|
Discussie : Deense cartoons (pg. 7)
|
View this Thread in Original format
| Synthesia |
| quote: | Originally posted by Jasperovitsj
Er zijn meer dan een miljard moslims in de wereld, dus 1% daarvan zou betekenen dat er 10 000 000 (tien miljoen!) fundamentalisten en extremisten rondlopen. Dat vind ik anders al een aardig aantal hoor, even groot als alle Belgen tesamen. Dus ge zou dan bij wijze van parallell kunnen stellen dat - hypothetisch gezien - alle inwoners in Europa christenen zijn. Qua populatie is dat vergelijkbaar met het aantal moslims in de wereld. Volgens dat percentage dan (1% van de populatie), zijn dus ALLE Belgen (het gaat hem hier niet over landen, puur over aantallen) extremisten en fundamentalisten. Fameus veel, niet?
Oké, die parallell laat wel de factor geografische verspreiding buiten beschouwing, maar het laat toch wel zien dat zelfs zo'n cijfer als 1% al hallucinant veel is. Als je met zo'n grote cijfers werkt geef je met een onachtzaam procentje meer of minder meteen al wel een paar miljoen mensen onterecht een slechte naam. :) |
Feit...maar 1 miljard is ook zeer veel, wat is 10 miljoen daarvan, niks, maar ja hebt gelijk, niemand kan zeggen hoeveel er van extremistisch zijn, misschien is het maar 1%, misschien is't veel meer...misschien uiten er nog een groot deel hun fundamentalisme niet... anyways, zo lang er maar verdraagzaamheid is :) |
|
|
| Push2005 |
Het probleem is niet dat er bvb 1 % fundamentalisten zitten, want da is overdreven, maar wel de concentratie. Landen als Algerije, Marokko, Turkije, hebben een veel verdraagzamere (intelligentere) houding dan hun oosterse buurlanden. Het zijn landen als Iran, waar het slecht gaat, dat wel de concentratie aan fundamentalisten zicht dreigt op te hopen; en dat is het gevaar !
Het zijn die mensen die geen vrijheid van pers meer hebben, nieks anders meer te horen krijgen dan wat de ayatollahs willen, en kritische instellingen (zoals universiteiten) bestaan niet meer, of worden voortdurend gecontroleerd.
Er werd enkele maanden geleden een Iranese chemie-leraar veroordeeld tot 100 zweepslagen omdat hij in zijn les het bestaan van een god even in vraag durfde te stellen. |
|
|
| Zehra |
| LOL @ arabisch als 4e taal! denk je nu echt dat alle moslims arabisch spreken? |
|
|
| Synthesia |
| quote: | Originally posted by Zehra
LOL @ arabisch als 4e taal! denk je nu echt dat alle moslims arabisch spreken? |
Idd LOL, tegen mij moet je het niet zeggen, kwam in het nieuws paar jaar terug hier |
|
|
| Jasperovitsj |
| quote: | Originally posted by Zehra
LOL @ arabisch als 4e taal! denk je nu echt dat alle moslims arabisch spreken? |
Inderdaad :)
Er is trouwens nooit "sprake geweest" van het invoeren van Arabisch als 4de taal. Het idee is wel uitgesproken geweest door enkele - redelijk fanatieke - moslim policiti, maar tot een echt voorstel is het nooit gekomen, net omdat het zo belachelijk was en kwam van slechts een beperkt aantal mensen. Dus het is zeker niet zo dat alle moslims in België opeens collectief beslist hadden om het Arabisch als 4de taal in te willen voeren. Zoals Zehra zegt, er zijn zoveel moslims die niet eens Arabisch spreken ;)
Enfin, nu doet ge in beperkte mate hetgene wat Tiger zo graag doet: at random wat "feiten" posten die in uw kraam passen, zonder context of bron erbij. Op zich niks mis met feiten, maar zorg ervoor dat de feiten niet vervormd worden tot onbewuste en verdoken opinies ingekleed als feiten (niet noodzakelijk de uwe, maar evengoed van de mensen waar ge die feiten van hebt). :) |
|
|
| Synthesia |
Okis dan verwijder ik dat verkeerde feit :) (ik dacht wel dat daar sprake van was maar precies dus niet, np verwijdert)
Maar met die punten die ik naar voor bracht wou ik maar tonen dat de Islam hier alsmaar meer invloed in het Westen krijgt. Zolang dit maar gescheiden wordt gehouden van staat en de verdraagzaamheid wat behouden houd np. Ik heb niet echt iets tegen de Islam, maar vele Islam volgelingen misbruiken hun godsdienst, verschillende plaatsen in het Midden Oosten zijn daar een perfect voorbeeld van, en daar heb ik iets tegen. |
|
|
| Jasperovitsj |
^ True. :)
Maar zoals ik al heb gezegd, onze christelijke Kerk was tot 50 jaar geleden niet veel beter dan de Islam nu hoor. Tot niet eens zo lang geleden heeft de Kerk ook schandalig misbruik gemaakt van het geloofsargument om allerlei wandaden te plegen. De Kruistochten, de Inquisitie, de Kolonisatie, noem maar op.
