|
[emu] poll (pg. 5)
|
View this Thread in Original format
| Aendy |
Själva effekten av EMU är att de rika kommer bli rikare och de fattiga kommer bli fattigare (kolla återigen USA). Varför tror du att alla VD:s är så kåta på EMU? Billigare arbetskraft ger mer åt de som finns i toppen och mindre åt knegarna. |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Aendy
Själva effekten av EMU är att de rika kommer bli rikare och de fattiga kommer bli fattigare (kolla återigen USA). Varför tror du att alla VD:s är så kåta på EMU? Billigare arbetskraft ger mer åt de som finns i toppen och mindre åt knegarna. |
VD:s är kåta på EMU för att deras företag kan gå bättre då, går deras företag bättre får vi jobb i sverige och vi får högre välfärd. Tror du att dom rika blir rikare i USA pga att USA har en gemensam valuta? :S Knappast!
Lite mer fakta:
Mellan 1980 och 1999 tappade sverige 5 platser i EUs köpkraftsliga, mellan 1999 och 2002 (åren då euron funnits) tappade sverige 4 platser! Vi tappade altså nästa lika många platser på två år som vi har gjort på 20 år innan! Om detta enbart beror på euron har jag svårt att tro men det visar ändå att euron har väldigt stor betydelse samt att vi inte klarar oss såååååå bra själva! |
|
|
| St_Andrew |
Lite mer info:
Oberoende forskare har kommit fram till att ge upp penningpolitiken är en näst intill en minimal förlust:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_6033481.asp
även nuvarande riksbankschef, förre riksbankschefen, vice riksbakns chefen säger alla att riksbanken är överskattad, den svenska penningpoliken är inte så betydelsefull! |
|
|
| St_Andrew |
Sorry om jag skriver flera inlägg på rad nu!
| quote: | Originally posted by Aendy
Öhh... obetydligt? Testa leva efter en tajt budget och se hör obetydligt det blir!
Visst... svenska priserna har höjts men det är proportionellt med de lönehöjningar som gjorts... så är det inte i alla EMU-länder! |
Hittade detta som visar att det oxå är en ganska stor illustion med att priserna höjs, dom faktiska priserna och dom uppfattade priserna stämmer ungefär överens med varaandra, ända till en viss övergång till en annan valuta :-)
 |
|
|
| Virus |
| St_Andrew och ScuL: Tack för era berikande inlägg. Även om jag redan innan var positivt inställd till euron så har ni gjort mig ännu säkrare på att det enda rätta är att rösta ja. |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Virus
St_Andrew och ScuL: Tack för era berikande inlägg. Även om jag redan innan var positivt inställd till euron så har ni gjort mig ännu säkrare på att det enda rätta är att rösta ja. |
hehe, no problem at all my firend =) |
|
|
| JayBee |
fan ta det lungt nu garbabar and girls.. vem var det som blev sur på mig nu? AC??? Detta är ingen thread utan en krigs zon. jag sa alldrig att jag skulle rösta blankt VEM FAN SA DET?? utan jag menar snarare att de som diskuterar i denna thread har blivit skogs tokiga. man kan ju ta det i lugna laget. hur fan kan du bli sur på mig du vet inte ens vad jag ska rösta liksom. tänk innan du skriver (ioförsig så gör inte jag det men endå hehe :) )
EDIT: tänkte bara tillägga att jag känner mig lite små dum när jag är lika skogstokig själv... hehe "so much for not getting involved" aja :toothless |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by JayBee
fan ta det lungt nu garbabar and girls.. vem var det som blev sur på mig nu? AC??? Detta är ingen thread utan en krigs zon. jag sa alldrig att jag skulle rösta blankt VEM FAN SA DET?? utan jag menar snarare att de som diskuterar i denna thread har blivit skogs tokiga. man kan ju ta det i lugna laget. hur fan kan du bli sur på mig du vet inte ens vad jag ska rösta liksom. tänk innan du skriver (ioförsig så gör inte jag det men endå hehe :) )
EDIT: tänkte bara tillägga att jag känner mig lite små dum när jag är lika skogstokig själv... hehe "so much for not getting involved" aja :toothless |
1) Är det någon som påstått att du skulle rösta blankt?
2) Mitt råd skulle vara att har du inget att tillföra diskussionerna, håll dig utanför så folk slipper bli sura på dig!
3) Innan du trycker på "submit" så läs igenom det du skrivit, snälla! Jag fick läsa ditt inlägg tre gånger innan jag kunda koppla allt du skrivit. Är inte säker på att jag fattat dig rätt ändå! "garbabar"? För ihopskrivningar gäller låter det som ett ord är det ett ord; skogstokiga, krigszon. Dessutom gäller fortfarande lågstadieregeln aldrig stavas aldrig med två "l", alltid stavas alltid med två "l". |
|
|
| zamson |
| alla får rösta som dom vill - jag respekterar allas beslut. Tycker det är grymt bra att vi har fått igång en diskussion! Nu ska jags e på hulken :P |
|
|
| zamson |
| quote: | Originally posted by Aendy
1) Är det någon som påstått att du skulle rösta blankt?
2) Mitt råd skulle vara att har du inget att tillföra diskussionerna, håll dig utanför så folk slipper bli sura på dig!
3) Innan du trycker på "submit" så läs igenom det du skrivit, snälla! Jag fick läsa ditt inlägg tre gånger innan jag kunda koppla allt du skrivit. Är inte säker på att jag fattat dig rätt ändå! "garbabar"? För ihopskrivningar gäller låter det som ett ord är det ett ord; skogstokiga, krigszon. Dessutom gäller fortfarande lågstadieregeln aldrig stavas aldrig med två "l", alltid stavas alltid med två "l". |
skulle inte du bli snällare mot jaybee haha :p |
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by Aendy
1) Är det någon som påstått att du skulle rösta blankt?
2) Mitt råd skulle vara att har du inget att tillföra diskussionerna, håll dig utanför så folk slipper bli sura på dig!
3) Innan du trycker på "submit" så läs igenom det du skrivit, snälla! Jag fick läsa ditt inlägg tre gånger innan jag kunda koppla allt du skrivit. Är inte säker på att jag fattat dig rätt ändå! "garbabar"? För ihopskrivningar gäller låter det som ett ord är det ett ord; skogstokiga, krigszon. Dessutom gäller fortfarande lågstadieregeln aldrig stavas aldrig med två "l", alltid stavas alltid med två "l". |
hehe jo jag antar att du har rätt.. som sagt så kör jag med dubbel moral :D men jo ac sa att jag inte äähh kommer inte ihåg men han syftade typ på att jag inte brydde mig /inte ville rösta. men altså mitt råd till alla är att inte vara så himmlans seriösa och föresten så orkar jag inte bry mig om stavfel men jag ska ta ditt råd att läsa igenom det jag skrivit ;)
men nu när jag ändå är med i det hela så kan jag väl lika gärna dela med mig med ett "ja" altså jag är inte så värst insatt i det hela som sagt men det första jag tänker på är att man kan åka till andra länder utan att växla och det först negative som kommer till hjärnan är att det kommer ta tid att vänja sig vid men att det kan vara värt.
några åsikter på det? |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by zamson
skulle inte du bli snällare mot jaybee haha :p |
Det har jag varit i nästan en vecka nu, det finns gränser! |
|
|
|
|