|
Nedladdning av musik från nätet förbjuds (pg. 10)
|
View this Thread in Original format
| zoric |
| quote: | Originally posted by Vizay
[Pjox]
Gäller det här alla låtar, även gammla och liknande? Det gör det va?
Jag kan inte köpa den musiken jag värkligen tycker om. I alla fall inte i Sverige. Då får jag inte lyssna med tanke på att jag inte kan få tag på det. Känns kul.
Är det någon som vet vad straffet för att ladda ner låtar kommer att bli? [/Pjox] |
Jag minns att jag läste eller tittade på ett program om just det här med nerladdning. Det var en grabb som inte ens var myndig eller så hade han precis fyllt 18 som hade över 9.000 mp3-filer och för varje fick han betala runt 5-7 kronor. Det blev hans straff, Det är dock bara ett exempel.. |
|
|
| anuga |
| quote: | Originally posted by zoric
Jag minns att jag läste eller tittade på ett program om just det här med nerladdning. Det var en grabb som inte ens var myndig eller så hade han precis fyllt 18 som hade över 9.000 mp3-filer och för varje fick han betala runt 5-7 kronor. Det blev hans straff, Det är dock bara ett exempel.. |
Generella straffet,
*Böter för att ha brytit mot lagen
*Böter till företagen som man haft / använt olagliga program
*Böta för varje program / film / musik / bild man haft ($ varierar för produktens värde om inget annat redan är bestämt)
Sista som George Lucas, som stämde de som delade SW3, 1.000.000 $ i stämmning direkt :eek: |
|
|
| dbl |
| quote: | Originally posted by Vizay
[Pjox]
Gäller det här alla låtar, även gammla och liknande? Det gör det va?
Jag kan inte köpa den musiken jag värkligen tycker om. I alla fall inte i Sverige. Då får jag inte lyssna med tanke på att jag inte kan få tag på det. Känns kul.
Är det någon som vet vad straffet för att ladda ner låtar kommer att bli? [/Pjox] |
inte allt kanske, men mycket kan köpas i form av mp3 om man inte kan beställa det som cd/vinyl på nätet |
|
|
| Hauken |
Det är inte lagarna ni ska oroa er för gällande piratkopiering. Dom kommer aldrig klara av att stoppa någon, särskilt inte när polisen har resurser nog att bry sig.
Däremot finns det andra organisationer som arbetar för att vi ska få en "säker datormiljö" och minska hotet från "virus och trojaner"... t ex TCG. (The Trusted Computing Group) https://www.trustedcomputinggroup.org/home . Bland alla fina säkerhetsåtgärder har DRM (Digital Rights Management) smugits in. PDF: http://www.ivir.nl/publications/hel...heArtReport.pdf
Nu har Intel smugit in kretsar i sin hårdvara (Pentium D cpu's och 945 mobo chipsets) som har DRM inlagt.
Det här har inte Intel gått ut med oficiellt, utan det har smygits in. Sen råkade en representat för Intel i Sydney läcka. Varför är inte Intel stolta över att ta på sig detta fina skydd för mer säkerhet? För att det handlar om att stoppa piratkopior, inget annat. Dom är rädda att förlora hemanvändare.
Även AMD har förbundit sig med TCG att göra samma sak.
Sen har ju Microsoft sitt välkända TCPA på g med i princip alla hårdvaruleverantörer som räknas i ryggen.
Där har ni hoten mot att ladda ned musik på nätet. Och det där kommer lyckas. Lagen är skitsamma. |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Hauken
Det är inte lagarna ni ska oroa er för gällande piratkopiering. Dom kommer aldrig klara av att stoppa någon, särskilt inte när polisen har resurser nog att bry sig.
Däremot finns det andra organisationer som arbetar för att vi ska få en "säker datormiljö" och minska hotet från "virus och trojaner"... t ex TCG. (The Trusted Computing Group) https://www.trustedcomputinggroup.org/home . Bland alla fina säkerhetsåtgärder har DRM (Digital Rights Management) smugits in. PDF: http://www.ivir.nl/publications/hel...heArtReport.pdf
Nu har Intel smugit in kretsar i sin hårdvara (Pentium D cpu's och 945 mobo chipsets) som har DRM inlagt.