Het is niet omdat onze generatie meer geseculariseerd is, dat we de hele Islam en al de moslims als inferieur en irrationeel moeten bekijken hé. Er zullen genoeg progressieve geesten in de Islam zitten, maar net zoals 100 jaar geleden hier het geval was, krijgen zij gewoon niet de kans om hun ideeën te verspreiden. Maar dat wil niet zeggen dat het binnen 30 opeens helemaal kan omslaan ;) |
|
|
| diddi |
Persoonlijke visie:
De recente beelden tijdens de journaals hebben mij enorm geschokt. Zo'n massale extreem Anti-Westerse betogingen (met het nodige geweld) heb ik nog niet dikwijls gezien. De Amerikanen en hun geallieerden zijn nu niet meer kop van jut, maar heel het Westen is anti-moslim als je de betogers mag geloven. Dit in tegenstelling tot onze maatschappelijke waarden die vrijheid en verdraagzaamheid hoog in het vaandel dragen. Ik denk niet dat moslims onze samenleving als onverdraagzaam en anti-moslim mogen beschouwen. Bij onze vrijheid hoort ook de vrije meneingsuiting. Dat een cartoon de enige reden is van het huidige geweld kan ik moeilijk begrijpen. Volgens mij is er meer aan de hand en dat zie je ook in de spanningen die de laatste jaren enorm zijn toegenomen tussen het westen en het oosten. De tegenstellingen in beide kampen in aan het groeien. Ik ben ervan overtuigd dat ook in het oosten het extreem rechts gevoel sterker wordt. Ik kijk hierbij naar Palestina, waar het volk massaal kiest voor een extreem rechtse partij. Ik kijk naar Iran, waar een (imo) extreem nationalist aan de macht is. Zij prediken geweld, wat als een dreiging kan overkomen voor het Westen (zie reactie Frankrijk).
Ik heb schrik voor de toekomst en ik vrees dat we binnen enkele jaren misschien wel eens in een totaal andere omgeving kunnen leven.
En op belgisch niveau zal dit ook weer gevolgen hebben: koren op de molen van het Vlaams Belang.
De protesten worden ook blijkbaar geduld. Buiten enkele verontschuldigingen en het ontslag van enkele ministers, roert niemand zich om de protesten te ontkrachten. En dit zou toch vanzelfsprekend moeten zijn, niet? Ik heb nog geen verzoenende taal uit het Oosten gehoord rond deze problemathiek en ik veronderstel dat zij toch intellectueel genoeg zijn om niet in de haat te geloven.
Hou jullie maar vast, want hier hangt (imo) nog een staartje aan. Tijd zal raad brengen! |
|
|
| Lady_LizzY |
| quote: | Originally posted by Xilver
Kvind het ook niet kunnen dat er zo heftig gereageerd wordt over die cartoons, kbedoel, wij lachen met de paus, met christenen, met gehandicapten, met homo's, en wat nog allemaal. Onze vrijheid van meningsuiting laat toe dat we met alles mogen lachen, en er wordt geen enkele bevolkingsgroep of godsdienst geviseerd. Uw verontwaardiging uiten op een civiele manier, totaal mee akkoord, dan zal er sneller een verontschuldiging volgen, en zal het niet snel meer gedaan worden. Maar dit geweld heeft gewoon het tegenovergestelde effect. De massa denkt nu "ziet ge nu wel, ze zijn exact wat die cartoons voorstellen, een stel terroristen".
