|
Lumpen Tråden (pg. 7)
|
View this Thread in Original format
| U121 |
| rycker in i slutet av Januari, om jag nu får det, har läst lite på pliktverkets hemsida om att 1/3 av de intagna i stockholm kommer få sistaminutenbesked om att de inte får rycka in p.g.a något regeringsbeslut som de omöjligt kunde skyndat på med tills lite tidigare :/ |
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by U121
rycker in i slutet av Januari, om jag nu får det, har läst lite på pliktverkets hemsida om att 1/3 av de intagna i stockholm kommer få sistaminutenbesked om att de inte får rycka in p.g.a något regeringsbeslut som de omöjligt kunde skyndat på med tills lite tidigare :/ | :rolleyes: försvarsmakten i ett nötskal. det enda goda jag ser ur detta är att en yrkes armé eventuelt bildas. |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by JayBee
jag rykcer in den första november.. inte långt kvar nu. har köpt biljetter till MIKE på GK. så passa på att önska mig lycka till. man vet alldrig det kanske är sista gången ni ser mig, det kanske blir krig eller nått ;) |
hehe, norge anfaller! |
|
|
| nils |
mheh
jag ska mönstra på min (ffs) födelsedag :(
man kanske kan få slippa lumpen, som present? :rolleyes: |
|
|
| MojjMojj |
Jag rycker in 6 juni, så ett bra tag kvar.
Ska skicka brev om att jag vill göra befälsutbildningen ist, sa nej åt befällsutbildning när jag mönstrade i janurai. Blir att rycka in i janurai då.
JayBee: Vad ska du "utbildas" till och hur länge ska du vara inne? Vi snacka om det på valborgs-kryssningen, men inte fan kommer jag ihåg det nu :toothless :p |
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by MojjMojj
Jag rycker in 6 juni, så ett bra tag kvar.
Ska skicka brev om att jag vill göra befälsutbildningen ist, sa nej åt befällsutbildning när jag mönstrade i janurai. Blir att rycka in i janurai då.
JayBee: Vad ska du "utbildas" till och hur länge ska du vara inne? Vi snacka om det på valborgs-kryssningen, men inte fan kommer jag ihåg det nu :toothless :p |
altså för att göra en lång historie kort: jag ville bli befäl och ha ganska hård utbildning. jag blev gruppbefäl amfibie.
sedan snackar jag med en kille som var yrkes officer där. han berättade för mig att gruppbefälen inte har någon ledarskapsroll vilket de sa att det var på mönstrningen :(
sen får jag hem ett brev om att jag blivit flyttad från GB till soldat pga ekonomiska följder.
sen så fanns det bara 1 inriktning jag ville ha inom amfibie och det var "skytte"...... tror du inte att skytte vart borttaget just det här året?
så inget blev som jag ville och allt suger och jag vill inte göra lumpen nu längre. de har fan skinnat mig på all min ära. :)
ojjsan det blev visst en lång historia ändå :D
du då? |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by nils
mheh
jag ska mönstra på min (ffs) födelsedag :(
man kanske kan få slippa lumpen, som present? :rolleyes: |
that sucks man =/
säg att du ska till kanada nästa år, det funka för mig :D |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by JayBee
:rolleyes: försvarsmakten i ett nötskal. |
Knappast, däremot vår cp:iga regering i ett nötskal.
För övrigt kommer värnplikten bli helt frivillig iom det nya försvarsbeslutet (vad jag vet iaf), så då blir det enkelt att slippa (för er veklingar som vill slippa alltså :p;)) |
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by reveal
Knappast, däremot vår cp:iga regering i ett nötskal.
inkorrekt, det är försvarsmakten. regeringen skickar inga lappar till folk, de sätter bara restriktationer. men i sånna fall kan vi lika gärna skylla på svenska folket för det är den enda anledningen landet ser ut som det gör. så ganska onödigt reply :P
För övrigt kommer värnplikten bli helt frivillig iom det nya försvarsbeslutet (vad jag vet iaf), så då blir det enkelt att slippa (för er veklingar som vill slippa alltså :p;)) det har jag redan sagt (yrkes arme är samma sak uppenbarligen) så ännu ett onödigt reply :P |
och för att nämna en till typiskt försvarsmakten "thing": ingen som svarar i telefånen förutom växeln. jag vet inte hur många gånger jag ringt på helt olika tider (mellan 8-17) och ingen svarat förutom växeln. hur många gånger hör man inte ett bandat medelande "denna personen är i tjänst den här veckan" eller "denna personen är sjuk den här veckan". och om det väl är någon som svarar så är det något spydigt underbefäl som behandlar civila som om de gjorde gröntjänsten :P |
|
|
| U121 |
| quote: | Originally posted by reveal
Knappast, däremot vår cp:iga regering i ett nötskal.
För övrigt kommer värnplikten bli helt frivillig iom det nya försvarsbeslutet (vad jag vet iaf), så då blir det enkelt att slippa (för er veklingar som vill slippa alltså :p;)) |
fy vad kickass om jag, som mönstrade förra sommaren också kan få slippa så kan jag fortsätta på jobbet jag faktiskt fått, och ska börja på i nov. :D |
|
|
| MojjMojj |
| quote: | Originally posted by JayBee
altså för att göra en lång historie kort: jag ville bli befäl och ha ganska hård utbildning. jag blev gruppbefäl amfibie.
sedan snackar jag med en kille som var yrkes officer där. han berättade för mig att gruppbefälen inte har någon ledarskapsroll vilket de sa att det var på mönstrningen :(
sen får jag hem ett brev om att jag blivit flyttad från GB till soldat pga ekonomiska följder.
sen så fanns det bara 1 inriktning jag ville ha inom amfibie och det var "skytte"...... tror du inte att skytte vart borttaget just det här året?
så inget blev som jag ville och allt suger och jag vill inte göra lumpen nu längre. de har fan skinnat mig på all min ära. :)
ojjsan det blev visst en lång historia ändå :D
du då? |
Haha, fan vad misslyckat. Hände samma sak för en annan kille jag känner, lite sur han blev. :whip:
Jag ville också göra ngt seriöst och hårt så jag valde norrlandsjägare och skulle till och med göra fallskärmsjägar-testen, men fick brev förra veckan som sa att om jag inte laser-opererat ögat inom 2 månader så kommer jag inte in iaf, oavsett om jag kör testen.
Kommer nog inte hinna laser-operera mig, så det blir norrlandsjägare. (Många säger fjälljägare) |
|
|
| U121 |
jag tror nog det är lättare att jaga norrlänningar än att jaga fjällv, kanske lättare att se fjällen i snön dock.. sen så rör de sig ju inte så mycket så de borde vara hyffsat enkla att träffa...
:p |
|
|
|
|