|
Hoeveel kost een dj? (pg. 5)
|
View this Thread in Original format
| dj Elof |
Ik ben geen full time dj.
Goed lezen wat er staat "1.500 EUR zou een correcte vergoeding zijn om er als dj van te leven".
Trouwens, een paar jaar geleden kon je als dj twee tot drie dagen per week draaien, waardoor die 1500 opgeplist kan worden... dan zou het 500 EUR per avond geweest zijn.
Mijn vergelijking is puur economisch gezien, wat er nodig is om als minimum inkomsten te hebben. Het grote aantal dj's dat stopt of in de privé gaat werken toont aan dat dj-en financieel niet erg haalbaar is op dit moment.
Ik wou enkel aantonen dat mensen zich niet mogen laten verblinden door cijfers. Enkel al het verschil tussen bruto - netto is al torenhoog in België. |
|
|
| Tiger777 |
yoa, van die netto en brutolonen, daar zegdet. Echt niet normaal :confused:
Ik denk dan ook dat ik hier niet ga blijven. In een ander land werken levert u tenminste nog iets op. Ge geeft gvd >50% van u pree af aan de staat! Maar aan de andere kant, ik ken kinderen van zelfstandigen, die een goei zaak hebben en op papier "niks verdienen", zogezegt. Die mannen vragen studiebeurzen aan en steken dan nog dik wa geld in hunne zak.. Ik heb geen goesting om voor die mannen te travakken, datte en voor luierikken.
(tot zover mijn verzuurde praat, ma tis hier toch é klooteland zenne.Een bekeerling dat het illustere gedacht krijgt om den duivel uit een vrouw te drijven tot de dood erop volgt: vrijspraak. maar durft nekeer 5km/uur te snel rijden, ge zijt ne moordenaar van kleine kindjes :whip: :whip: Kutland) |
|
|
| dj Elof |
Eerst en vooral: stop eens met dat idee dat alle zelfstandigen in het zwart werken. Dat is een beeld dat dateert uit de jaren '80, toen iedereen in de gouden jaren geld verdiende.
Een rekensommetje:
Je verdient ongeveer 1250 EUR netto. Dat betekent dat je 1750 - 2000 EUR bruto verdient, naargelang de sector waar je je in bevindt. Je werkgever moet nog ongeveer 500 EUR per maand bijdragen om je als werknemer in dienst te hebben. Dus... 14 maanden (jawel: vakantiegeld + eindejaarspremie erbij) x 2.500 EUR = 35.000
Je betaalt via voorafbetalingen en afhoudingen ongeveer 50% belastingen. Van het netto loon dat je overhoudt koop je goederen en diensten die meestal belast zijn met een BTW tarief, gaande van 6 tot 21%.
Zo het niet correcter zijn om te zeggen dat je 75% aan de Staat afgeeft? :D |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by dj Elof
Eerst en vooral: stop eens met dat idee dat alle zelfstandigen in het zwart werken. Dat is een beeld dat dateert uit de jaren '80, toen iedereen in de gouden jaren geld verdiende.
Een rekensommetje:
Je verdient ongeveer 1250 EUR netto. Dat betekent dat je 1750 - 2000 EUR bruto verdient, naargelang de sector waar je je in bevindt. Je werkgever moet nog ongeveer 500 EUR per maand bijdragen om je als werknemer in dienst te hebben. Dus... 14 maanden (jawel: vakantiegeld + eindejaarspremie erbij) x 2.500 EUR = 35.000
Je betaalt via voorafbetalingen en afhoudingen ongeveer 50% belastingen. Van het netto loon dat je overhoudt koop je goederen en diensten die meestal belast zijn met een BTW tarief, gaande van 6 tot 21%.
Zo het niet correcter zijn om te zeggen dat je 75% aan de Staat afgeeft? :D |
Haha, en daarover heb ik examen woensdag; elof ge moogt mn stof eens komen opvragen :p
Maar het is juist, die smerige staat ;)
Ik steek mijn geld later in de kaaimaneilanden ofzo :toocool: |
|
|
| Bertn |
| quote: | Originally posted by Tiger777
yoa, van die netto en brutolonen, daar zegdet. Echt niet normaal :confused:
Ik denk dan ook dat ik hier niet ga blijven. In een ander land werken levert u tenminste nog iets op. Ge geeft gvd >50% van u pree af aan de staat! Maar aan de andere kant, ik ken kinderen van zelfstandigen, die een goei zaak hebben en op papier "niks verdienen", zogezegt. Die mannen vragen studiebeurzen aan en steken dan nog dik wa geld in hunne zak.. Ik heb geen goesting om voor die mannen te travakken, datte en voor luierikken.
