|
"Islam är på väg att prägla Sverige" (pg. 12)
|
View this Thread in Original format
| Proximus |
scul: japp, du har helt rätt. jag förstår exakt vad du menar, men tyvärr så är det så att man trivs allra bäst med sitt eget folk. det gäller allt och alla, tro mig, om du flyttar till något annat land så kommer du trivas bäst med holländare (eller kanske för din del svenskar, din smygsvensk där :clown:) det är lite tragiskt att det är så, men det är det.. tyvärr är det det.
jaybee: jag blev lite väl brysk, men islam präglar inte sverige eller liknande, det är inte som om muslimerna försöker få islamistiskt regering och liknande.. (inte än ivarjefall hahaha) utan de vill kunna praktisera sin religion, det borde vara tillåtet. |
|
|
| Ya_ghayeb |
"Roz shoma khush"
Islam skiljer inte mellan religion och politik.
Det betyder att Koranen är en lagbok som också ger konkreta anvisningar om styrning av samhället, om äktenskapet, om kvinnans ställning osv.
Jag har själv varit i mellan östern, Och kan med handen på hjärtat säga att jag upplevde det som ganska harmoniskt och trevligt, Människorna var utåt väldigt öppna och hjälpsamma!
Jag bodde i den muslimska delen, men var även i det kristna samhället, och det är här man ser den stora skilnaden!
Vad som är tillåtet och inte..
Att jag i den krista delen helt plötsligt fick röka en cigarett öppet på gatan, vilket jag ej kunde i den muslimska delen, Jag fick även "lov" att bära nagelack då jag vistades i den kristna delen, vilket jag heller inte kunde göra i den muslimska.
Inom islam finns strikta regler om vad som är tillåtet och vad som är förbjudet = Äktenskapsbrott och utomäktenskapligt sex är ju förbjudna handlingar.
Den islamska lagen som baseras på Koranen, föreskriver dödsstraff genom stening för äktenskapsbrott för både kvinnor och män.
Sen får man väl inte glömma hedersmorden, Och vad jag vet så existerar inte det inom kristendom, Judendom, Hinduism, eller Buddismen?
Dock finns det inget stöd för hedersmord i islam... ândå begås faktiskt de flesta hedersmord i muslimska länder. Men..... Det dateras till förislamisk tid.
Jag ser inte stor skilnad på en muslim i sverige eller en muslim som lever i mellan östern, Jag umgås med muslimer och jag har även haft en muslimsk pojkvän.
En komips till mej som är muslim har träffat en kille, Han är INTE muslim.. Hennes pappa förbjuder henne att ha pojkvän, Engligt pappan ska hon ha en muslimsk pojkvän,. Hon har nu med brustet hjärta fått lov att bryta med den "svenska" killen.. Och har även blivit tvungen att svära på koranen att aldrig mer träffa honom! Och då har den här familjen bott i sverige i över 20 år, barnen är uppvuxna i det svenska samhället men får ändå inte leva som en "normal" tonåring. Jag ser absolut inget gott i en religion som kräver att du ska gifta dig med någon från samma religion! Jag trodde man skulle gifta sig utav kärlek, inte med en man av den anledningen att man har samma religion!
Var finns jämnlikheten här???
okey, boken "mitt förbjudna ansikte" Har du läst den?
I så fall skulle du kanske ha uppmärksammat att där beskrivs islam som en trevlig religion och flickan i boken levde ett ganska fritt och öppet liv, hon var inte tvungen att bära slöja, fick gå i skolan. osv. Hon levde ett fridfullt liv i Afganistan, Tills Talibanera kom och övertog makten.... och talibanerna levde inte efter islam eller koranen!
Religion är alltid ett trevligt samtalsämne, så länge man kommer överens..... Alla har sina åsikter och det är alltid intressant att lära sig något nytt! |
|
|
| Proximus |
som du själv säger, så handlar det mycket om tradition och liknande.
slöja, hedersmord och blaha blaha. det är vidrigt, väldigt vidrigt.
sen vill jag bara tillägga att din kompis som är muslim och inte får vara med sin kille har nog en väldigt religiös familj eller har jag fel?
prova samma grej med religiösa judar eller religiösa kristna..
jag vet att min polare som är iranier och inte praktiserande muslim, inte fick vara tillsammans med tjejen han älskade, hon var chilenare och sträng katolik.
aint life a bitch? |
|
|
| Goldiluxe |
| quote: | Originally posted by Proximus
som du själv säger, så handlar det mycket om tradition och liknande.
slöja, hedersmord och blaha blaha. det är vidrigt, väldigt vidrigt.
sen vill jag bara tillägga att din kompis som är muslim och inte får vara med sin kille har nog en väldigt religiös familj eller har jag fel?
prova samma grej med religiösa judar eller religiösa kristna..
jag vet att min polare som är iranier och inte praktiserande muslim, inte fick vara tillsammans med tjejen han älskade, hon var chilenare och sträng katolik.
aint life a bitch? |
Proxi, vad menar du nu?
Fick han inte vara med henne pga hans foraldrar, eller hennes?
