|
De Europese grondwet (pg. 10)
|
View this Thread in Original format
| @win |
Ach ja al die stemwijzers, wat schiet je ermee op! Ik zou toch die test zo manipuleren dat ik op 100% voor uitkom. Mijn mening is allang gevormd, daar heb ik zo'n testje niet voor nodig. Op mijn ziel staat die blauwe valg met gele sterren al erg lang getatoeerd en er komt een stars en stripes uit mijn reet, kortom ik ben een Europeaan, omdat ik geloof in een echt Europa.
Tegenstemmen brengt ons gewoon de doodsteek toe. Zodoende raken we hopeloos achter bij Amerika en China. Na het Franse Nee is de euro immers al in waarde gedaald. De fundementele vraag die wij ons moeten stellen woensdag in het stemhokje is of wij willen gaan bakkelijen om een paar zinloze regeltjes of dat we echt een vuist willen maken voor deze wereld. China en India zijn een rechtstreekse bedreiging voor onze Economie en Amerika denkt de VN te kunnen onthoofden met een man als Bolton. Kijk de oorlog in Irak was er waarschijnlijk nooit gekomen als Europa met een stem had kunnen spreken ipv die eeuwige verdeeldheid. Dat soort zaken spelen er gewoon. Denk daar eens over na!
Nu weet ik ook wel dat de grondwet niet in een klap deze problemen oplost, maar we maken een essentiele stap in die richting door deze grondwet in werking te stellen! Zodoende bouwen wij een gezond machtscentrum dat genuanceerd en rationeel tot besluiten kan komen, waar in Amerika veel besluiten worden genomen op basis van emotie.
Dus denk niet over de euro, Turkije, Balkenende, bureacratie of over minder macht! Denk aan je toekomst, voor jezelf, voor je kinderen en voor Europa! |
|
|
| Jappio |
| quote: | Originally posted by SnuggLe
Sorry leg uit, deze snap ik niet....... |
Nou dat als de grondwet in deze vorm niet doorkomt dat in de toekomst wel zal gebeuren. Misschien beetje dubbelzinnig uitgelegt in mijn vorige post.
Ik denk dat mensen in bijvoorbeeld frankrijk nu vooral naar de nadelen kijken; maar dat het op termijn noodzakelijk is om 1 front te vormen tegen andere wereldmachten als china en de VS. Ik denk alleen dat het op dit moment gewoon nog iets te vroeg is om alles op het niveau van een grondwet door te voeren. Ik ben absoluut voor een uitgebreide samenwerking om een defensiesysteem op te zetten, en om economisch meer uitgebreid te gaan samenwerken (waarom nog steeds zoveel moeilijkheden om geld over te maken tussen landen bijvoorbeeld), maar het opgeven van soevereiniteit gaat me iets te ver en ik zie er ook eerlijk gezegd het nut niet van in.
Wellicht dat dit over een jaar of 10 compleet anders is omdat we dan wel moeten ofzo, maar op dit moment staat het idee van een europese grondwet mij een beetje tegen.
Kort gezegd: uitgebreidere economische en defensieve samenwerking vind ik prima, de grondwet hoeft voor mij nog ff niet.
Maar goed, dit is mijn persoonlijke overtuiging, het mooie van dit soort dingen is dat iedereen er anders over denkt. |
|
|
| ShadoWolf |

:haha: |
|
|
| SnuggLe |
Jappio, denk niet dat die soevereiniteit opgegeven wordt in de mate die je zegt. Maar verder ken ik me wel vinden in wat je zegt overigens.
Maar toch ben ik het meer eens met bv een @win. |
|
|
| Jappio |
Jappio, denk niet dat die soevereiniteit opgegeven wordt in de mate die je zegt. Maar verder ken ik me wel vinden in wat je zegt overigens.
Maar toch ben ik het meer eens met bv een @win. |
Nou ja, en bovendien las ik vanochtend wel een aardige column in het AD met wat punten die ik eigenlijk nog vergeten te vermelden was in mijn vorige post. Ik vind het bijvoorbeeld belachelijk dat landen als frankrijk en duitsland zich niet houden aan het stabiliteitspact en landen als Italie en Griekenland zich door allerlei boekhoudkundige trucs er toch nog net binnen vallen. Wat dat betreft is europa echt nog geen eenheid; nu in ieder geval niet. Misschien dat dat over een jaar of 10 anders is, omdat europa zich in dat geval wel moet aanpassen. |
|
|
| sndh |
| In Ter Zake op België 1, vanochtend was de herhaling, was ook een enorme voorstander, maar die zei toch wel wat opmerkelijks, wat ik toch te weinig mensen hoor zeggen. "Zorg nu eerst dat je eigen huis op orde is, voordat je gaat verbouwen!" Ik denk dat dat ook wel opgaat! |
|
|
| SnuggLe |
| quote: | Originally posted by Jappio
Ik vind het bijvoorbeeld belachelijk dat landen als frankrijk en duitsland zich niet houden aan het stabiliteitspact en landen als Italie en Griekenland zich door allerlei boekhoudkundige trucs er toch nog net binnen vallen. |
Daar kan ik me ook mateloos aan ergeren ja. Maar ik denk juist dat met de EUgrondwet met een betere stok heeft om mee te slaan, omdat dat soort verdragen dan geratificeert worden. But i can be wrong. |
|
|
| TranceZoner |
Daar kan ik me ook mateloos aan ergeren ja. Maar ik denk juist dat met de EUgrondwet met een betere stok heeft om mee te slaan, omdat dat soort verdragen dan geratificeert worden. But i can be wrong. |
Ratificatie betekent niks meer dan dat een verdrag in werking treedt. Het stabiliteitspact was al van kracht. |
|
|
| SnuggLe |
| quote: | Originally posted by TranceZoner
Ratificatie betekent niks meer dan dat een verdrag in werking treedt. Het stabiliteitspact was al van kracht. |
Klopt, dan heb ik me verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel dat ze dan beter kunnen zorgen dat die verdragen nageleefd worden. |
|
|
| nz-fan |
Lucky you.....
you can vote for yourself......
Germans coulnīt do this for those threads
greetings
:) |
|
|
|
|