|
Yttrandefrihet vs. religion (pg. 8)
|
View this Thread in Original format
| RebeL9 |
Det börjar mer och mer bli uppenbart att hela konflikten bottnar i båda sidornas totala okunskap om varandra.
Här i väst har man väldigt lite kunskap om islam och den kulturella sfären och i öst har man väldigt lite kunskap om den västerländska, sekulära traditionen.
Så utgångsläget var knappast det bästa när en sådan här konflikt startade. |
|
|
| SteveTranz4ever |
Med risk för att bli kallad för rasist vilket folk blir i tid och otid: Våra kulturer är nog för olika för att kunna leva sida vid sida. Så länge som människan är så här primitiv i sitt beteende så går det inte. Det går till en viss gräns men den gränsen är nära som det ser ut nu.
Cictat ur filmen Contact:
How did you do it? How did you evolve, how did you survive this technological adolescence without destroying yourself?
I mina ögon är allt detta jävla tummult ett otroligt primitivt beteende och jag kan faktiskt inte förstå mig på det hela. Jag frågar mig bara vad det är för jävla fel på dessa människor.
Kalla mig fördomsfull men det verkar som våld är en del av kulturen på många ställen i Asien och speciellt i många muslimska delar. Detta är ingen åsikt utan en ren observation utifrån vad man rapporterat genom allehanda media. Som ni läste så drar jag inte alla över en kant...
Eftersom kravallerna och dom extremt starka protesterna sprider sig som en löpeld så är det fler än extremisterna som är med och skapar kaos. Tyvärr missade jag programmet debatt igår där dom tydligen tog upp detta. Det där med fåren stämmer nog för den dumma människan.
Vad är det egentligen som ligger bakom detta hat och dessa aggressioner, är det bara ett par jävla simpla teckningar som skapat detta ???
Tycker man kan se ungefär samma jargong i många avseenden om man gör nåt som är fel mot deras religon eller folk från sydliga & ostliga breddgrader... Asiater får man väl inte säga för då är jag väl rasist.
Man får tydligen inte uttrycka sig om nåt för då är man rasist eller så bränner dom ett lands flagga & pangar med sina kalashnikov i luften.
Jag är inte förvånad att rasism & främlingsfientligheten växer sig allt större & starkare i Norden...
[edit] Läste Expressen nyss http://expressen.se/index.jsp?a=521486 |
|
|
| benni |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
I mina ögon är allt detta jävla tummult ett otroligt primitivt beteende |
naja... det är året 1427 i Islam nu så att man kan lätt säga att det är primitivt :p .. en ganska intressant teori tycker jag :)
angående kunskapen mellan väst och islam så tycker jag egentligen att Turkiet borde få komma in i EU.. det skulle va bra för bägge delar imo (på det sättet att man kan kommunicera bättre mellan islam och europa) och turkiet är ett muslimsk land men ändå ganska europeiskt, och då har man en viss kompromiss mot konflikter som kan uppstå mellan dessa världar... |
|
|
| BFS |
Islam skulle behöva en upplysningstid, börja ifrågasätta sina ledare och även se efter vad vi gör mot dom, och vad dom just nu gör mot oss... Dom ligger just nu hundratals år efter oss vad gällande utveckling på den religösa fronten.
Dom borde speciellt ifrågasätta sina propaganda kanoner till skittidningar och förstå att det finns tidningar i väst som inte kontrolleras av någon.
Anklaga jyllandsposten om ni vill, men det var nyligen som några danska muslimer åkte jordenrunt för att dela med sig av teckningarna, varför i HELA JÄVLA HELVETET var det nödvändigt? För att förhindra det som nyss har skett?? Gick av någon konstig anledning inte speciellt bra... |
|
|
| RebeL9 |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
Jag är inte förvånad att rasism & främlingsfientligheten växer sig allt större & starkare i Norden...
|
Inte jag heller och den vanlige svensken ser ofta på nyheterna och läser kvällstidningarna och skapar sig en uppfattning utifrån det. Det är trist att det är på det viset. Man kan inte skapa sig en bred uppfattning om man inte sätter sig in i den kontexten där konflikten utspelar sig.
Media målar oftast upp en svartvit bild av konflikter. Därför är det ytterst viktigt att läsaren kan använda källkritik och analysera texten.
Tyvärr är många svenskar inte speciellt källkritiska i sin bedömning och uttalar sig ofta om saker och ting de läst i Expressen och Aftonbladet. Ett exempel jag stötte på häromdagen var när en person uttalade sig som om hela den muslimska världen rest sig och hotade med krig. När det i själva verket visade sig vara ganska marginella grupper. 50 i Malaysia. 100 i indonesien etc. Knappast företrädare för hela den muslimska världen.
Muslimer är precis som kristna ingen homogen grupp. Pakistanska muslimer har mycket lite gemensamt med arabiska muslimer eller afrikanska muslimer. Det går inte att bunta ihop alla muslimer som ett enda kollektiv. Precis som man inte kan bunta ihop alla kristna. |
|
|
| RebeL9 |
| quote: | Originally posted by BFS
Islam skulle behöva en upplysningstid, börja ifrågasätta sina ledare och även se efter vad vi gör mot dom, och vad dom just nu gör mot oss... Dom ligger just nu hundratals år efter oss vad gällande utveckling på den religösa fronten.
Dom borde speciellt ifrågasätta sina propaganda kanoner till skittidningar och förstå att det finns tidningar i väst som inte kontrolleras av någon.
