|
"Islam är på väg att prägla Sverige" (pg. 8)
|
View this Thread in Original format
| JayBee |
rebel: men en sak som jag ser som jobbigt med all religion idag är att folk följer ordagrant vad som skrev för länge sedan. vissa regler och sånt fanns för en anledning under den tiden men saker och ting förändras. EX: mannen är kvinnans företrädare för han försörjer familjen.
men i dagens samhälle (i sverige i alla fall) så måste oftast kvinnan hjälpa till och försörja eller gör det oavsett om hon behöver eller inte. det är ett utav många exempel. nån borde göra en bibel/koranen 2000 :) nya nummret ute nu! typ :) |
|
|
| Aendy |
| En fråga angående mens och Ramadan för de som vet. Under mensen får man inte fasta, be m.m. Men visst är det så att man måste ta igen de dagar av Ramadan man missar p.g.a. mensen vid en annan tidpunkt? |
|
|
| RebeL9 |
| quote: | Originally posted by Goldiluxe
Jo, men varfor skall sadana forandringar komma till ett land dar majoriteten av befolkningen inte ar villiga att ta emot?
Alla valjer inte den forandringen.
och som sagt flyttar jag till ett annat land, far jag faktiskt anpassa mig, sprak, levnadssatt, osv.
|
Hur kan du vara så säker på att alla i Sverige är emot förändringar? Såvitt jag vet har Sverige haft en invandrarvänlig regering under större delen av 1900-talet. Bara för att du är emot förändring behöver inte betyda att alla andra svenskar tänker och resonerar som dig.
Invandrare som kommit till Sverige kommer hit för att finna lyckan och trygghet. De bjuds till och med på förmånen att utöva sin religion i fred. Vill du verkligen ta ifrån dem den rätten?
Och vad i Sverige är det som är så välbevarat? Det mesta är ju inlånat från utlandet. Halloween, Alla Hjärtans Dag, och inte ens Julen är en svensk högtid (gammal romersk högtid till äran av den Uppgående Solen). |
|
|
| Goldiluxe |
| quote: | Originally posted by JayBee
sålänge det inte ingår minaret torn och jag föredrar att inte skatte betalare behöver pröjsa för dem. sen har jag ioförsig ingen aning om hur det är nu faktist. vem har betalat för de kyrkor och moskér som finns? MR.Påläst kanske vet? alla som är födda här är automatiskt kristna oxo tror jag och pröjsar typ 1% skatt till kyrkan om jag inte har fel. funderar på att hoppa över detta men vad får man igentligen om man är kvar? begravning? eller vad? nån som vet mer om det? |
Vi betalar kyrkoskatt.
Inkomstbaserat, for mig var det tror jag lite mer an 1000 sek om aret.
For det far jag gifta mig utan nagon storre kostnad i kyrkan, o bli begravd.
Tack for det televerket.
Jag har gatt ur kyrkan. |
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by RebeL9
Hur kan du vara så säker på att alla i Sverige är emot förändringar? | det är väl en ganska splittrad åsikt eller?(denna tråd stärker den teorin :) )
| quote: |
Det mesta är ju inlånat från utlandet. Halloween, Alla Hjärtans Dag, och inte ens Julen är en svensk högtid (gammal romersk högtid till äran av den Uppgående Solen). | men det som du har nämnt är sådant som svenskarna vill ha :rolleyes: |
|
|
| WhiteRussian |
| quote: | Originally posted by JayBee
rebel: men en sak som jag ser som jobbigt med all religion idag är att folk följer ordagrant vad som skrev för länge sedan. |
Men så är det juh inte! Tolknigen ändras hela tiden! Var trodde du egentligen Vatikanen sysslade med? Varför finns det en stor debatt om de ska "acceptera" kondomer eller inte?
Skulle _alla_ följa det som står ordagrant i Koranen skulle nog världen vara så nära fullkomlig som möjligt.
Skulle gärna vilja säga att samma sak gäller Bibeln, but I ain't so sure, ;)
Nej, fan det är nog dags att läsa hela Koranen, som visst finns på svenska. |
|
|
| RebeL9 |
| quote: | Originally posted by Aendy
En fråga angående mens och Ramadan för de som vet. Under mensen får man inte fasta, be m.m. Men visst är det så att man måste ta igen de dagar av Ramadan man missar p.g.a. mensen vid en annan tidpunkt? |
Ja man kan ta igen missade dagar vid ett annat tillfälle. Det gäller även folk som är på resande fot, sjuka, gamla och svaga och Havande kvinnor. Havande kvinnor ska i gengäld ge mat till någon fattig för att hon avstår fastan. |
|
|
| WhiteRussian |
| quote: | Originally posted by JayBee
men det som du har nämnt är sådant som svenskarna vill ha :rolleyes: |
Snälla, FÖRKLARA vad du menar! Jag hajar ingenting, menar du verkligen ordagrant vad som står där?!
...Jesus... |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Aendy
En fråga angående mens och Ramadan för de som vet. Under mensen får man inte fasta, be m.m. Men visst är det så att man måste ta igen de dagar av Ramadan man missar p.g.a. mensen vid en annan tidpunkt? |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
"Kvinnan är till exempel befriad från de dagliga bönerna och från fastan i månaden Ramadan under sin menstruation och upp till 40 dagar efter förlossning. Hon är också befriad från att fasta under graviditet och när hon ammar sitt barn om det finns någon fara för hennes eller barnets hälsa. Hon kan ta igen de dagar hon missat att fasta när det passar henne. Hon behöver inte ta igen de böner hon missat under menstruation eller blödning efter förlossning." |
|
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by WhiteRussian
Snälla, FÖRKLARA vad du menar! Jag hajar ingenting, menar du verkligen ordagrant vad som står där?!
...Jesus... | :rolleyes: :rolleyes: att svenskar tycker om julen!!?
sen för att kommentera ditt andra inlägg så svarade du bara på bekostnad utav det som har ändrats men mycket har inte det.. ta mitt exempel som en sak. du svarade ju alldrig på det. |
|
|
| RebeL9 |
| quote: | Originally posted by JayBee
:rolleyes: :rolleyes: att svenskar tycker om julen!!?
sen för att kommentera ditt andra inlägg så svarade du bara på bekostnad utav det som har ändrats men mycket har inte det.. ta mitt exempel som en sak. du svarade ju alldrig på det. |
Det hör väl inte till saken om svenskar gillar det eller inte? Jag påpekade att det är sånt vi lånat in från utlandet och de flesta högtider och seder är ju ickesvenska.
Hur hade hon då tänkt sträva mot ett statiskt oföränderligt Sverige om vi redan är fullproppade med inlånade seder och ting? Pizza, kebab, hamburgare etc. Bara vår matkultur i Sverige vittnar ju om att det inte finns så mycket svenskt kvar. |
|
|
| WhiteRussian |
| quote: | Originally posted by JayBee
:rolleyes: :rolleyes: att svenskar tycker om julen!!?
sen för att kommentera ditt andra inlägg så svarade du bara på bekostnad utav det som har ändrats men mycket har inte det.. ta mitt exempel som en sak. du svarade ju alldrig på det. |
Jag förstår seriöst inte vad du pratar om Jaybee, som vanligt ungefär... :rolleyes:
Du skrev juh att Halloween, Julen and whatever var sådant "svenskarna vill ha"
Detta är juh importer precis som Islam! Hur kan du veta om vikingarna var så jävla heta på kristendom när det importerades?!
Halloween gillar jag inte för fem öre om jag ska vara ärlig, äcklig amerikansk imperialism. |
|
|
|
|