Ik snap best wel dat er geschokt en verontwaardigd gereageerd wordt, hoewel ik het enorm overdreven vind, maar da's mijn mening. Het is echter een minderheid die haat en geweld prediken, en die ambassades in brand steken, maar zij worden natuurlijk breed uitgesmeerd in het nieuws. Maar hoor je mij zeggen dat de islam daarom de oorzaak is van het kwaad in de wereld? Dat is godverdomme bull, kerel. Elke godsdienst, elke sekte, elke bevolkingsgroep heeft zijn fundamentalisten.
De islam steunt op 5 pilaren. De 6e pilaar, de jihad, wordt niet eens erkend door 99% van de moslims. Maar die ene procent, die haalt wel het nieuws natuurlijk. Daaruit vloeit nu die algemene angst en haat tov de islam uit voort. Informeer jullie eerst inplaats van direct te gaan liggen verkondigen dat de islam de verpersoonlijking is van het kwaad. Op het nieuws zal je natuurlijk niets horen over de wandaden van andere godsdiensten of bevolkingsgroepen, want nu is de islam de grote vijand, en wij kunnen niets verkeerd doen natuurlijk.
Point being: tegen de muur met elkeen van die gasten die, in naam van eender welk geloof, gebouwen in brand steken en mensen vermoorden, die klootzakken zijn voor mij het laagste van het laagste. Maar steek het niet op de hele gemeenschap, terwijl het maar een klein deel is. Dat klein deel moet geviseerd worden, en uitgeschakeld, maar heb toch wa respect voor de mensen die op een vreedzame manier hun verontwaardiging uiten en hun godsdienst beleven. De islam is niet de oorzaak van alle kwaad in de wereld, bepaalde mensen (in alle godsdiensten) zijn de oorzaak van het kwaad in de wereld. |
+ dikke 1
k Zou het niet beter hebben kunnen verwoorden... |
|
|
| Synthesia |
Maar zoals ik al heb gezegd, onze christelijke Kerk was tot 50 jaar geleden niet veel beter dan de Islam nu hoor. Tot niet eens zo lang geleden heeft de Kerk ook schandalig misbruik gemaakt van het geloofsargument om allerlei wandaden te plegen. De Kruistochten, de Inquisitie, de Kolonisatie, noem maar op.
Het is niet omdat onze generatie meer geseculariseerd is, dat we de hele Islam en al de moslims als inferieur en irrationeel moeten bekijken hé. Er zullen genoeg progressieve geesten in de Islam zitten, maar net zoals 100 jaar geleden hier het geval was, krijgen zij gewoon niet de kans om hun ideeën te verspreiden. Maar dat wil niet zeggen dat het binnen 30 opeens helemaal kan omslaan ;) |
Yeps volledig mee akkoord. Die kruisvaders die gaan doden met de bijbel in hun hand. Ik hoop dat de geschiedenis zich niet zal herhalen. Time will tell.
(T'is zeer mooi om idealistisch te zijn, maar toch wat naief in deze wereld. Dat wil niet zeggen dat we de realiteit als pessimistisch moeten zien, alles altijd beetjen relativeren. (heb het niet op iemand specifiek hier btw)
Dat is eigenlijk ook een beetje de reden waarom dat ik die vorige punten had aangehaald na Xilver zijn mooie reply die ik ook wel wil geloven. Het zijn wel wat losstaande feiten, maar misschien dat we er toch rekening mee mogen houden in ons achterhoofd)
Anyways genoeg filoseferen :) Ik ga hier wat voort doen. |
|
|
| diddi |
Maar zoals ik al heb gezegd, onze christelijke Kerk was tot 50 jaar geleden niet veel beter dan de Islam nu hoor. |
Ik herinner me nog vaag een incident uit het verleden: de zaak Urbanus met zijn kerstmisliedje... "Jezusken is geboren, haleluja halo, Jezusken is geboren in een bakske vol me stro..." Was ook wa om te doen. |
|
|
| Gladius |
schoon gezegd Tom, zo denk ik er net zo over!
owjah, naast 'heilige oorlog' betekent jihad eigenlijk 'zich moeite getroosten, zich inspannen'. Zeker als 6de pilaar betekent het amper heilige oorlog, maar eerder volledige inzet voor Allah/moslimgemeenschap (zoals onderwijs, sociale zorg, bescherming). Maar idd wordt dat door de fundamentalisten/moslimhaters/.. volledig uit de context gerukt.
over het onderwerp: die cartoons zijn idd olie op het vuur. ik heb ook schrik voor de toekomst, de spanningen blijven zich maar opstapelen. :( |
|
|
|
|