuiging dat er iets is wat alles op aarde regelt e.d.
Dit is overigens geen man met baard of wat dan ook.
Godsdienst in welke vorm dan ook is gewoon een domme manier van de mens om iets te verklaren wat niet te verklaren valt. De mens zoekt overal een oorzaak bij. Dingen gebeuren nu eenmaal en welke kracht dat precies regelt zal je waarschijnlijk nooit weten, ook niet na de dood.
Dus ga lekker leven en go with the flow. Everything happens for a reason zeggen ze niet voor niets. |
Naja nie nodig die hele meuk door te spitten als ik mn eigen gedachtes hier al perfect verwoord zie staan;) |
|
|
| eieregooie |
de·ni·gre·ren (ov.ww.)
1 minachten, kleineren |
|
|
|
|