(tot zover mijn verzuurde praat, ma tis hier toch é klooteland zenne.Een bekeerling dat het illustere gedacht krijgt om den duivel uit een vrouw te drijven tot de dood erop volgt: vrijspraak. maar durft nekeer 5km/uur te snel rijden, ge zijt ne moordenaar van kleine kindjes :whip: :whip: Kutland) |
beetje eenzijdig beeld he vriend. mijn pa is zelfstandige, maar wordt wel zodanig veel gecontroleerd vandaag de dag dat hij geen enkele eurocent in het zwart verdient. ge hebt idd een verouderd beeld van belastingcontroles en zo. het gouden tijdperk van de zwartwerker ligt in de jaren 70 en 80:o |
|
|
| Dj LPG |
| quote: | Originally posted by Push2005
Haha, en daarover heb ik examen woensdag; elof ge moogt mn stof eens komen opvragen :p
Maar het is juist, die smerige staat ;)
Ik steek mijn geld later in de kaaimaneilanden ofzo :toocool: |
ge moogt ook ni vergeten da ge zoveel afgeeft voor uw kinderen eh... Waarom denkt ge da er in belgië zoveel mensen kunnen verder studeren? In amerika en zelfs in onze buurlanden gaan studenten een lening aan om kunnen verder te studeren en de eerste 5jaar dat ze werken, gaat het grootste deel naar het afbetalen van die lening (reken maar op een 12.500€ per schooljaar)
Daarnaast zijn ze in belgië ook verplicht om je te behandelen in een ziekenhuis, in amerika laten ze je half doodbloeden voor ze er een plakker op willen hangen als je niet kan betalen. Onze sociale voorzieningen zijn echt wel van de beste ter wereld en dat vergeten vele mensen. En wat "die tamzakken die op onze nek leven" betreft... Sja, dat was ook niet de bedoeling van de staat en daar zijn ze nu hard op aan het zwoegen om het zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Maar het idee is wel fantastich dat de maatschappij je enkele maanden onderhoudt, tot jij een nieuwe job hebt gevonden...
Eenmaal de economie hersteld is, zal dat trouwens snel weer omkeren denk ik... dus ik denk niet dat de staat zo smerig is:) |
|
|
| dj Elof |
Geloof mij vrij... de echte zwart werk tijden uit de jaren 80 zijn allang voorbij hoor. En dat elke zelfstandige in het zwart werkt is ook een fabeltje uit die tijd. Uiteraard zal er nog wel links en rechts iets in het zwart gedaan worden, ook bij gewone loontrekkenden hoor.
Ik wou enkel maar duidelijk maken dat mensen zich zo vlug laten blind staren op bedragen. Terwijl deze bedragen in realiteit worden gezet het plaatje al veel anders is!
Oh ja, ik wil er nog aan toevoegen dat de 1500 EUR waarmee ik zo graag uitpak een "ideaal gegeven is". Dit zou een faire verloning zijn voor de prestaties van een dj, die er dan ook kan van leven. De realiteit toont aan dat dit op dit ogenblik totaal niet zo is. Kijk eens naar het aantal professionele dj's in België. Op twee jaar tijd zijn ze gehalveerd... |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by Dj LPG
Daarnaast zijn ze in belgië ook verplicht om je te behandelen in een ziekenhuis, in amerika laten ze je half doodbloeden voor ze er een plakker op willen hangen als je niet kan betalen. Onze sociale voorzieningen zijn echt wel van de beste ter wereld en dat vergeten vele mensen. En wat "die tamzakken die op onze nek leven" betreft... Sja, dat was ook niet de bedoeling van de staat en daar zijn ze nu hard op aan het zwoegen om het zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Maar het idee is wel fantastich dat de maatschappij je enkele maanden onderhoudt, tot jij een nieuwe job hebt gevonden...
Eenmaal de economie hersteld is, zal dat trouwens snel weer omkeren denk ik... dus ik denk niet dat de staat zo smerig is:) |
Onze sociale zekerheid zoals ze nu is is z'n laatste adem aan het uitsblazen, wees daar maar zeker van...
Ik ben ook voor zo'n systeem in plaats van toestanden zoals in Amerika; maar de staatsschulden zullen toch alleen maar weer toenemen. De overheid controleert veel te weinig de werklozen, en er is veel te veel compassie met de werklozen ook...
In Zweden bvb, een socialistische staat bij uitstek, wordt er bestuurd met verstandig socialisme; niet met stomme kloten zoals de PS en de SPA. Daar vlieg je na een jaar werkloosheid van de dop als je dan gemeentelijke arbeid weigert. Ze zouden bij ons ook beter eens met zo'n systeem afkomen, want voort moment ziet het er niet te goed uit !
