return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 
Yttrandefrihet vs. religion (pg. 7)
View this Thread in Original format
zoric
Nu är Danska, Svenska och Norska ambassaderna i Syrien under brand. Danska har brunnit ner..

Vad har Sverige gjort?
Aendy
quote:
Originally posted by zoric
Nu är Danska, Svenska och Norska ambassaderna i Syrien under brand. Danska har brunnit ner..

Vad har Sverige gjort?


Byggnaderna råkade stå på samma tomt, tog de säkra före det osäkra och brände allt...
zoric
Jepp. Märkte det när jag läste DN för ett tag sen, men tack ändå :)
ArcticBeach
quote:
Originally posted by Aendy
Byggnaderna råkade stå på samma tomt, tog de säkra före det osäkra och brände allt...


på ditt svar så låter det som du rättfärdigar deras beteende...
Aendy
quote:
Originally posted by ArcticBeach
på ditt svar så låter det som du rättfärdigar deras beteende...


Absolut inte men jag tar för givet att Aftonbladet kommer dra sjukt stora växlar på att svenska ambassaden brann som att det skulle vara riktat mot Sverige. Att Sverige blev utsatta beror mest på det faktum att de har samma tomt.
reveal
quote:
Originally posted by zoric
Nu är Danska, Svenska och Norska ambassaderna i Syrien under brand. Danska har brunnit ner..


Vad är allvarligast - att rita en teckning eller att bränna ner ett hus?...
ScuL
quote:
Originally posted by reveal
Vad är allvarligast - att rita en teckning eller att bränna ner ett hus?...


hmm.
jag tycker bara att allt detta går för långt.
värför är det nödvändig? vi har haft yttrandefrihet i västra Europa för tiotals år o nu upptäcker dem att det är möjligt att bekritisera Islam här? tycker det är mycket skit om några små teckningar
robstar
quote:
hmm.
jag tycker bara att allt detta går för långt.
värför är det nödvändig? vi har haft yttrandefrihet i västra Europa för tiotals år o nu upptäcker dem att det är möjligt att bekritisera Islam här? tycker det är mycket skit om några små teckningar


Ja visst är de löjligt. En sak har dom lyckats med ganska bra förutom att bränna ner saker, det är att idiotförklara sej själva.

"Sheep have a strong instinct to follow the leader. When one sheep decides to go somewhere, the rest of the flock usually follows, even if it is not a good decision. For example, if the lead sheep jumps over a cliff, the others are likely to follow. Even from birth, lambs are conditioned to follow the older members of the flock"

Rob.
Vizay
quote:
Originally posted by robstar
Ja visst är de löjligt. En sak har dom lyckats med ganska bra förutom att bränna ner saker, det är att idiotförklara sej själva.

"Sheep have a strong instinct to follow the leader. When one sheep decides to go somewhere, the rest of the flock usually follows, even if it is not a good decision. For example, if the lead sheep jumps over a cliff, the others are likely to follow. Even from birth, lambs are conditioned to follow the older members of the flock"

Rob.


skrämmande lik beskrivning måste jag säga, long time no see btw. rob :)
St_Andrew
Som jag skrev i den politiska sektionen:

So I haven't had time to post in this forum now for a few days (I really don't have time to post now either but I really had to get this out of me :p), I have however had time to follow the events of the “Muhammad Cartoons” quite closely. I must say this is starting to amaze me more and more day for day. Watching the pictures of thousands upon thousands of people demonstrating all over the Muslim world (and in the western world too), burning embassies, changing names of pastries (wtf), etc. is shocking me more and more for every day.

Let's pause here. Let's stop and reflect on what's really going on. They are doing this for some ing cartoons? I mean really, think about it, some satirical cartoons (which 99% of the ppl demonstrating haven't even seen) are creating all this?! And not only are they some satirical cartoons, they are some cartoons from a newspaper on ing Jutland, Denmark?! I really don't know what to think about this major overreaction, it's hard to even try to understand how these people think!

