return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 
Yttrandefrihet vs. religion (pg. 12)
View this Thread in Original format
RebeL9
Säga vad man vill om Aftonbladet men de hade idag ett debattinlägg signerat Mattias Gardell, i mitt tycke en av de duktigaste islam och mellanösternexperterna (han är för övrigt storebror till Jonas Gardell :toothless )

http://www.aftonbladet.se/vss/debat...,776478,00.html

Är det någon som vet vad han säger är det han då han bott i Egypten de senaste åren och på nära håll analyserat det politisk-islamiska klimatet i trakten.
Snakebyte
Finns det nåt som kommer att förstöra denna värld vi lever i så är det religion. Det finns inget som folk försvarar mer än religion. Därför är det ett öppet mål mellan de olika parterna.
Sen finns det nog inget annat folk än muslimer som är så känsliga mot symboliskt förtryck. Skulle nån rita Jesus i nån fånig situation så skulle vi kunna skratta åt det och tycka att det var skoj, för vi - i den moderna världen- har distans nog för det. Muslimer däremot klarar inte av att hantera sådant. De biter direkt. De bränner våra flaggor och tror att det ska få oss arga. Jag skrattar åt det. Det är så jäkla fånigt att se dem tempa på flaggor och andra symboler. De trampar o stampar på det, och beter sig som om jorden går under.

Nä, vissa religioner tar sig själv på för stort allvar tror jag. Det finns nog inom alla religioner.
Själv tror jag att det finns en annan historia bakom alla religiösa texter, samt att de blivit omskrivna så många gånger att det blivit nån slags visklek av det hela. Grundbudkspet har blivit så skevt att det inte går att känna igen längre. Det är därför denna världen har blivit så förgiftad.
BFS
Det var ett jävla snack om att sverige och danmark är smygrassar, tänk igen... Vilka är dom största rasisterna egentligen? Det är knappast VI. Kan inte fatta att bläcket från rasiststämpeln bara fäster på oss skandinavier.
RebeL9
quote:
Originally posted by BFS
Det var ett jävla snack om att sverige och danmark är smygrassar, tänk igen... Vilka är dom största rasisterna egentligen? Det är knappast VI. Kan inte fatta att bläcket från rasiststämpeln bara fäster på oss skandinavier.


Det blir ju mer uppenbart eftersom man bor här och direkt lägger märke till folks åsikter. Smygrasism förekommer väl i alla länder men anledningen till att man förvånas över Sverige är nog för att de flesta skulle betrakta Sverige som en ledstjärna i liberalt tänkande.
När jag varit utomlands, till och med i Asien, och man berättar att man bor i Sverige så hör man inget annat än goda kommentarer om Sverige och svenskar. Hur öppet sinnade svenskar är och hjälpsamma etc.
CJ InterCity
http://www.filibustercartoons.com/comics/20060204.gif

^^ döm själva men denna teckning tycker jag är klockren

quote:
När jag varit utomlands, till och med i Asien, och man berättar att man bor i Sverige så hör man inget annat än goda kommentarer om Sverige och svenskar. Hur öppet sinnade svenskar är och hjälpsamma etc.

Har ej varit i asien, men i alla delar av Europa kan jag inte annat än hålla med. Man får höra så mycket gott om Sverige och man har bara lust att säga "kom och se själva" :toothless
RebeL9
quote:
Originally posted by CJ InterCity
http://www.filibustercartoons.com/comics/20060204.gif

^^ döm själva men denna teckning tycker jag är klockren



den stämmer ju inte helt eftersom bilden av Muhammed i den danska pressen knappast var så oskyldig som den där satirteckningen försöker visa.
ArcticBeach
quote:
Originally posted by BFS
Det var ett jävla snack om att sverige och danmark är smygrassar, tänk igen... Vilka är dom största rasisterna egentligen? Det är knappast VI. Kan inte fatta att bläcket från rasiststämpeln bara fäster på oss skandinavier.


säger det samma ! istort sett bara invandrare som säger sånt iof, de som själva är så anti mot allt...om de nu tycker svenskarna och Sverige är så dåligt och jobbigt, åk tillbaks då om det är bättre där ni kommer ifrån, är ju inte så att nån här bry sig speciellt...
St_Andrew
quote:
Originally posted by ArcticBeach
säger det samma ! istort sett bara invandrare som säger sånt iof, de som själva är så anti mot allt...om de nu tycker svenskarna och Sverige är så dåligt och jobbigt, åk tillbaks då om det är bättre där ni kommer ifrån, är ju inte så att nån här bry sig speciellt...


Asså bara för att inte Sverige är lika dåligt som dom länder dom kom ifrån så betyder det iof inte att dom inte har någon rätt att klaga på att Sverige är dåligt.
reveal
quote:
Originally posted by benni
tänk dig om du hade en handikappad pappa och dom skulle skämta med handikappade människor i tidningen..


Timmeeeeeyyyy! ;)
St_Andrew
http://www.turkishweekly.net/news.php?id=26014

Det där är helt sjukt!!! Dröjer nog inte länge innan vår idiotiska regering utför något liknande :whip: :whip:

Fattar dock inte varför inga svenska tidningar tagit upp detta!

RebeL9
den där lagen är ju inte ny. Norge har ju haft blasfemilagen sedan några år.
Det var en svensk präst som skrev ett förslag 1999 om att införa lagen i Sverige också efter Ecce Homoutställningen.
Fast han fick inget gehör då.
Och det är flera tidningar som tagit upp det. Du kanske inte läst pappersupplagorna? Har läst om det i både GP, SvD och DN.
St_Andrew
quote:
Originally posted by RebeL9
den där lagen är ju inte ny. Norge har ju haft blasfemilagen sedan några år.


Hmm, varför stämde ingen tidningen då? Eller e det gjort? Är filmer som Life of Brian lagliga i norge?

quote:
Det var en svensk präst som skrev ett förslag 1999 om att införa lagen i Sverige också efter Ecce Homoutställningen.
Fast han fick inget gehör då.
Och det är flera tidningar som tagit upp det. Du kanske inte läst pappersupplagorna? Har läst om det i både GP, SvD och DN.


Hmm, har DN fast läste inte igår, var det då det stod? För annars så läser jag pappersupplagan nästan varje dag så tycker jag borde sett det. Aja bra om det stått iaf :)
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 
Privacy Statement