Wees er trouwens maar zeker van dat de staat vrij smerig is; er komen genoeg schandalen en geldverspillingen aan het licht. Ik ben er nog altijd voorstander van dat de taken van de overheid beperkt blijven (natuurlijk blijft een overheid nodig !) |
|
|
| Tiger777 |
oeh, kijk, zelfstandigen gaan op hun achterpoten staan.. :haha: trouwes, bertn,ik zen uwe vriend ni :clown:
Ik weet één ding, dierenartsen kunt ge niet controleren. Men vertelt ons dat zelf! Dokters enzo, ja, die hebben het ziekenfonds enzo die noteert hoeveel klanten ze hbben en hoeveel de dokter ze aanrekent, ma dierenartsen? Zogezegd hebben die juist genoeg klanten om genoeg te verdienen om niet te verhongeren. Hoe controleert ge in godsnaam zoiets? Da was vroeger zo, en da is nu nog altijd zo. een rekening maken die mannen op een telmachien, trekken het papierke deruit en geven het aan u. Ergens kopiën van?? Ik denk het ni, puur zwart.
Ma en dan? De staat zit sowieso achter u centen zenne. Ge gaat tanken => taksen. Ge koopt brood => btw. Ge erft => erfenisrechten. Ge rijdt rond => boetes.
Gewone loontrekkenden foefelen? Vergeet dat ook maar. De staat houdt het geld aan de bron af, NIKS kan er ontdoken worden. Ze weten op de centiem na hoeveel ge verdient.
De staat is vaneiges ubersmerig, waarom peisde daze allemaal zo graag minister worden? Voor de schonen auto waarmee ze worden rondgereden?? neje, omdaze dan met hun vettege poten direct aan de bron van het geld zitten. Das van vroeger en da is van nu, da zal ALTIJD zo zijn.
Ik vinnet ni normaal dage jaaaaaren aan e stuk kunt teren op het ocmw en maandelijks voor 30000 ballen langs de kassa kunt passeren. Mijn familie telt zo'n indivuidu. Als ze dan een job voor'em hadden, kwam hij af met het excuus dat hij geen vervoer heeft. "Ga dan met de trein he", "neen, da kan ni, ik heb schrik van treinen" "Ah, ok, kom volgende maand maar langs voor uwen dop". :whip: :whip: Moet ge daarvoor dan meer dan den helft van u pree afgeven??
En als ge zelf ziek zijt he, dan kunde op uuw kinne kloppen. 'U verdient teveel' krijgt ge dan te horen. Dan'ze ma goe verder blijven doen. Van mij zullen ze niteveel geld zien! |
|
|
| dj Elof |
Maar maar maar... den helft moet hier in de politiek gaan! Als het allemaal zo slecht is, waarom ga je dan niet op straat en protesteer je niet?
Ja er zijn uitzuigers in het leven, ja er zijn mensen die het beter hebben dan u, ja er zijn mensen die het slechter hebben dan u. Maar om nu ganse systemen te gaan ontkrachten omdat er een paar misbruiken zijn, tssss...
Onze maatschappij pompt ons maar één ding in: GELD. Dat is het enige waar de wereld om draait. Wie er veel heeft kan zich veel permitteren en wie er weinig heeft kan zich niets veroorloven. Maar dankzij uw en mijn grootouders zitten we nu in een systeem waarbij 90% van de bevolking de basisbehoeften heeft (eten en een dak boven uw hoofd). Van die 90% zijn er ongeveer 10% die misbruik maken van het systeem. Moeten we daarom het kind met het badwater weggooien?
Je hebt zelf op die politiekers die nu aan de macht zijn gestemd. So don't blame the system, blame yourself!
Ik ben blij dat ik in België woon en niet in een land zoals bijvoorbeeld Turkije (om nu maar iets te noemen). Terwijl ik met mijn lui gat in de zon lag bij een poepsjiek hotel deed ik mij eens de moeite om te informeren hoeveel de mensen daar verdienden. Als je dan hoort dat ze 200 EUR verdienen voor een maand. En wij, de rijke Belgen, dan doodleuk vertellen dat we aan onze reis bijna 1000 EUR betaald hebben, dan is het toch logisch zeker dat die mensen denken dat wij in een paradijs leven?
Over het OCMW en de werklozensteun, wees blij dat zo'n systeem bestaat. Dankzij onze mentaliteit van "oud = slecht" zitten veel mensen in zo'n vakje, en geloof mij, die zijn echt beschaamd dat ze moeten gaan doppen. Weet je wat het grootste probleem is? De jeugd tegenwoordig. Ze hebben alles op de schoot geworpen gekregen en horen toch alleen maar "hoe slecht het tegenwoordig wel is". Dus waarom zouden ze gaan werken? Ze worden toch in en sociaal vangnet opgenomen. Als ik rondvraag aan gasten van 18 jaar die in hun laatste jaar zitten, welke richting ze willen, dan weet de meerderheid het niet. En het interesseert hen geen bal. De komende generatie gaat echt in de problemen komen.
