return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland

Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 
Mag alles worden gezegd op internet??
View this Thread in Original format
SnuggLe
Mag/kan alles op internet zomaar gezegd worden?

Gisteren was er een mooie discussie bij B&W onder leiding van Hanneke Groenteman. Het ging over weblogs, onder andere volkomenkut.nl en geenstijl.nl. Er zat een of andere moraal ridder met zijn vingertje te wijzen dat dingen niet mochten et cetera et cetera. Op zich had hij wel een punt, maar hij bracht het overdreven. Groot voorbeeld was een vrouw van Stivoro (stichting anti roken) die onterecht helemaal zwart werd gemaakt op die site. Haar kinderen werden bedreigd, haar adres etc stond erbij enzovoort.
Zo zie je dat het op internet meestal anoniem je gang kan gaan. Personificering van ‘slechte dingen’ is altijd heel makkelijk, en je agressie kwijt schelden op iemand ook. Toch kunnen sommige van dat soort zaken gewoon gezien worden als strafbare feiten, oftewel bedreigingen.

Een post van Esrem (jaja, ze is populair) in die reactie op die ‘rel’ met Markus Schulz elders op het forum deed mij er ook over nadenken.

quote:

Maar in het hele verhaal van Markus zit wel een kern van waarheid met dat het op TA te erg wordt. Ligt niet aan TA, maar aan internet op zich. Het is zo makkelijk om wat lomps over iemand te zeggen hier, je agressie af te reageren, want je bent toch aardig anoniem. In real life zou de helft van de dingen die hier gepost worden niet uitgesproken worden omdat je er gewoon ruzie mee krijgt. Dat heeft niets te maken met freedom of speech, maar met het feit dat iedereen gewoon met respect behandeld wil worden en dat betekend dus dat iedereen gewoon een beetje beleefd is tegen elkaar. Wordt hier nog wel eens vergeten denk ik...


Hier op het forum gebeurt het ook: lekker makkelijk je mening ventileren zonder ergens bij te hoeven nadenken. Ik doe het ook wel eens ofcourse, en het is ook lekker makkelijk. Maar is er een verschil tussen je mening geven en gewoon ‘zeiken’? Zeiken we met zijn allen niet teveel? En is het zo dat mensen IRL dingen niet durven zeggen die ze op internet wel doen? Op zich vind ik dat laatste triest. Je staat voor je mening, waarom zou je op ineternet ineens anders gaan doen/ je anders voordoen dan je bent?

In die oude thread van 'Is dit forum dood?' werd het wel mooi gezegd: omdat je meer mensen IRL kent en je dus uit de anonimiteit bent, durf je minder dingen zo stellig/direct te zeggen. Of juist wel direct op de man af, juist OMDAT je weet wat je aan elkaar hebt.

Oftewel: wat vinden jullie hier allemaal van?

Greetz,
SnuggLe
*edit* ing hell, gaat wat mis, opnieuw typen :S :S
Cosmic
quote:
Originally posted by SnuggLe
En is het zo dat mensen IRL dingen niet durven zeggen die ze op internet wel doen? Op zich vind ik dat laatste triest. Je staat voor je mening, waarom zou je op ineternet ineens anders gaan doen/ je anders voordoen dan je bent?



