|
[emu] poll (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
| Powell |
| Jag röstar ja, p.g.a att jag inte vill att svergie ska hamna utanför eu, och bli en ustött banan stat.. t.ex. som lettland eller litauen, sen finns det ju andra fördelar med det .. |
|
|
| RebeL9 |
| teski: tråkigt att se att du blivit så blåst av någon fet gammal trångsynt gubbe i någon av alla NEJ-stugor ute på stan. men i stort sett allt var fel :) |
|
|
| zamson |
| om det blir nej till euron finns det ingen anledning att stanna i EU. Argumentet "vi har det bra som det är" är det ju många som kör på men då låter man ju bara som en gammal 80 årig socekärring |
|
|
| teski |
| quote: | Originally posted by RebeL9
teski: tråkigt att se att du blivit så blåst av någon fet gammal trångsynt gubbe i någon av alla NEJ-stugor ute på stan. men i stort sett allt var fel :) |
Hmm... så ni tror på det Göran Person sa på SVT då?
Det som senare visade sig vara helt fel enligt expressen?
Han refererade alltså till ngt som inte ens fanns!
Persons Bluff i SVT
Propaganda!
JayBee, faktiskt så... tycker jag det är allas rätt att bry sig... det är om oss det handlar...
zamson, det handlar inte om Euron.. vi säger inte nej till euron.. vi säger nej till EMU... det är två olika saker..
Dock KOMMER vi att gå in i den sista etappen av EMU.. kanske inte nu.. men sedan...
så är det.. för vi gick med i EU... och då bestämde vi även detta..
Tyvärr verkar vi inte kunna få välja oss ur EU..
hah.. vi är fast här föralltid..
*flyttar till norge*
Där har de ju tillomed pengar som de inte vet vad de ska göra av med.. |
|
|
| St_Andrew |
Tycker scul skrev det där ganska bra men iaf:
| quote: | Vad menas då med detta?
Ja.. inte bara att vi kommer byta utseende på våra sedlar...
Utan även att vi överlämnar vår ekonomi...
Vi kommer inte att få bestämma över den något mer.. |
Vi lämnar knappast ifrån oss makten över ekonomin, vi lämmnar bara ifrån oss penningpolitiken, en politik som sköts att riksbanken, en bank som inte på något sätt styrs eller väljs av riksdagen.
| quote: | Originally posted by teski
zamson, det handlar inte om Euron.. herregu.. vi säger inte nej till euron.. vi säger nej till EMU... det är två olika saker..
Dock KOMMER vi att gå in i den sista etappen av EMU.. kanske inte nu.. men sedan...
|
Jo det e euron vi röstar om, EMU är vi redan med i, både steg ett och två. Däremot steg tre som innebär att vi lämnar ifrån oss makten över penningpolitiken till Frankfurt istället för Stockholm är den enda skillnaden...
Nej sidan snackar grymmt mycket skit, såsom att det skulle vara dåligt för; invandrare, kvinnofälla etc... Dom utnyttjar er ser ni inte det? |
|
|
| teski |
Andrew...
Jag måste skrivit knasigt så du missuppfattade..
Detta kanske gör det klarare:
Vi röstar nu om det sista steget/etappen in i EMU..
vilket jag tycker är så onödigt.. för vi kommer ändå att komma in i den...
Påminner så mkt om omröstningen för högertrafik i sverige..
Vi röstade nej.. o ändå ändrades det.. heh..
Jag tycker inte om svensk politik för fem öre..
Båda sidorna har extremt dumma åsikter..
Och båda sidorna ljuger...
Vet inte varför jags ka ta ställning till några som ljuger...
Men Nej är min röst..
så är det..
Och misströsta icke..
Ni som ska rösta JA...
Ni får ändå som ni vill i slutändan... så det spelar egentligen inte så stor roll om att diskutera detta... |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by teski
Andrew...
Jag måste skrivit knasigt så du missuppfattade..
Detta kanske gör det klarare:
Vi röstar nu om det sista steget/etappen in i EMU..
vilket jag tycker är så onödigt.. för vi kommer ändå att komma in i den...
Påminner så mkt om omröstningen för högertrafik i sverige..
Vi röstade nej.. o ändå ändrades det.. heh..
Jag tycker inte om svensk politik för fem öre..
Båda sidorna har extremt dumma åsikter..
Och båda sidorna ljuger...
Vet inte varför jags ka ta ställning till några som ljuger...
Men Nej är min röst..
så är det..
Och misströsta icke..
Ni som ska rösta JA...
Ni får ändå som ni vill i slutändan... så det spelar egentligen inte så stor roll om att diskutera detta... |
Jo att vi har denna folkomröstning beror endast på fega politiker, svenska folket har ingen aning om vad det handlar om, 80% vet inte ens vad penningpoliken e kan jag lova... Sen har vi redan skrivit på Mastrichfördraget när vi gick med i EU, altså har vi redan röstat för att gå med i detta, men vem bryr sig om folkomröstningar? :rolleyes: |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by JayBee
teski och scul vilken typ av kalori-rik mat äter ni för att orka bry er? :D |
:rolleyes:
klart som fan att det är viktigt att bry sig! |
|
|
| Aendy |
För en gångs skull är jag glad att det är många på detta forum som inte är 18 än. Ni blir så fetblåsta... fatta vilket propagandamaskineri ni går på... ana hur mycket stålar de lagt ner på att få gemene man att rösta ja! Ni som läst Stiftelsetriologin kan nog dra några paralleller.
