|
[emu] poll (pg. 4)
|
View this Thread in Original format
| AC. |
| quote: | Originally posted by JayBee
teski och scul vilken typ av kalori-rik mat äter ni för att orka bry er? :D |
Personer med samma angemang som du är anledningen till att Sverigegår åt helvete. Det gör mig förbannad rent ut sagt. De befinner sig på en nivå ungefär samma som socialisterna i mina ögon, och det mina vänner kan jag lova inte är något värt att sträva efter. |
|
|
| AC. |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
Vi lämnar knappast ifrån oss makten över ekonomin, vi lämmnar bara ifrån oss penningpolitiken, en politik som sköts att riksbanken, en bank som inte på något sätt styrs eller väljs av riksdagen.
|
Eller hur var det nu igen när Sossarna tvingades lämna över makten om penningpolititken till riskbaken?
:rolleyes: |
|
|
| AC. |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
Håller med om att dom använde mycket skitargument, men som att inte NEJ sidan oxå gör det?
Jag tror att centerpariet enbart är emot EMU för att dom vill ha väljare från dom andra borgeliga partierna. Jag tror dock detta e ganska meningslöst, tills det blir val nästa gång har folk hunnit glömma bort. Tragiskt men sant... Sen tror jag att MP och V är emot för att dom inte gillar EU, inte enbart men ändå den största anledningen.. (tror detta gäller ganska många svenskar)
Det är ju en viktig fråga ju, klart man ska bry sig! plus att det e ganska kul, tycker jag iaf :D |
Det är det som gjort EMU-debatten så svårfölld, att det var så mycket skitsnack från alla håll. Att snacka skit hjälper ingen. Nu tror jag dock inte att Centern är så pass opolitiska i sin vallinje och enbartvänder sig efter att få röster, jag vill inte tro det i alla fall.
Och förövrigt, ekonomi är ju kul! det tycker väl alla! :D |
|
|
| AC. |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
sverige e efter allt bara ett litet skitland...
|
Det blir inte mer än vad du gör det till. Jag är stolt över att vara svensk och vara uppvuxen i detta land, jag gillar våra traditioner och kan mycket väl tänka mig att hjälpa dem att leva vidare.
Och kom inte med något libiralistiskt skitsnack om att det som inte överlever av sig själv inte är värt att bevara!
EDIT: Missade att du redan kommenterat det tidigare... |
|
|
| AC. |
Härligt med Debatt, kan inte hålla mig borta när det debateras. Fick bli flera medelande av enkelhetens skull...
Vända kappan efter vinden (S)?
Någon pratade om dominom effekten av EMU, Jag tror även om inte ett lands fall skulle påverka Euron negativt så för det absolut inte med sig någon positiv utveckling.
Givetvis finns inte artikeln kvar på expressen eller så är det verkligen en riktigt skitmotor++ i deras sökfunktion. Min politiker favorit Alf Svensson pratade om hur han ville inför EMU för ett mindre självständigt europa där vi inte är ensama, nästan lite "en för alla, alla för en". Men det är just det jag vill. Självständiga, helt oberoende av alla andra. ett samhälle utan någon övremakt där man kan göra precis vad man vill osv osv. Ja, ni fattar. Anarkism.
En siata grej
"Den svenska riksbanken tar hänsyn till hela sveriges tillväxt, inte bara Stockholms. Den europeiska centralbanken tar hänsyn till hela EU, inte bara Sverige."
Detta tycker jag inte går att jämföra, Stockholm är Sverige (till reavels stora förtret ;)) nej skämteåsido...
vad som behövs göra i Stockholm och någon annan mindre stad i Sverige så är skillnaden inte specielt stor. Dock skulle man jämföra vad som skulle behöva göras i tex Grekland och sverige så blir skillnaden plötsligt så mycket störrre.
Någon nämnde som anledn ing till avsaknaden av konservatism på grund av den låga åldern här. Jag är ej ännu fyllda 20 och kan redan säga att det var bättre förr, för det var det! |
|
|
| teski |
Det är kul att diskutera, hoppas det bara inte blir för heta känslor här inne... vet ju att ni grabbar tycker om varandra... Tänk bara på den berömda "högen", jag har hört att ni har (;
DET ÄR VIKTIGT
Att diskutera detta... kanske kan vi vakna upp allihopa o se vad det är vi missat, o eventuellt bli en erfarenhet rikare? :)
Vad jag fortf undrar är..
Är det någon här inne som har ett svar (gärna med en vettig referens) på hur mkt det kommer kosta att byta valuta?
Och jag bli så ledsen..
På JA-politikerna ute på stan som skrämmer oss svenskar genom att säga vi kommer vara ensamma tillsammans med ryssland..
Det finns så många andra länder som inte är med i EU/EMU... Vi måste nog alla inse det...
Och ang vår makt..
Har ni insett att om vi räknar ihop alla människor som är med i länder som är medlemmar i valutaunionen, utgör Sverige bara 2% befolkningsmässigt...
Vi är ett mkt litet land även i EMU...
Jag tror vi klarar oss bättre på egen hand... |
|
|
| teski |
ANG EXPRESSENSIDAN
Man kan hitta länken genom att klicka på "EMU" och sedan läsa "Perssons bluff i tv".
Postar länken här igen..
Hoppas de inte flyttar runt allt för mkt nu :p
Perssons Bluff i SVT
Utdrag:
Kostnaden för att byta kronor till euro blir bara 3-4 miljarder kronor.
Sa statsminister Göran Persson i SVT:s partiledardebatt.
