return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
"Islam är på väg att prägla Sverige" (pg. 6)
View this Thread in Original format
JayBee
quote:
Originally posted by St_Andrew
men (muslimska) invandrare vill ha moskeer. att neka dom den rättigheten e väl ganska rasistiskt.
det beror på hur det påverkar andra.. altså jag vet inte alls hur det funkar när de kräver on moské men om staten måste betala för det (altså svenska folket) så är det ju en fråga som berör alla. men självklart så får de ju be hur mycket de vill och ha vilken byggnad de än vill (kan få tag på/ ha råd med). enligt mig får de göra vad som helst sålänge det inte bryter några lagar eller nååt liknande
RebeL9
quote:
Originally posted by JayBee
jag har ioförsig alldrig blivit väkt av kyrko klockor.. det är säkert sant det du säger men det är stor skillnad från minarettornen. det är högst ovanligt att bli väckt av kyrkoklockor i sverige i alla fall och inte alls ovanligt utav minarettorn i sina respektiva länder.

du jämnför dany devito med arnold :p

for your information så har jag talat med flera i vårt område och de är alla överrens om att kyrkklockorna stör sömnen. De klämtar i typ 10 minuter. Ett minaretutrop håller på i ca 2 minuter.

Och något ni alla glömmer. I sverige har inga moskéer minaretutrop. De har minaret men de får inte ha utrop. Så här kan ni iallafall inte klaga på det
WhiteRussian
Känns onödigt att tillföra något till diskutionen när Rebel skriver så bra, det märks att du läser religionshistoria, ;)
Big ups till dig Rebel som försöker slåss mot fördomar!

Tyvärr kommer de alltid existera så länge människor är rädda för förändring. Människor är extremt konservativa.

Jag tror att för svenskar som generellt sätt är extremt sekulariserade ter sig islam som en läskig religion eftersom den är mycket mer levande än kristendomen har varit på sisodär 100 år.
RebeL9
quote:
Originally posted by WhiteRussian
Känns onödigt att tillföra något till diskutionen när Rebel skriver så bra, det märks att du läser religionshistoria, ;)
Big ups till dig Rebel som försöker slåss mot fördomar!

Tyvärr kommer de alltid existera så länge människor är rädda för förändring. Människor är extremt konservativa.

Jag tror att för svenskar som generellt sätt är extremt sekulariserade ter sig islam som en läskig religion eftersom den är mycket mer levande än kristendomen har varit på sisodär 100 år.

tack vad snällt av dig:)
Jag vet inte om det beror på min uppfostran men jag har alltid varit intresserad av främmande kulturer/religioner etc.
Många av dagens religionshistoriker beskriver vår samtid som "den avkristnade epoken" och syftar då på att att vi drivit sekulariseringen till sin spets. Vi kan idag inte ens fira Jul utan att med avsmak tänka på dess religiösa ursprung.

I den bästa av alla världar så skulle alla människor oavsett religion, kultur, språk, ursprung kunna leva sida vid sida utan att man såg ner på varandra. Tyvärr lever vi inte i en sådan värld. Därför tycker jag att vi ska sträva för att åtminstone kunna acceptera varandras åsikter och religiösa hemvist.
En religiös människa kanske känner samma hängivelse till sin religiom som en trancelyssnare känner på dansgolvet då diskjockeyn spelar en gudomligt bra låt:)
Tänk på det nästa gång ni ser en bedjande person. Han står faktiskt inte där och ber för att han låtsas utan för att han gör det av hängivelse och viljan att närma sig något gudomligt.

