return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13] 14 15 
"Islam är på väg att prägla Sverige" (pg. 13)
View this Thread in Original format
Ya_ghayeb
Det var inte persiska, det är farsi!!!!! Hoppas min stavning är rätt?

Asalaam alykum:)
Proximus
persiska = farsi

asalaam alaykum eller hur man nu stavar det är inte persiska, utan arabiska.

förresten ogillar jag ordet farsi, det ska vara parsi egentligen. arabernas fel att det blivit farsi.
Goldiluxe
Ta inte illa upp nu Proxi, eller gor det om du vill.
men farsi, parsi, persiska eller arabiska, later faktiskt samma i mina oron.
precis som svenska later som hordi gordi, som alla andra skandinaviska sprak, for t.ex engelsman. :)

tyckte det var lite roligt jag.

:stongue:
RebeL9
quote:
Originally posted by Ya_ghayeb
Det var inte persiska, det är farsi!!!!! Hoppas min stavning är rätt?

Asalaam alykum:)


vad är skillnaden?
RebeL9
quote:
Originally posted by Goldiluxe
Ta inte illa upp nu Proxi, eller gor det om du vill.
men farsi, parsi, persiska eller arabiska, later faktiskt samma i mina oron.
precis som svenska later som hordi gordi, som alla andra skandinaviska sprak, for t.ex engelsman. :)

tyckte det var lite roligt jag.

:stongue:


persiska och arabiska är två helt olika språk och det enda de har gemensamt är alfabetet.
Om du tycker de låter identiska har du något fel på öronen
Ya_ghayeb
Dom afghaner jag känner pratar då farsi, och benämner även språket så!
Och jag vet att asalaam alykum även är arabiska:)
Goldiluxe
quote:
Originally posted by RebeL9
persiska och arabiska är två helt olika språk och det enda de har gemensamt är alfabetet.
Om du tycker de låter identiska har du något fel på öronen


Sjalvklart skulle DU ta illa upp.
Suck.

Jag tycker det later lika iaf.
Och skulle inte tro jag har ngt fel pa mina oron, da jag sjunger ar dem mitt viktigaste instrument.
Som fungerar utmarkt tack.
ScuL
quote:
Originally posted by RebeL9
persiska och arabiska är två helt olika språk och det enda de har gemensamt är alfabetet.
Om du tycker de låter identiska har du något fel på öronen


officiëllt finns det ingen persiska. det heter farsi.

hmm har ingen aning om de låtar identiska förresten men att tala sanningen så säger jag att det finns ingen Holländare som kan förstå skillnaden mellan Danska, Norska och Svenska. De säger bara att det låter som hurdi hurdi knäckebröd.
RebeL9
quote:
Originally posted by Ya_ghayeb
Persiska eller som de som talar språket själva säger, farsi, är språket som talas i Iran, Tadzjikistan, Afghanistan, delar av Georgien, delar av Indien och delar av Pakistan.
Eller har jag fel???
Ja och jag vet att "asalaam alykum" är arabiska!


Farsivarianten som talas i Afghanistan heter Dari. :)
Proximus
att inte höra skillnad på arabiska och persiska är komiskt.

arabiska är mycket grovare och har helt annat vokabulär medans persiska är från det indo-europeiska språkträdet och låter helt annat än arabiska.

och jag tycker personligen inte att några språk låter lika, alla språk är olika, tro det eller ej.

sen så heter det Parsi för guds skull, hatar ordet Farsi, bara för att araberna inte kan uttala förbannade P.

precis som det heter Parsia (persia är grekiskt) och ordet paradis är från Parsi också. Iran betyder Ariernas Land, dock vet jag inte varför de de bytte namn från Parsia till Iran.

och anledningen till att landet hette Parsia är att folket som skapade det var Parser.

och anledningen till att Perser blev muslimer är att Arabernas tredje kalif Omar, tog över landet med våld när folket var missnöjd med dåvarande kungen. Därför är Omar en av de mest hatade figurerna i Iran, samtidigt som Perserna själv tog Islam och gjorde om det till sin egen grej och därmed skapade Shia grenen inom Islam.

Lite utbildning..weeeeeeeee

Ya_ghayeb
[QUOTE]Originally posted by Proximus


sen så heter det Parsi för guds skull, hatar ordet Farsi, bara för att araberna inte kan uttala förbannade P.

Du vet att det är inte bra att hata.......

men men, det är ju som sagt ganska vanligt påträffande av personer från mellan östern!
Synd!
Proximus
hahahaha, ja du. du är en riktig tårta. puss på dig
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13] 14 15 
Privacy Statement