return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 
[emu] poll
View this Thread in Original format
ScuL
Jag vet att vi har emu-trådet för diskussion, men jag tror att det är interssant att veta om vad resultatet blir när bara SWE-TA medlemmar röstar om EMU:n. Därför vill jag fråga alla att välja sin val här. Kort förklaringen får följa med om du orkar.
Aendy
NEJ! Varför.. förutom vissa ideologiska och personliga anledningar så är en av de större skälen till mitt beslut att jag har en smygande känsla av av Göran P. med anhang ljuger mig rätt upp i ansiktet. Det enda jag får från deras sida är hotelser om vad min Nej-röst skulle ställa till med. Hade jag inte haft ett sådant stort politikerförakt för dessa individer hade jag kanske varit mer osäker. Sluta hota mig, oärliga människor! Jag känner jag mig trängd!
chjo
Det finns väldigt mkt som talar för EMU, om man skall tro vad som sägs, men ändå kommer jag att rösta NEJ.
RebeL9
orka ha kvar kronan. har tröttnat på kungens ansikte på kronan x(
dj_hysterix
kronan är skittråkig :p
zamson
jag kommer rösta ja
St_Andrew
JA!

diskuterade med en politiker på stan idag, och dom har verkligen inga värdiga argument... jag som ändå inte e politiker knäckte killen totalt.. hehe... inte för att han var så värst bra på att diskutera men iaf (han ägde sig själv hela tiden...)...
teski
Ska ni rösta den 14, med de argumenten så.. blir jag lite mörkrädd :(

Det handlar inte om att rösta om vi ska ha kvar kronan eller inte..
handlar om så mkt mer än det...

EMU står för
Ekonomiska och monetära unionen, som förkortas EMU.
EMU är ett ekonomiskt och monetärt samarbete inom EU som bland annat innebär att medlemsländerna har en gemensam valuta, euro, och en gemensam penningpolitik.

Vad menas då med detta?
Ja.. inte bara att vi kommer byta utseende på våra sedlar...
Utan även att vi överlämnar vår ekonomi...
Vi kommer inte att få bestämma över den något mer..

Tänk hur det kan bli...
Faller ett land... faller med all säkerhet alla..
Och vad har vi då för försäkring mot "stormaktsvalutor" såsom USA etc.


DET ÄR BRA MED EURO, Då SLIPPER VI VÄXLA
Så naivt att säga så...
Endast ett fåtal länder är med i EMU..
det finns fortf över 100 länder som inte har Euro..
Vad tjänar du på det?
Och reser ni verkligen så mkt... att ni skulle märka en sådan förändring?

Tycker ni att det är dåligt i sverige nu?
Gamla skolböcker i skolan.. trångt i klassrummen..
Ingen plats på ålderdomshemmen.. etc etc..
Vi har besparingar på allt.. Har vi inte det?

Var kommer pengarna ifrån som ska financiera ett valutabyte?
Kassamaskiner må ju fixas om..
Colamaskiner... allt?
Skolböcker! Inte kan väl ungarna sitta o räkna med Kronor.. när det är €uro!
Var kommer de pengarna ifrån?
Och hur kommer det sig att de kan trollas fram nu helt plötsligt?

Demokratin
Sverige har ingen demokrati.. i den benämning såsom vissa tror..
Omröstningen vi hade om EU tillexempel...
Majoriteten röstade i detta fall JA... ingen senare omröstning kom efter detta beslut..
Hade det däremot blivit NEJ.. så hade flera omröstningar skett tills det blev JA... eller hur?
Vi har inget att säga till om...

OCH DET KOMMER BLI JA
Kanske inte nu... kanske inte om ett år..
Men vi kommer få Euro.. oavsett vad vi röstar...
Vi bestämde det när vi gick med i EU...

Nu är det bara en omröstning om vi är redo eller inte..

Jag kommer dock rösta NEJ..
Samla ihop er kära svenskar...
Vi ska inte låta dem ta över den lilla makt vi har..

Låt er inte luras...
ScuL
den här svar passar egentligen bäst i Emu-diskussion trådet men jag kan inte låta att svara på det här.

quote:
Originally posted by teski
EMU står för
Ekonomiska och monetära unionen, som förkortas EMU.
EMU är ett ekonomiskt och monetärt samarbete inom EU som bland annat innebär att medlemsländerna har en gemensam valuta, euro, och en gemensam penningpolitik.


det finns ingen rejält problem om det blir så, eftersom nästan alla västeuropeiska länder redan här det. så om det händer nåt dåligt i ekonomin kan de anpassa penningpolitiken så att det har ingen påverkan på sveriges import/export.

quote:
Originally posted by teski
EMU står för

Vad menas då med detta?
Ja.. inte bara att vi kommer byta utseende på våra sedlar...
Utan även att vi överlämnar vår ekonomi...
Vi kommer inte att få bestämma över den något mer..