Dat vind ik ook, maar helaas zijn er hele volksstammen die daar anders over denken. Niemand kent mij, ik provoceer wat, stang wat mensen etc. Maar dit zul je altijd blijven houden, of de techniek moet zo ver gaan dat we straks allemaal rondlopen in de virtuele wereld...
Joost
Er wordt allemaal veel te moeilijk over gedaan. Die Prins gister deed alsof Geenstijl haar telefoonnummer had gepubliceerd, maar dat had ze zelf gedaan. Makkelijk hoor, alles op de makers van GS afschuiven.
eXos
Het is gewoon een stuk gemakkelijker om je achter een "nick" te verschuilen, de verborgen Identiteit.
Passiva
Ik zie het hier op TA heel erg sterk. En dan niet echt hier in NLTA, maar meer in de andere fora. Het lijkt wel één grote competitie. Wie het hardste en op de beste manier iemand kan afzeiken. En dan bovendien zonder enige argumenten. Het maakt allemaal niet meer uit, want we zijn toch anoniem. Markus pleitte in zijn thread ook voor strenger optreden door de moderators, wat door sommige mensen werd tegengesproken. Ik ben hier toch wel voor. Als een mening niet (goed) wordt onderbouwd en simpelweg gewoon is om iemand af te zeiken moet dit worden aangepakt. Ook elders op het internet moet dit gebeuren vind ik...
New Wave
Het is inderdaad zo dat je op internet makkelijk dingen kan roepen.
Maar het is opzich ook wel heerlijk omdat het een gigantische uitlaatklep kan zijn.
Het is opzich wel een voordeel. Want in meeste gevallen heb je een mening maar kan je die om sociale redenen niet uiten zoals je het echt voelt. Dan is internet een goed medium om precies te uiten wat jouw mening is.

Over het algemeen is het op het Holland forum wel braafjes.
Als je iets zegt over een ander bedoelen mensen het vaak niet serieus (behalve als je van haardstyle houd :p )
In de musicdiscussion thread is het inderdaad zwaar belabberd.
Maar dat komt ook omdat er heel veel gestoorde mafkezen rond hangen. Heel veel kleuters en prutsers. En mbt die Mark Schultz.
Wat ik mij ook af vraag is of de 'bekende' dj's wel langer kijken dan hun neus lang is. Kijken ze bijvoorbeeld in het nederlandse gedeelte?
En waarom zouden ze soms niet eens wat posten? Want het lijkt er op dat ze dat alleen doen als er mot is. Ze weten dat internet een hele goeie graatmeting is...waarom daar ook niet contact leggen.
Passiva
quote:
Originally posted by New Wave

In de musicdiscussion thread is het inderdaad zwaar belabberd.
Maar dat komt ook omdat er heel veel gestoorde mafkezen rond hangen. Heel veel kleuters en prutsers. En mbt die Mark Schultz.
Wat ik mij ook af vraag is of de 'bekende' dj's wel langer kijken dan hun neus lang is. Kijken ze bijvoorbeeld in het nederlandse gedeelte?
En waarom zouden ze soms niet eens wat posten? Want het lijkt er op dat ze dat alleen doen als er mot is. Ze weten dat internet een hele goeie graatmeting is...waarom daar ook niet contact leggen.


Ik betwijfel of de 'bekende' DJs verder kijken. Sowieso zou Markus Stoelz niet zo snel in NLTA kijken, want daar begrijpt hij sowieso geen drol van. Posten doen ze denk ik inderdaad alleen als het 'echt' nodig is, zoals Markus deed. Al vond ik 't toch een beetje onzin, want het leek net alsof Markus meer zielen probeerde te recruteren. "Ik wil alleen dat iedereen mijn muziek respecteert blabla." Als je iets niet goed vindt mag je dat best zeggen, toch? Hoeft alleen niet dmv schelden. :p

En bovendien.. waarom zouden ze posten als het toch goed gaat? Worden ze weer bedolven onder de PMs, etc. Ze kijken liever toe om te genieten van hun succes..
Mindphaser
Ik heb die B&W aflering ook gezien ja.
Ik vond dat beide partijen wel een punt hadden.
Aan de ene kant vind ik wel dat alles gezegd mag worden, vooral op een forum waar de "andere kant" ook de mogelijkheid heeft om te reageren etc.
Op een forum heb je zoieso meer de solciale controle.. als ik hier iemand ga verrot schelden heb ik grote kans dat niemand mij meer serieus neemt en iedereen mij links laat liggen.
Op een forum vind ik alles dus wel kunnen.
Anders is het op een website waar een aantal lui gewoon vanalles posten om iemand zwart te maken terwijl die andere persoon niet op die site actief is.
Dat is gewoon laf en een beetje makkelijk.

De basis is respect, als die er niet getoond wordt doe ik in ieder geval niet mee aan zo'n discussie of wat dan ook.
Little Theseus
Godverdomme Snuggle wat ben je toch een amateur jezus!!

