|
België - Nederland (pg. 7)
|
View this Thread in Original format
| Nyah |
| quote: | Originally posted by Push2005
Antwerps is grappig, limburgs is een vies taaltje :p |
Antwerps grappig.. ja dat klopt wel.
Ma toch moet ik toegeven dat ik na een hele week Antwerps gehoord te hebben op mijn werk, weer blij ben om nog eens t Limburgs te horen. |
|
|
| mellow_head |
| Limburgs 0wnt alles! Limburg FTW! West-fluuters kank ni aanhore :rolleyes: makes me wanna punch those ppl :p Wuk? |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by Aurélie
Dat is mijn punt net ! Hoe plat die Belgen soms spreken , ongelooflijk :whip: |
Plat belgisch, is dat een beetje te vergelijken met al die vage types die bij Jambers voor gek staan?
Ik vind belgische vrouwen wel lief klinken. Ze praten zo 'zacht'. Vind het wel wat hebben. Zit soms wel eens te denken hoe belgen over het "nederlands' denken. Vinden jullie ons 'hard' overkomen? Aggresief? |
|
|
| djcresto |
| vind vrouwen die limburgs praten over het algemeen wel iets hebben. Vrouwen die West Vlaams spreken zijn dan weer een echte afknapper. |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by djcresto
vind vrouwen die limburgs praten over het algemeen wel iets hebben. Vrouwen die West Vlaams spreken zijn dan weer een echte afknapper. |
Lol; vind je ?
En wat voor soort west-vlaams dan:
Het Brugs of hetgeen dat daar rond torhout ligt ;) |
|
|
| The_G0dfather |
west-vlaams ownt
i'll keep on saying it :D
al die trutjes ih middelbaar die AN proberen te klappen daarentegen :whip: |
|
|
| New Wave |
Als ik nog een serieuze vraag mag stellen hier?
Wat ik vreemd vind. Jullie taal is gewoon te verstaan maar is bijna op alle gebieden anders. Veel woorden die jullie gebruiken, gebruiken wij niet. Maar waarom gebruiken jullie dan de nederlandse taal? dus Algemeen Beschaaft Nederlands. In feite spreken jullie een taal die jullie niet wordt aangeleerd. daarnaast moet je er niet vreemd van op kijken dat de jonge belgen de nederlandse taal beter beheersen dan nederlanders. Maar waarom niet de vlaamse taal op scholen? geen belgisch woordenboek? |
|
|
| Eagle` |
| quote: | Originally posted by New Wave
Als ik nog een serieuze vraag mag stellen hier?
Wat ik vreemd vind. Jullie taal is gewoon te verstaan maar is bijna op alle gebieden anders. Veel woorden die jullie gebruiken, gebruiken wij niet. Maar waarom gebruiken jullie dan de nederlandse taal? dus Algemeen Beschaaft Nederlands. In feite spreken jullie een taal die jullie niet wordt aangeleerd. daarnaast moet je er niet vreemd van op kijken dat de jonge belgen de nederlandse taal beter beheersen dan nederlanders. Maar waarom niet de vlaamse taal op scholen? geen belgisch woordenboek? |
Eerst en vooral wa verstaat gij onder vlaams eigelijk, der is ni echt iets als een vlaamse taal zenne, ik veronderstel da ge het hebt over AN, wa ge op radio en televisie hoort aan belgische programma's .. Ma AN wordt eigelijk enkel gebruikt voor de formele gesprekken (=politiek, een sollicitatie, weet ik wat ..) of bij communicatie doeleinden als radio & TV (en zelf dan nog). In scholen wordt er eigelijk ook nog weinig echt AN meer gesproken, iedereen babbelt daar dialect zelf de docenten incluis.
Int gewone dagelijkse situaties wordt amper AN gesproken, alle toch door de oudere generatie (ulle pa en ma) en zo hoort het ook imo, onze taal onderscheid ons, iedere provincie heeft zen eigen dialect, zelf elk dorp. Neem Halle, ga paar dorpen verder, Lennik of Pepingen en das direct al een totaal ander dialect.
Alleman zon dwaas keurslijfje aanmeten door AN te moeten spreken, ma dwaas imo,laat iedereen toch zen eigenheid. Da ge in iet formeel deftig AN babbelt k, das een vorm van wederzijds respect, ma derbuiten foert zou ik zeggen.
edit:kewlste dialect vink trouwens Wesjt-Vloamsg, tergste Limburgs ofzo die zingen precies :p
edit2: Kmoen zeggen ik op school of gewoon zelf met men vrienden babbel ik ook nog redelijk beschaaft, moest ek praten hoe ek thuis babbel met onze pa of ons ma verstaan ze mij oek ni. Dworps is weer al iet totaal anders als Pepings
edit3: gezinnen die hun kinderen enkel opvoeden in AN, ze moeten die afschieten imo |
|
|
| Toni_D2 |
| quote: | Originally posted by New Wave
Als ik nog een serieuze vraag mag stellen hier?
Wat ik vreemd vind. Jullie taal is gewoon te verstaan maar is bijna op alle gebieden anders. Veel woorden die jullie gebruiken, gebruiken wij niet. Maar waarom gebruiken jullie dan de nederlandse taal? dus Algemeen Beschaaft Nederlands. In feite spreken jullie een taal die jullie niet wordt aangeleerd. daarnaast moet je er niet vreemd van op kijken dat de jonge belgen de nederlandse taal beter beheersen dan nederlanders. Maar waarom niet de vlaamse taal op scholen? geen belgisch woordenboek? |
Haha, als dit geen grap is, dan weet ik ook niet meer.
Even trachten om serieus te antwoorden:
Waarom gebruik je af en toe een hoofdletter? Waarom schrijf je nog -dt fouten? Vanwaar haal je in godsnaam die gebrekkige zinsbouw? :eek: |
|
|
| Eagle` |
| quote: | Originally posted by Toni_D2
Haha, als dit geen grap is, dan weet ik ook niet meer.
Even trachten om serieus te antwoorden:
Waarom gebruik je af en toe een hoofdletter? Waarom schrijf je nog -dt fouten? Vanwaar haal je in godsnaam die gebrekkige zinsbouw? :eek: |
| quote: | Originally posted by Toni_D2
bla bla bla
zaag zaag zaag
|
|
|
|
| New Wave |
Ik ben slecht in de Nederlandse spelling/grammatica, heb je daar problemen mee?
Aan je laatste post blijkt maar weer wat voor ontiegelijke domme belg je bent. vanaf het begin dat jij hier post ben je nog van geen enkele waarde geweest. Ik probeer hier een normaal gesprek te volgen. Als je alleen maar dwars kan liggen heb je daar niet alleen jezelf mee maar ook je 'mede-belgen'. Je valt iemand aan en dat is het enige wat je hebt gedaan. Ik zou zeggen, verander eens en doe je best om er wat van te maken. |
|
|
| TOR |
Toni got owned :haha:
on topic: ik hou wel van een sappig dialect, maar waar ik een hekel aan heb is, zoals The_Godfather aanhaalt, mensen die AN proberen te praten maar het eigenlijk niet kunnen.. die tussentaaltjes storen mij mateloos. leer dan AN of praat gewoon puur dialect.
het AN wordt in ieder geval steeds meer verdrongen, zoals Eagle zegt. mocht je het echter afschaffen, is de vraag wat je in de plaats gebruikt. er moet toch enige vorm van eenheid bestaan, New Wave? hoe zouden de nationale kranten eruit mocht het AN niet meer als officiële taal gelden? |
|
|
|
|