Han stödde sig bland annat på en utredning från Svenska kommunförbundet.
Expressen kan i dag avslöja att någon sådan utredning inte existerar.
Varför kan inte alla vara uppriktiga mot varandra?
Detta gäller även NEJ-sidan...
Sluta lura oss... ge oss fakta..
Skräm oss inte.. och visa att alla ni politiker vet vad ni pratar om.. :( |
|
|
| RebeL9 |
läste i tidningen att NEJ-sidan fått dra in massa valaffischer som innehöl felaktig information.
ILLA :-) |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by TrancE_GyLLe
har inte bestämmt mej (än)=).. lutade åt ja sidan hela tiden men nu har jag börjat tvivla på det.. nu när man är vart i tex spanien å grekland där dom är har evron... de ha ju inte gått så bra för någon av dom.. mycket smyg höjningar på vardaglig varor, men dock inte på lönerna!! vet inte direkt vad det beror på men invånarna, specielt grekerna tckte inte om utvecklingen!!!.. aja får se hur jag röstar, men de lutar fortfarandee mot ja eller nej eller jag.. åååhh så jävla svårt....
så jag säger diskutera mera.. =) lägg upp för å nackdelar så man kan jämföra å väga vad man värderar här i samhället!
//
GyLLe |
att matpriserna skulle höjas pga euron e ganska mycket skitsnack, jo dom tog chansen att "smyghöja" priserna med nårga cent när dom avrunda, men det e ganska obetydligt... faktum e oxå att matpriserna överlag i EMU länderna har stigit långsamare än dom svenska. Sen ska ju sverige oxå införa ett prisstopp vilket dom oxå gjorde i belgien, där det inte blev några smyghöjningar....
I övrigt så går det väl inte sämre för grekland o spanien än för sverige?
| quote: | Originally posted by Teski
Och ang vår makt..
Har ni insett att om vi räknar ihop alla människor som är med i länder som är medlemmar i valutaunionen, utgör Sverige bara 2% befolkningsmässigt...
Vi är ett mkt litet land även i EMU...
Jag tror vi klarar oss bättre på egen hand... |
Detta ser jag precis motsatsen på, vi är ett litet land, altså klarar vi oss inte själva! sverige e grymmt beroende av exporten, så varför vara emot något som ger bättre export och chans att påverka i det stora hela...
| quote: | Originally posted by AC
Detta tycker jag inte går att jämföra, Stockholm är Sverige (till reavels stora förtret ) nej skämteåsido...
vad som behövs göra i Stockholm och någon annan mindre stad i Sverige så är skillnaden inte specielt stor. Dock skulle man jämföra vad som skulle behöva göras i tex Grekland och sverige så blir skillnaden plötsligt så mycket störrre. |
Klart det går att gämföra, att ECB rättar räntan mer efter tyskland än efter sverige e lika naturligt som att Riksbanken rättar räntan efter Stockholm och inte efter jönköping. Både stockholm o tyskland fungerar som drivande krafter i ekonomin... O för 12e miljarde (om man nu kan säga så :)) gången DET FINNS BÄTTRE SÄTT ATT STIMULERA EN EKONOMI PÅ ÄN ATT ÄNRA RÄNTAN! |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
att matpriserna skulle höjas pga euron e ganska mycket skitsnack, jo dom tog chansen att "smyghöja" priserna med nårga cent när dom avrunda, men det e ganska obetydligt... faktum e oxå att matpriserna överlag i EMU länderna har stigit långsamare än dom svenska. |
Öhh... obetydligt? Testa leva efter en tajt budget och se hör obetydligt det blir!
Visst... svenska priserna har höjts men det är proportionellt med de lönehöjningar som gjorts... så är det inte i alla EMU-länder! |
|
|
| ScuL |
Jag är den enda som kan prata om erfaringen med Euro:n eftersom jag använder det redan sen den första januari 2002.
Saker som blev dyrare:
* Dryck+mat ute på gatan och i utelivet
* Kostnader för en parkplats (parkeringspengar?)
I allmänt kan man säga, allt man köper på gatan
Saker som blev ungefär detsamma:
* Dryck+mat i supermarknad/varuhus
* Alcohol/Tobacco
* Bensin/Diesel/Autogas
* Bilar
Saker som blev billigare: (beroende på import/export från utlandet)
* Kläder
* Elektroniska saker (HiFi/TV/Dator)
[ Holländska affärer var tvungen att sänka priserna eftersom alla gick till Tyskland för att köpa sina TV/Dator osv. ]
* Musik (CD-skivor/DVD)
(det vore HFL 44,95 som är 20€, idag skaffar man ofta en skiva för 11 eller 15 €) |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Aendy
Öhh... obetydligt? Testa leva efter en tajt budget och se hör obetydligt det blir! |
Själva fördelen med EMU är ju att ekonomin blir bättre i länderna, altså du får oxå en större budget att leva på.
Idag sa Ericssons nye vd att ericsson kommer att få svårare att öppna nya fabriker i sverige om vi inte går med i euron, han anser oxå att det almäna ivesteringarna i sverige skulle minska.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=2
92% av sveriges topp VDs anser att sverige borde ha euron som valuta.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=2
Ser ni inte att sverige kommer att förlora på att inte ha euron som valuta? Sverige kommer inte att få en lika bra tillväxt som övriga EMU länder, sverige kommer att halka efter!
Angående hur mycket det kommer kosta så säger det här lite:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=2
Hursom tycker jag det e fånigt att tänka på en sån engångskostnad som nått sorts argument. |
|
|
|
|