Het feit dat veel mensen elkaar hier irl kennen heeft ze tot laffe hondjes gemaakt die niks meer durven.
Als er op een forum iemand geflamed of bedreigd wordt dan weet je zeker dat de dader een kansloze rukker is die bijna meer tijd voor zn beeldscherm zit dan in zn bed ligt.
Waarom zou je aanstoot nemen van een flame!?
Op dit forum hebben we allemaal dezelfde hobby en we doen het voor de lol. Rellen is ook lol!
SnuggLe
quote:
Originally posted by Passiva
Ik zie het hier op TA heel erg sterk. En dan niet echt hier in NLTA, maar meer in de andere fora. Het lijkt wel één grote competitie. Wie het hardste en op de beste manier iemand kan afzeiken. En dan bovendien zonder enige argumenten. Het maakt allemaal niet meer uit, want we zijn toch anoniem. Markus pleitte in zijn thread ook voor strenger optreden door de moderators, wat door sommige mensen werd tegengesproken. Ik ben hier toch wel voor. Als een mening niet (goed) wordt onderbouwd en simpelweg gewoon is om iemand af te zeiken moet dit worden aangepakt. Ook elders op het internet moet dit gebeuren vind ik...


Wat ik wel jammer vind is dat veel mensen hier niet kunnen discussieren, als in mening en persoon als 1 ding zien. Je kan netzo makkelijk discussieren over iets dat niet je mening is. Discussies worden hier snel gezien als flame en worden dan ineens persoonlijk gespeeld. Dat is jammer. Zo wordt ik ook (naar mijn mening) onterecht aangezien als iemand die 'alleen zeikt'. Jammer dat mensen niet wat verder kijken wat dat betreft. Ik ziek ook wel eens, maar nooit ECHT op de persoon en heel veel met een ;)


quote:
Originally posted by Little Theseus
Godverdomme Snuggle wat ben je toch een amateur jezus!!

Het feit dat veel mensen elkaar hier irl kennen heeft ze tot laffe hondjes gemaakt die niks meer durven.
Als er op een forum iemand geflamed of bedreigd wordt dan weet je zeker dat de dader een kansloze rukker is die bijna meer tijd voor zn beeldscherm zit dan in zn bed ligt.
Waarom zou je aanstoot nemen van een flame!?
Op dit forum hebben we allemaal dezelfde hobby en we doen het voor de lol. Rellen is ook lol!


Tsja, zo kan je het ook zien :)
Rellen om het rellen is kansloos vind ik wel. Maarja, dat is dus ook het punt: wat is nou rellen en wat niet, want veel hier kan met een korreltje zout worden genomen.

quote:

De basis is respect, als die er niet getoond wordt doe ik in ieder geval niet mee aan zo'n discussie of wat dan ook.


Inderdaad, helemaal mee eens.

JunKX
quote:
Originally posted by Mindphaser
Op een forum heb je zoieso meer de solciale controle.. als ik hier iemand ga verrot schelden heb ik grote kans dat niemand mij meer serieus neemt en iedereen mij links laat liggen.


Hier ben ik het niet mee eens. Op het moment dat je iemand verrot scheld, is de schade al gedaan. Ik begrijp dat er genoeg kereltjes zijn die lekker puberaal iedereen willen verrot schelden omdat het "stoer" is, maar is dat een reden om deze mensen dan te negeren? Je mag mensen daar op aanspreken, iets wat in het "echte" leven ook zou moeten gebeuren. Kortom, laat die moderators maar wat meer ingrijpen (editten, bannen, whatever).

Als je een anonieme uitlaat klep wilt koop dan een dagboek! Ga dan niet de rest van de wereld lastig vallen met je irritante gedrag. :whip:

Verder ben ik het eens met Passiva, niets aan toe te voegen.
SnuggLe
Ach ja, sociale controle bestaat bijna niet meer tegenwoordig. Wie kent zijn buurman nog?? Echt niemand. Ik was laatst de ENIGE in een volle bioscoop die na 5 minuten wat zei van een paar irritante lui die zaten te bellen etc. Erger ik me dan sneller of wat??
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 
Privacy Statement