Slutligen kan jag inte bara sucka åt alla som tar upp argument som "om vi accepterar Islam har vi inget mer svenskt kvar i samhället". Så dåligt att sånt egentligen inte borde besvaras ;)
Glorie
känns som båda "sidor" har vettiga saker att säga... måste dock bara få äran att citera vissa med efterföljande kommentarer.. :D

quote:
Originally posted by Goldiluxe
BAJS sager jag om det.

haha, skönt! Härligt typiskt gummagos-uttalande :D

quote:
Originally posted by RebeL9 -> Goldiluxe
Och ännu mer tur att det finns så toleranta och vänligt sinnade människor som kan tänka sig en moské i sin respektive stad (tex stockholm, trollhättan, uppsala)

det där var ju inte snällt rebel! :( "personangrepp" e jag inge "fan" utav.

quote:
Originally posted by St Andrew
och dom hör inte hemma hos oss? det eju som att säga att vi inte ska ha invandrare, vilket e som att säga att du e rasist!

andrew, du är som en liten kobra ibland...

quote:
Originally posted by Goldiluxe
bara att en kvinna ar oren nar hon har sin menstruation.
HALLA!

quote:
Originally posted by St Andrew
och var fan i koranen hittar du att om en kvinna har menstration är hon oren? snarare tvärt om om jag vet rätt, [...] måste oxå tänka på att dessa böcker är ifrån en tid man hade en annan syn på kvinnan, och då var detta bra för kvinnan.

jag är övertygad om att Goldiluxe har rätt vad gäller mensen. Det var ju kanske inte det första man lärde sig ang. islam, men kort därefter. Det är ju JUST DÄRFÖR kvinnor inte har tillå att gå in och be i moskéer. DOCK, har det ändrats under de senaste åren (vet inte exakt) men nu får ju kvinnor gå in i moskéer under menstruation om de sitter längst bak eller hur det nu är,.. kanske var att de var tvungna att sitta i ett annat rum oxå. (rebel kanske kan säga nåt om det, du verkar ju ha grym koll på islam)

Har du läst koranen förresten andrew? låter som det.. jag har inte gjort det iaf, men ja är som sagt säker på att det stod att kvinnor var orena under mens, vilket EGENTLIGEN (Blommor & Bin-kunskap är helt fel, kvinnar är som MEST ren under mensen) jaja

slutligen, visst, koranen e från en annan tid, men jag tror ändå inte att det var bra för kvinnan på den tiden heller! förtryck då me, bara de att ingen kvinna stod upp för kvinnosaken på den tiden.

quote:
Originally posted by RebeL9
Människan har helt enkelt ett behov av religionen. Oavsett hur man vänder och vrider på det så finns det ett behov för människor att söka sin tilltröst till något "större".

agree... när man talar om människan "överlag" så stämmer det.

quote:
I den bästa av alla världar så skulle alla människor oavsett religion, kultur, språk, ursprung kunna leva sida vid sida utan att man såg ner på varandra. Tyvärr lever vi inte i en sådan värld. Därför tycker jag att vi ska sträva för att åtminstone kunna acceptera varandras åsikter och religiösa hemvist.

sant igen :) fint skrivet
JayBee
quote:
for your information så har jag talat med flera i vårt område och de är alla överrens om att kyrkklockorna stör sömnen. De klämtar i typ 10 minuter. Ett minaretutrop håller på i ca 2 minuter.

Och något ni alla glömmer. I sverige har inga moskéer minaretutrop. De har minaret men de får inte ha utrop. Så här kan ni iallafall inte klaga på det
nä men som sagt så händer det säkert någonstans men det är grov minoritet som är utsatta för religösa ljud på mårnarna i vilket fall som helst i sverige och jag skulle gärna villja ha det så. altså så lite oväsen som möjligt. det vill ju du oxo så jag vet inte varför vi tjafsar om det vi är ju på samma sida om den saken.

nä men som sagt så är det lungt med mig om de islamiska har moskér i sverige. sålänge det inte ingår minaret torn och jag föredrar att inte skatte betalare behöver pröjsa för dem. sen har jag ioförsig ingen aning om hur det är nu faktist. vem har betalat för de kyrkor och moskér som finns? MR.Påläst kanske vet? alla som är födda här är automatiskt kristna oxo tror jag och pröjsar typ 1% skatt till kyrkan om jag inte har fel. funderar på att hoppa över detta men vad får man igentligen om man är kvar? begravning? eller vad? nån som vet mer om det?
RebeL9
quote:

det där var ju inte snällt rebel! :( "personangrepp" e jag inge "fan" utav.