Det här har inte Intel gått ut med oficiellt, utan det har smygits in. Sen råkade en representat för Intel i Sydney läcka. Varför är inte Intel stolta över att ta på sig detta fina skydd för mer säkerhet? För att det handlar om att stoppa piratkopior, inget annat. Dom är rädda att förlora hemanvändare.
Även AMD har förbundit sig med TCG att göra samma sak.
Sen har ju Microsoft sitt välkända TCPA på g med i princip alla hårdvaruleverantörer som räknas i ryggen.
Där har ni hoten mot att ladda ned musik på nätet. Och det där kommer lyckas. Lagen är skitsamma. |
Jupp och här har vi ett mycket större problem, detta kommer göra det mycket svårare för mindre mjukvaruleverantörer samt alternativ för Ms windows att konkurera... |
|
|
| Hauken |
| Det är iom detta Microsoft mfl äntligen får stopp på OpenSource... |
|
|
| Vizay |
| quote: | Originally posted by Hauken
Det är inte lagarna ni ska oroa er för gällande piratkopiering. Dom kommer aldrig klara av att stoppa någon, särskilt inte när polisen har resurser nog att bry sig.
Däremot finns det andra organisationer som arbetar för att vi ska få en "säker datormiljö" och minska hotet från "virus och trojaner"... t ex TCG. (The Trusted Computing Group) https://www.trustedcomputinggroup.org/home . Bland alla fina säkerhetsåtgärder har DRM (Digital Rights Management) smugits in. PDF: http://www.ivir.nl/publications/hel...heArtReport.pdf
Nu har Intel smugit in kretsar i sin hårdvara (Pentium D cpu's och 945 mobo chipsets) som har DRM inlagt.
Det här har inte Intel gått ut med oficiellt, utan det har smygits in. Sen råkade en representat för Intel i Sydney läcka. Varför är inte Intel stolta över att ta på sig detta fina skydd för mer säkerhet? För att det handlar om att stoppa piratkopior, inget annat. Dom är rädda att förlora hemanvändare.
Även AMD har förbundit sig med TCG att göra samma sak.
Sen har ju Microsoft sitt välkända TCPA på g med i princip alla hårdvaruleverantörer som räknas i ryggen.
Där har ni hoten mot att ladda ned musik på nätet. Och det där kommer lyckas. Lagen är skitsamma. |
en liten rättelse bara för att minska förvirring, tcpa existerar inte längre officiellt utan de sakerna du skriver om är samma sak (tcg och tcpa alltså... eller snarare så är tcpa å drm samma sak om man ska vara petig :p) |
|
|
| Hauken |
| ah, my bad där Vizay. Man kan inte alltid hänga med :D |
|
|
| Vizay |
| quote: | Originally posted by Hauken
ah, my bad där Vizay. Man kan inte alltid hänga med :D |
that's cool, ville bara klargöra så folk inte blir förvirrade ;) |
|
|
| GyLLe |
| kan nån förklara på svenska vad det där Hauken skrev om .. för en svensson som mej själv så var de bara ett par organisationer som pysslade med något? |
|
|
| Vizay |
det handlar om att en stor organisation har bildats av de flesta storföretagen som producerar hårdvara & mjukvara (alltså ibm, intel, amd, microsoft, apple osv.) med ett gemensamt mål, att stoppa piratkopieringen en gång för alla.
Deras första steg har blivit att bygga in en funktion i hårdvaran (oftast handlar det om processorn) som är till för att verifiera all mjukvara man kör på datorn. Den enda mjukvaran som kommer klara sig igenom den här verifieringen är i stort sett ickepiratad mjukvara.
Det är helt enkelt ett hårdvaruskydd omt piratkopiering.
Det som är lite läskigt med hela historien är just kontrollen dom får över oss användare. Dom kommer kunna se vad vi gör, när vi gör det osv. utan att vi har något att säga till om på den punkten.
Sen kan det även innebära döden för allt vad freeware och opensource heter eftersom man måste köpa en licens för att få utveckla saker som sedan ska kunna verifieras av hårdvaran.
man kan dra en grov paralell mellan det här och sovjetunionens järnstyre under kalla kriget :nervous: |
|
|
|
|