|
alleen wonen (pg. 10)
|
View this Thread in Original format
| Nyah |
| quote: | Originally posted by Nabistai
Als je al het geluk hebt om een deftig huis te vinden van €200.000, dan kunnen die kosten nog makkelijk oplopen tot €250.000 of meer. 10% voor het immobilienkantoor + allerlei zware kosten (vergeten we de btw al maar niet) etc. En leningen zijn verschrikkelijk duur :(
Een lening van €150.000 bij Fortis kost al 760 € per maand (en dat betekent dat ge al een héél groot deel onmiddelijk moet betalen, want €150.000 is niks). Ook al is Fortis 1 van de duurste banken, de andere zullen er niet zoo ver vanaf liggen. |
Aangezien Tom en ik ook aant zien waren om iets te kopen: fkes onze ervaringen hieraan toevoegen.
Er was een huis dat we op het oog hadden: 220.000€. Lening op 30 jaar: 800€ iedere maand afbetalen (ING). Dan zouden we zelf ook nog zeker 25.000€ moeten kunnen inleggen, want inschrijvingsgeld, notariskosten en dergelijke zijn kosten waarvoor je niet mag lenen.
Onze conclusie: beetje duur op het moment... en dan was dat huis ook nog niet eens helemaal onze goesting (te klein) 
Dus we zouden eigenlijk graag willen bouwen... zodat we zeker onze smaak in het huis kunnen laten doorwegen, maja, tegenwoordig kost een bouwgrond ook al gemakkelijk 160.000€... :whip:
Maw: tenzij we morgen de lotto winnen, ziet het er naar uit dat we nog wel fkes iets goedkoops blijven huren en zoveel mogelijk proberen te sparen. |
|
|
| Phortastic |
| Ik zou eens een berekening willen zien voor een leven lang huren of iemand die van zen 25ste ofzo een huis koopt en iemand die een huis bouwt. En dan eens de verschillen waarnemen. Want het valt me op dat hier heel wat mensen met nogal rare ideeën zitten. Vooral die slogan: huren is weggesmeten geld... Geloof ik namelijk niet in. Redenen had ik in men vorige post al vermeld, maar zo een vergelijking moet toch bestaan? |
|
|
| Nabistai |
| quote: | Originally posted by Phortastic
Ik zou eens een berekening willen zien voor een leven lang huren of iemand die van zen 25ste ofzo een huis koopt en iemand die een huis bouwt. En dan eens de verschillen waarnemen. Want het valt me op dat hier heel wat mensen met nogal rare ideeën zitten. Vooral die slogan: huren is weggesmeten geld... Geloof ik namelijk niet in. Redenen had ik in men vorige post al vermeld, maar zo een vergelijking moet toch bestaan? |
Zo'n gelijkaardige rekensom heb ik dus gemaakt in m'n excel bestandje. Als iemand geinteresseerd is om het is te bekijken, laat maar iets weten ;)
(Ik ben helaas niet rijk genoeg om webspace te hebben, dus ik zal het moeten emailen :)) |
|
|
| Push2005 |
Ik zou eens een berekening willen zien voor een leven lang huren of iemand die van zen 25ste ofzo een huis koopt en iemand die een huis bouwt. En dan eens de verschillen waarnemen. Want het valt me op dat hier heel wat mensen met nogal rare ideeën zitten. Vooral die slogan: huren is weggesmeten geld... Geloof ik namelijk niet in. Redenen had ik in men vorige post al vermeld, maar zo een vergelijking moet toch bestaan? |
Nochtans vind ik het vrij logisch dat huren weggesmeten geld is, op lange termijn weliswaar :) |
|
|
| Dj LPG |
| quote: | Originally posted by Push2005
Nochtans vind ik het vrij logisch dat huren weggesmeten geld is, op lange termijn weliswaar :) |
Idd, als je huurt, ben je dat geld kwijt. Het enige wat je in de plaats hebt is een woonst voor een bepaalde tijd, maar als je iets koopt krijg je een eigendom in de plaats van het geld dat je elke maand uitgeeft en daar krijg je later nog geld voor terug als je naar iets kleiner verhuist of naar een rusthuis of weet ik veel wat moet... |
|
|
| Dj Mike Foston |
Huren is zeker en vast weggesmeten geld, zeker op dit moment van zeer goedkope leningen !!!
Ten tweede is de meerwaarde die je een gekocht, gebouwd of verbouwd huis opbrengt, iets wat je sowieso niet hebt bij een gehuurd huis. De vastgoed heeft zijn grootste boom wel gehad, maar de vooruitzichten blijven nog altijd zeer positief...
Maar iets wat de meeste mensen over het hoofd zien, zijn de enorme fiscale voordelen die je verkrijgt wanneer je gaat lenen ipv. huren !!!
De staat betaalt maw een deel van uw huis.
Aftrek van hypothecaire leningen en intresten van levensverzekeringen kunnen u per jaar nen hele dikke cadeau doen... :toocool:
Zeker met het nieuwe fiscale regime van de aftrek voor enige en eigen woning spreken we al snel over een belastingsvoordeel van rond de 2500 euro per persoon per jaar... |
|
|
| Phortastic |
| Wat de meeste hier wel vergeten is dat je aan een huis constant kosten hebt. Tel die kosten op een 50 tal jaar maar eens bijeen. Denk dat je van je stoel valt. |
|
|
| djcresto |
| in de krant (nieuwsblad) heeft een aantal maanden terug eens vergelijking gestaan tussen huren en kopen. Rekening houdend met alles (ook kosten aan huis, fiscale voordelen en dergelijke) kwam kopen of bouwen een pak goedkoper uit dan huren. |
|
|
| Phortastic |
^ ook rekeninghoudend met het feit dat de staat als ge dood zijt u de helft afpakt? ;)
maakt voor uzelf natuurlijk nix uit though want ge zijt toch dood dan :) |
|
|
| Dj Mike Foston |
^ ook rekeninghoudend met het feit dat de staat als ge dood zijt u de helft afpakt? ;)
maakt voor uzelf natuurlijk nix uit though want ge zijt toch dood dan :) |
Ge moet dat slim aanpakken en ervoor zorgen dat de staat niet met den helft gaat lopen... er zijn enkele zeer interessante fiscale constructies daarvoor... een goede fiscalist kan u daar zekers bij helpen... |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by Dj Mike Foston
Ge moet dat slim aanpakken en ervoor zorgen dat de staat niet met den helft gaat lopen... er zijn enkele zeer interessante fiscale constructies daarvoor... een goede fiscalist kan u daar zekers bij helpen... |
Idd ; mijn grootouders ebben da ook gedaan... De erfenis wordt bena volledig van ons :disbelief :p |
|
|
| Zehra |
whatever de meesten hier er van vinden maar ik geloof niet dat huren weggesmeten geld is. ik ga huren want ik heb opt moment (als starter) echt niet 't geld om een huis te kopen/bouwen: daar moet je al keiveel geld voor hebben (lees post nyah) en dan nog eens voor de komende 30 jaar je lening afbetalen + je moet ook met twee zijn om dat te kunnen doen ...
@ Nabistai: ik wil uw excelleke wel een keer zien :) can you mail it to me?! |
|
|
|
|