return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 
matematik tråden
View this Thread in Original format
JayBee
Jag behövde lite hjälp med ett tal. så varför inte fråga sweta :)




Talet: 4x+12<42-x ←(igentligen så ska det vara ett tecken som visar både = och < samtidigt men jag vet inte hur man gör det tecknet på datorn)



min lösning (som är fel)

4x+12<42-x
4x+12-12<42-x-12
4x+x<30-x+x
3x/3<30/3
x<10

men enligt facit ska det bli 6. jag måste ha missat något men kommer inte på vad :P
JayBee
men ååååååh jag upptäckte just felet... 4x+x är ju 5 x haha jag tänkte minus i mitt huvud.


aja skitsamma men någon annan kanske behöver hjälp med matte eller så behöver jag hjälp igen kanske :)



EDIT: 4x+12<42-x
. 4x+12-12<42-x-12
. 4x+x<30-x+x
. 5x/5<30/5
. x<6



St_Andrew
quote:
Originally posted by JayBee
min lösning (som är fel)

4x+12<42-x
4x+12-12<42-x-12
4x+x<30-x+x


så länge gjorde du rätt, sen blir det ju:

5x<30
5x/5<30/5
x<6
JayBee
quote:
Originally posted by St_Andrew
så länge gjorde du rätt, sen blir det ju:

5x<30
5x/5<30/5
x<6


hehe jo.. dumma mig thx anyways :)

föresten fan vad jobbigt att man inte kan göra mellanslag hur som helst, alla talen hamnar i sådan o-ordning
dbl
mattematik tråden... finns ju då hjälptråden för att vi inte ska ha en massa sånna här trådar ;)
Kongo_kim
Själv gick jag på stöd-matte så jag förstår fan ingenting:gsmile:
JayBee
quote:
Originally posted by dbl
mattematik tråden... finns ju då hjälptråden för att vi inte ska ha en massa sånna här trådar ;)
hmm jo ioförsig låter logiskt nu när du säger det. jag har alldrig kikat in i hjälp tråden och antog bara att det var dator problem. :P farligt att anta saker. aja men kanske lika bra att stänga den här tråden då
St_Andrew
ehh låt den vara kvar, matte e skojsigt :)

iaf när det blir lite mer komplicerat än sådär ^^ :p
JayBee
quote:
Originally posted by St_Andrew
ehh låt den vara kvar, matte e skojsigt :)

iaf när det blir lite mer komplicerat än sådär ^^ :p

hehe jag tror jag har en mer tuff på G här som jag inte klarar.. måste bara försöka lösa den först.
JayBee
ok ät den här då..


Uppgift: 5s-3(s-4)>12


jag försökte men fick fel svar. såhär gjorde jag:

......5s-3(s-4)>12 (börjar med parantesen -3*s=-3s sen -3*-4=12)

...........2s+9>12
.........2s+9-9>12-9
.............2s>3
...........2s/2>3/2
..............s>1.5


men enligt facit är svaret 0. och om jag minns rätt blir det bara 0 om det är mindre än 1.1 jag hajar inte..

St_Andrew
5s -3s +12 > 12

2s > 0

s > 0


*gääääsp* :p
JayBee
quote:
Originally posted by St_Andrew
5s -3s +12 > 12

2s > 0

s > 0


*gääääsp* :p


du förklarar ju intehur du fick svaret... bara för att du är en matte geek som springer runt i trikåer hela dagarna ;)

EDIT: aha efter parantes multiplikationen försvinner -3 eller? där är i sånna fall mitt fel

EDIT2: fan det är alltid små bajsingar som fäller en.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 
Privacy Statement