Vad i det var personangrepp? Hajar inte.

quote:

jag är övertygad om att Goldiluxe har rätt vad gäller mensen. Det var ju kanske inte det första man lärde sig ang. islam, men kort därefter. Det är ju JUST DÄRFÖR kvinnor inte har tillå att gå in och be i moskéer. DOCK, har det ändrats under de senaste åren (vet inte exakt) men nu får ju kvinnor gå in i moskéer under menstruation om de sitter längst bak eller hur det nu är,.. kanske var att de var tvungna att sitta i ett annat rum oxå. (rebel kanske kan säga nåt om det, du verkar ju ha grym koll på islam)

Fel. Kvinnan har alltid haft tillstånd att besöka moskéen. Fast precis som i den judiska och katolska församlingen så sitter män för sig och kvinnor för sig. Det ni nämner med mensstrautionen har ni missuppfattat. Kvinnor behöver inte be när de har mens. Eftersom man gör en rituell tvagning, wudhu, innan bönen. Kvinnor med mens har helt enkelt sluppit göra bönen under mensstrautionen. Det är inget tvång. De kan fortfarande om de själva vill gå in i moskéen och be. Vem lägger märke till att hon har mens? :)

quote:

slutligen, visst, koranen e från en annan tid, men jag tror ändå inte att det var bra för kvinnan på den tiden heller! förtryck då me, bara de att ingen kvinna stod upp för kvinnosaken på den tiden.

Det gäller alla forna religioner. De religionerna författades ju under en helt annan tid och i en helt annan kontext. Det är inte alltid lätt att göra en tolkning av lagar och regler från den tiden då vårt samhälle ser annorlunda ut idag.
Men det du glömmer är att det finns tusentals kvinnor som faktiskt självmant konverterar till Islam i vår tid (Islam är den snabbast växande religionen i världen). Jag har träffat flertalet svenska kvinnor som konverterat till Islam självmant. Jag antar att dessa kvinnor såg något gott som ingen av er såg i Islam. Antagligen hade hon mer bakgrundskunskap också därav hennes val.
Aendy
Såg ett program på SVT från Afghanistan vilket retade mig lite och belyser lite det som är felet med all religion. Det handlade om läget efter Talibanregimens fall och efter att Sima Samar blivit bortjagad ur landet. De var hemma hos en familj där det fanns en dispyt mellan mannen och hustrun. Familjen hade redan 8 barn och hustrun ville inte ha fler. Mannen insisterade dock prompt på att familjen skulle utökas. Och visst, hustrun var gravid med ett nionde barn. När reportern så frågade mannen varför det var så viktigt blev svaret -"Det ökar den muslimska makten". Vilket annat svar som helst hade jag tyckte varit bättre "jag älskar att plåga min fru", "jag vill ha ett helt fotbollslag", "jag vill slå världsrekord" men inte att det ökar den muslimska makten. När ska folk inse att det är ingen tävling, oavsett om man är muslim, kristen eller ateist. Sluta värva in människor i religoner, sluta bedriva propaganda, sluta pracka på mig Tornväktaren.

Jag tappade min slutliga tro på religionen när jag läste Isaac Asimovs Stiftelsetriologin. Där förklaras religion (oavsett vilken) som ett instrument för makt och han påvisar på vilket sätt det används på ett väldigt, för mig, upplysande sätt. Kan föreslå det som boktips oavsett. De böckerna regerar.
St_Andrew
quote:
Originally posted by Glorie
andrew, du är som en liten kobra ibland...

