|
Vart har ni fått era nicknames från? :) (pg. 5)
|
View this Thread in Original format
| Glorie |
| quote: | Originally posted by Vizay
glorie: du har noll koll som vanligt märker jag ;)
nae fölåt nu ska jag inte va taskig....men en schampoflaska..de va väl å ta i lite ;) |
haha de e lugnt :D :D :D Även om ja försöker få en tvantenn av det så ser ja det inte.. e väl helt väck i huvudet antar ja :p
men bäbisen i den avataren såg ja direkt såklart.. tyckte mib klargjorde det i nåt topic, kom inte ihåg vilket bara :D |
|
|
| MiB |
| quote: |
men bäbisen i den avataren såg ja direkt såklart.. tyckte mib klargjorde det i nåt topic, kom inte ihåg vilket bara :D |
hehe inte jag heller men du har rätt i att jag gjorde det i alla fall ;) |
|
|
| Vizay |
men den bebisen va ju inte så svår att urskilja i antennen (nej, inte schampoflaskan utan antennen) ;)
blått mot vitt lixom ;) |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by Glorie
Även om ja försöker få en tvantenn av det så ser ja det inte.. |
Det är nog för att det i själva verket är en hankontakt till en koaxialkabel. Kan bland annat användas till att sticka in i tv-uttag. |
|
|
| Glorie |
aendy, ja (hoho) nu ser ja! Tack vare ditt inlägg....
ok, tack,.. nu känns de bättre ;)
den lilla ploppen i kontakten, hanen.. ja trodde den var själva (vad heter det nu?) på en shampflaskas lock, finns alltid en liten grej... som håller fast själva locket.. hmm, vad det nu kallas? ni vet vad ja menar kanske? :) |
|
|
| Xo|oX |
| quote: | Originally posted by Glorie
ja ser inte att d e en tvantenn :( trodde d var en shampoflaska ja :D |
en schampoflaska me sladd???
ämen nu fåru vä gerej!:p |
|
|
| Vizay |
| quote: | Originally posted by Aendy
Det är nog för att det i själva verket är en hankontakt till en koaxialkabel. Kan bland annat användas till att sticka in i tv-uttag. |
för att vara exakt så är det faktiskt en tunn koaxialkabel (finns både tunn och tjock koaxial) som precis som du nämde går att använda som tv-antenn....funkar även att använda i nätverk mellan datorer som har en sådan kontakt på nätverkskortet.....har för mig att den betecknas T-base10 om jag inte minns helt fel, kabeltypen alltså :)
håller på å läser datakomunikation i skolan just nu :p |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by Vizay
för att vara exakt så är det faktiskt en tunn koaxialkabel (finns både tunn och tjock koaxial) som precis som du nämde går att använda som tv-antenn....funkar även att använda i nätverk mellan datorer som har en sådan kontakt på nätverkskortet.....har för mig att den betecknas T-base10 om jag inte minns helt fel, kabeltypen alltså :)
håller på å läser datakomunikation i skolan just nu :p |
sån sladd kallas RG58 ;) RG59 används till tv
du tänker på RJ45 :p
10-BaseT = 10 mbps, Baseband, Twisted pair, twisted pair är inte coax, utan sån som ser ut som telefonsladd ungefär...
farligt att läsa datorkom på universitetet ;) |
|
|
| Vizay |
nej RJ45 är för det första kontakten man använder längst ut på dagens tp-kablar men koaxialkabel användes innan tp-kabeln kom.....man använder fortfarande tjock koaxialkabel backbones till stora nätverk etc.
den tunna koaxialkabeln är exakt samma kabel som den tunna koaxialkabeln man använde i nätverk förut.....eller det stod så i boken vi hade till kursen iaf....och den där t-base10 betäckningen är ju självklart bara använd inom nätverk :)
[edit]
men om de inte va Tbase-10 vafan vare dårå...jag miunns att den hade någon sådan betöäckning också.....gahhhh.....var einte nån av dom som hade Tbase-2? |
|
|
| reveal |
den betecknas iaf inte 10-BaseT, se mitt tidigare inlägg ;)
edit: efter att du editerade, får jag ju med göra det ;) japp 10Base2 är det du tänker på
edit2: på tal då om var vi fått våra nicknames ifrån ;) |
|
|
| Vizay |
jag såg ditt tidigare....se mitt tidigare så ser du att jag såg ditt tidigare ;)
men jag har för mig att den har beteckningen med 2 istället för 10 :)
2 för tunn koax å 5 för tjock...ere inte så? :D
även om mitt minne inte är det bästa just nu så måste jag säga att datorkomunikation är en av dom bästa kurserna jag läst faktiskt...så jäkla givande (har bara läst halva kursen so far)
fast jag har lyckats sumpa bort min bok :( där stod allt de här som vi just snackat om :) |
|
|
| reveal |
Här har iaf Vizay fått sitt namn ifrån:

:stongue: :crazy: ;) |
|
|
|
|