To me it's becoming more and more obvious for every day that goes by that this has nothing whatsoever to do with the cartoons, but with power. A great known tactic to keep power is to hold people under fear. Many of the religious/political extremists in the middle east (and the west) use this as an excuse to hold on to their power, they create lies, over exaggerate things etc, all to polarize the (mostly illiterate) Muslim world and make extremist movements gain momentum (more Muslim extremists in the middle east/west, more anti-Muslim extremists in the west). I guess their hope is that this creates further provocation by the west so they can further deepen the rift between our worlds and strengthen their power with their extremists views.

I really hope Rasmussen's dialogues will help and make our cultures come closer, but sadly I doubt it. At the same time as I don't want any further polarization I hope that the west won't be afraid to criticise Islam in the future, cause no matter how important our multicultural society is, I still value freedom of speech higher. And I also think that these people in the west that can't tolerate to have their religion criticised don't belong to the west, and should go back to the middle east where no one ever will criticise their religion.

/back to school stuff

benni
quote:
Originally posted by St_Andrew
And I also think that these people in the west that can't tolerate to have their religion criticised don't belong to the west, and should go back to the middle east where no one ever will criticise their religion.



varför tror du att dom flyttar till västra länder överhuvudtaget? hade dom haft det bra i sina hemländer skulle dom väl stanna där eller hur?

det här är riktigt kännslomässigt för dom eftersom dom e så religiösa... tänk dig om du hade en handikappad pappa och dom skulle skämta med handikappade människor i tidningen.. det är klart att det finns gränser i vad man kan skriva i pressen och inte även om det finns den pressfriheten... "Heil Hitler" i en tysk tidning t.ex skulle inte bli riktigt populärt heller... vad skulle du säga då? att alla dom som inte tolererar det borde flytta till israel?
St_Andrew
quote:
Originally posted by benni
varför tror du att dom flyttar till västra länder överhuvudtaget? hade dom haft det bra i sina hemländer skulle dom väl stanna där eller hur?


Anledningen till att dom hade det dåligt i sina förra länder var väl ändå att dom var förtryckta av sina regimer? Och nu vill dom införa liknande (om än så klart inte lika illa men ändå) grejer i Sverige, då tycker jag dom antingen respekterar det västerlänska systemet eller åker tillbaka till sina gamla länder. Uppenbarligen har ju yttrandefriheten vissa nackdelar, men kan man inte ställa upp på dom så ska man inte heller bo i ett land där yttrandefriheten är kanske den mest grundläggande principen (på samma sätt som om man flyttar till Saudi Arabien från Sverige och klagar på att man inte har någon religös frihet så tycker jag att den personen ska flytta tillbaka till Sverige).

quote:
det här är riktigt kännslomässigt för dom eftersom dom e så religiösa... tänk dig om du hade en handikappad pappa och dom skulle skämta med handikappade människor i tidningen.. det är klart att det finns gränser i vad man kan skriva i pressen och inte även om det finns den pressfriheten...


Det skulle vara smaklöst av tidningen, men det skulle knappast berättiga censur. Inte heller skulle det berättiga mig att bränna/mordhota/whatever för att dom gjorde så mot min far.

Helt enkelt, det var kanske inte smart av Jyllandsposten att publicera bilderna, men dom får fortfarande göra så. (plus att bilderna var verkligen inte så allvarliga, typ en eller två dåliga imo, men ingen var ju ens nära lika förnedrande för islam som bilderna på ecce homo tex)

quote:
"Heil Hitler" i en tysk tidning t.ex skulle inte bli riktigt populärt heller... vad skulle du säga då? att alla dom som inte tolererar det borde flytta till israel?


Det skulle kanske inte bli populärt, men om reaktionerna blev liknande skulle jag tycka samma sak, ja.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 
Privacy Statement