return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 16 
Off topic: Detta hände mina polare (pg. 14)
View this Thread in Original format
Vizay
quote:
Originally posted by reveal
jag tycker inte att 18 är är himla mycket erfarenhet... då har man ju inte ens gått ut skolan

nej exakt....just därför skulle vi kunna tillåta yngre väljare också...antingen det eller höja valgränsen till 20 eller något i den stilen
AC.
SOm du sa det kanske inte är så stor skillnad på en 17 och en 18 åring.
folk som inte fyllt 18 dagen då valet infaller får inte heller rösta, men som du sa gränsen måste dra någonstanns.

Sverige har faktiskt goda naturtillgångar från den goda åkermarken i söder till de enorma skogarna i norr blandade med div gruvor

Sverige hjälpte aldrig Tyskarna i den bemärkelse som du tror, vi hade inget val, bli invanderade och förlora allt eller att låta tyskarna färda sina trupper genom vårat land och dessutom kunna sälja järn till dem.

Sovjet har flera gånger haft planer på att invadera Sverige (vilket ofta påpekats i media) ända anledning till att Sovjet inte gjorde detta var att Sverige aldrig gjorde några provokationer gentemot Sovjet och att vi dessutom betalade bistånds pengar till dem, så i stora hela skulle det vara en förlust affär för Sovjet att invadera Sverige

jag ser igentligen inget problem med en 20 års gräns på valet, men det skulle se dummt ut när man redan vid 18 får starta företag låna miljonbelopp på banken men inte få rösta. Jag tycker skolan bör lägga mer tid åt att väcka intresse för politik och att rösta och ta vara på sin rättighet istället för att kasta bort den eller som jag sa förut, missbruka den.
reveal
quote:
Originally posted by Vizay
nej exakt....just därför skulle vi kunna tillåta yngre väljare också...antingen det eller höja valgränsen till 20 eller något i den stilen

gärna höja den
varför inte till 21 som var den tidigare gränsen
Vizay
ac dom inte bara fraktade saker genom sverige....dom stannade även till och förvarade vissa transporter i sverige....

men för att inte tappa tråden total i ämnet så tillbaka till politiken :D

jag kan inte se några direkta nackdelar med att gränsen för när folk får rösta ska höjas i så fall...antingen det eller sänkas till 16...

sen ang. eget företag så får man väl starta eget innan man fyllat arton också, bara att målsman måste va inblandat på något vis
robstar
quote:
gärna höja den
varför inte till 21 som var den tidigare gränsen

Jo visst..så kan man ju höja åldern på systemet ...när man ändå håller på menar ja...:rolleyes:

Skulle nån höja den till 21 igen så skulle ja förmodligen blir as pissed å strunta i att rösta (senare i livet asså)
Om dom inte vill ha min röst nu så får dom den aldrig.
Dom kan lika gärna spotta mej i ansiktet!
reveal
quote:
ac dom inte bara fraktade saker genom sverige....dom stannade även till och förvarade vissa transporter i sverige....

har jag missat nåt, eller hur kom ni in på detta?

quote:
jag kan inte se några direkta nackdelar med att gränsen för när folk får rösta ska höjas i så fall...antingen det eller sänkas till 16...

varför just 16?
Vizay
quote:
har jag missat nåt, eller hur kom ni in på detta?

de e en lång historia...du får nog läsa inlöäggen tidigare för att förstå :)

quote:
varför just 16?

för att man har gåt tut grundskolan då och om man inte har gått i nån riktig tattarskola så bör man ha kännedom om vad alla partierna står för och vilken linje dom har osv osv
reveal
quote:
för att man har gåt tut grundskolan då och om man inte har gått i nån riktig tattarskola så bör man ha kännedom om vad alla partierna står för och vilken linje dom har osv osv

tror inte att många 16åringar vet tillräckligt mycket (om de olika partiernas idéer alltså)
visst finns dom, men det är väldigt få
Vizay
quote:
tror inte att många 16åringar vet tillräckligt mycket (om de olika partiernas idéer alltså)
visst finns dom, men det är väldigt få

finns lika många kunniga 16åringar inom det området som det finns kunniga 20åringar...allt handlar om hur mycket man vill engagera sig i sammhället.....inte hur gammal man är
King of Clubs
Som en liten parentes kan jag tillägga att Sverige stod för största delen av Tysklands järnmalmimport. Den absolut viktigaste nazi-importvaran, eftersom de av den gjode vapen, ubåtar, krigsmaskiner etc etc. Detta var anledningen till att Sverige inte angreps av tyskarna. Om de hade gjort det så skulle de allierade bombat malmfälten, vilket de ändå hade planer på iofs, men aldrig kom till skott med. Sverige var aldrig neutralt och JA, den s.k. neutraliteten grundade för den fina svenska välfärden, som socialdemokratin gärna vill ta på sig.

Sorry om jag gjorde off-topictråden ännu mer off topic, men jag var tvungen. ;)

AC.
quote:
Originally posted by King of Clubs
...JA, den s.k. neutraliteten grundade för den fina svenska välfärden, som socialdemokratin gärna vill ta på sig.

Skulle snarare kallat det gjort sig totalt av med

Vizay överlag är det bra mycket mera 20 åring som har koll på partierna än vad 16 åring har.
Vizay
ac hur kommer det sig då att andelen unga som röstar är patetiskt liten?
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 16 
Privacy Statement