Göran Perssons svar på frågan om inte de använder ovanligt mycket skrämmselpropaganda "Den svenska befolkningen är nog smart nog att förstå att det handlar om allvarliga saker". Uppenbarligen verkar han inte tro det eftersom han bedriver en kampanj som i det närmaste kan jämföras med hjärntvättning! Fegt att ge sig på människors rädsla för att framstå som dumma. Allvarligt... för eller senare kommer det bli ett ja men visst är det kul att knäppa lite politiker på näsan genom att gå mot deras vilja. Dessutom, hur många nya partianhängare vinner inte ett parti som Miljöpartiet på det som händer nu. Fatta hur många som röstar mot sitt eget parti... de kommer nog gärna rösta på någon som stod på deras sida i nästa val.
"Risken för krig blir minimal med en gemensam valuta!" Hur och varför? Var det inte därför vi gick med i EU? Måste vi gå med i EMU för att slippa riskera bli bombade... vad är det för jävla hot?
United States of Europe... ja, då slutar jag som lärare för jag pallar inte med metalldetektorer i skolan, varför vill man efterlikna ett land som egentligen är i fullständig kaos? Jag tycker tvärtom... dela upp Sverige i landskap och gör en självständig stat av varje... då får den lilla människan ett större inflytande... inte genom att slå ihop sig med en massa andra länder till en enhet... Jag säger som Dark Helmet; "FOOL YOU!" |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Aendy
För en gångs skull är jag glad att det är många på detta forum som inte är 18 än. Ni blir så fetblåsta... fatta vilket propagandamaskineri ni går på... ana hur mycket stålar de lagt ner på att få gemene man att rösta ja! Ni som läst Stiftelsetriologin kan nog dra några paralleller.
Göran Perssons svar på frågan om inte de använder ovanligt mycket skrämmselpropaganda "Den svenska befolkningen är nog smart nog att förstå att det handlar om allvarliga saker". Uppenbarligen verkar han inte tro det eftersom han bedriver en kampanj som i det närmaste kan jämföras med hjärntvättning! Fegt att ge sig på människors rädsla för att framstå som dumma. Allvarligt... för eller senare kommer det bli ett ja men visst är det kul att knäppa lite politiker på näsan genom att gå mot deras vilja. Dessutom, hur många nya partianhängare vinner inte ett parti som Miljöpartiet på det som händer nu. Fatta hur många som röstar mot sitt eget parti... de kommer nog gärna rösta på någon som stod på deras sida i nästa val.
"Risken för krig blir minimal med en gemensam valuta!" Hur och varför? Var det inte därför vi gick med i EU? Måste vi gå med i EMU för att slippa riskera bli bombade... vad är det för jävla hot?
United States of Europe... ja, då slutar jag som lärare för jag pallar inte med metalldetektorer i skolan, varför vill man efterlikna ett land som egentligen är i fullständig kaos? Jag tycker tvärtom... dela upp Sverige i landskap och gör en självständig stat av varje... då får den lilla människan ett större inflytande... inte genom att slå ihop sig med en massa andra länder till en enhet... Jag säger som Dark Helmet; "FOOL YOU!" |
Håller med om att dom använde mycket skitargument, men som att inte NEJ sidan oxå gör det? Tex så försöker dom få ECB o låta som värsta odemokratiska instutionen men samtidigt som dom tycker att riksbanken (som V egentligen är emot i dess nuvarande form) är megademokratisk, egentligen är det ingen skillnad på dom, båda bygger på bondesbank. Och att rösta emot bara för att jävlas med politkerna är väl ändå att missutnyttja demokratin, du ska rösta på det som e bra inte på den som e gulligast i debatten.
Jag tror att centerpariet enbart är emot EMU för att dom vill ha väljare från dom andra borgeliga partierna. Jag tror dock detta e ganska meningslöst, tills det blir val nästa gång har folk hunnit glömma bort. Tragiskt men sant... Sen tror jag att MP och V är emot för att dom inte gillar EU, inte enbart men ändå den största anledningen.. (tror detta gäller ganska många svenskar)
| quote: | Originally posted by JayBee
teski och scul vilken typ av kalori-rik mat äter ni för att orka bry er? :D |
Det är ju en viktig fråga ju, klart man ska bry sig! plus att det e ganska kul, tycker jag iaf :D |
|
|
| Aendy |
| Den svenska riksbanken vet vad de gör och gör ett strålande jobb för Sveriges bästa, faktiskt, trots allt. Den europeiska riskbanken har inte gjort ett jättelysande jobb och ser dessutom EU:s bästa framför de enskilda nationernas bästa... och eftersom ingen av riksbankerna kan påverkas av folket genom politik ser jag hellre en svensk riksbank framför en europeisk! |
|
|
| RebeL9 |
| oroa er inte. har övertygat halva mitt grannskap att rösta ja :D:D:D |
|
|
|
|