return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 
3G (eller UMTS eller tom WCDMA om man ska va riktigt nördig) (pg. 2)
View this Thread in Original format
dbl
neeeeee.. 3G mobilerna e alldeles för stora.. har ju ingen lust att gå över till en jävla tegelsten igen :p
hustler
Jag har själv vart kund hos 3 i snart ett år. Jag är väl inte riktigt nöjd med varken telfoner eller tjänster. Samtal bryta när man går från 2G till 3G samt att det är allmänt taskig täckning.

Dock känns det som om man byter ner sig rent tekniskt sett om man går äver till en vanlig 2G telefon.

Fast den nya NEC är ju riktigt fin den.
ScuL
min telefon har bara GPRS och WCDMA men det funkar utmärkt bra för ID&T mobile :D

har inte försökt än att få internettillgång med min laptop via mobiltelefonen.

jag betalar €1.50 / MB för övrigt.
SteveTranz4ever
3G blir nog bra och användbart men inte än på ett tag...
Snart kan man även ladda hem Steve produktioner, lite gameing grejjer presenterat av ESN som sålt in idén till tre.se
reveal
quote:
Originally posted by ScuL
min telefon har bara GPRS och WCDMA men det funkar utmärkt bra för ID&T mobile :D

Nja, WCDMA lär den inte ha ;) GSM kör med tidsluckor, och det är inte alls samma teknik som i CDMA. (Kan förklara mer om nån är intresserad.)

:)
ScuL
ska kolla i användaresanvisningen ikväll. kanske blandar jag ihop några technologier :)

-edit-
ah förlåt. jag har redan hittat det. den har HSCSD som borde garantera mig åtminstone ISDN hästighet undervägs. har inte provat det än dock..
GyLLe
quote:
(Kan förklara mer om nån är intresserad.)

dt tycker jag du ska göra... vad står CDMA för???
reveal
quote:
Originally posted by GyLLe
dt tycker jag du ska göra... vad står CDMA för???

Code Division Multiple Access

I tex GSM så kör man med TDMA (Time Division Multiple Access) och det innebär att man delar in tiden i tidsluckor, och man turas om att skicka, varje användare har sin egen tidslucka (576,92 µs).

I CDMA delar man inte in tiden i tidsluckor, utan istället kodar man olika användares information olika, och skickar ut informationen samtidigt över hela bandbredden.

I 3G (eller UMTS = "Universal Mobile Telecommunications System") använder WCDMA:

Kvoten W/Rb (bandbredden / bithastigheten) kallas Processing Gain eller Spreading Factor. Denna kvot ingår i uttrycket för bitfelssannolikheten.

Ju högre hastighet desto större sannolikhet att det blir fel. Genom att minska felsannolikheten till exempel genom att ändra på kvoten, så åstadkommer man högre hastigheter. Om har en väldigt hög bandbredd kan man följdaktligen skicka data mkt snabbare också, ty då är ju uttrycket W/Rb fortfarande litet.

Därför använder man inom 3G bandspridningstekink. Det innebär att man sprider ut sin information över en stor bandbredd, vilket ju enligt ovan medför att man kan skicka data snabbare.

Hur man väljer signalkonstellation (hur signlerna "ser ut"), hur man särskiljer olika användares information, hur en mottagagre fungerar och hur den minimerar felsannolikhet, hur energieffektivt det hela blir, hur man hanterar AWGN (dvs additivt vitt gaussiskt brus), hur ISI (intersymbolinterferens) motverkas och hur Hadamardmatriser kommer in i bilden, antar jag vara överkurs :p
jofawe
okej reveal.. det lät krabbigt.
Jag vet dock att man kan missbruka tidsluckorna :)

en vän till mig som jobbar på EDM på Ericson i Lund berättade att man kan göra nått så man kan utnyttja tidsluckor utan att pröjsa för deet..
fast jag är rätt slät när det gäller just ´tekniska´ beskrivningar.

Jag är toknöjd med Vodafones GSM täckning och tänker inte skaffa 3G förrens det är täckning och BILLIGT.
Gratis ringer jag ju med mitt vodafone ändå ju...
reveal
Tres täckning:

cviper

Jag skaffade en sån 3g tegelsten förra augusti. Vet inte riktigt om det var värt det eller inte.

Skälen att jag köpte den (A920 - dvs. den riktigt stora & tunga tegelstenen) var dess PDA funktioner, en "stor" färgskärm och att man kunde installera/skriva egna program på/till den. Det blev mest en besvikelse, för att PDA funktionerna var till en stor del icke-existenta och så hade "3" låst mobilen (dvs. för att man ska kunna installera ett program måste det vara signerad av "3").

"3":s låsning kunde man ju komma kring såsmåningom.... ;)

Att mobilen rebootar när man svarar på samtal (röstsamtal; aldrig ens försökt mig på ett videosamtal) resp. får "Out of memory" när man fösöker ringa nån förbättrar ju inte helhetsbilden. Just nu känns UIQ (operativsystemet som körs på a920:an) mindre stabilt än Windows, vilket inte är särskillt bra. Sen september har "3" lovat en uppdatering ('den kommer nästa vecka'), men inget har hänt.

För att sammanfatta allt här, så suger "3" som företag, men teknologin bakom det är interessant och har en stor potential.

Ok, nu är delar ovan lite överdrivna, men tyvärr är det så att mycket som borde fungera inte gör det än. Sen finns det ju en del positiva saker också - billiga priser, intressant teknik etc. Inte alla mobiler som har plats till 256+mb minneskort till mp3: or :D
jofawe
ska jag vara riktigt ärlig så väntar jag fortfarande på NeoNode :(

fast, den ser ut att bli en totalflopp, den skulle kommit för ett år sen, eller två!

www.neonode.com
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 
Privacy Statement