return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 [5] 6 
Airbase (pg. 5)
View this Thread in Original format
Sorrow
Intressant diskussion..

Först och främst bör det väl nämnas att Jezper har gjort väldigt mycket mer för trance i Sverige än de flesta andra, och hans produktioner håller genomgående hög kvalitet. Vad man tycker om dem rent smakmässigt är en annan fråga. Att säga att "han precis blivit bra" bara för att man råkar gilla den senaste låten känns nästan lite taskigt mot Jezper.

Anywho.. Vidare kan man se till hur bra något är producerat rent tekniskt, melodiskt osv, men att kategorisera en hel genre som skräp är, i mina ögon iallafall, väldigt trångsynt.

Faktum är att den stora massan vill höra ASOT nonstop. Det är bara att kolla på vilka låtar som mest diskuteras, vilka låtar som mest spelas. Är det då konstigt att samma människor mest producerar ASOT-låtar? Knappast.

Därtill är det, som bekant för de flesta, som så att hela scenen är producentstyrd. En DJ som fått en låt spelad på ASOT får fler spelningar än en som inte har det, oavsett deras kvaliteter som DJ. Följaktligen är det en relativt stor massa som proddar av karriärsskäl också, ur DJ-synpunkt då.

Som NooN sade är det dessutom ett väldigt tjat om genres hela tiden. Alla vill vara unika, just deras genre är mer elitistisk än alla andra. Personligen skiter jag fullkomligt i vilken genre det är så länge jag gillar låten och tror att den kommer passa i mina set. Det tenderar bli progressiv house, tribal, tech trance och techno, men det återkommande temat är alltid energi och flow. Det är också det jag försöker skapa när jag nu befinner mig i en produktionsfas. Så får genre bestämmas av andra som har lust med det.
RebeL9
quote:
Originally posted by Sorrow

Först och främst bör det väl nämnas att Jezper har gjort väldigt mycket mer för trance i Sverige än de flesta andra, och hans produktioner håller genomgående hög kvalitet. Vad man tycker om dem rent smakmässigt är en annan fråga. Att säga att "han precis blivit bra" bara för att man råkar gilla den senaste låten känns nästan lite taskigt mot Jezper.

vilka "andra" jamfor du med da?
Syftar du pa svenska producenter sa har han fortfarande lang vag mot snubbar som Son Kite (som saljer langt mycket mer an de flesta svenska tranceproducenterna), Ticon, Vibrasphere etc. Det ar bara att kolla in massorna som dras till deras spelningar och jamfor med en vanlig Airbasespelning. Gar helt enkelt inte att jamfora :Q

Och jag har helt serios nar jag sager att One Man Army-latarna var de enda bra latarna jag hort fran Airbase.

Utifran din beskrivning verkar ju trancescenen otroligt medioker idag. Producenter som producerar inte sant som de skulle vilja producera utan for att den stora massan hungrar efter det for tillfallet.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 [5] 6 
Privacy Statement