Maar 'k ga stoppen, ben mij aan het opwinden en dit op een muziek website! :o
Alleen dit: als je wil dat er dingen veranderen, dan moet je het zelf doen. Get off your lazy ass and CHANGE the world!
Enfin, toch efkes nuanceren dat niemand zich hier aangevallen moet voelen. Ik spreek zeer algemeen en geef enkel maar mijn mening weer. Wie weet ben ik maar een halve idioot die denkt dat hij het beter weet ;) |
|
|
| Tiger777 |
| quote: | Originally posted by dj Elof
Dankzij onze mentaliteit van "oud = slecht" zitten veel mensen in zo'n vakje, en geloof mij, die zijn echt beschaamd dat ze moeten gaan doppen. Weet je wat het grootste probleem is? De jeugd tegenwoordig. Ze hebben alles op de schoot geworpen gekregen en horen toch alleen maar "hoe slecht het tegenwoordig wel is". Dus waarom zouden ze gaan werken? Ze worden toch in en sociaal vangnet opgenomen. Als ik rondvraag aan gasten van 18 jaar die in hun laatste jaar zitten, welke richting ze willen, dan weet de meerderheid het niet. En het interesseert hen geen bal. De komende generatie gaat echt in de problemen komen.
|
Beschaamd om te gaan doppen.. naja, das nu afgevoerd he, dus ze moeten hun helemaal niet meer schamen. goed hé!
Inderdaad, tis de jeugd van tegenwoordig. Ze krijgen alles in hunne schoot geworpen. Iedereen kan studeren en ze kijken er tov alsof het van moeten is. Mensen tegenwoordig zijn verwend en lui. Ik ben nooit zo geweest, mijn ouders hebben mij vlakaf gezegd da als ik men eerste jaar buisde, ik kon gaan werken. Das zeker en vast heel hard, maar zo zou het moeten zijn, studeren is een voorrecht, maar het is ook hard werken zonder ne frank te verdienen. Dan later gaan werken, verdienen en den helft afgeven..? Daar ben ik het ni mee eens.
De komende generatie zit idd dik in de . Belgen zakken hoe langer hoe meer weg in de lijstjes van productiefste mensen ter wereld. Vroeger zij iedereen "joa, da de fabrikke verdwijnen, das normaal, ma sommige dingen moetn toch altijd hier blijven, é" Wel, vandaag isdat niet meer zo. Neem nu bvb telefoondiensten. Die bellen u nu op vanuit india, met indiase mensen en indiase lonen... ALLES verdwijnt omdat de belg te lui is om te werken. Zowel diegenen dié werkt als diegenen die van de eerste categorie leeft (ik durft gerust profiteert zeggen).
Betogen heeft geen zin man, achter deze gang van zaken gaan vakbonden en tal van andere verzuilde organisaties schuil. Daar kunt ge niet tegenop. Ik zie den toekomst hééél somber in, da mag iedereen gerust weten. Ik geef het geen 20 jaar meer of heel onze maatschappij is ineengestort met werkloosheid en criminaliteit tot gevolg. Het zal hier zijn zoals in sudan. Zonder kalasjnikov zult ge niet meer op straat durven. Ik hoop dat onze samenleving en economie nog lang genoeg standhoudt, dat de mensen die effectief nog iets van hun leven willen maken het hier kunnen afbollen. Wij zijn niet goe bezig zoals dat heet, en blijkbaar zien we het nog zelf niet in ook.
hoe langer hoe meer begint de straffeloosheid al(zie hoger, deze morgen in de krant over de duiveluitdrijver). Verkeer, daar kicken ze nu op, het laatste waar de politie nog IETS over te zeggen heeft. en dan denken ze, "we gaan ons hier nekeer doen gelden"
Tis niet omdat het een muziekforum is dat hier niet over andere dingen gepraat mag worden é. Integendeel, muziek is voor mij persoonlijk hier zwaar bijkomstig. |
|
|
| Jasperovitsj |
| quote: | Originally posted by Tiger777
Ik geef het geen 20 jaar meer of heel onze maatschappij is ineengestort met werkloosheid en criminaliteit tot gevolg. Het zal hier zijn zoals in sudan. Zonder kalasjnikov zult ge niet meer op straat durven. Ik hoop dat onze samenleving en economie nog lang genoeg standhoudt, dat de mensen die effectief nog iets van hun leven willen maken het hier kunnen afbollen.
|
Zijn we nu niet een klein beetje aan het overdrijven? :wtf: |
|
|
|
|