Anklaga jyllandsposten om ni vill, men det var nyligen som några danska muslimer åkte jordenrunt för att dela med sig av teckningarna, varför i HELA JÄVLA HELVETET var det nödvändigt? För att förhindra det som nyss har skett?? Gick av någon konstig anledning inte speciellt bra... |
Islamiska reformrörelser har funnits i flera århundraden. Det är inget som saknats. Däremot har de inte fått samma framgång som Luthers idéer fick i Europa.
Om man går bakåt i tiden runt tiden för korstågen så befann sig den muslimska världen långt före Europa både vad gällde vetenskap, meidicin, matematik, filosofi etc. Den tidens politiska och liberala klimat gjorde att man kunde göra dessa framsteg. Ett exempel är ju att det arabiska Toledo hade gatubelysning 700 år innan Paris och London.
Men det muslimska inflytandet stagnerade och hamnade på efterkälken. Inte minst efter industraliseringen i Europa.
Anledningen till att man i Europa idag betraktar den muslimska världen som förlegad beror först och främst inte på religionen. Utan på att dessa stater styrs av totalitära diktaturer. De flesta länderna i mellanöstern styrs av diktatorer. En diktator använder ofta religionen som ett verktyg för att befästa sin makt. Och det är precis det vi ser i mellanöstern idag. De som startar upplopp hittar knappast stöd för sitt beteende i Koranen. Men genom att drivas på av sina politiska ledare och samtidigt utmåla väst som ett hot så har man hittat ett sätt att kanalisera sin vrede. |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by BFS
Anklaga jyllandsposten om ni vill, men det var nyligen som några danska muslimer åkte jordenrunt för att dela med sig av teckningarna, varför i HELA JÄVLA HELVETET var det nödvändigt? För att förhindra det som nyss har skett?? Gick av någon konstig anledning inte speciellt bra... |
Dom spred ju tom bilder som inte jyllandsposten hade publicerat, typ bilder där mohammed var en gris. Mycket moget.
Moderata muslimer behöver någon organisation där dom i större utsträckning kan ta avstånd ifrån detta. |
|
|
| BFS |
| quote: | Originally posted by RebeL9
Islamiska reformrörelser har funnits i flera århundraden. Det är inget som saknats. Däremot har de inte fått samma framgång som Luthers idéer fick i Europa.
Om man går bakåt i tiden runt tiden för korstågen så befann sig den muslimska världen långt före Europa både vad gällde vetenskap, meidicin, matematik, filosofi etc. Den tidens politiska och liberala klimat gjorde att man kunde göra dessa framsteg. Ett exempel är ju att det arabiska Toledo hade gatubelysning 700 år innan Paris och London.
Men det muslimska inflytandet stagnerade och hamnade på efterkälken. Inte minst efter industraliseringen i Europa.
Anledningen till att man i Europa idag betraktar den muslimska världen som förlegad beror först och främst inte på religionen. Utan på att dessa stater styrs av totalitära diktaturer. De flesta länderna i mellanöstern styrs av diktatorer. En diktator använder ofta religionen som ett verktyg för att befästa sin makt. Och det är precis det vi ser i mellanöstern idag. De som startar upplopp hittar knappast stöd för sitt beteende i Koranen. Men genom att drivas på av sina politiska ledare och samtidigt utmåla väst som ett hot så har man hittat ett sätt att kanalisera sin vrede. |
Jag har redan fattat att du läser historia på universitet... Jag har inte fattat vad du tycker om det hela efter allt du har skrivit?
Tycker du att muslimer är ett jävla folk som dras med en ovanligt stor skara extremister, att dom inte visar respekt mot nationer som i all ära förtjänar det. Att dom har en föråldrad kultur som under inga omständigheter inte skall påverka våra lagar och värderingar?
Du kanske tycker att vi obildade i väst förtjänar detta? Eller så tycker du ingenting? Ta inte illa upp |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by BFS
Att dom har en föråldrad kultur som under inga omständigheter inte skall påverka våra lagar och värderingar?
Du kanske tycker att vi obildade i väst förtjänar detta? Eller så tycker du ingenting? Ta inte illa upp |
Måste man tycka något så konkret? Kan man inte bara gilla läget och se på faktorerna som utlöser sådant här utan att ha ett speciellt ställingstagande till allt. Tycker varken bu eller bä i detta, lika lite som jag gjorde med attacken mot WTC. Jag kan ha känslomässiga uppfattningar om det hela men antagligen är jag väl cynisk och avtrubbad men jag tar ingen ställning åt något håll. |
|
|
| Aendy |
| quote: | | Den danska tidningen Jyllands-Posten, som publicerade de omstridda Muhammed-karikatyrerna, vill nu trycka karikatyrer av förintelsen i samarbete med en iransk tidning.Det förklarade tidningens kulturchef Flemming Rose i amerikansk tv i dag.-Min tidning håller på att etablerakontakt med den iranska så att vi kan trycka karikatyrerna samma dag, sade han. Den iranska tidningen Hamshari har utlyst en tävling för att se om västvärlden vågar utöka sin yttrandefrihet till Förintelsen. |
Inte helt dumt! |
|
|
| zoric |
| Seriöst. Nu börjar folk i Bosnien att bränna Franska, Danska och Kroatiska flaggor pga. karikatyrerna. :haha: |
|
|
|
|