:nervous: |
|
|
| ScuL |
scul: japp, du har helt rätt. jag förstår exakt vad du menar, men tyvärr så är det så att man trivs allra bäst med sitt eget folk. det gäller allt och alla, tro mig, om du flyttar till något annat land så kommer du trivas bäst med holländare (eller kanske för din del svenskar, din smygsvensk där :clown:) det är lite tragiskt att det är så, men det är det.. tyvärr är det det.
|
ja men om de vill bara leva med sitt eget folk så är det svårt att förstår värför de flyttade till ett annat land? man vet ju vad man kan förvänta.. försätta att leva på samma sätt som i sitt hemmaland är nästan omöjligt.. därför har jag också stor respekt för bl.a. rebel9 och dig för att ni kom 'hit' och utvecklade sig, och talar språket flyttande (även om ni har bott här störste delet av er liv, det är inte lätt alltihop). |
|
|
| Proximus |
goldi: han fick inte vara med henne på grund av hennes föräldrar.
scul: det handlar väl om att de inte kan leva fritt i deras hemländer eller inte kan göra som de vill, med deras hedersmord och liknande, och kommer till mer liberala länder och gör sånt. faktiskt. det är tragiskt också. |
|
|
| Goldiluxe |
Hmmm.
Jag tror inte att min familj skulle uppskatta att jag var med en kille som praktiserar NAGON slags religion.
Att lata nagon religion styra dig, eller mig, ar inte vad vi lever, eller stravar efter, i vilket fall inte i min familj.
MEN, skulle jag vara kar sa skiter jag ju i det forstas, det ar ju knappast sa att min familj alskar mig mindre for mitt val av man, och jag skulle inte behova oroa mig for att bli skjuten.
Sen ar det ganska konstigt att kvinnor konverterar till islam, men inga man fran islam till nagot annat?
Varfor ar det sa? |
|
|
| RebeL9 |
| quote: | Originally posted by Goldiluxe
Sen ar det ganska konstigt att kvinnor konverterar till islam, men inga man fran islam till nagot annat?
Varfor ar det sa? |
Det finns fall där muslimer konverterat till kristendom. Jag har en persisk polare i Borlänge som konverterat till kristendom. Hela hans familj har gjort det valet.
I Islam är det dock så att om man en gång konverterat från Islam så kan man inte konvertera tillbaka. Man gör därför sitt livs ödesval när man konverterar från Islam. |
|
|
| Ya_ghayeb |
Varfor ar det sa? [/QUOTE]
många muslimer tolkar Koranen så, att det inte är tillåtet att konvertera från islam, eller att över huvud taget lämna islam.
att den som vill konvertera från islam till kristen tro utsätts
för förföljelse, hot och övergrepp även i Sverige. ... De anses vara "orena" bland Muslimerna. Skulle någon konvertera
från Islam så är det med livet som insats. |
|
|
| RebeL9 |
goldi: han fick inte vara med henne på grund av hennes föräldrar.
scul: det handlar väl om att de inte kan leva fritt i deras hemländer eller inte kan göra som de vill, med deras hedersmord och liknande, och kommer till mer liberala länder och gör sånt. faktiskt. det är tragiskt också. |
en av mina föreläsare berättade att han en gång var gift med en koptisk kristen kvinna i Egypten. Efter ett tag så blev de osams och han tog ut skilsmässa. Hennes familj vägrade acceptera att han skulle skilja sig från henne eftersom de ansåg att dotterns heder och anseende befläckats. Han blev hotad till döden av hennes bröder och var tvungen att fly från landet.
På många håll är traditionerna som är förislamiska mycket starka. Se bara på Afrika i länder som Senegal och Nigeria. Trots att länderna varit muslimska i århundraden så lever gamla stamtraditioner kvar. En av dessa är just omskärelse av kvinnor som inte förekommer någon annanstans i den islamiska världen. Svenskarna har felaktigt fått bilden av att kvinnor i hela den islamiska världen omskärs och jag har ofta råkat ut för folk som påstår detta. På helt felaktiga grunder. De har sett det på TV och tror att fenomenet har sin grund i Islam. Än en gång ett resultat av okunskap och fördomar.
I Afghanistan lever många traditioner kvar som är förislamiska. Tex seden med att man gifter bort en dotter för pengar. Detta har inte heller något stöd i Koranen men traditioner är ofta starkare än religionen.
Hedersmorden är en annan sak som jag inte kan förstå mig på. Det har absolut inget med Islam att göra ändå så finns det folk som anser att det är i Koranen de finner stöd för detta. Helt uppenbart är det människor som inte ens läst Koranen som påstår detta. |
|
|
| Ya_ghayeb |
| quote: | Originally posted by RebeL9
Det finns fall där muslimer konverterat till kristendom. Jag har en persisk polare i Borlänge som konverterat till kristendom. Hela hans familj har gjort det valet.
I Islam är det dock så att om man en gång konverterat från Islam så kan man inte konvertera tillbaka. Man gör därför sitt livs ödesval när man konverterar från Islam. |
Hur ser din "persiska polare´s familj" som ev. finns kvar i Iran på det?
Ba arami zamaz buhwan;-) |
|
|
| RebeL9 |
| quote: | Originally posted by Ya_ghayeb
Hur ser din "persiska polare´s familj" som ev. finns kvar i Iran på det?
Ba arami zamaz buhwan;-) |
De har accepterat det mot deras vilja. Allra helst hade de väl sett att de inte blivit kristna. Men så är det väl alltid när man bryter en sed.
Och nej jag kan inte persiska så jag förstod inget av det du skrev :) |
|
|
|
|