|
Staking (pg. 3)
|
View this Thread in Original format
| Dark Apostle |
| Ik ben om 6 uur uit mijn bed gerold en om 7 uur ben ik aan de werf doorgewandeld want ze stonden er idd met pikketen, dus ben ik maar ff gaan wandelen in mistig antwerpen, heb er wa foto's van getrokken :p |
|
|
| djcresto |
| quote: | Originally posted by Lady_LizzY
We zullen er ons toch bij moeten neerleggen dat we langer moeten gaan werken als we onze pensioenenregeling willen houden vrees ik... |
Welja dat vrees ik ook.
Snap trouwens wel dat ze bij de nmbs staken hoor. Een goede kennis van mij is net op brugpensioen. Die is 55 en krijgt nu hij op brugpensioen slechts 50 euro minder dan toen hij werkte! |
|
|
| New Wave |
Wees blij dat er gestaakt mag worden. Misschien komt het moment dat je zelf ook moet staken om je eigen haggie te redden.
De meeste hier zullen student zijn en voor jullie is het 'systeem' nog mild. Als je als werkende moet vechten om rond te komen (wat heel weinig mensen op dit moment kunnen. Alles wordt duurder maar de lonen stijgen niet. Inflatie stijgt, ziekenfondspremie gaat omhoog, benzineprijs enzenzenzenz) dan sta je in je recht om te staken. Als je dan op een punt komt dat het niet meer gaat dan moet je als werknemer een signaal afgeven naar het ministerie of de directie. |
|
|
| djcresto |
| quote: | Originally posted by New Wave
Wees blij dat er gestaakt mag worden. Misschien komt het moment dat je zelf ook moet staken om je eigen haggie te redden.
De meeste hier zullen student zijn en voor jullie is het 'systeem' nog mild. Als je als werkende moet vechten om rond te komen (wat heel weinig mensen op dit moment kunnen. Alles wordt duurder maar de lonen stijgen niet. Inflatie stijgt, ziekenfondspremie gaat omhoog, benzineprijs enzenzenzenz) dan sta je in je recht om te staken. Als je dan op een punt komt dat het niet meer gaat dan moet je als werknemer een signaal afgeven naar het ministerie of de directie. |
Ik kan je meedelen als werkende dat er deze maand in België een serieuze indexaanpassing van de lonen is geweest. Ze stijgen dus wel degelijk.
En ik werk en ik om rond hoor :p Je moet natuurlijk geen gekke dingen gaan doen. |
|
|
| mellow_head |
| Voor mij part stake ze 3 weke aan e stuk, I couldn't care less :) ben eindelijk die interims afgewees lmao |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by djcresto
Ik kan je meedelen als werkende dat er deze maand in België een serieuze indexaanpassing van de lonen is geweest. Ze stijgen dus wel degelijk.
En ik werk en ik om rond hoor :p Je moet natuurlijk geen gekke dingen gaan doen. |
dan heb je geluk. :) want in nederland stijgt helemaal niets.
Ik kom ook wel rond, heb het voordeel dat ik nog thuis woon. Al zal dat binnenkort wel gaan veranderen. Tot je 23ste krijg je bij ons elk jaar een periodieke verhoging. Aangezien ik nu 24 ben betekend het niet dat ik elk jaar een verhoging krijg. Helaas....:( |
|
|
| diddi |
| quote: | | Snap trouwens wel dat ze bij de nmbs staken hoor. Een goede kennis van mij is net op brugpensioen. Die is 55 en krijgt nu hij op brugpensioen slechts 50 euro minder dan toen hij werkte! |
^da snap ik niet hoor...
En wat die vakbonden betreft: wa hebben ze allemaal al bereikt? Ze kunnen geen sluitingen van bedrijven voorkomen en dan staan ze daar me hunne grote mond over "werkduurverkorting" en te hoge werkdruk. Ze behandelen de WG telkens als de "slechterik". Vakbonden streven naar zo weinig mogelijk werken tijdens de loopbaan en zo vroeg mogelijk op pensioen.
Ze hebben de werkomstandigheden in het verleden goed verbeterd en ik ben hun daar hééééééél dankbaar voor, maar je kan ook overdrijven.
Ik zeg het, als u ni aanstaat, gaat dan ergens anders werken. Werk genoeg, wordt zelfstandige, whatever...
Duits systeem is imo veel beter...:toocool:
Allé soit, kga hier ook een streep onder trekken ;) |
|
|
| Lady_LizzY |
| quote: | Originally posted by diddi
En wat die vakbonden betreft: wa hebben ze allemaal al bereikt? Ze kunnen geen sluitingen van bedrijven voorkomen en dan staan ze daar me hunne grote mond over "werkduurverkorting" en te hoge werkdruk. Ze behandelen de WG telkens als de "slechterik". Vakbonden streven naar zo weinig mogelijk werken tijdens de loopbaan en zo vroeg mogelijk op pensioen.
Ze hebben de werkomstandigheden in het verleden goed verbeterd en ik ben hun daar hééééééél dankbaar voor, maar je kan ook overdrijven. |
100% mee akkoord... |
|
|
| New Wave |
Een vakbond is niet alleen om bedrijven te redden.
