return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 
"Islam är på väg att prägla Sverige" (pg. 14)
View this Thread in Original format
Ya_ghayeb
och vem syftar du på med utbildning??
Proximus
ingen, skrev rent generellt, inte mitt problem om du tar åt dig.
Ya_ghayeb
jo det är mycket trevligt att vara en tårta! men tro inte du får smaka! :) :)
Ya_ghayeb
Dooset Daram:tongue3
Goldiluxe
quote:
Originally posted by Ya_ghayeb
jo det är mycket trevligt att vara en tårta! men tro inte du får smaka! :) :)

Min lilla tartis!

Proxi, sluta upp med att vara sa bitsk, helst mot NYA medlemmar.

Din lilla beaaatch! ;)
Proximus
jag är inte bitsk haha, jag är alltid glad juhhh. =)
Goldiluxe
quote:
Originally posted by Proximus
jag är inte bitsk haha, jag är alltid glad juhhh. =)

Hmm okay dara! Vi sager val sa ;)

However, nagot som vi glomde ar att folk har sager att Islam inte ar att skylla for diverse hemska dad runtikring och att vissa muslimer tolkar Koranen fel? sant?

Om man inte kan skylla Islam, ar det da manniskorna som ar bombade i bollen?
Manniskorna som tolkar sin heliga bok fel?

Vill ha svar.

tack.
Pjox
Jag orkar inte sitta och läsa igenom alla inlägg men det är dom att kvinnorna är orena undertiden dom har mens.. Nu är jag inte 100% men tror att det står i nån kristen bok att om man har sex med en kvinna under hennes menstruation så ska mannen avrättas.
Fast det va väl ett par år sen jag läste det så jag litar inte fullt ut på mitt minne så rätta mig gärna om jag har fel men det är i alla fall så jag minns det.
RebeL9
quote:
Originally posted by Goldiluxe
Hmm okay dara! Vi sager val sa ;)

However, nagot som vi glomde ar att folk har sager att Islam inte ar att skylla for diverse hemska dad runtikring och att vissa muslimer tolkar Koranen fel? sant?

Om man inte kan skylla Islam, ar det da manniskorna som ar bombade i bollen?
Manniskorna som tolkar sin heliga bok fel?

Vill ha svar.

tack.

Ja det är människorna det är fel på. Ta en titt på världen idag. I nästan varje land i Mellanöstern så råder diktatur. Tyvärr är det så. Orsaken till detta går att diskutera. Dels är det ett resultat av västs kolonialism som sträcker sig bakåt till 1800-talet. Det är de flesta överrens om. När det råder diktatur i ett land så drabbas hela befolkningen på flera olika sätt. Dels i fråga om utbildning. En diktator är övertygad om att han bara har att förlora på om hans befolkning blir välutbildad. De kan då inse att deras nation styrs av en tyrann och reser sig då mot honom. Finns ett flertal exempel på detta tex Rumänien där Caucesko störtades, Polpot i Sri Lanka som utsåg år 0 och dödade alla med glasögon för att de var bildade, Talibanregimen i Afghanistan som stängde alla skolor för att strypa utbildningen till befolkningen

När majoriteten av befolkningen är analfabeter så drabbar det också deras religion på flera sätt och vis. De feltolkar och det uppstår missförstånd. Just dessa ser vi idag på flera håll i mellanöstern. Det vanligaste missförståndet är självmordsdåden. I vissa delar av arabvärlden anser man att det är "heligt" att spränga sig själv i luften och dra med sig några av "fienden". Men i andra muslimska länder så häpnar man över detta. Självmordsdåd är i själva verket något som går rakt emot Islam. Att döda en människa är en av de värsta synderna. Islamologen Jan Hjärpe har haft ett flertal föreläsningar i Lund och Uppsala om just självmordsfenomenet i mellanöstern. Han var helt på det klara med att han och hans islamologkollegor inte hittat några som helst belägg för självmordsdåd och martyrskap i Koranen.

Feltolkningar skadar en religion. Islam är idag kraftigt feltolkat på många håll precis som Kristendomen var feltolkad under medeltiden. Tänk bara att den katolska kyrkan sysslade med avlatsbrev, själsmässor och liknande mot betalning! En ofattbar tanke som den katolska kyrkan till varje pris försöker glömma bort.
Proximus
Helt sant Rebel9 och dessutom måste jag tillägga, det är lite ed där, men inte hälften så ed som media påstår. Vi får en väldigt skev bild som sagt och kom igen, om media bestämde vad utlänningar tyckte om sverige så skulle alla tro att sverige är full med blonda storbröstade och 24/7 kåta brudar som säger "ya, ya" hela tiden..

men är det så? nej.

sen som sagt, många som kommer hit är och var inte religiösa i sina hemländer. sen kommer de till sverige (eller något annat land) känner inte gemenskap, får inte stöd och börjar dra sig undan. får skeva tankar och kanske umgås med fel personer, börjar tolka religion som de vill och blandar det friskt med den by de kommer ifrån (en sak som måste sägas, ungefär 99% av alla som gör idiotiska grejer är från byar och inte storstäder) och så as allt upp. folk blir "religiösa" fastän de inte kan något om religionen och visar upp en helt fel bild till folk som på det sättet börjar utveckla misstro och förakt till det folket och deras religion.

men hur man ska få stopp på det vet jag inte.

JayBee
quote:
Originally posted by Proximus
om media bestämde vad utlänningar tyckte om sverige så skulle alla tro att sverige är full med blonda storbröstade och 24/7 kåta brudar som säger "ya, ya" hela tiden..
haha! dåligt exempel men jag hajar vad du menar ;)
Goldiluxe
Allt ar en stor ^&%&*^(% KONSPIRATION!

Religioner vill ha makt.
Bara att du inte ens, hur var det?, kan lamna islam, bevisar val ganska mycket?
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 
Privacy Statement