LOL, det där får du nog förklara lite mer vad du menar :p

quote:

"Kvinnan är till exempel befriad från de dagliga bönerna och från fastan i månaden Ramadan under sin menstruation och upp till 40 dagar efter förlossning. Hon är också befriad från att fasta under graviditet och när hon ammar sitt barn om det finns någon fara för hennes eller barnets hälsa. Hon kan ta igen de dagar hon missat att fasta när det passar henne. Hon behöver inte ta igen de böner hon missat under menstruation eller blödning efter förlossning."

man kan säkert tolka det där som att eftersom kvinnan e oren under sig mens så ska hon inte be, dock tolka jag det inte så.

quote:
Har du läst koranen förresten andrew? låter som det.. jag har inte gjort det iaf, men ja är som sagt säker på att det stod att kvinnor var orena under mens, vilket EGENTLIGEN (Blommor & Bin-kunskap är helt fel, kvinnar är som MEST ren under mensen) jaja

neh har pluggat lite på islamiska.org :p

e det inte så att koranen bara finns på arabiska?

quote:

neh det var verkligen inte bra för kvinnan på den tiden! men koranen på den tiden var ändå ett steg framåt för dom tjejerna eftersom den försvarade tjejernas rättigheter.
RebeL9
quote:
Originally posted by Aendy
Såg ett program på SVT från Afghanistan vilket retade mig lite och belyser lite det som är felet med all religion. Det handlade om läget efter Talibanregimens fall och efter att Sima Samar blivit bortjagad ur landet. De var hemma hos en familj där det fanns en dispyt mellan mannen och hustrun. Familjen hade redan 8 barn och hustrun ville inte ha fler. Mannen insisterade dock prompt på att familjen skulle utökas. Och visst, hustrun var gravid med ett nionde barn. När reportern så frågade mannen varför det var så viktigt blev svaret -"Det ökar den muslimska makten". Vilket annat svar som helst hade jag tyckte varit bättre "jag älskar att plåga min fru", "jag vill ha ett helt fotbollslag", "jag vill slå världsrekord" men inte att det ökar den muslimska makten. När ska folk inse att det är ingen tävling, oavsett om man är muslim, kristen eller ateist. Sluta värva in människor i religoner, sluta bedriva propaganda, sluta pracka på mig Tornväktaren.

Så svarar bara en analfabet som inte har en aning om vad religionen går ut på. Dessvärre finns det för många av dem :(
Mannen insåg dessutom att han gick emot sin religion eftersom kvinnan har rätt att neka sin man sex.

JayBee
quote:
Originally posted by Aendy
När ska folk inse att det är ingen tävling, oavsett om man är muslim, kristen eller ateist. Sluta värva in människor i religoner, sluta bedriva propaganda, sluta pracka på mig Tornväktaren.
hehe förklaring till varför jag faktist finner intresse i buddismen. inget starkt intresse, kommer knappast bli munk men det är mer tilltalande iomed att de inte håller på med dessa typer utav grejer
Aendy
quote:
Originally posted by Rebel9 Så svarar bara en analfabet som inte har en aning om vad religionen går ut på. Dessvärre finns det för många av dem
Mannen insåg dessutom att han gick emot sin religion eftersom kvinnan har rätt att neka sin man sex.

Var det jag som var analfabeten eller mannen i reportaget?

quote:
Originally posted by JayBee
hehe förklaring till varför jag faktist finner intresse i buddismen. inget starkt intresse, kommer knappast bli munk men det är mer tilltalande iomed att de inte håller på med dessa typer utav grejer

Snälla JayBee, lyssna nu, innan du tar upp ett intresse för en troslära så ta gärna reda på VAD läran innehåller istället för att se på HUR utövarna agerar gentemot dig och din omgivning. Annars kan du ju tänka dig att gå med i VAM eftersom de antagligen inte heller aktivt har försökt värva över dig eller dina vänner.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Privacy Statement