Tänk hur det kan bli...
Faller ett land... faller med all säkerhet alla..
Och vad har vi då för försäkring mot "stormaktsvalutor" såsom USA etc.


Det här är faktiskt skitsnack, ekonomin blir inte alls 'överlämnad', bara räntan. Alla länder i EMU:n stöds deras ekonomi tillsammans, så om det går till ex. dåligt i Tyskland så är påverkningen på Svenska ekonomin minimalt. Det här är precis en av de fördeler av EMU:n, man står starkare tillsammans. Förresten ska öljaförsäljingen i totalt blir i Euro-valutan i framtiden (typ 2020). Då är de Arabiska länder inte längre beroende på USA:n och så kommer visst värden av Dollaren att sänka. Asså att vara konkret blir Europa starkare än USA.

quote:
Originally posted by teski
DET ÄR BRA MED EURO, Då SLIPPER VI VÄXLA
Så naivt att säga så...
Endast ett fåtal länder är med i EMU..
det finns fortf över 100 länder som inte har Euro..
Vad tjänar du på det?
Och reser ni verkligen så mkt... att ni skulle märka en sådan förändring?


Hmja. Kanske Svenskar, jag kommer i utlandet typ 10 gånger i året: Belgien, Frankrike, Tyskland. Jag vet att det är annorlunda eftersom jag bor i Holland. Men vad tycker du om Øresunds-regionen? Det blir så mycket lättare när de Danskar och Skånskar kunde köpa överallt utan att växla pengar. Förresten kan man också jämnföra priser bättre när man är i utlandet. Saker i Köpenhamn är kanske billigare än i Malmö.

quote:
Originally posted by teski
Tycker ni att det är dåligt i sverige nu?
Gamla skolböcker i skolan.. trångt i klassrummen..
Ingen plats på ålderdomshemmen.. etc etc..
Vi har besparingar på allt.. Har vi inte det?

Var kommer pengarna ifrån som ska financiera ett valutabyte?
Kassamaskiner må ju fixas om..
Colamaskiner... allt?
Skolböcker! Inte kan väl ungarna sitta o räkna med Kronor.. när det är €uro!
Var kommer de pengarna ifrån?
Och hur kommer det sig att de kan trollas fram nu helt plötsligt?


Det här är det enda nackdelen som du har rätt på. Det kommer visst blir prisförhöjningar eftersom alla försäljare osv behöver betala för valutabytningnen. Men när det spridas over hela befolkningen är det inte så hemskt.

quote:
Originally posted by teski
Demokratin
Sverige har ingen demokrati.. i den benämning såsom vissa tror..
Omröstningen vi hade om EU tillexempel...
Majoriteten röstade i detta fall JA... ingen senare omröstning kom efter detta beslut..
Hade det däremot blivit NEJ.. så hade flera omröstningar skett tills det blev JA... eller hur?
Vi har inget att säga till om...


I Holland hade vi inte ens en röstning.
Det var bara infört så där. Demokrati sa du? :)

quote:
Originally posted by teski
OCH DET KOMMER BLI JA
Kanske inte nu... kanske inte om ett år..
Men vi kommer få Euro.. oavsett vad vi röstar...
Vi bestämde det när vi gick med i EU...

Nu är det bara en omröstning om vi är redo eller inte..


Visst blir det en ja, om det inte är nu så blir det en pår år senare.
Man kan inte förändra det, asså jag tror att hur snabbare euro:n blir infört hur mindre ekonomiska kostnader blir.

quote:
Originally posted by teski
Vi ska inte låta dem ta över den lilla makt vi har..

Låt er inte luras...


Det här låter också liten desperat. Det finns inte så mycket makt som ska försvinna. Bara möjligheten att anpassa valutaräntan och valutan själv. Alla andra ordningar är bättre för att hålla alla Europeiska ekonomier tillsammans. Förresten nämnde du även inte ens traditionella värden av kronan som finns för vissa människor :)
Virus
JA!

Tycker inte att vi skulle ha haft en omröstning heller. Tycker att vi sa ja när vi röstade ja till EU.

Smekbar
helt klart JA! som nyliberal nisse så tycker jag att det e det enda rätta (även om många liberaler inte tycker så... :P ). Småföretagen tjänar på det, det blir lättare för dem att importera och exportera varor och tjänster, och småföretagen behövs för sveriges tillväxt... tror även att det kommer bli väldigt effektivt för att påvisa prisskillnader för varor i olika länder, och därigenom kommer näthandeln att öka inom europa... samt att priserna på många varor nog kommer sjunka i sverige, kanske inte direkt, men inom de närmsta åren, pga den ökade konkurransen. tack för mig :)
JayBee
teski och scul vilken typ av kalori-rik mat äter ni för att orka bry er? :D
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 
Privacy Statement