|
matematik tråden (pg. 2)
|
View this Thread in Original format
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by JayBee
du förklarar ju intehur du fick svaret... bara för att du är en matte geek som springer runt i trikåer hela dagarna ;) |
meh :p
Först multiplicerar du ut paranteserna och får då (eftersom du tar -3 ggr med allt i parantesen blir det -3*s=-3s och -3*-4=12):
5s -3s +12 > 12
sen tar du minus tolv på båda sidor, då får du:
5s -3s > 0
Subtraherar 5s med 3s, då får du:
2s > 0
Delar båda leden med 2, då får du:
s > 0 |
|
|
| JayBee |
din pampiga jävel! är den här!
({2} betyder altså upphöjt till 2
(3x+4){2}-(4-3x){2}=(2x+3){2}-(3-2x){2}
:toothless |
|
|
| JayBee |
| altså igentligen är all matte jag gjort i B kursen relativt enkel men det är alltid något man glömmer och glömmer man små saker på proven åker man dit.. måste fan träna på att kontroll räkna och sånt :) |
|
|
| beaversweed |
| tur att man bara gick matte A :crazy: |
|
|
| St_Andrew |
öhm min tur att vara dum men den går typ inte :conf:
9x^2 + 24x + 16 - (16 - 24x + 9x^2) = 4x^2 + 12x + 9 - (9 - 12x + 4x^2)
9x^2 + 24x + 16 - 16 + 24x - 9x^2 = 4x^2 + 12x + 9 - 9 + 12x - 4x^2
48x = 24x |
|
|
| Amnezia |
usch...nyss börjat läsa upp matte b på komvux nu...å nu har man ju glömt allt sen gymnasiet igen...crap:whip:
jobbigt å komma ihåg å byta tecken hela tiden ju...fäller mig hela tiden:p :p :p |
|
|
| staz |
ska också köra maB på komvux.. la ner efter maA i gymnasiet.
va det matematik du menade i topicen eller? ;) |
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
öhm min tur att vara dum men den går typ inte :conf:
9x^2 + 24x + 16 - (16 - 24x + 9x^2) = 4x^2 + 12x + 9 - (9 - 12x + 4x^2)
9x^2 + 24x + 16 - 16 + 24x - 9x^2 = 4x^2 + 12x + 9 - 9 + 12x - 4x^2
48x = 24x |
såhär står det i faciten, hoppas det klarar upp ett och annat.
9x^2+24x+16-(16-24x+9x^2)=
=4x^2+12x+9-(9-12x+4x^2)=>
48x=24X=>24x=0=>x=>0
inte för att jag hajar ett jota utav det men.. föresten så är "=>" en pil.. |
|
|
| Aendy |
| Vilken tur att det var matematiktråden och inte svenskatråden! (Kunde inte låta bli) |
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by staz
va det matematik du menade i topicen eller? ;) | Jo men det blev ett litet "typo" pga att jag först skulle skriva "matte tråden" men så la jag till "tik" och glömde bort att ta bort "t". så det var inte en felstavning :P utan snarar en slippupp, precis sånna som jag gör ganska ofta i matten :)
EDIT: tydligen så gick det att byta namn på tråden i efterhand så problemet är löst :) |
|
|
| cviper |
| quote: | Originally posted by JayBee
såhär står det i faciten, hoppas det klarar upp ett och annat.
9x^2+24x+16-(16-24x+9x^2)=
=4x^2+12x+9-(9-12x+4x^2)=>
48x=24X=>24x=0=>x=>0
inte för att jag hajar ett jota utav det men.. föresten så är "=>" en pil.. |
Första delen, dvs. till 48x=24x, är ju bara att man utvecklar paranteserna och sen lägger ihop alla termer:
Ex: (3x+4)^2 = 9x^2+24x+16; (4-3x)^2=16-24x+9x^2
=> (3x+4)^2-(4-3x)^2 = 9x^2+24x+16 - (16-24x+9x^2) = 48x
[samma sak för högerledet]
Andra delen, dvs. 48x=24x, är ganska enkel. De kan ju förkorta till 2x=x, och då borde man se att det ende möjliga svaret är 0 (2*0 = 0).
Hmm, åter till att försöka förstå beviset att en funktion i R^n är differentierbar om alla partiella derivator är kontinuerliga i definitionsmängden... :whip: :whip: |
|
|
|
|