Een vakbond onderhandeld ook over CAO, loonbepaling en betere werkomstandigheden. Als je de cijfers europees bekijkt dan werkt het merendeel in een slechte werkomgeving. Weet niet hoe het bij jullie heet maar volgens de nederlandse wet moet een werknemer volgens de ARBO richtlijnen werken. Meer dan de helft werkt niet volgens die richtlijnen. terwijl de managers in Nederland vele bonussen en salarisverhogingen kregen werden de lonen van de arbeiders bevroren. Als werknemer kan je je dan via de vakbond hard maken. Dat hebben ze ook gedaan. In 2005 hebben vele mensen in nederland gestaakt. Onderhandelingen over loonsverhoging met de werkgevers is ook onderdeel van de vakbond. Als je salaris bevroren wordt en de prijzen stijgen de pan uit dan ga je dat wel merken als je bankrekening opeens zo vlug leeg is. |
|
|
| Nyah |
| quote: | Originally posted by djcresto
Bij het abvv en de volledige nmbs denken ze nog altijd dat het vol te houden is om op brugpensioen te gaan op hun 58. Rekening houdend met de vergrijziging van de bevolking is dit toch gewoon niet realistisch. Waar zou de staat al dat geld moeten blijven halen?
|
De jongere generatie zal er voor opdraaien.
| quote: | Originally posted by Dark Apostle
Ik als bouwvakker kan het standpunt wel begrijpen als je naar arbeidsintensieve jobs kijkt. Op U 65 nog gaan zeullen met 20-30 kilo zware petrellen, bekistingen beklimmen, u vel tss schoren krijgen, doka's van hot naar her zeulen, etc is ni echt aangenaam om nog te zwijgen of het verantwoord is. Ik denk ook aan brandweer en militaire (niet indereen kan tot achter een bureau promoveren).
Maar voor mij persoonlijk is het ver van men bed, wat ze nu afspreken kan nog veel keren veranderd worden tss nu en mijn pensioen, maar ik snap ten zeerste waarom mensen (zeker degeen die rond de 50 zijn en al meer dan 30 jaar werken) zich over het huidige debat ernstig zorgen maken. |
Bijna iedereen wil vroeg op pensioen. Of ge arbeidsintensief (handenarbeid) verricht of dat ge achter een bureau zit, dat maakt niet uit, vind ik. Een job van general manager bvb kan ook enorm veeleisend zijn en tis ni omdat ge uwe rug er niet mee verrekt (ge kunt bvb ook hartklachten krijgen van te veel stress op uw werk), ge daarom langer zou moeten werken dan een arbeider, of dat die arbeider er meer recht op heeft.
Ik verwacht bovendien ook niet dat, tegen de tijd dat ik de pensioenleeftijd bereikt heb, pensioen van de staat zal krijgen. (of tzal héél weining zijn, zodat ge toch niet kunt rondkomen iedere maand) Dat kunnen ze onmogelijk betalen. Dus boodschap aan de jonge mensen: pensioensparen. |
|
|
| Kaidreas |
| quote: | Originally posted by Nyah
(ge kunt bvb ook hartklachten krijgen van te veel stress op uw werk) |
daarvoor moet je geen general manager zijn hoor :p
wete wie daar het meeste last van heeft op moment de mensen die bijna op pensioen mogen. ze krijgen te horen dat ze ineens veel langer moeten werken terwijl het nog niet zo heel lang geleden het pensioen op 52 jaar stond. dus eigenlijk is het wel terecht dat de werkende mens kwaad is.
de regering moet jobs bijmaken en niet de werkduur verlengen!
maar zo'n stakingen halen helemaal niet uit (haven stond stil---> wie gaat al die miljoenen betalen??)
wete wat ze eigenlijk moeten doen de werkgevers aan een strakke lijn houden. die profiteren van iedereen en alleman. er is werk genoeg ze maar mensen van 40-65 (nu zeker) worden niet snel aangenomen. jongeren ook natuurlijk niet: ze hebben geen ervaring.
anyways vanmorgen om 6.30 beginnen te werken, naar mortsel gereden (zonder problemen) dan naar merksem en om 18.30 was ik terug om mijn werk. kortom kheb er niks van gemerkt. Ik heb alleen wat klinkerleggers wat raar zien doen. maar voor de rest :conf: |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by Kaidreas
de regering moet jobs bijmaken en niet de werkduur verlengen!
|
Een overheid kan geen jobs creëren; ze pakken er misschien graag mee uit maar ze kunnen enkel mensen in hun eigen rangen twerkstellen; en we hebben al genoeg ambtenaren vind ik!
Welvaart en jobs zijn afhankelijk van het privé initatief; en alsde overheid het investeringsklimaat hier zo zal houden dan zal het mij niet verwonderen dat binnenkort nog meer bedrijven gedelocaliseerd zijn...
Het eerste wat ze moeten doen is de werkduur wél drastisch verlengen, dat is in de onsomringende landen ook zo (wij zijn het enigste land waar pensioen/brugpensioen zo vroeg mogelijk is)...
Dus vakbonden: Hou uw klep maar ! |
|
|
|
|